Partyflock

Omid 16B vindt Nederland geweldig

Omid 16B vindt Nederland geweldig

door , gepubliceerd op
Omid 16B vindt Nederland geweldig (afbeelding)
FeestFloorplay
ArtiestOmid 16B Site
Op 24 september is hij headliner van Floorplay in Club NL, maar eigenlijk kennen we hem niet zo heel goed. Toch is Omid 16B geen kleine jongen als we kijken naar zijn internationale draai-archief. Hoogste tijd om hem eens aan de tand te voelen over zijn muziek. Maar je leest ook hoe hij ooit werd opgepakt door de politie en hoe hij in zijn begindagen in de verkeerde club achter de draaitafels plaatsnam.

Hi Omid 16B, waar ben je nu op de wereld en wat ben je aan het doen?
Ik ben in een hotelkamer in Papaya waar ik op een festival van MTV in samenwerking met DJMag voor 3000 man draai, en ik ben aan het werk aan een remix van de Glenn Morrison track 'Mine And Yours'.

Je reist de hele wereld over voor optredens en blijft veelgevraagd door de beste clubs. Wat zijn enkele hoogtepunten van de afgelopen zomer?
Niet lang geleden heb ik gedraaid op de laatste avond van de EXIT club in Kaunas, ze gaan verplaatsen naar de Litouwse hoofdstad Vilnius. Het was een geweldige avond en ik draaide back to back met Ignas, een van de beste DJs in Litouwen en verantwoordelijk voor de club. Na 10 jaar daar gedraaid te hebben kun je je voorstellen dat we bijzondere momenten hebben meegemaakt. Een ander hoogtepunt was de opening van Space in Ibiza eerder dit jaar, samen met Jamie Jones, een aantal oude bekenden die ik in geen jaren had gezien kwamen langs wat hoe en wat we draaiden alleen maar beter maakte.
Ook het Snowbombing festival in Oostenrijk was een hoogtepunt, we draaiden de avond ervoor in de Planet E room in Londen met Carl Craig, Paul Woolford en Agoria. Het was geweldig en de crowd werd gek! Na vanuit de UK te zijn komen rijden met een door DJMag gesponsorde Volvo was dit absoluut een ervaring die ik nooit zal vergeten!

Sexonwax en Alola zijn je eigen labels – kun je vertellen wat we daarvan de komende maanden kunnen verwachten?
Een aantal nieuwe tracks van mijzelf zullen zeer binnenkort uitkomen en daarnaast een aantal nieuwe acts zoals Mark Holmes, een upcoming producer, die ik een tijd geleden ontdekt heb. Hij vroeg me zijn track 'Coming Home' te remixen, maar wij, als SOW team, vonden de track zo goed dat we het op Sexonwax uit wilden brengen. Dus zodra ik klaar ben met de remix waar ik nu aan aan het werken ben, is dat een release om naar uit te kijken.

Daarnaast zijn we druk bezig geweest alle Alola Records vinyl releases up te loaden. Het is heel veel werk om de tracks te digitaliseren, of om ze te remasteren omdat ze allemaal voor vinyl gemasterd zijn ... maar langzaam maar zeker komt het einde in zicht.
De albums 'Sounds From Another Room' en 'How To Live 100 Years' zijn nu ook op Alola uitgebracht, en net als alle andere Alola albums ook digitaal verkrijgbaar.

En we hebben net de derde editie van de 'Sounds Like Alola' compilatie serie afgerond, gemixed door Mr. C. We zijn nu de mix aan het masteren en hebben misschien nog een kleine verrassing toe te voegen, maar meer kan ik daar nu niet over zeggen.
De eerste twee 'Sounds Like Alola' compilatie mixen zijn door Demi en mijzelf gedaan en werden goed ontvangen. Om nu Mr. C deze compilatie samen te laten stellen en te mixen is een grote eer, zeker gezien zijn band met Alola met verschillende singles en remixen die op het label zijn uitgekomen.

Met Demi en Desyn Masiello vorm je Sex on Substance aka SOS. Kun je de lezers iets meer vertellen over hoe dit technisch werkt en hoe jullie deze gigs benaderen, in vergelijking met je eigen solo DJ werk?
We draaien allemaal tegelijk, in tegenstelling tot DJ groepen die elkaar afwisselen. We gebruiken één mixer en we kiezen gezamenlijk wat wij kunnen horen, wat we willen dat het publiek hoort en dan gaan we de faders open zetten. Soms hebben we alle faders vol openstaan en is het een absolute muzikale mix van hoe alles uiteindelijk op de een of andere manier samensmelt - 3 tracks tegelijkertijd die als 1 klinken waardoor onze sets vrij bijzonder zijn om naar te luisteren.


Heb je altijd een bepaald geluid gehad of is dit door de jaren heen veranderd?
Ik heb altijd vrij goed geweten welke kant ik opwilde, maar mijn sound heeft zich wel ontwikkeld. Soms voelt het alsof ik terug in de tijd ga en soms lijkt het té futuristisch. Voor de meesten is muziek gebaseerd op de essentie en heeft de kwaliteit van de muziek de hoogste prioriteit. Voor mij draait het er altijd om wat echt is, wat uit iemands hart komt en hier dan zo snel mogelijk op in te haken, of dit nou vrolijk, triest, donker of zelfs suïcidaal is maakt voor mij niet uit, zolang het echt is zal er een tijd en plaats zijn om het te draaien. Als DJ wil je zo veel mogelijk delen en een verhaal vertellen in de korte tijd die je is gegeven.

