Partyflock

Kid Culture: laat de zomer maar komen

Kid Culture: laat de zomer maar komen

door , gepubliceerd op
Kid Culture is de belangrijkste Nederlandse producent van het Suara label geleid door Coyu en brengt tevens producties uit op grote labels als Gruuv, Yoshitoshi, Sincopat, Catwash. Als dj heeft hij door de jaren heen behoorlijk wat ervaring opgebouwd. Hij speelde in bijna elke bekende en op veel bekende events zoals The Montreux Jazz Festival, Borealis, Rex club (Parijs), Roxy Dust (Praag), Soenda indoor alsmede op een van de eerste Awakenings in de late negenrtiger jaren. Kid Culture zijn reis begonnen in 1991, nadat hij zijn liefde voor hip hop verruilde voor housemuziek

Vertel eens, wie ben je en waar komt je passie voor muziek vandaan?
Ik ben een dj/producer uit Amsterdam die draait onder de naam Kid Culture. Mijn alter ego linkt eigenlijk gelijk naar de vraag waar mijn passie voor muziek vandaan komt. Ik ben namelijk al van zeer jongs af aan bezig met muziek, wat begon met een speelgoed drumstel toen ik 6 was, zat ik op mijn twaalfde al, geïnspireerd door Ben Liebrand, cassettebandjes te knippen en te plakken. Het vervolg kan je dan al raden natuurlijk: draaitafels!

Mijn muzikale voorkeur ging al zeer vroeg uit naar de geïmporteerde hip hop uit de eind jaren '80. Daardoor ben ik toen ook gaan zoeken naar de samples die daarvoor gebruikt werden en kwam ik in aanraking met de oude funk en disco uit de jaren '70. Dus je kunt wel zeggen dat mijn drijfveer de soul is, die je in alle soorten van muziek wel kan terugvinden wat mij betreft.

Wanneer merkte je dat muziek meer dan een hobby was voor jou?
Je kan wel zeggen dat het met de jaren min of meer gegroeid is. Ik merkte tijdens de jaren '90 dat ik op steeds grotere evenementen begon te staan en kreeg toen wel het idee dat het toch wel wat serieuzer begon te worden. Zoals veel dj's begint het allemaal in je slaapkamer, wat vervolgens van feestjes voor school en vrienden eindigt in de clubs. En als je dan opeens voor Awakenings in de Gashouder staat geeft dat toch wel een erg lekker gevoel.

Je bent een Amsterdammer, heb je ook altijd in Amsterdam gewoond?
Ben inderdaad een geboren en getogen Amsterdammer en heb dan ook het grootste gedeelte van mijn leven in de stad gewoond. Tijdens mijn jeugd hadden mijn ouders een oud bruin café in het midden van de stad. Daar werd over het algemeen veel André Hazes en Engelbert Humperdink gedraaid. Van die echte tranentrekkers waar je liters bier op kan weg drinken. Ik had daar ook mijn eerste contact met vinyl, want ik pikte altijd stiekem de James Brown en Elvis platen die ze daar toch niet draaiden.

En wat heeft Amsterdam voor jouw carrière betekend?
Amsterdam heeft natuurlijk een aantal legendarische clubs gekend. Plekken als de Roxy, Mazzo, It waren voor veel dj's een inspiratiebron. Op donderdagavond ging je naar de Roxy voor Dimitri zijn High Tech Soul avond. Hij was toen echt de dj die grenzen opzocht qua muziekkeuze, hij was dan ook een grote inspiratiebron wat draaien betreft voor mij. Op zondag had je Marcello in de It, de showman met de zeer dikke mix skills. Op zaterdag zat je dan in de Mazzo voor de techno. Deze geschiedenis heeft mij toch wel een bepaalde sound meegeven. Ik was en ben nog altijd vrij breed wat mijn muzikale voorkeur betreft.

Hoe heb je je muziekstijl verder ontwikkeld?
Zoals ik al eerder vertelde, kom ik uit de hip hop met een voorliefde voor funk en disco. Dus toen ik uiteindelijk in de jaren '90 house ben gaan draaien moest het wel op de een of andere manier funky en soulvol klinken. Dit hoor je als het goed is dus ook terug in mijn producties. Ik vind het een kick om van die ene bar uit die vergeten discoklapper een dikke housetrack te maken. Ik werk dan ook vaak met samples in mijn producties. Ook maak ik natuurlijk platen waarin ik helemaal geen samples gebruik. Dat zijn dan meer de op techno georiënteerde tracks.


