Partyflock

Marc Simz: trance-purist in hart en nieren

Marc Simz: trance-purist in hart en nieren

door , gepubliceerd op
Nijmegen: 'de stad van NEC, de stad met een rijke geschiedenis, de oudste stad van Nederland en ook de thuisbasis van dj/producer Marc Simz.' Hij was de gelukkige om na Misja Helsloot, Stigma, Lars Holte, Johan Gielen, Cor Fijneman, Ton T.B., Mark Norman, Phynn, Carl B, Daniel Wanrooy, Virtual Vault, DJ Observer & Daniel Heathcliff en Bobina de In Trance We Trust serie naar grotere hoogte te doen laten stijgen met zijn eigen sound. Zo'n hagelnieuwe mix daar willen wij natuurlijk alles van weten.

In het mooie Nijmegen heb ik het genoegen met Marc Simz, de dj die 'In Trance We Trust 18' voor zijn rekening mocht nemen. Hoe voelt dat?
Het was eigenlijk wel een hele eer om te doen. Want ik sprak met de mensen van Black Hole Recordings in het vliegtuig toen we naar Miami gingen. Die zeiden dat ik al zoveel hits op mijn naam had staan en dat het dus tijd werd om een In Trance We Trust deel te gaan mixen. Ik vond het wel een eer, want het is al sinds 2001 dat die compilatie er is. Ik was er heel erg blij mee.

DJ carrière

Hoe ben je precies begonnen met jouw carrière als dj/producer?
Ik ben echt begonnen in de 'hardcore tijd', toen ik achttien jaar was. Toen leerde ik mixen van een plaatselijke dj, Orson Witteveen, beter bekend als Highlander. Dit was een bekende dj uit de hardcore scene. Zo leerde ik dus met vinyl draaien. Toen was mijn vriendin zwanger en ik ben toen gestopt met draaien. Een hele tijd ben ik uit de scene geweest, maar ik ben toen naar Mysteryland geweest. Tiësto draaide daar toen en door de trance die hij draaide was ik helemaal verkocht. Het draaien heb ik weer opgepakt. Heb draaitafels gekocht en platen besteld. Dat was mijn begin in de trance muziek. Toen ben ik feestjes gaan organiseren om wat bekender te worden. De hele tijd blijven aanhikken bij de Matrixx of ik daar kon draaien. Iedereen kon het regelen, maar het gebeurde gewoon niet. Op een gegeven moment gaf ik les aan de zoon van de eigenaar van de Matrixx bij de DJ School in Nijmegen. Ik werd herkend en werd gevraagd of ik kon draaien en wat ik draaide. Ik kreeg het volgende antwoord: 'Je draait Trance? Kom maar bij ons draaien!'. Zo simpel ging het en sinds 2008 ben ik niet meer weg te denken bij de Matrixx. Toen ben ik gaan produceren. Het was even zoeken naar mijn stijl, want ik wilde eigenlijk alleen maar trance maken en wilde vooral uplifting dingen doen. Toen kwam ik bij Tiësto's '15 Minutes Of Fame', toen had ik ook 'Forbidden City' in mijn mix zitten en toen is het heel hard gegaan. Die plaat is vervolgens uitgekomen en werkelijk elke grote dj draaide hem toen. Maar nu nog steeds. Zo is het eigenlijk gegaan. Ik kreeg vanaf dat moment steeds meer aanvragen voor remixen. Het ging heel hard in één keer. Zo ben ik bij een management gekomen genaamd Extended Music en het gaat nu echt top.



Welke mensen hebben een grote invloed gehad op jouw als dj/producer?
Sowieso op de eerste plaats Tiësto. Zijn stijl was zo mooi en hij raakte mensen met de muziek. Je zag gewoon huilende mensen op de dansvloer omdat die platen zo mooi waren. Qua producties was het toch echt wel Ferry Corsten. Die staat op dat gebied wel heel hoog vind ik. En dan Armin van Buuren er nog bij. Deze drie dj's hebben mij ertoe gebracht om dj te worden. Ik vind ze alle drie wel pioniers als het gaat om de trance muziek.

