Partyflock

We Are E: een agency en een familie

We Are E: een agency en een familie

door , gepubliceerd op
We Are E: een agency en een familie (afbeelding)
OrganisatieWe Are E Site
In het jaar onzes heren 2010 schieten de techno/minimal agencies als paddenstoelen uit de grond. Elk agency beweert origineel, eigenzinnig en vernieuwend te zijn. Veel agencies zijn echter een kopie van een kopie; de echt originele zijn op één hand te tellen. Een voorbeeld van een origineel, eigenzinnig agency is We Are E. Nog niet zo heel lang geleden gelanceerd en nu al draagvlak voor jonge, toonaangevende artiesten als Rauwkost, Gideon Bouwens, Unders en Johanna Mercker. Toch was er tot op heden weinig bekend over We Are E. Vandaag brengen Pieter Ridder, de baas van We Are E, en Kelly Peelen, het creatieve brein van de organisatie, daar verandering in. Een gesprek over een organisatie die als familie functioneert, de artiest 'aanraakbaar' maakt en tijdens ADE zonder blikken of blozen Cocoon flankeert in de Powerzone.

[dump left id=5265]Pieter, kan je iets vertellen over het ontstaan van We Are E?
Ik ben twee jaar geleden in contact gekomen met Frenk en Tjeerd van Evotions. Zij vonden het belangrijk om naast de vele internationale dj's die naar Nederland worden gehaald ook talent van eigen bodem veel meer een kans te geven en podia te bieden. Daarnaast vonden zij het belangrijk voor de continuïteit om een goed contact te hebben en te houden met de volgende generatie dj's, producers, promotors en organisatoren. Ik was toentertijd zelf al actief op de agencymarkt, maar ik kwam meer van de artiestenkant. Oorspronkelijk maakte ik zelf muziek en trad ik op. Daarna ben ik een beetje gaan freelancen en me gaan verdiepen in de zakelijke kant van de muziekwereld. Toen heb ik SQUZ-agency opgericht, dat was mijn eerste bedrijf. Daarmee ben ik de boekingen van Rauwkost gaan doen. Toen Tjeerd en Frenk iemand zochten voor hun nieuwe agency, zijn ze via Rauwkost bij mij terecht gekomen.

Je bent baas van We Are E en je hebt een nauw samenwerkingsverband met Kelly Peelen. Wat is jullie functie binnen het bedrijf?
Ik ben mede-eigenaar van het bedrijf, samen met Tjeerd en Frenk. Het komt er eigenlijk op neer dat ik directeur ben van het geheel, ik leid het bedrijf en doe de boekingen. Kelly is een maand na oprichting hier komen werken. We hebben haar gevraagd om de promotionele kant van het bedrijf op te zetten, de promotie van het merk. We hebben altijd gevonden dat we naast een agency een op zichzelf functionerend merk moesten worden. Kelly is toentertijd aangetrokken om het merk neer te zetten maar ook na te denken over de promotie van de artiesten, dat is iets wat ik altijd heel belangrijk heb gevonden.

Jullie zeggen dat je als agency anders bent dan anderen, maar iedereen zegt dat. Wat is jullie filosofie, jullie kracht?
Wat we voornamelijk doen is dat we heel veel tijd en aandacht steken in de ontwikkeling van de artiesten als merk. We zijn heel erg hard bezig met het promoten van de persoon in plaats van alleen maar bezig zijn met het boeken van artiesten. We proberen dan ook vanuit ons bedrijf de artiesten onder de aandacht te brengen bij feesten en evenementen. Daarin verschillen wij heel erg van andere agencies, we zijn meer een managementbedrijf, daar hebben we althans de trekjes van. We zijn een stuk omvattender dan het gemiddelde agency omdat we ons meer verdiepen in hoe de artiest zichzelf neerzet in de markt. Waar we ons ook in onderscheiden is de manier waarop we omgaan met onze cliënten, zowel de artiesten als de opdrachtgevers. Dat gaat op een vrij relaxte basis, maar toch zakelijk. Professioneel en chill tegelijkertijd.

Opvallend aan WEA is jullie stijl. Waar komt die stijl vandaan?
Een aantal dingen komen van Cocoon, zij hebben een hele inspirerende stijl. Binnen WEA is Kelly verantwoordelijk voor de stijl en de promotie. Met de stijl proberen we het familiegevoel uit te stralen, het idee van openheid. Op deze manier komt het publiek meer te weten over wie de artiest is, in plaats van alleen te horen wat hij draait. Een hoop van onze collega's geloven dat een artiest onbereikbaar moet zijn, eigenlijk een bijna identiteitsloos persoon. Kelly en ik hebben wat dat betreft juist de tegenovergestelde visie; het moet heel eenvoudig zijn voor een bezoeker om te kijken waar een artiest vandaan komt. Op die manier kan er veel meer een connectie gemaakt worden met de artiest. Neem bijvoorbeeld Joey Daniel, een artiest uit Rotterdam. Hij houdt van feesten en is naast een hele goede dj ook een entertainer. Die karaktertrek moet duidelijk zijn voor het publiek; wie is die artiest en waarom is hij zo? Een inzicht van de persoon achter de artiest dus.

