Partyflock

Luca Antolini: ItaliŽ, hardtrance, Saifam en meer

Luca Antolini: ItaliŽ, hardtrance, Saifam en meer

door , gepubliceerd op
Tegenwoordig staat hij bekend om zijn Italiaanse hardtrancesound, maar velen van jullie hebben een heleboel aan deze man te danken. Hij was er namelijk medeverantwoordelijk voor dat hardstyle werd geboren. Na een enorm aantal releases onder verschillende pseudoniemen (o.a. Giada, Atlantic Wave, Dark Oscillators, Hose en The KGB's) is het tijd voor zijn eerste album onder zijn eigen naam. Luca Antolini gaat al een aardig tijdje mee in het wereldje en is over twee weken de afsluiter van de Harddefinition vs IHDS stage op Fusion of Dance Festival. Genoeg reden dus om er eens een interview aan te wagen voor Partyflock.

De meeste mensen kennen waarschijnlijk wel ťťn of meerdere platen van je, maar weinig mensen zijn echt bekend met je naam. Een mooi moment dus om je voor eens en altijd aan het Nederlandse publiek voor te stellen.
Hallo allemaal, leuk jullie via deze website te ontmoeten. Nou ja, ontmoeten is een groot woord, maar toch vind ik het geweldig om op deze manier te kunnen communiceren met de mensen die ik normaal gesproken alleen in het publiek zie staan. Hier komt het dan, mijn levensverhaal! Mijn echte naam is Luca Antolini, hoewel velen mij dus kennen van al die pseudoniemen. Iets meer dan twintig jaar geleden begon ik met het produceren van dancemuziek. In het begin experimenteerde ik met allerlei stijlen, maar al snel richtte ik mij op trance en later op hardtrance. Dat was rond 1996. Ik begon langzaamaan naam te maken als DJ/ producer en tegelijkertijd gebeurde hetzelfde met Christiano Giusberti, bij jullie beter bekend als Technoboy. We begonnen samen een studio in 1998 waar we aan de lopende band nieuwe platen maakten. In die periode sloot een megatalent zich bij ons aan, Antonio Dona, een jongen die bewees een geweldige sound-engineer te zijn. Antonio werkt inmiddels al weer heel wat jaren als Tuneboy, waardoor je dus ook meteen snapt dat TnT gebaseerd is op jarenlange samenwerking (Technoboy en Tuneboy vormen samen TnT, red.). Met z'n drieŽn maakten we vanaf 2000 een heleboel releases die erg goed ontvangen werden en wat het begin was van hardstyle. Je noemde al wat aliassen, maar er waren er nog veel meer: Pacific Link, Builder, K-Traxx, The Hunter, The Raiders en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit deden we tot 2005, waarna ik de groep heb verlaten en verder ben gegaan met mijn eigen nieuwe studio en een nieuwe muzikale partner, genaamd Ricky T. Die samenwerking duurt nog steeds voort en ook hij is een extreem getalenteerde producer waarmee ik een goede chemie heb in de studio.

Als ik dan even heel snel reken, heb je in al die jaren minstens vijfhonderd releases gemaakt. Kun je er eens een paar uit pikken en daar iets over vertellen?
Ik heb het niet lang geleden nog eens nagekeken en ik zit inmiddels op iets meer dan zeshonderd releases. Dat wil zeggen: releases waar ik aan meegewerkt heb, dus dat waren geen zeshonderd soloproducties. Ik kan ze dan ook niet eens allemaal zo voor de geest halen, dan zou ik alles weer eens moeten beluisteren. Daarentegen kan ik sommige producties wel dromen, dat zijn dan vooral de tracks die zijn uitgegroeid tot bekende anthems: K-Traxx Ė Hardventure, Luca Antolini Ė The Race/ Heat/ Secret Dream/ Life's A Mystery, Pacific Link Ė Rings A Jupiter/ Planetary Collapse, Atlantic Wave Ė The Creation/ Reforged, Builder Ė Sky Scraper, Tuneboy Ė Housenation/ Demolition, Technoboy Ė WarmachineÖ Dit zijn allemaal producties die in combinatie met Christiano en/ of Antonio zijn gemaakt. O Fortuna was er ook zo ťťn, in 1998 als ik het me goed herinner. Maar na al die hardstyle ben ik meer de trancekant opgegaan en ik heb ook een aantal progressive- en electrotracks gemaakt. Onder de naam Dyor heb ik releases gehad op het Nederlandse label High Contrast Recordings en heb ik de eer gehad om remixes te maken voor Markus Schulz, Armin van Buuren, Marcel Woods, Joop en anderen.