Jij produceert en remixt de nodige platen. Wat doe je liever: produceren in je eentje of samenwerken met een collega dj? En waarom?
Dat ligt eraan met wie ik samenwerk. Als je kan samenwerken met een grote artiest, dan gaat daar natuurlijk de voorkeur naar uit, omdat je meer bekendheid krijgt. Aan de andere kant, we zijn allemaal klein begonnen, maar tegenwoordig ziet iedereen die DJ Mag Top 100 en dus alleen maar de grote namen, maar er is zoveel goed talent op deze wereld. En sowieso in Nederland. Als je alleen een hit hebt gemaakt, zoals ik had met 'Forbidden City', dan kijkt iedereen alleen naar jou. Dat is wel mooi. Want stel dat je bijvoorbeeld een plaat maakt met Armin van Buuren, dan zien ze toch eerst Armin en dan pas kom jijzelf.

Muziek en Technologie

Er zijn een heleboel nieuwe snufjes in DJ Land: CDJ 2000, muziek op USB en/of SD kaart, met of zonder laptop draaien. Als jij nu eens de baas van Pioneer mocht adviseren, wat zou je dan adviseren?
Haal alstublieft die CDJ's weg en zet er weer draaitafels neer! Want dan komen de 'echte' dj's weer naar boven. Want nu staan er zoveel dj's te werken met een vooraf opgenomen set en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vind dat persoonlijk niet normaal, want mensen betalen veel geld voor een feestje en dan moet een dj mijns inziens ook gaan werken. Je moet dan geen cdtje opzetten of een laptop aanzetten, er moet nog 'ambacht' zijn. Om weer eens de DJ Mag Top 100 aan te halen. Ik denk dat ongeveer 30% van de mensen die daar in staan met vinyl kan draaien. En dat zijn de echte dj's. Ik vind het echt zonde dat het allemaal zo snel is gegaan, want de echte dj's vallen nu eigenlijk een beetje buiten de boot.

[dump right id=6882]Wat is voor jou de ideale 'opstelling'?
Twee platenspelers en een mixer. En gaan met die banaan!

De 'In Trance We Trust (ITWT)' serie bestaat al heel wat jaren en het staat goed op je C.V. als je een ITWT cd mag mixen. Hoe ben jij benaderd om dit te gaan doen?
Ik gaf al aan dat ik benaderd ben door de mensen van Black Hole Recordings, toen we in het vliegtuig zaten naar Miami. Toen we terugkwamen uit Miami is het allemaal in een sneltreinvaart in werking gesteld. Toen zijn we producers gaan aanschrijven voor exclusieve tracks, wat op dit moment erg moeilijk is. Dit omdat de meeste labels hun tracks meteen gereleased willen hebben en daarom staan er de nodige tracks op de compilatie die al uit zijn. Dit is natuurlijk jammer, omdat je het liefste wil dat er 15 exclusieve tracks op de cd staan. Vanaf die periode zijn we gaan zoeken samen met de mensen van Black Hole Recordings om goede tracks te krijgen. Maar dat was vrij lastig moet ik eerlijk toegeven.

Zijn er producers die je graag op je cd had willen hebben, maar wat niet gelukt is?
Best wel veel, maar dat waren vooral de jongens die al weggetekend waren bij grote labels. Dus die zaten daar exclusief aan vast. We hebben het dan onder andere over Simon Patterson, Sean Tyas en Mark Sherry. Het wat meer techy en ruigere werk. Ik wilde sowieso een track van Juventa op mijn cd hebben, omdat dat één van de grootste producers is van het moment, qua trance. Zijn track 'As You Are' was al ondergebracht bij Enhanced Recordings. Maar ik heb een deal gesloten met ze. Ik moest dan die track remixen en dan mocht ik 'As You Are' op de cd zetten. Ik moest gewoon een track van Juventa op de cd hebben, want ik heb werkelijk alles van hem gesupport dit jaar. En ik had eigenlijk nog wel een track van Ørjan Nilsen willen hebben, maar die zit weer bij Armada. Dus dat werd een beetje lastig.