Kun je ons wat meer vertellen over de nieuwe single Re Arranged die momenteel uit is op Discoteca Music en die door alle grote namen gedraaid wordt?
Ik heb deze in een paar dagen tijd gemaakt en draaide 'm al overal terwijl ik het nog de final touch aan het geven was. Nadat ik er last minute nog een vocal aan toe had gevoegd gaf ik 'm aan Demi die er vervolgens zijn sets mee startte, het is een beetje een cheeky track en waarschijnlijk meer voor in de club.
Het is fantastisch met de gasten van Discoteca samen te werken en ik vind waar ze op dit moment mee bezig zijn geweldig.


Je remix van Dibby Dougherty & David Young's 'Not Trippin' is een echte vocale bom. Kun je de lezers vertellen hoe je deze geweldige track hebt benaderd?
Ik heb er veel tijd aan besteed, een week om eerst de baseline zo te krijgen als dat je hem nu hoort. De bass is het belangrijkste element waar ik op gefocust heb om te zorgen dat deze draait en zo nu en dan at random als het ware naar je toekomt, maar door de melodielijn krijg je toch het idee dat er een soort logica achter zit.
Het is een epic track en ik wilde er mijn underground vibe aan geven maar wel die sublieme euforische progressive feel behouden. Om al deze stemmingen in een track te vatten moet je vooral focussen en zo vaak ernaar luisteren dat je er zeker van bent dat het je later niet gaat vervelen.


SOS keerde op 27 augustus terug naar de SW4 mainstage in London. Hoe is het om zo'n enorme arena te headlinen, en hoe verschilt dit muzikaal van een kleinere club?
Op festivals krijg je iets meer dan een uur de tijd, ook als je de mainstage opent, daarom is het wat riskanter en intenser maar het kan ook erg leuk zijn en is vaak ook erg verrassend. Muzikaal zijn we wat meer afhankelijk van onze omgeving en kunnen alle kanten uit, afhankelijk van de sfeer, maar zoals ik al zei heb je niet veel tijd om je boodschap over te brengen en het is altijd lastig om dit zo ongedwongen mogelijk te laten gebeuren.


Je komt terug naar Nederland als headliner van een speciale Floorplay avond in een van de intiemste clubs van het land, Club NL. Wat zijn je ervaringen met het draaien in Nederland en wat verwacht je van deze avond?
Gelukkig is elke gig die ik in Nederland heb gehad goed geweest, ook in plaatsen als Rotterdam waar ik wat harder draaide. De crowd is altijd erg enthousiast en open. Ik hou van de kleinere zalen waar je wat meer underground kunt draaien, nieuwe dingen kunt proberen en de sfeer uniek kunt houden, daarnaast vind ik Nederland absoluut geweldig - er draaien is daarom sowieso altijd top!

Er wordt veel over de technologie in de DJ booths gesproken. Gebruik je CD's, USB's, SD cards of een laptop?
Ik gebruik nog steeds de CDJ's (Pioneer CDJ2000's en, als het kan en er ruimte voor is in de booth, ik gebruik er het liefst 4 tegelijk!) met de Pioneer DJM2000 mixer en 2 SD cards waarbij ik Rekordbox als software gebruik om alle tracks in playlists te ordenen op mn SD cards welke ik dan in de CDJ's gebruik...Ik hoef nu geen CD's meer te gebruiken maar ik draai nog wel steeds met CD's en vinyl. Het belangrijkste voordeel van de SD cards is dat je veel minder met je mee hoeft te dragen wat het reizen een stuk makkelijker maakt. Ik heb niets tegen mensen die hun computers gebruiken voor het DJen, maar ik heb het gevoel zo meer en op een betrouwbaarder manier in control te zijn en hoef me nu geen extra zorgen te maken over een laptop.

Tot slot, heb je nog een goed verhaal van het leven on tour? Onderweg en in de clubs is er vast een aantal grappige dingen gebeurd...
Toen we Space uitkwamen werden we aangehouden door de politie. We reden richting Pacha om Luciano te gaan zien, en al na een paar seconden worden we aangehouden en allemaal gefouilleerd. Gelukkig had niemand iets bij zich wat ze eigenlijk niet bij zich zouden moeten hebben. dus we rijden verder en worden 20 seconden later opnieuw door dezelfde agenten aangehouden. Deze keer omdat Demi zijn telefoon op de motorkap had laten liggen, dus ze wilden ons zijn telefoon teruggeven. Toplui!

In het verleden, dit is al lang geleden, ben ik in de verkeerde club begonnen met draaien. Ik kwam binnen op zoek naar de booth en vroeg de DJ die aan het draaien was om te stoppen omdat het mijn tijd was en begon mn set, waarop de eigenaar van de club met een zeer verbaasd gezicht naar me toe kwam en de vraag wat ik aan het doen was? Toen realiseerde ik me dat ik eigenlijk in de club ernaast moest draaien.

3 opmerkingen

Echt een van de allerbeste producers op aarde! :bounce:
En in Engeland vindt hij Engeland geweldig en in Frankrijk vindt hij Frankrijk geweldig.­ Welkom in de wereld van artiesteninterviews...­