Maar hoe ben je dan precies begonnen? Speelde je als kind al een instrument of ben je later uit jezelf gaan musiceren?
Ik begon als DJ toen ik nog jong was, ik was altijd al gek op muziek. Ik heb een tijdje gewerkt in een fabriek, maar ik heb altijd geweten dat mijn toekomst in de muziek lag, alsof het mijn lot was. Tijdens mijn allereerste optreden liep alles perfect en ik heb nooit meer omgekeken, alleen nog vooruit. Het produceren begon toen ik een jaar of twaalf was, maar toen was het niet zo'n populaire bezigheid en had je al helemaal niet de middelen die je tegenwoordig hebt. Belangrijker was destijds om je publiek te vermaken, daar draaide het om. Ik heb ook nooit geleerd om een instrument te bespelen, maar geef me een piano of een gitaar en alles gaat vanzelf. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik een 'echte' muzikant ben, ik kan gelukkig wel al mijn ideeŽn uitwerken op de manier zoals ik ze in mijn hoofd heb.

[dump id=6118]

ItaliŽ is een belangrijk land in de ontwikkeling van de hardere dancesound. Hoe komt dat? Wie zijn de meest invloedrijke mensen geweest naast jullie en hoe zie je je eigen bijdrage?
Ja absoluut, ItaliŽ heeft een grote invloed gehad op die sound. Ik denk dat ik er wel een aardig aandeel in heb gehad, samen met namen die ik eerder noemde, maar om eerlijk te zijn is hardstyle nooit helemaal mijn grote liefde geweest. Ik was altijd meer van de hardtrance en dan met name van de producties van Scot Project. Dat was wel een groot voorbeeld voor me, zijn werk heeft iets magisch. Ik hield ook nog steeds van trance, op dat moment kwamen jullie Nederlandse helden opzetten, zoals Ferry Corsten, TiŽsto en Armin van Buuren. Maar in de Saifam Group (Saifam is het overkoepelende label dat vandaag de dag nog steeds gerund wordt Technoboy, red.) vonden we het beter om ons te concentreren op de hardere sound. Dit werd dan ook het handelsmerk van Saifam. Wie ook belangrijk was, was Zenith. Hij was een grondlegger van hardstyle, hoewel hij dat toen helemaal niet besefte, hij maakte gewoon wat in hem opkwam. Daarna werd de nieuwere generatie belangrijk met jongens als Activator, Tatanka en Zatox.

Toen je Saifam verliet, heb je United Styles opgericht. Waarom begon je dit nieuwe label? En had je voor Saifam al bij andere labels gewerkt?
Ik ben inderdaad bij veel zaken betrokken. Ik run United Styles samen met de onmisbare hulp van Ricky T en Andrea Montorsi. De uiteindelijke beslissing nam ik na een goed gesprek met een vriend van me, Gilbert. Toen ik het gevoel had dat ik een beetje klaar was met hardtrance, was hij degene die me overtuigde dat ik nog steeds op de goede weg was en dat ik gewoon door moest gaan en er in moest blijven geloven. Dus als het alsnog ooit fout gaat, kan ik hem de schuld geven haha! Maar anyway, in het begin werkte ik bij Saifam aan het Red Alert label, met die ervaring kan ik nog steeds uit de voeten voor United Styles.

Ik heb de meeste van je trance- en hardtranceproducties in mijn cd-wallet gehad en het viel me altijd op dat je houdt van meeslepende, dramatische melodieŽn. Ontstaan die tunes zomaar in je hoofd of heb je een speciale manier om ze te creŽren?
Klopt, ik ben gek op melodieuze platen. Ze laten je als het ware opstijgen als je op de dansvloer staat, dat uplifting gevoel brengt altijd veel emotie met zich mee. Ik probeer dit altijd mee te nemen in mijn muziek, hoewel je ook weer uit moet kijken dat het niet teveel van het goede wordt. Het moet tenslotte hardtrance blijven, een melodie kan dan niet te soft zijn. Hoe ik zo'n melodie bedenk? Meestal ontstaat het zomaar in mijn hoofd, maar het kan ook zijn dat een film me inspireert.

Je staat op de Harddefinition vs IHDS stage tijdens Fusion of Dance Festival, als afsluiter zelfs! Wat gaan we die avond te horen krijgen?
Jazeker, ik kan niet wachten! Zoals altijd stop ik mijn ziel en zaligheid in mijn set, waarbij ik gebruik wil maken van de tracks van mijn nieuwe album. Mocht het publiek dat te soft vinden, kan ik overschakelen op wat steviger werk, dat ben ik inmiddels wel gewend in ItaliŽ en in andere delen van de wereld. Dus wees niet bang mensen, ik zal er voor zorgen dat jullie allemaal op en neer gaan bouncen tijdens mijn set. Bring it on!

