Partyflock

Innovative: Hardcore van Den Haag tot Brooklyn

Innovative: Hardcore van Den Haag tot Brooklyn

door , gepubliceerd op
Innovative: Hardcore van Den Haag tot Brooklyn (afbeelding)
ArtiestInnovative
Het was een mooi jaar voor het duo Frank Wirds en Bas Tetteroo. Hun alias Innovative kreeg na hard werken eindelijk de waardering die het verdiende. Niemand minder dan Lenny Dee gaf de sympathieke Hagenezen de kans om op het legendarische Industrial Strength Records hun muzikale uitspattingen te releasen en zich te ontwikkelen als dé industrial live act voor de toekomst. Partyflock sprak met de twee heren over: het land van de onbegrensde mogelijkheden, hardcorelegende Lenny Dee en de dromen voor de toekomst.

Ter kennismaking, wie zijn jullie?
Frank: Mijn naam is Frank Wirds, 50% van Innovative, ben 28 jaar oud en kom uit Rijswijk. Naast producer, ben ik werkzaam als product specialist voor een asset manager en ben daarvoor het afgelopen jaar het grootste deel van mijn tijd woonachtig geweest in New York.

Bas: Mijn naam is Bas Tetteroo, ik ben de andere 50% en geboren en getogen in Den Haag.
Op dit moment ben ik werkzaam als ballondecorateur en tussen de decoraties door help ik mijn collega's in de feestartikelenwinkel, ja ja het is altijd feest!

Hoe is (de naam) Innovative tot stand gekomen?
Frank: Ik ga graag eerst in op hoe het duo Innovative tot stand is gekomen. Bas en ik zijn al meer dan 10 jaar bevriend met elkaar en hebben (als ik het mij goed herinner) elkaar ooit leren kennen op Mysteryland 2000.
In de loop der jaren zijn wij beide altijd veel met hardcore feesten en de muziek bezig geweest. Bas heeft op verscheidene feestjes gedraaid onder de naam Defile en ikzelf heb een aantal releases op mijn naam staan als The Negotiator.

Ondanks dat ik altijd naar zijn eerdere (unreleased) producties luisterde en setjes bijwoonde en vice versa, begon het eigenlijk pas toen Bas (in 2007) een midicontroller had aangeschaft en we op een middag bij mij thuis daarmee begonnen te freaken in Fruity Loops. Daar hadden we zoveel lol mee dat ik in de week erna meteen dezelfde controller aanschafte, waardoor we nog meer konden freaken.
Door steeds meer samples, kicks en loops in te laden, hadden we op een gegeven moment genoeg materiaal staan om een half uur mee vol te maken. Dit viel samen met het moment waarop ik (samen met de organisatie Z-Events) had afgesproken een zaal te hosten als The Negotiator's birthday party in de good old Asta en dus besloten we ook daar samen voor het eerst als live act op te gaan treden.

Bas: We waren dus allebei al enige tijd bezig met het produceren van tracks en besloten, omdat het met de live act tussen ons zo goed verliep, ook het produceren samen te gaan doen. Dat kwam de creativiteit ook ten goede, omdat we ideeën uitwisselden en ik iemand nodig had die achter mijn kont aanzat om nou eindelijk eens een keer die ene track af te maken.

De naam komt voort uit twee elementen:

1. Hoe wij toentertijd live gingen optreden met Fruity Loops hadden wij het vermoeden dat dat niet vaak voorkwam.
2: We waren ondertussen ook langzaam aan begonnen met tracks te maken, die zich kenmerkten door een gemiddeld langzamer tempo dan de hardcore van tegenwoordig met elementen/ritmes erin van andere stijlen zoals house, techno en drum and bass.
Een hoog "swing" gehalte zoals we zelf altijd maar zeggen. Dit tezamen bracht ons tot: Innovative.