Zoals eerder gezegd bestaat de serie al de nodige jaren. Welk van de afgelopen 17 delen behoort tot jouw favoriet?
Ik moet zeggen dat ik de editie van Daniel Wanrooy heel sterk vind. Dat was echt een goede cd, net als de tweede mix van Misja Helsloot. Phynn heeft er ook nog eentje gemixt. Dit zijn mijns inziens wel de 'sterkste' van de gehele serie. Als we kijken naar een minder deel in de serie dan zou ik zeggen die van 'Observer & Daniel Heathcliff'. Deze was voor mij iets te progressive. De serie heeft In Trance We Trust, dus gooi dan zoveel mogelijk trance (of trance gerichte platen) op de cd. Ik had zelf wel een track op die cd staan ('Somewhere', samen met Aerofoil en Maura Hope), maar toch was het voor mij een minder deel uit de serie.

[dump left id=6883]We hopen allemaal dat de ITWT serie nog de nodige jaren blijft bestaan. Als jij nu een dj mocht benaderen voor het volgende deel (19), wie zou jij dan willen dat de cd gaat mixen? En de jubileumeditie (deel 20)?
Andy Duguid zou ik benaderen voor deel 19. Ik heb zijn tracks altijd heel sterk gevonden en heb hem ook nog niet kunnen betrappen op 'hele slechte' tracks. En aangezien hij bij Black Hole Recordings is aangesloten, had ik eigenlijk verwacht dat hij er al eentje gedaan zou hebben. Ik hoop dat hij deel 19 mag gaan mixen. Voor deel 20 zou ik een mixcompilatie maken met vier artiesten. Ik zou dan kiezen voor Misja Helsloot, Cor Fijneman, Daniel Wanrooy en mijzelf. Dan komt het wel goed. Een gedeelte classics en een gedeelte met de toekomst. Misja en Cor mixen allebei een cd met tranceclassics en Daniel en ik zorgen voor ieder voor een mix met de 'Future sound of trance'.

Het jaar 2011

Hoe was het jaar 2011 voor jou?
Mijn hoogtepunt van dit jaar was de uitnodiging voor A State of Trance 500 in Den Bosch. Daar was ik heel erg content mee. Ik merkte gewoon dat er even niet veel gebeurde. Ik had het met de mensen van de Matrixx erover dat er eigenlijk weinig te doen was voor mij. Maar toen kwam ik thuis en had ik bericht gekregen dat ik mocht komen draaien op A State of Trance 500. Ik hoopte dat het Den Bosch zou worden, want dat was de grootste van de tour. En het werd Den Bosch. A State of Trance 500 is zeker weten mijn hoogtepunt van 2011. Mijn set of Matrixx at The Park was echt afgeladen vol. Ik had heel veel gelezen dat de Matrixx geen hardstyle deed, maar dat was te wijten aan de gemeente. Dus ik dacht: 'Kom we sluiten af met een hardstyle plaat.' Ik draaide de Showtek remix van 'The Bottle' van Marcel Woods en het hele park ging op en neer. Ik had iedereen even tevreden gemaakt. En mijn contract bij Extended Music. Daar zat ik heel lang op te wachten, dat ik een eigen management zou krijgen. En op een gegeven moment gebeurde het gewoon. Dus voor mij was het een heel leuk jaar. En nu komen er een heleboel leuke dingen aan, wat ik helaas nog niet mag vertellen. Ik ben ook nog in het buitenland geweest. In Schotland en natuurlijk in Miami. Dat zijn eigenlijk de enige twee dingen die ik dit jaar in het buitenland heb gedaan. Ik heb nu wat opties gehad voor Mexico en volgend jaar komen er wat dingen aan in Duitsland. Het Amsterdam Dance Event heeft volgens mij heel goed gedaan.

Nu ben je zelf dj, maar ga je ook nog weleens naar andere dj's kijken?
Ja, tegenwoordig word ik uitgenodigd, maar vroeger moest ik netjes in de rij gaan staan met een kaartje in mijn handen. Ik ga regelmatig nog naar feesten. Laatst ben ik nog naar Gatecrasher geweest in Sand in Amsterdam. Wel jammer dat ze de trance stage hadden weggestopt in een rookhol. Ik ben echt anti-roken. Dat was niet goed voor je gezondheid. Voor de rest zijn het de grote evenementen waar ik wel heen ga. Artiesten als Tiësto, Armin van Buuren, Ferry Corsten en Carl Cox ga ik nog weleens heen als ze in Nederland draaien. Ik ben zelf nogal trancegericht en ik ga bijvoorbeeld niet naar een house feest. Voorheen ging ik vooral naar Innercity, Trance Energy en Sensation, maar die zijn niet meer zoals ze vroeger waren. Innercity was één van mijn favoriete feesten, maar toen ze die concepten gingen veranderen, was het gebeurd met Innercity.