[dump right id=6117]En dat maakt een mooi bruggetje naar een vraag over je nieuwe album. Het heet 'Mastermind' en het is je eerste artiestenalbum. Wat was je inspiratie? Lag het al lang in de planning of was het iets van de laatste tijd dat je een artiestenalbum wilde maken?
Doordat ik al zo lang meeloop in de scene, wilde ik een mix maken van oude en nieuwe sounds. Mix dit met de hardtrancesound van 2011, gooi er hier en daar wat oldschoolinvloeden in en je hebt de outline van mijn album. Het was een moeilijke klus, maar ik ben happy met het resultaat en ik denk dat het iets toevoegt aan het bestaande genre.

Na je Red Alert dagen heb je overal ter wereld gedraaid, wat is je meest memorabele moment?
Ieder land waar ik ben geweest heeft iets interessants en belangrijks bij me achtergelaten, datzelfde geldt voor alle mooie momenten. Ik heb er tot nu toe iedere seconde van genoten, dus ik kan niet echt ťťn moment opnoemen dat het mooist of het meest bijzonder was. Als ik ťťn moment noem, zou ik alle andere momenten tekort doen. Laten we het erop houden dat de trip tot nu toe goed is bevallen en wat mij betreft mag het nog een hele tijd zo doorgaan.

Momenteel komen er weer veel nieuwe namen door in de hardtrancescene zoals Shock: force, Wragg & Log:one en Nomad. Hoe sta je tegenover de nieuwe generatie?
De drie namen die je noemt zijn erg credible, zij doen veel goede dingen voor het genre. Maar ik kan nog wel wat namen opnoemen die op dit moment onmisbaar zijn binnen de hardtrance, zoals Phil York, Fausto, Andrea Montorsi, Max Savietto, Steve Hill en Nick the Kid. En dat is nog maar het topje van de ijsberg want er staat een heleboel nieuw talent te trappelen om mee te doen. Dus ik hoop dat ze me massaal gaan verrassen met hun werk.

Bij deze wilde ik Partyflock en al haar leden bedanken en hopelijk zie ik jullie de 21e op Fusion of Dance Festival in Zwolle. Warme groeten uit een zonnig ItaliŽ,
Luca

www.lucaantolini.com
www.unitedstylesmusic.com


Luca Antolini at Le Sphinx, France

51 opmerkingen

heerlijk doorzichtig, weer eens reclame (voor een event waar die zelf draait & IHDS) ;)

Goede producer trouwens.

Momenteel komen er weer veel nieuwe namen door in de hardtrancescene zoals Shock: force, Wragg and Log;one en Nomad. Hoe sta je tegenover de nieuwe generatie?
De drie namen die je noemt zijn erg credible, zij doen veel goede dingen voor het genre. Maar ik kan nog wel wat namen opnoemen die op dit moment onmisbaar zijn binnen de hardtrance, zoals Phil York, Fausto, Andrea Montorsi, Max Savietto, Steve Hill en Nick the Kid. En dat is nog maar het topje van de ijsberg want er staat een heleboel nieuw talent te trappelen om mee te doen. Dus ik hoop dat ze me massaal gaan verrassen met hun werk.

De eerste 3 genoemde zijn wel de mannen van het moment! Er is idd genoeg nieuw talent, hopelijk krijgen ze een kans.

Te kort interview. Valt de beste man toch nog veel meer te vragen?
laatste aanpassing
Voordat mensen hier weer op gaan reageren (as usual): laat deze man lekker zn commentaar leveren, als je binnen 20 minuten na plaatsing van een interview al weer zoals gewoonlijk de persoon in kwestie (mij dus) moet gaan bashen, dan zegt dat genoeg over iemands leven.≠ Dus bespaar je de moeite en reageer er ajb niet verder op.≠
Karian
Werkzaam bij Partyflock
Uitspraak van Love is the answer op woensdag 11 mei 2011 om 12:19:
heerlijk doorzichtig, weer eens reclame

Lijkt me niet meer dan logisch. Je gaat toch in een vraaggesprek over je activiteiten niet iemand anders promoten? Een interview wordt doorgaans gegeven als er iets te melden is :)
Uitspraak van Charly Rocks op woensdag 11 mei 2011 om 12:52:
persoon in kwestie (mij dus) moet gaan bashen, dan zegt dat genoeg over iemands leven.≠

Dude, je basht je zelf, met je doorzichtige gedrag ;) keer op keer promoot je door recensies/ interviews kennisen uit het circuit of mensen die je graag mag. In dit geval zit je overduidelijk een feest te promoten waar je zelf draait, kan het nog duidelijker? Bovendien zit je weer eens reclame te maken voor Fausto activiteiten (en/of cds). Overduidelijk dat je anders zo kritische houding compleet laat varen.