Waarom hebben jullie besloten dit puur als live act te gaan doen en niet als DJ act?
Bas: Aangezien Frank dit jaar veel in Amerika zat, heb ik op 2 gigs een DJ set gedraaid, ik ben alleen meer van het draaien met vinyl en het draaien met cd's is nog niet echt mijn ding. Een feit is dat je tegenwoordig op feesten nog maar weinig draaitafels terug vindt en onze tracks zijn alleen nog maar digitaal uitgebracht. Daarom zijn we nu bezig met een nieuwe act waarin we met de techniek van tegenwoordig het DJ-en en live samen willen voegen.
Het voordeel voor ons is dat we samen ons ding kunnen doen en ook de tracks van anderen artiesten kunnen laten horen. Daar hebben we ook veel meer plezier in, om het samen te doen, en dáár draait het uiteindelijk allemaal om.

Frank: Eigenlijk is het dus als een natuurlijk iets verlopen van het freaken met de controllers in de studiokamer naar het eerste optreden in de Asta. Daarnaast moet ik toegeven dat DJ'en niet mijn sterkste punt is, maar we wel de meeste voldoening eruit halen als we samen optreden en elkaar goed aanvullen.

Jullie hebben beide de nodige feesten in de agenda staan als bezoeker, hoe was het om ineens aan de andere kant te staan?
Frank: Haha dat is een feit dat zeker is. Ik luisterde al naar gabbertapes toen ik 8 jaar was en ga naar feesten sinds mijn 15de. Het is erg grappig om te zien hoe dingen zich dan ontwikkelen door de jaren heen., zowel qua feesten en hoe je ernaar kijkt, maar ook naar wat je wilt bereiken. Ik geniet er elke keer met volle teugen weer van en er is niks mooiers dan andere mensen los te zien gaan op muziek waar je zoveel van jezelf en je tijd in hebt gestoken. Er bestaat voor mij niet meer genoegdoening.
Tegelijkertijd, ben ik zelf nog steeds ook die partyganger en heb ik af en toe zelf bijna de neiging om tussen het publiek te gaan staan om los te gaan tijdens onze sets. Dat partyganger-gevoel telt trouwens voor ons allebei denk ik, want op afgelopen Harmony of hardcore waren we klaar met ons optreden en 2 uur later stonden Armageddon Project vs Tymon in dezelfde zaal en dan staan wij gewoon vooraan los te gaan op hun set.

Bas: Toen ik als jong pikkie naar feesten ging keek ik naar mijn favoriete artiesten op, helden waren het. Naarmate je ouder wordt verdwijnt dat gevoel en zijn het gewoon mensen die hun ding staan te doen, maar helden blijven het!
Om nu zelf daar te staan en je ding te doen is natuurlijk vet! Mensen zien losgaan op jouw muziek daar doe je het voor. Elk optreden geeft je ook weer een boost om door te gaan.
Maar ik hou er ook gewoon nog van om zelf helemaal los te gaan voor de stage waar mijn helden hun kunsten vertonen, zoals Frank al aangaf over Harmony.

Onlangs hebben jullie bij het label van hardcore legende Lenny Dee getekend (Industrial Strength Records). Hoe zijn jullie met hem in contact gekomen?
Dat klopt en zijn we uiteraard zeer trots op! Het gaat eigenlijk terug naar de periode waarin Frank als The Negotiator samen met Wesley (Partyraiser) No Negotiations heeft uitgebracht op Industrial Strength Records, dat was in 2006. Toentertijd deed Wesley in principe alle communicatie, maar uiteraard heb ik (Frank) Lenny toen ook wel eens ontmoet op een feestje en zijn e-mailadres vanzelfsprekend bewaard.

Toen wij vijf tracks af hadden waar we helemaal achter stonden dat het onze sound was, wisten we eigenlijk al in ons hoofd en hart dat er maar één label was qua openminded zijn waar we de tracks wilden releasen. Ook qua stijlen die we daarop voorbij hadden horen komen in de afgelopen jaren lag dit geheel in ons straatje.
Vlak voordat we de tracks gingen opsturen, had N-Vitral ons zien optreden op Harmony of hardcore en was er erg enthousiast over. Dus na ook hem nog even advies gevraagd te hebben was ook de eerste match die hem te binnenschoot: Industrial Strength Records.


Zo gezegd, zo gedaan! E-mailadres opgezocht, mailtje eruit geknald naar Lenny met de mededeling dat er een demo aankwam en in spanning afgewacht. Nog geen twee weken later kregen we een mailtje terug van Lenny met als titel: "Luv it!" en een geplande releasedatum erin. Dat hebben de mensen die om mij heen zaten op kantoor geweten kan ik je garanderen!