Welk nieuw dj/producer talent moeten we volgens jou in de gaten houden?
Ik heb hem net al genoemd. Sowieso Juventa moet je in de gaten gaan houden. Voor de rest. tja dat is moeilijk. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik me eigenlijk alleen maar gefocust heb op Juventa dit jaar. Zijn producties zijn namelijk helemaal mijn ding. Het maakt niet uit op hij iets maakt op 140 op 132 bpm, er zit zoveel gevoel in zijn tracks en daar houd ik wel van. Eigenlijk alles wat die jongen maakt is gewoon goed. Die hele uplifting stijl dat vind ik wel lekker. Armin van Buuren draait ook veel platen van hem en dat zegt ook wel wat. En Renvo niet te vergeten. Die zit weliswaar nog aan het begin van carrière, maar hoe hij zich als dj presenteert is echt perfect. Hij is gewoon een brok energie achter de draaitafels. Dat gaat een hele grote worden.

Het leven als Nijmegenaar

Je bent een geboren en getogen Nijmegenaar. Wat is voor jou zo speciaal aan Nijmegen?
Nijmegen is volgens mij de oudste stad van Nederland. En ik denk als je hier de Waalbrug overkomt, die Waalkade die straalt zoveel moois uit, vooral in het donker. Dat maakt het heel speciaal. Ook het leven hier in Nijmegen is zeer prettig. En we hebben de Matrixx hier en dat is natuurlijk ook heel fijn. Voor mij is het op een steenworp afstand. Ik hoef maar vijf minuten te lopen en ik sta bij de nooduitgang. We hebben eigenlijk van alles in Nijmegen: 'rijtjeshuizen, flats en een mooie binnenstad'. En het wordt alleen maar mooier, want ze zijn Plein 1944 aan het verbouwen. En veel sport, ijshockey en voetbal. Ik zou hier ook nooit weg kunnen gaan. Ik zou wel een tweede huis kunnen kopen. Dat zou dan in Miami zijn, want dat is gewoon top. Als ik heel rijk zou worden door het draaien, dan zou ik nooit uit Nijmegen kunnen vertrekken.

[dump right id=6884]Welke track vangt de sfeer van Nijmegen het beste?
Dat is zonder twijfel een hardcore plaat. Nijmegen stond met name bekend om verschillende hardcore events hier in de omgeving. Als je dan naar de Nijmeegse jongens kijkt, die een hardcore track hebben gemaakt en daar ook bekend van zijn geworden, praten we over 'Highlander'. Orson Witteveen en Jeroen Tap. Jeroen Tap is helaas twee jaar terug overleden aan de gevolgen van kanker. 'Hold Me Now' van Highlander is toch echt wel het Nijmeegse plaatje. Meer woorden hoef ik daar niet aan vuil te maken.

Als je een dag vrij hebt, wat ga je dan het liefste doen?
Ik heb drie dochters, dus die houden je wel bezig. In de buurt waar ik woon zijn we erg close met elkaar, dus gaan we bij elkaar langs. En natuurlijk op het internet bezig zijn. Facebook en Twitter moet je goed bijhouden, want je krijgt vragen, vriendschapsverzoeken en ga zo maar door. Ook als je niet aan het draaien bent, je hebt altijd wel wat te doen. Mijn drie dochters houden me bezig, vooral de jongste.