Uitspraak van Karian op woensdag 11 mei 2011 om 13:11:
Je gaat toch in een vraaggesprek over je activiteiten niet iemand anders promoten? Een interview wordt doorgaans gegeven als er iets te melden is

Dit interview heeft een hoog 'wij van wc eend, adviseren wc eend'. Jammer dat PF zich zo laat misbruiken voor de promotie van cds, feesten, djs. Ik denk dat een stukje eerlijke informatie verstrekking beter is. Of in ieder geval niet zo doorzichtig.

Er zijn hier op PF genoeg interviews waarbij er zgn niks bijzonders te melden is. Dit soort promotie interviews zijn zeer storend. Want wat is nu echt de informatieve waarde? Het is al met al toch behoorlijk oppervlakkig? Bovendien is volgens mij echt wel behoefte aan wat langere interviews, met wat meer diepgang
laatste aanpassing
die antolini, montorsi, savietto zijn gewoon de hardtrance helden.≠ Je ziet ze helaas amper op de line ups in NL, want die gaan liever naar die scantraxx meuk enzo
Mani
Artiest Mani
Luca is een held! Hoogtepunt voor mezelf dat ik een keer een set met hem mocht draaien.≠
Uitspraak van Mani op woensdag 11 mei 2011 om 14:18:
Luca is een held! Hoogtepunt voor mezelf dat ik een keer een set met hem mocht draaien.≠

Dat meen je niet, wat vet. :D Hoe ging t?
Als er iemand is van wie ik altijd al een interview hier had willen zien is hij het wel... superproducer, samen met Elvio Trampus (Nebula), Tankis & Savietto, en Mauro Picotto de grondlegger van de Italiaanse hard trance sound (y)

Zeer relaxte gast ook, heb in april nog op een feest in London gestaan waar ie ook draaide, hij kwam 2 uur voor openingstijd aanzetten om mee te helpen met opbouwen en sound check doen enzo, en dat voor 1 van de headliners, dat zul je niet snel met iemand van zijn kaliber mee maken. (y)

Wel ironisch dat ie Steve Hill op noemt in die laatste alinea, hij zou toch moeten weten dat de beste man voor zijn succes afhankelijk is van derden die zijn platen maken (waaronder zowel Antolini zelf als, eenmalig, ondergetekende) :loL:
laatste aanpassing
super interview, vet om eens van de man zelf te horen over de eerste jaren van Hardstyle en de bijdrage van de SAIFAM group.≠
respect voor zijn keuze om de hitfabriek te verlaten en zijn hart te volgen.≠ Inspirerende gast.≠
Uitspraak van Love is the answer op woensdag 11 mei 2011 om 13:52:
Er zijn hier op PF genoeg interviews waarbij er zgn niks bijzonders te melden is.≠ Dit soort promotie interviews zijn zeer storend.≠ Want wat is nu echt de informatieve waarde? Het is al met al toch behoorlijk oppervlakkig? Bovendien is volgens mij echt wel behoefte aan wat langere interviews, met wat meer diepgang

Lever je proefinterview maar in :yes: interviews@partyflock.nl
Uitspraak van Love is the answer op woensdag 11 mei 2011 om 13:52:
Uitspraak van Charly Rocks op woensdag 11 mei 2011 om 12:52:
persoon in kwestie (mij dus) moet gaan bashen, dan zegt dat genoeg over iemands leven.

Dude, je basht je zelf, met je doorzichtige gedrag ;) keer op keer promoot je door recensies/ interviews kennisen uit het circuit of mensen die je graag mag. In dit geval zit je overduidelijk een feest te promoten waar je zelf draait, kan het nog duidelijker? Bovendien zit je weer eens reclame te maken voor Fausto activiteiten (en/of cds). Overduidelijk dat je anders zo kritische houding compleet laat varen.

Uitspraak van Karian op woensdag 11 mei 2011 om 13:11:
Je gaat toch in een vraaggesprek over je activiteiten niet iemand anders promoten? Een interview wordt doorgaans gegeven als er iets te melden is

Dit interview heeft een hoog 'wij van wc eend, adviseren wc eend'. Jammer dat PF zich zo laat misbruiken voor de promotie van cds, feesten, djs. Ik denk dat een stukje eerlijke informatie verstrekking beter is. Of in ieder geval niet zo doorzichtig.