Bas: Ook was het mooi dat we eindelijk onze ouders konden laten zien dat ze al die jaren niet voor niks in de "herrie" zaten. Dat het eindeloze pielen op een kickdrum ergens toe heeft geleid.

Hoe is het om met Lenny Dee te werken?
In één woord: geweldig! Op meerdere gebieden. De man is natuurlijk een levende legende, die altijd door is gegaan, opererende vanuit een land waar hardcore juist een kleine scene was. Alleen daarvoor kun je alleen al diep respect hebben wat het uiteindelijk voor de hardcore betekend heeft en het is dan ook een eer om voor zijn label te mogen releasen.

Daarnaast is Jules (Lenny's vrouw) ook zeker één van de drijvende krachten achter het label en dat werkt erg fijn aan de non-muzikale kant.
Verder leren we erg veel van de feedback die hij ons geeft op tracks die we bij hem aanleveren. Hij laat ons volledig vrij qua welke kant we opgaan met onze tracks en wil daar zeker niet zijn stempel op drukken maar komt altijd met goede feeback over opbouw e.d.
Ook heeft Frank, vanwege het feit dat hij voor zijn werk in New York zat dit jaar, de kans gekregen om samen met Lenny de studio in te duiken om een track te produceren. De energie en drive die deze man nog steeds heeft als hij over hardcore praat, er naar luistert en het draait is een ongelooflijke inspiratiebron.

Frank: Ik moet nog even een hele mooie anekdote aanhalen omtrent Lenny. Ik ben ooit begonnen met produceren, nadat ik voor kerst van een ex-vriendinnetje de cd-rom 'Magix Music Maker by Lenny Dee' had gekregen. Daar is mijn passie voor het produceren uit voortgekomen. En nu ruim 10 jaar later, zat ik daar op een zaterdagmiddag in Brooklyn in de studio van diezelfde Lenny Dee om samen een banger track te gaan produceren. Dat noem ik nou de cirkel is rond oftewel: 'the full fucking circle!'
De eerste paar minuten denk je dan ook echt… is this for real?! Maar ja, als je eenmaal begint met die eerste beat maken, dan is het gewoon samen helemaal ervoor gaan en knallen en denk je ook niet meer na met wat voor grootheid je in de studio zit.

­[img width=500 height=400]http://dump.partyflock.nl/6952/New_York_part_2_026.jpg[/img]

Over produceren gesproken; de nieuwste digitale release is inmiddels uit en klinkt opnieuw tof en erg gevarieerd, hoe proberen jullie innovatief te blijven?
Frank: Allereerst bedankt voor het compliment en het opmerken van de variatie, dat is namelijk een doel op zich voor ons. Het feit dat men niet al van tevoren een heel concreet idee kan hebben wat ze te wachten staat als ze een track van ons voor de eerste keer gaan beluisteren. Het belangrijkste voor ons wat er in een track moet zitten is een goede drive en dat bewerkstelligen ongeacht het tempo van de track en verschillende invloeden die erin zijn verwerkt.

Bas: We proberen inderdaad elementen van verschillende stijlen in onze tracks te combineren met de "hardcoresound". Ik denk dat de muziek zo ook interessanter wordt om te luisteren en te beleven. Hardcore is zoveel meer dan lomp gebeuk en dat is iets wat we willen proberen te laten horen.

Frank: Precies, we produceren gewoon waar we zin in hebben op dat moment en laten ons daarbij niet leiden door een bepaald tempo of genre. Natuurlijk hebben we wel een bepaalde basis en dat zou je dan industrial hardcore kunnen noemen.
Een goed voorbeeld van dit alles is denk ik onze track "Lost" van de laatste EP. Daarin zit eerst een beetje een techno drive, vervolgens een vrouwelijke (house like) vocal, dan een zeer coole dubstep break gevolgd door een (in vele ogen gewaagde) meer mainstream melodielijn maar dan weer mét een typische Innovative kick eronder.
Met name de melodielijn er in hebben we echt wel goed over gesproken, omdat het voor veel mensen in de industrial scene een "love it or hate it" onderdeel van de track is. Maar juist op zo'n moment denken wij dan: Fuck it, wij zijn Innovative en doen het dus juist anders dan je zou verwachten. Daar willen we helemaal niet arrogant mee zijn, maar wel net ff anders. We zijn er dan ook van overtuigd dat de track het goed zal doen op de dansvloer.