Wat vind je familie er eigenlijk van dat je dj bent geworden? Wilde je vroeger iets anders worden?
Ik wilde eigenlijk profvoetballer worden, zoals de meeste jongens. Tot aan de B-junioren ging dat aardig de goede kant op, maar wij kregen te weinig begeleiding. Toen ik zestien jaar was geworden wilde ik graag het leger in, maar toen wilde mijn vader graag dat ik bij zijn schildersbedrijf kwam werken, omdat hij het zo druk had. Ik wilde altijd al wat met muziek doen en mijn ouders en mijn vriendin hebben me daarin altijd gesteund. En ze zijn nu heel trots. Je staat samen met Armin van Buuren op de line-up, je krijgt remixen aanvragen van zijn kant. Daar is mijn familie heel erg trots op. Mijn vader geeft me af en toe wel een duwtje in de rug, dat ik op moet schieten. Maar ja dat is mijn vader. Die ziet me het liefst weer terugkeren naar het schildersbedrijf. Alleen dat gaat niet meer gebeuren.

Hebben je dochters al enig besef van wat papa precies doet?
Sowieso mijn oudste dochter. Die is veertien en die loopt er wel mee te koop op school, dat papa dj is van de Matrixx. De middelste ook wel. Mijn jongste dochter wordt binnenkort drie jaar en die herkent mijn muziek al. Dus als ik zeg maar mijn platen opzet in de auto dan zegt ze: 'Papa'. Ze zijn allemaal erg trots. Het is wel heel apart, want je komt uit het niets en je bent bekend aan worden. Ik ben namelijk altijd publiek geweest en als ik nu op een feest kom, word ik herkend en willen mensen met mij op de foto. Je staat nu aan de andere kant van het plaatje.

De Toekomst

Wat kunnen we in het komende jaar verwachten van Marc Simz?
Ik wil graag aan een album beginnen. En ik werk nu samen met een Amerikaanse zangeres Naomi Striemer, de eerste track is klaar en is ook al goed gekeurd bij een label. Welk label dat ontdekken jullie snel genoeg. Het is wat anders dan dat iedereen van mij gewend is. Het is een vocal trance plaat. Mensen zijn van mij wat rauwere techy trance gewend, maar ik wil me niet vast pinnen op een dingetje. Ik houd van het hele brede aspect van trance. Ik wil dat ook voor de toekomst zo vasthouden. Geert Huinink werk ik mee samen en die heeft ook samengewerkt met Tiësto. De eerste track die ik met Geert gemaakt heb, genaamd 'Vimbuza' staat ook op de In Trance We Trust compilatie. Geert en ik zijn nog bezig met nieuwe tracks, waar jullie in de toekomst wat van gaan horen. Kortom ik wil graag een album maken met variatie. Dat staat in ieder geval op de planning. Natuurlijk hoop ik op veel boekingen en dat ik op A State Of Trance 550 mag komen draaien.

Een zeer wijze man zong ooit dromen zijn bedrog. Zijn er nog dromen die je wilt waar maken?
Ik heb een keer een interview gedaan met de Gelderlander en toen kwam dit onderwerp ook ter sprake. Mijn dromen kwamen allemaal uit. Mijn eerste droom was dat ik mocht draaien voor de Matrixx en die droom kwam uit. Ik mocht draaien op Emporium en diverse andere festivals. Nog een droom die uitkomt. Toen kwam ik bij een groot label terecht, Black Hole Recordings. Nog een droom die uitkwam. Toen wilde ik een management hebben en die heb ik nu ook. En ik wil graag in de DJ Mag Top 100 terechtkomen en dat is nog niet gebeurd. Oh en ik wilde graag een hit scoren. Samen met Aerofoil heb ik een nummer één hit gescoord met 'Xplode 2011'. Ik had op een gegeven moment zes dromen, waarvan er nog eentje moet uitkomen en dat is in de DJ Mag Top 100 terechtkomen. En dan ga je meer draaien over de gehele wereld en komen er nog meer dromen vrij om te verwezenlijken. Gelukkig heb ik veel dromen kunnen waarmaken. Vroeger draaide veel dj's uit Nijmegen house en mij is toen aangeraden om te stoppen met trance te draaien. Maar ik heb altijd mijn eigen ding gedaan en het heeft me gebracht op het punt waar ik nu ben. Ik werd altijd afgezeken, maar ik ben nu degene die het hardste lacht. Je moet gewoon altijd in jezelf blijven geloven en er vol voor gaan. Want je krijgt een heleboel tegenslagen te verwerken, zowel in de dance scene als in het leven en daar moet je jezelf overheen zetten. Ik was zo'n persoon die me dingen heel erg aantrok, maar als ik zie waar ik nu ben beland. Blijf altijd in jezelf geloven, wat je ook doet, is een boodschap die ik iedereen wil meegeven.