Er zijn hier op PF genoeg interviews waarbij er zgn niks bijzonders te melden is. Dit soort promotie interviews zijn zeer storend. Want wat is nu echt de informatieve waarde? Het is al met al toch behoorlijk oppervlakkig? Bovendien is volgens mij echt wel behoefte aan wat langere interviews, met wat meer

_0_ wat moet ik hier nog aan toevoegen?
laatste aanpassing
Uitspraak van Gelache woar op woensdag 11 mei 2011 om 13:54:
Je ziet ze helaas amper op de line ups in NL, want die gaan liever naar die scantraxx meuk enzo

kun jij mij vertellen wie er (hard)trance draait binnen het scantraxx label dan, op charger na?
snap je punt wel, maar beetje kort door de bocht dit!
laatste aanpassing
Erg leuk interview om te lezen en er is me in ieder geval meer duidelijk geworden.
Ik ben zelf 2 jaar terug benaderd door zijn maat Gilbert die mij vertelde dat Luca erg geintresseerd was in mijn muziek.
Helaas is daar nooit wat van gekomen.. Wel heb ik nog mail contact gehad met Luca, misschien toch maar weer is wat demo's sturen wat betreft het nieuwe trappelende talent :)
laatste aanpassing
Uitspraak van Karian op woensdag 11 mei 2011 om 17:13:
Lever je proefinterview maar in interviews@partyflock.nl

Je mist het belangrijkste punt, nl. dat ik aangaf dat er genoeg kwaliteitsinterviews al zijn. Alleen dit soort 'interviews' vallen daar dus duidelijk niet onder ;)
Uitspraak van Love is the answer op woensdag 11 mei 2011 om 22:03:
Je mist het belangrijkste punt, nl. dat ik aangaf dat er genoeg kwaliteitsinterviews al zijn. Alleen dit soort 'interviews' vallen daar dus duidelijk niet onder ;)

Mailbox blijft inderdaad verdacht stil. Het is zo lekker makkelijk om iemand te bekritiseren terwijl je zelf niet eens probeert te presteren :)

Laten we weer ontopic gaan :)
respect voor deze man, pacific link echt te vet ouwe bitte ein beat ;)
laatste aanpassing
Uitspraak van D-railed op woensdag 11 mei 2011 om 19:13:
kun jij mij vertellen wie er (hard)trance draait binnen het scantraxx label dan, op charger na?
snap je punt wel, maar beetje kort door de bocht dit!

En in het filmpje draait antolini frontliner - warphole :lol: Over scantraxx meuk gesproken...
laatste aanpassing
Uitspraak van D-railed op woensdag 11 mei 2011 om 19:13:
kun jij mij vertellen wie er (hard)trance draait binnen het scantraxx label dan, op charger na?
snap je punt wel, maar beetje kort door de bocht dit!

Volgens mij begrijp je zijn punt niet?

@ interview:


Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op woensdag 11 mei 2011 om 14:47:
Als er iemand is van wie ik altijd al een interview hier had willen zien is hij het wel...≠ superproducer, samen met Elvio Trampus (Nebula), Tankis &≠ Savietto, en Mauro Picotto de grondlegger van de Italiaanse hard trance sound

Zeer relaxte gast ook, heb in april nog op een feest in London gestaan waar ie ook draaide, hij kwam 2 uur voor openingstijd aanzetten om mee te helpen met opbouwen en sound check doen enzo, en dat voor 1 van de headliners, dat zul je niet snel met iemand van zijn kaliber mee maken.≠

Wel ironisch dat ie Steve Hill op noemt in die laatste alinea, hij zou toch moeten weten dat de beste man voor zijn succes afhankelijk is van derden die zijn platen maken (waaronder zowel Antolini zelf als, eenmalig, ondergetekende)

Dit dus..
Uitspraak van Karian op donderdag 12 mei 2011 om 07:59:
Het is zo lekker makkelijk om iemand te bekritiseren terwijl je zelf niet eens probeert te presteren

Moet een film recensent zelf goede flms kunnen maken? ;) Er zijn genoeg wel goede interviews op PF zoals bijv. van Thera, dus de noodzaak van een extra recensent lijkt me niet echt nodig. Een kritische houding tov dit soort (te kort, weinig diepgang, te veel pr praat) interviews wel.
Louk
Artiest Louk
Quality read, Luca is on form! Nice words Charly
Uitspraak van D-railed op woensdag 11 mei 2011 om 19:13:
kun jij mij vertellen wie er (hard)trance draait binnen het scantraxx label dan, op charger na?

Vraag was niet aan mij gericht, maar hier ff een zo volledig mogelijk antwoord erop:

- The Prophet zelf (in 2008 op de hidden area van Q-BASE)
- Waveliner
- Max B. Grant (draaide en releaste zelfs gewone trance, begin jaren 2000)
- SMF
- A-Lusion
- DJ Thera (al zit die indirect bij hun, want hij is de maker van de eerste Blademasterz track)
- JDX (Thalamus)
- Deepack
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op donderdag 12 mei 2011 om 23:02:
- The Prophet zelf (in 2008 op de hidden area van Q-BASE)
- Waveliner
- Max B.≠ Grant (draaide en releaste zelfs gewone trance, begin jaren 2000)
- SMF
- A-Lusion
- DJ Thera (al zit die indirect bij hun, want hij is de maker van de eerste Blademasterz track)
- JDX (Thalamus)
- Deepack

draait vraagt die en niemand van hierboven draait trance.
Natuurlijk wel.