Frank, jij bent de afgelopen tijd veel voor je werk in Amerika geweest, het schijnt dat de (hard-dance/hardcore) scene daar behoorlijk leeft, heb jij daar nog iets van mee gekregen?
Dat klopt! Sterker nog, over een paar dagen vlieg ik weer terug naar New York. Maar vanaf 22 december ben ik weer definitief in Nederland en dan gaan we weer volle bak aan de slag met onze nieuwe act!
Om terug te komen op je vraag; als ik die puur op mijn ervaring moet beantwoorden zou ik toch moeten zeggen dat in de stad New York dat nog wel tegenvalt hoor. Er zijn genoeg clubs waar techno en house e.d. gedraaid wordt en zowel in Boston als NY heb ik ook dubstep voorbij horen komen. Voor mijn gevoel is met name de "dance" scene in Amerika wel echt opengebroken door o.a. alle releases van bijv. David Guetta met grote Amerikaanse popartiesten. Ook daar ben ik blij om, want voorheen was Amerika echt het land van vooral R&B en rock als je op stap ging. Ik denk wel dat die combinatie de overbruggingen enorm verkleint heeft.

In de tijd dat ik er was ben ik naar een aantal feestjes geweest in Brooklyn en moesten Matt (Satronica) en Lenny allebei een aantal gigs doen in Latijns Amerika en ook in wat nabij gelegen staten. Ik ben ook naar een party geweest in Brooklyn waar o.a. Lenny Dee en Frankie Bones moesten optreden en dat was echt helemaal te gek! Er was een echte underground vibe en iedereen was helemaal into the music, ik kreeg een beetje een Club r_AW gevoel erbij. Alles werd door elkaar gedraaid die avond in verschillende DJ sets. Progressive house, techno tot aan een knalset van Lenny die begon met hardtechno en eindigde met NYC speedcore. Het deed er allemaal niet toe, de menigte ging compleet los. Dat is wel een groot verschil met de meeste feesten in NL, want hoe je het ook went of keert, wij zijn gewoon verwend hier qua parties en daar doe ik zelf ook aan mee trouwens.

Met twee digitale releases in de pocket, wat zien jullie zelf als de voor- en nadelen van het digitale tijdperk?
Bas: Het is natuurlijk vet om iets fysieks in de vorm van vinyl of cd in je handen te hebben, daarom zijn we erg blij dat er een track op de QORE 3.0 cd van ons is verschenen. Het digitale tijdperk opent denk ik wel meer deuren voor nieuw talent en dat is er genoeg! Het geeft artiesten denk ik ook meer vrijheid, omdat de kosten minder hoog zijn om het op de markt te brengen. Je hoeft ook geen hele plaat meer te kopen als je maar 1 track vet vindt. Mijn platen zal ik nooit weg doen, dat is toch een stukje nostalgie en ik bewaar er goede herinneringen aan, wat ik bij een mp3 of wav weer minder heb. Maar het gaat uiteindelijk om de muziek en of het nu op mp3, wav of vinyl verschijnt; Als het goed is, is het goed!

Frank: Een nadeel vind ik dus ook dat er niks op kan tegen die vinyl in je handen als je release uitkomt! Op het punt van de lagere opstartkosten, ben ik het slechts deels eens met Bas. Ja, er krijgt meer talent een kans, maar door de lage kosten en iedereen die maar een internetlabel kan opstarten, komt er ook een heleboel crap uit.
Een groot voordeel vind ik dat je in de distributie een veel grotere doelgroep kan bereiken.
Ook zijn de mogelijkheden, met sommige apparatuur, door het digitale tijdperk en moderne technieken bijna ongelimiteerd en dat maakt het voor ons weer heel gaaf om onze nieuwe act te gaan doen en natuurlijk hopen wij dat dit voor het publiek ook zeer vermakelijk wordt.