Als laatste, wil je nog wat kwijt aan de Partyflock community?
Eens even denken. Ik lees veel forums en zie dat mensen elkaar veel afzeiken op forums, qua muziekstijlen. Ik heb liever dat mensen elkaar in hun waarde laten. Eigenlijk is Partyflock heel erg gericht op de hardere stijlen. Als trance dj ben ik heel blij dat er nu ook harddance artiesten in de DJ Mag Top 100 staan. Want voorheen was dat gewoon uitgesloten. En nu staan ze er gewoon in en dat is goed voor de dj's en voor de scene. Dus laat mensen in hun waarde en geniet van je eigen muziekstijl en je eigen dingen.


Win gesigneerde cd
Marc Simz heeft 5 exemplaren van 'In Trance we Trust 018' gesigneerd en jij kan deze winnen. Check de winactie hier!

15 opmerkingen

Volgende week staat deze held op Lashed in Holland ..­ kijk erg uit naar zijn optreden.­
Leuk interview trouwens en heerlijke compilatie van ITWT.­
Helemaal eens over Juventa! Mooi uitgebreid interview.. Hoop dat Marc nog lang blijft draaien _o_
Leuk interview met aardig wat overeenkomsten...­

Ga volgende week bij Lashed ff flink genieten!

Aangezien je (net als ik) ooit "­begonnen"­ bent met Tiesto is het misschien wel aardig om Saltwater/The Legacy weer eens uit de koffer te halen!

Suc6!
Adri
Artiest Adri
"Er staan veel dj's te draaien met een vooraf opgenomen set"

Opmerking intrigeert me. Buiten het akkefietje van Steve Angello(als ik me niet vergis) kom ik het niet tegen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar voorbeelden.

Maar inmiddels al een behoorlijke held die Marc. Zijn setjes zitten altijd prima in elkaar met heerlijke platen (Y)
MvDJ
Artiest Ed live, MvDJ
Leuk interview Sjaak! Lekker uitgebreid en breed (y)
Leuk interview!
Mayor of the Forbidden City!

Marc Simz =­ Trance =­ Nijmegen!
Mijn jongste dochter wordt binnenkort drie jaar en die herkent mijn muziek al. Dus als ik zeg maar mijn platen opzet in de auto dan zegt ze: 'Papa' hoe lief is dat seg :)

leuke interview
Eldorado
Werkzaam bij Partyflock
Uitspraak van Adri op vrijdag 18 november 2011 om 15:38:
Er staan veel dj's te draaien met een vooraf opgenomen set"­

Opmerking intrigeert me.­ Buiten het akkefietje van Steve Angello(als ik me niet vergis) kom ik het niet tegen.­ Ben eigenlijk wel benieuwd naar voorbeelden.­

Maar inmiddels al een behoorlijke held die Marc.­ Zijn setjes zitten altijd prima in elkaar met heerlijke platen

Is inderdaad een intrigerende opmerking! Maar goed ik denk niet dat het gaat om voorbeelden van dj's die dit doen, maar Marc geeft aan dat de 'ambacht' van het dj'en in ere moet worden gehouden.

want mensen betalen veel geld voor een feestje en dan moet een dj mijns inziens ook gaan werken
T.O.M.
Artiest T.O.M.
Deze jongen is zeer goed bezig! The future of trance ;-)
Uitspraak van Adri op vrijdag 18 november 2011 om 15:38:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar voorbeelden.­

Die gaan er openlijk op zo'n forum natuurlijk niet komen, maar geloof me.. Ze zijn er genoeg ;)
Wat is voor jou de ideale 'opstelling'?
Twee platenspelers en een mixer.­ En gaan met die banaan!

AMEN !!!
Bijzonder onprettig om te lezen, telkens van die halve zinnen...­
ja,,, marc het loopt zoals het loopt,je verdient het.­