Waveliner = een handz up trance dj/producer
SMF is van origine een hard trance producer/live act/dj
Max B. Grant heeft in de vroege jaren '00 veel trance gedraaid en geproduceerd, o.a. samen met Marco Guardia van SHOKK/Flutlicht en met Franky Fonell & Chris Reece. Kan je op Discogs ook gewoon zien, hij heeft zelfs tig mix-cd's met trance opgenomen destijds.
http://www.≠discogs.≠com/artist/Max+≠B.+≠Grant?anv=≠Max+≠B+≠Grant#≠t=≠Releases_≠DJ-Mixes&≠q=&≠p=≠1
A-Lusion heeft het zelfs bij zijn stijlen op zijn artiestenprofiel staan, en zou desgevraagd bookings in deze stijl aannemen.
Thera idem.
JDX deed de liveact van Thalamus, wat een hard trance act was, da's niet echt DJ-en maar toch... hij speelde dus deze stijl tijdens gigs.
Deepack zijn zowel dj-matig als qua produceren heel veel met hard trance bezig geweest en ik weet heel zeker dat die nog steeds ja zouden zeggen als je ze zou willen boeken voor een Bitte ein Beat-style set.
En zoals ik al zei heb ik The Prophet het op Q-BASE in 2008 horen draaien in de hidden area, waar toen o.a. ook Lacuna Origin, Ultraform, en Audiowarp optraden.

Het is natuurlijk een ander verhaal of ze er veel bookings voor krijgen. ;)
laatste aanpassing
Hardtrance (weer) opkomend?

ik had altijd het idee dat deze stijl juist aan het doodbloeden was?
laatste aanpassing
Geen idee, heb de indruk dat de internationale belangstelling weer toe neemt maar hier in NL zijn ze er niet klaar voor.

Veel mensen die de stijl opzich vet vinden, maar weinig mensen wiens eerste voorkeur het is. En als je dan bijv. ook hardstyle luistert is de keus (ivm het veel grotere feestaanbod) snel gemaakt.

Wil deze stijl in NL een fatsoenlijke scene worden, dan moeten er sowieso meer mensen het gaan produceren, en die moeten zichzelf ook zwaar promoten. Her en der heb je wat groepjes liefhebbers/feestgangers maar die zijn te versnipperd en te klein om een levendige scene op te zetten. Spreek uit ervaring, in mijn directe omgeving zijn er veel liefhebbers maar niet genoeg om meer dan wat lokale events van de grond te krijgen.

Een poging vorig jaar, o.a. met ASYS en DJ Thera als headliners, om een wat groter feest op te zetten, is niet echt een groot succes gebleken, het was gezellig vol maar niet meer als een willeurige andere clubnight, zonder grote namen, in die tent, en laatst toen Scot Project in Apeldoorn optrad waren er godverdomme 50 man ofzo :rot:

Het zal toch wel weer van het buitenland moeten komen.
laatste aanpassing
Wat dat betreft respect dat de Orange nog steeds aanwezig is op Defqon.≠ Met dit jaar misschien wel de sterkste lineup sinds jaren.≠
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op vrijdag 13 mei 2011 om 17:54:
en laatst toen Scot Project in Apeldoorn optrad waren er godverdomme 50 man ofzo

haha, Dat is gewoon beschamend! :D
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op donderdag 12 mei 2011 om 23:48:
Waveliner = een handz up trance dj/producer
SMF is van origine een hard trance producer/live act/dj
Max B. Grant heeft in de vroege jaren '00 veel trance gedraaid en geproduceerd, o.a. samen met Marco Guardia van SHOKK/Flutlicht en met Franky Fonell & Chris Reece. Kan je op Discogs ook gewoon zien, hij heeft zelfs tig mix-cd's met trance opgenomen destijds.
http://www.≠discogs.≠com/artist/Max+≠B.+≠Grant?anv=≠Max+≠B+≠Grant#≠t=≠Releases_≠DJ-Mixes&≠q=&≠p=≠1
A-Lusion heeft het zelfs bij zijn stijlen op zijn artiestenprofiel staan, en zou desgevraagd bookings in deze stijl aannemen.
Thera idem.
JDX deed de liveact van Thalamus, wat een hard trance act was, da's niet echt DJ-en maar toch... hij speelde dus deze stijl tijdens gigs.
Deepack zijn zowel dj-matig als qua produceren heel veel met hard trance bezig geweest en ik weet heel zeker dat die nog steeds ja zouden zeggen als je ze zou willen boeken voor een Bitte ein Beat-style set.
En zoals ik al zei heb ik The Prophet het op Q-BASE in 2008 horen draaien in de hidden area, waar toen o.a. ook Lacuna Origin, Ultraform, en Audiowarp optraden.