Hebben jullie nog voorbeelden of mensen waar jullie tegen op kijken?
Bas: Met grote voorsprong op 1: Armageddon Project! Dat behoeft verder geen uitleg lijkt mij. De platen die zij gemaakt hebben, zijn zo belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de industrial hardcore. Het was nieuw, fris en natuurlijk heel erg vet. Natuurlijk Promo met zijn Files, Marc Acardipane met zijn PCP plaatjes en het oude werk van Nosferatu en Endymion.
Daarnaast vind ik dat The Outside Agency, Mindustries, Ophidian, N-Vitral, Broken Rules enz. toch ook wel leuke plaatjes maken ;-)

Frank: Uiteraard zijn er naast Lenny teveel om op te noemen (cliché!) maar om de belangrijkste eruit te pakken, ga ik ook voor Armageddon Project met stip op nummer 1. Deze heren (en meer recentelijk alleen Matteo) hebben in mijn optiek in alles wat ze hebben uitgebracht, geen 1 mindere track ertussen zitten. Natuurlijk valt over smaak niet te twisten, maar zo heb ik dat gewoon echt ervaren. Ook zit er veel diepgang en variatie in hun tracks en de drive die in hun kicks zit, heeft niemand anders tot op heden geëvenaard. Daarnaast heb ik ook enorm veel respect voor Promo als meest allround producer tezamen met Ophidian.

Binnen de mainstream hardcore ben ik altijd zeer groot fan geweest van Nosferatu, zowel als producer en DJ, echter wel meer in de tijd van de Gangsta/SIN releases. Andere artiesten waar ik graag naar luister vanwege hun eigen sound zijn The Outside Agency, Broken Rules, N-Vitral en Mindustries. Zoals je ziet liggen onze smaken nog al bij elkaar, wat de samenwerking alleen maar ten goede komt.

Zoals iedere artiest is er altijd een kroon op het werk, op welk optreden kijken jullie graag terug?
Bas: Ik vond P.O.R.N. toch wel één van de leukste. Daar combineerden we voor het eerst eigen tracks met onze live act. Het zaaltje was gewoon vol en het publiek ging echt goed los. Qua festivals toch wel Harmony of hardcore. Dat festival heeft gewoon alles wat een goed festival moet hebben en als je daar dan in een goed gevulde tent je ding mag doen: geweldig!


Frank: Ik hoop dat je het goed vind als ik er 2 uitlicht, omdat het om totaal andere redenen was. Harmony of Hardcore 2011 was echt enorm gaaf om te doen. Zeer cool festival dat een behoorlijke opmars heeft doorgemaakt de afgelopen jaren. Op dit festival stonden we dus onder andere met Armageddon Project op de line up (wat op zich al een droom was die uitkwam) maar daarnaast was er ook nog ongekend veel publiek voor in een industrial area op een festival tijdens onze set aanwezig, wat het een te gekke ervaring maakte.
De ander was voor mij Audio Active. Daar werden wij, als redelijk onbekende artiest geboekt met onze live act, in een voor ons nostalgische locatie in Den Haag namelijk: Paard. Het geluid was extreem goed en ook de feedback die we tijdens het optreden en erna van het publiek kregen maakten dat een memorabel optreden!

Wat zijn tot slot de plannen en dromen voor de toekomst?
Dat is bijna teveel om op te noemen, maar concreet komen er sowieso nog meer releases aan. In december/januari komt de track uit die samen met Lenny is geproduceerd op een compilatie ter ere van het 20 jarig bestaan van Industrial Strength Records.
Daarnaast zijn we nog bezig met een track voor de Industrial Trauma compilatiereeks, die een vervolg gaat krijgen na het eerste deel van mei dit jaar en uiteraard zijn we als altijd met nog meer tracks bezig die zullen gaan uitkomen gedurende 2012.
Ook zijn we, zoals al aangegeven gedurende het interview, druk bezig met onze act volledig te vernieuwen, zowel qua vorm als qua tijdsduur. De primeur ervan zal zijn tijdens Hacking the Machine op 24 februari in Rotterdam waar we erg naar uitkijken.