Je bent afgelopen jaar druk bezig geweest met het uitbrengen van producties, kunnen we dit het komende jaar weer van je verwachten?
Rond april/mei heb ik een release op het nieuwe label 'Bitten' van Sandy Hüner en Zerotone. Op deze EP heb ik voor de track 'Shakin' samengewerkt met De Nachtwacht. Eind maart heb ik een release op het Spaanse Espai Music, met remix van Dualton en Cosmic Cowboys. Rond mei heb ik weer een release op Suara, het label van DJ Coyu uit Spanje. Op Suara heb ik toch wel mijn meeste releases sinds vorig jaar. Het is een gezond kwaliteitslabel dat alleen maar aan het groeien is. Ik ben erg blij dat ik één van de vaste artiesten van het label ben.

Ook zal ik deze zomer samen met El Mundo & Satori een nieuwe Summer EP gaan uitbrengen op Gruuv, het label van Audiojack. Daarnaast ook nog een solo EP in de maak voor Sincopat (label van AFFKT) die in juli/augustus ongeveer gaat uitkomen. Genoeg om naar uit te kijken dus.

O ja, ik vergeet bijna dat Doomwork uit Italië ook een nieuw label is begonnen 'Retouch' waar ik ook een release heb deze zomer!

[dump right id=6038]Je hebt aangekondigd vanaf deze zomer ook live het podium te betreden, heb je hier lang naartoe gewerkt?
Eigenlijk is het live ten gehore brengen van mijn muziek weer een logisch vervolg van mijn achtergrond. In die zin heb ik er dan wel lang naar toe gewerkt, maar over het algemeen is een elektronische live set vaak niet meer dan een gast achter zijn laptop die zijn producties achter elkaar plakt. Daarom ben ik pas de laatste jaren gaan denken aan een live set. Heb dan ook nog niet zo lang geleden een Akai APC40 aangeschaft, dat is een midicontroller voor Ableton. Hiermee krijg je dan ook veel meer vrijheid om te spelen met je audioclips. Ik ben dan nog wel steeds die gast achter een laptop, maar dan klinkt het in ieder geval niet steeds hetzelfde als je een set doet. Uiteindelijk wil ik ook visueel mijn live set gaan uitbreiden met een VJ, dan komt de muziek beter over in mijn ogen. Bands als Underworld en The The Chemical Brothers zijn hier voor mij dan wel weer de inspiratiebron.

Zijn er, naast live optreden, meer dingen die je in 2011 graag zou willen bereiken?
Ik hoop in 2011 zoveel mogelijk mensen te bereiken met mijn muziek en dan het liefst op zo veel mogelijke feesten. Ik zal dit jaar wederom veel in de studio gaan zitten, want platen zijn momenteel de key naar het succes. Ik verwacht geen succes zoals een Armin van Buuren dat heeft, daarvoor ben ik niet commercieel genoeg. Maar het zou wel fijn zijn om hier fulltime mee bezig te kunnen zijn, dus dat is mijn goal voor dit jaar.

Hoe kun je jouw sound omschrijven? Wat maakt een set van jou anders dan die van anderen?
Ik vind het zelf altijd moeilijk om in bepaalde hokjes te denken qua geluid. Ze zeggen wel eens dat je moet focussen op een bepaalde stijl zodat je daar dan bekend om wordt. Ik houd zelf van een gevarieerde set waar alles voorbij komt, geen commerciële herrie maar kwaliteitsbeats. Een goede dj heeft de juiste timing en kan zo van elke plaat een hit maken. Je hebt ongelofelijk dikke tracks waarmee je op het verkeerde moment de zaal leeg krijgt en op het juiste moment de boel compleet los kan laten gaan. Als dj voel ik mijzelf dan ook het best in een lange set waar ik de kans krijg een verhaal te vertellen en uiteindelijk het dak er dan compleet van af te blazen. Ik denk ook dat de liefhebbers mijn sound wel herkennen als een Kid Culture-sound.

Tot slot: waar kunnen we jou de komende tijd zien optreden?
De komende maanden sta ik eind maart in Tel Aviv, in mei mijn eerste live Try Out in Club Up in Amsterdam. Dit is voor een nieuw concept van de mannen achter de Nachtspelen. Tussen 16 en 20 juni zit in op Sonar in Barcelona om te feesten en te draaien voor Suara natuurlijk. 25 juni live op Awakenings, 10 juli op Static on the beach (Woodstock) en op 16 juli Extrema Outdoor in de Planet E tent van Carl Craig. Dus laat de zomer maar komen!

1 opmerking