Het is natuurlijk een ander verhaal of ze er veel bookings voor krijgen. ;)

niet mee eens, ze maken nu geen hardtrance meer en ze draaien het ook niet.

bovengenoemde namen zijn allemaal gewoon hardstyle, ze hebben misschien ooit wat uitstapjes gedaan hard(trance) maar dat is het dan.

Waveliner heeft alleen hardstyle gemaakt, SMF ook vrijwel alleen maar bv en zo kan ik wel even doorgaan.
laatste aanpassing
Als jij in een bepaalde stijl begint met DJ-en, en op een gegeven moment weinig bookings meer in dei stijl krijgt betekent niet dat je het niet meer draait.

Uitspraak van Jeroenzz op zaterdag 14 mei 2011 om 10:04:
Waveliner heeft alleen hardstyle gemaakt

Lizginka? ;) Bitte ein Beat-sound = een variant van trance. Hij is ook de samensteller van de DJ Networx-cd's en die worden nog steeds uitgebracht, met 1 cd vol hardstyle en 1 met trance-achtig spul.

Uitspraak van Jeroenzz op zaterdag 14 mei 2011 om 10:04:
SMF ook vrijwel alleen maar

Grappig, Discogs zegt precies het tegenovergestelde als je de releases van hem gaat opzoeken. Aangezien iemand per definitie zijn eigen producties zal draaien gaat dat voor zijn sets dus ook op. Maar volgens mij doet hij sowieso niks meer in de muziek. Wel jammer, mjah.

Maar goed, genoeg met die haarkloverij.
laatste aanpassing
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op zaterdag 14 mei 2011 om 15:19:
Als jij in een bepaalde stijl begint met DJ-en, en op een gegeven moment weinig bookings meer in dei stijl krijgt betekent niet dat je het niet meer draait.≠

ze zullen best eens een uitstapje naar trance gemaakt hebben masar that's it. Waveliner zijn platen pure hardstyle. zo ook smf, ik heb al zijn platen en er zit vrijwel altijd een hardstyle sound in.
Ik heb het niet over een uitstapje maar over min of meer structureel. Dus als je shit op je artiestenprofiel op PF hebt staan, of er mix-cd's in op hebt genomen, of een aparte act ervoor bent begonnen waarmee je een paar keer hebt opgetreden en platen uitgebracht hebt. Dat kan ik zonder enige twijfel voor elke van deze genoemde artiesten aantonen met Discogs-links etcetera.
Uitspraak van Jeroenzz op zaterdag 14 mei 2011 om 16:06:
Waveliner zijn platen pure hardstyle

Gek, want ik zit nu net naar Lizginka te luisteren, is gewoon dezelfde sound als DJ Dean, Shoko, etc.

En SMF heeft onder die alias 7 platen gereleased, waarvan 5 hard trance en 2 hardstyle. Kan je gewoon nakijken op Discogs. Alleen zijn de grenzen tussen die stijlen niet altijd even duidelijk geweest als nu. Je kan zijn releases wel bij hardstyle indelen, net zoals je dat bijvoorbeeld met DJ Wag en Derb uit die tijd zou kunnen, maar het zijn (op 2 releases bij Beltdrive en Scantraxx na) wel degelijk hard trancers. Zo staan ze ook op Discogs ;)
laatste aanpassing
volgens mij ging het over Luca Antolini :p
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op zaterdag 14 mei 2011 om 16:18:
En SMF heeft onder die alias 7 platen gereleased, waarvan 5 hard trance en 2 hardstyle. Kan je gewoon nakijken op Discogs. Alleen zijn de grenzen tussen die stijlen niet altijd even duidelijk geweest als nu. Je kan zijn releases wel bij hardstyle indelen, net zoals je dat bijvoorbeeld met DJ Wag en Derb uit die tijd zou kunnen, maar het zijn (op 2 releases bij Beltdrive en Scantraxx na) wel degelijk hard trancers. Zo staan ze ook op Discogs ;)

die releases op execute bv is ook gewoon hardstyle, beetje a la Isaac. alleen mdma is echt hardtrance. plus zijn andere alias Smurref is ook gewoon hardstyle.

maargoed dat bedoelde ik verder ook niet, ze zullen best trancy dingen gedaan hebben, maar hun main focus ligt allemaal op hs en heeft het ook altijd op gelegen.

discogs zegt natuurlijk helemaal niets:) tis maar net wat de gek daarbij invult.
laatste aanpassing
Uitspraak van Jeroenzz op zaterdag 14 mei 2011 om 18:23:
discogs zegt natuurlijk helemaal niets

Absoluut wel, het is een open community met goede moderatie, dus wat daar staat is het resultaat van tienduizenden platenverzamelaars die stuk voor stuk fouten kunnen aanpassen. Met nog eens de eindredactie van een mod (mods moeten stemmen om releases gevalideerd te krijgen) erbij. Een betere manier om een juiste en logisch gecategoriseerde database van releases te bouwen is er niet.