Frank: Dromen zijn er ook genoeg. Ik ben een enorm fan van het festivalseizoen, dus zou het liefst op alle grote festivals wel een keer onze act willen neerzetten. Qua concrete feesten komt voor mij Club r_AW toch als eerste uit de koker en ondanks dat ik niet bij de eerste editie kon zijn in verband met mijn verblijf in NY, sprak het QORE 3.0 concept mij ook enorm aan. Het was dan ook een mooie compensatie dat, ondanks dat ik er niet bij kon zijn, we wel op de compilatie cd van het feest zijn verschenen.

Bas: Een nummer 1 notering in de top 40 zit er niet echt in, dus is de grootste droom op muzikaal gebied eigenlijk al uitgekomen: een release op een top label! Daarnaast zijn er nog zoveel dromen zoals de feesten die Frank al noemde. En als we ooit op al die feesten gestaan hebben, dan dromen we gewoon weer verder.

www.industrialstrengthrecords.com
www.elusiveagency.com

Download 'An innocent and lost opponent in severe distress' van Innovative via Juno, Beatport of in de iTunes store.

35 opmerkingen

R@VER
Artiest Vexer
Dope shit, mooi interview! (Y)
Leuk interview:jaja:
Hopelijk in 2012 weer op HoH (en meer..) (H)
Zeker een leuk interview!
Ik heb het al vaker gezegd maar vind hun tracks echt top!
Hoop nog meer van deze heren te horen in de toekomst! :)
Frankeng en Bas respect mannen :jaja:
:respect:

En op PORN: Geniale act die avond :respect:

Ook zou het zeer tof zijn om jullie een keer op Club r_AW niet alleen als bezoeker te zien 8)
tof interview!

Uitspraak van Edje :aai: op dinsdag 13 december 2011 om 18:20:
een keer op Club r_­AW


ik zeg doen!!
Die zijn zeer goed bezig!!! :D:D

Uitspraak van Edje :aai: op dinsdag 13 december 2011 om 18:20:
een keer op Club r_­AW

Lijkt me wel op z'n plaats, daar passen ze feilloos tussen!
nix anders dan lof aan de boys!!! Inzet wordt beloond! Op naar een mooie toekomst!!!

innuvetuf!!!! :respect:
RESPECT Maatjes wat jullie hebben geflikt!! Ga zo door en blijf er lekker van genieten!! xx
Yeah Frank! Heb ik toch even jullie aller eerste Live act meegemaakt ;)
Zeer goed interview, ben het op veel punten met ze eens, beargumenteren alles goed, heb ze nooit gehoord maar hun sound is lekker.­
Gruwelijke set op HOH :)

hopelijk dit jaar weer? :P
laatste aanpassing
Vet gasten erg mooi intervieuw ga vooral zo door en dan komt het zeker goed ;)
Goed bezig heren (Y)
kicke om te lezen manneng
Meesters :respect: waar we zeker veel meer van gaan horen in de toekomst:) duistere vernieuwing :) altijd goed (Y) succes !!
Allemaal enorm bedankt voor de leuke reacties en mooie woorden, ook namens Bas, heel cool (Y) Uiteraard gaan we volle bak door :D

2 mensen in het bijzonder even bedanken, namelijk Mark (Revolting Against) voor het bedenken van de interessante vragen, die ons ertoe dwongen om onze visie/gevoel bij de muziek eens om te zetten in woorden :respect:
En Roxanna (Roxxy foxxy), staat weliswaar niet in het interview, maar zij heeft voor beide solo EPs de artwork ontworpen :respect:

We hopen jullie allemaal in 2012 op een feestje (bij voorkeur als we er optreden) tegen te komen :)
Cool hoor!! Te laat om het helemaal af te lezen, maar dat ga ik nog wel doen ;)
(K)
Uitspraak van Innovative [Frank] op woensdag 14 december 2011 om 20:43:
Revolting Against

Was me niet eens opgevallen dat jij het interview had gemaakt!
Complimenten! ;)
Frank en Bes, helden!! :respect: :)
Goed interview ook.
:D
Hebben jullie goed voor elkaar ! ;-) Op naar jullie volgende feest! (K)