Daarnaast: Isaac is zelf al als hard trance in te delen, zijn ouwere werk dan. Heeft dezelfde sound als DJ Dean enzo, alleen gemiddeld iets minder melodisch. Mjah hard trance hoeft niet melodisch te zijn, kijk maar naar Deep Mission. En die genre-grenzen overlapten elkaar tot 2005 deels, wat het nog verwarrender maakt.

Mijn maten uit de UK kennen SMF van zijn platen ook allemaal als hard trance. (behalve die 2 hardstylereleases, die kennen ze helemaal niet) En als je gaat kijken naar de eigenschappen van dat genre, wat iets hard trance maakt, dan klopt dat nog ook.
laatste aanpassing
Uitspraak van DjDark op donderdag 12 mei 2011 om 15:56:
Volgens mij begrijp je zijn punt niet?

Na het nog een gelezen te hebben: je kunt de opmerking dus van 2 punten bekijken. Of hij bedoeld dat de gemiddelde luisteraar naar scantraxx luistert omdat ze dit niks vinden, of de dj's kiezen er zelf voor om bij het scantraxx label te gaan.. dus tja..
Uitspraak van Jim_Justice op maandag 16 mei 2011 om 11:12:
lang leve de hokjes!

Zonder 'hokjes' was muziek niet overzichtelijk te maken en dus niet analyseerbaar. En iets dat niet analyseerbaar is kan je ook niet leren te maken. Er is zelfs een universitaire studie, musicologie, die draait om muziekanalyse. Hoewel ik die studie nooit gevolgd heb (wel deels de literatuur die ze als basis gebruiken gelezen, overigens) hanteer ik graag dezelfde aanpak bij het discussieren van muziek, om het overzichtelijk te houden. Dat leidt onherroepelijk tot discussies. Maar hokjes ontkom je niet aan.

Helaas komt het dus vaker voor dat je met mensen in discussie raakt over iets, en dan allebei een andere kijk op de definitie van het discussiepunt hebt. Dat blijkt hier maar weer eens.
laatste aanpassing
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op maandag 16 mei 2011 om 17:34:
Zonder 'hokjes' was muziek niet overzichtelijk te maken en dus niet analyseerbaar.≠ En iets dat niet analyseerbaar is kan je ook niet leren te maken.≠ Er is zelfs een universitaire studie, musicologie, die draait om muziekanalyse.≠ Hoewel ik die studie nooit gevolgd heb (wel deels de literatuur die ze als basis gebruiken gelezen, overigens) hanteer ik graag dezelfde aanpak bij het discussieren van muziek, om het overzichtelijk te houden.≠ Dat leidt onherroepelijk tot discussies.≠ Maar hokjes ontkom je niet aan.≠

Helaas komt het dus vaker voor dat je met mensen in discussie raakt over iets, en dan allebei een andere kijk op de definitie van het discussiepunt hebt.≠ Dat blijkt hier maar weer eens.≠

Precies. Door de tekortkoming van taal moet je wel in 'multi interpretabele' begrippen praten. Praten in hokjes is dan ook niet het 'probleem' wel kan het je wereld beperken door te blijven hangen in waarde oordelen over bepaalde hokjes.
Uitspraak van Pass-Out op dinsdag 17 mei 2011 om 22:14:
RINGS OF JUPITER (van Pacific Link)

Vette track is dat. Wat me wel opvalt is dat ie als 2 druppels water lijkt op Koto - BLow The Whistle (Giorgio Martini remix) wat een Montorsi productie is. Vraag me dus af of Montorsi niet ook veel werk voor SAIFAM heeft verricht, meen eens zoiets te hebben gelezen in een zeer informatief topic op GlobalHardstyle.com maar het is nergens officieel terug te vinden. Echter zijn de gelijkenissen wel erg treffend, evenals de overeenkomsten tussen diverse 2005 SAIFAM hits en de tunes die Montorsi voor Ado The Dream maakte (voor een compleet ander label) in dezelfde periode.
laatste aanpassing
Hoe heet dat beginnummer in het filmpje? In the name of love wordt er de hele tijd geroepen...sjieke plaat (y)
Uitspraak van DJ Ogre op zaterdag 28 mei 2011 om 14:52:
Hoe heet dat beginnummer in het filmpje?

Dat staat er toch gewoon bij?! :vaag:

Luca Antolini vs Bobby V - In Da Name Of Love..