[dump id=5264]

Wat betreft het familiegevoel, hoe ontstaat zo'n gevoel?
We selecteren artiesten soms op een soort X-factor die wij de E-factor noemen. Vaak past iemand met die factor goed in de familie. Die factor heeft te maken met of een artiest wel of niet voor ons gevoel ‘E' is. Wat is zijn/haar techniek of (muzikale) geschiedenis? Is hij/zij energiek, een entertainer of heeft hij/zij charisma? Onder andere deze elementen hebben invloed op de artiest als merk of persoonlijkheid. Tussen de artiesten zijn ook veel verschillen, persoonlijk en op muzikaal vlak. Dit zien we als iets goeds; zo zijn producers bijvoorbeeld veel meer bezig met hun eigen ontwikkeling en hun eigen verhaal neerzetten in de muziek. Je houdt rekening met dat soort dingen als je een artiest tekent.

Jullie zeggen dat artiesten die produceren meer bezig zijn met hun eigen ontwikkeling en verhaal. Zijn jullie derhalve ook meer geïnteresseerd in live artiesten?
Nee, eigenlijk niet. We vinden het ene niet beter dan het andere. Je kan ook niet produceren en een hele goede verhalenverteller zijn. In dat geval combineer je meer stukjes verhalen van anderen. Een live artiest vertelt meer zijn eigen verhaal. Voor allebei is iets te zeggen; de een is diverser, de ander heeft meer diepgang. We vinden het niet zozeer belangrijk dat een artiest produceert, we vinden het belangrijk dat hij iets toevoegt aan de muziek. Dat hij niet alleen maar neemt, maar ook iets teruggeeft. Op die manier ontstaat er een gezonde balans tussen de artiest zelf en de wereld waarin hij zich begeeft. Kelly en ik stimuleren artiesten om meer eigenheid te krijgen, dat kan met produceren maar ook op veel andere manieren, zoals het organiseren van feesten of het opzetten van een label.

Een dj is over het algemeen een op zichzelf functionerend iemand. Schiet de invloed die jullie op artiesten uit willen oefenen weleens in het verkeerde keelgat?
Beïnvloeden klinkt zo negatief. We beïnvloeden artiesten niet zozeer, we ondersteunen ze. Hoe hier invulling aan gegeven wordt is volledig aan de artiest zelf. We zullen nooit tegen een dj zeggen dat ze een bepaalde plaat moeten draaien. Het gaat er ons om dat een artiest bezig is met zichzelf en zijn carrière. Dat kan je als artiest op verschillende manieren doen. Wij proberen onze artiesten te ondersteunen en begeleiden bij het volbrengen van hun muzikale doelen.

Jullie zijn erg bezig met het familiegevoel, en de onderlinge verhoudingen tussen artiesten binnen de agency. Lukt het altijd om het gezellig te houden? Voelt dit familiegevoel nooit geforceerd?
Je kan natuurlijk nooit mensen tegen elkaar aan duwen en ze gebieden het leuk te hebben. Desalniettemin kijken Kelly en ik bij nieuwe artiesten wel of ze in de groep passen. We proberen dan de persoonlijkheid van een artiest te peilen, vaak vanuit een onderbuikgevoel. We hebben geen vragenlijst waaruit we opmaken of iemand in ons agency past. We willen ook geen groep uniforme artiesten, iedereen heeft zijn eigen karaktertrekken en uitspattingen, wat goed is voor de diversiteit van de groep. Het familiegevoel proberen we te bevorderen door een goed onderling contact te houden. We organiseren avonden in Studio 80 waarbij we alle artiesten motiveren om samen te komen en gezellig te hangen in de coulissen. Daarnaast motiveren we artiesten om samen te werken in de studio. Vaak zijn artiesten overigens aanvankelijk geen vreemden van elkaar, ze zitten in hetzelfde wereldje en dezelfde muziekstroming. Het gebeurt ook weleens dat iemand niet goed in de familie past. Je hebt altijd mensen met een hele sterke mening en elke artiest gaat natuurlijk altijd voor zijn eigen succes. Dat is verder ook geen probleem, maar we zouden nooit iemand aannemen die iemand anders in de familie het succes misgunt. Het familiegevoel draait ook voornamelijk om het elkaar gunnen van succes. Je moet dit familiegevoel overigens niet overdrijven; niemand is met elkaar getrouwd of kent elkaar al van jongs af aan. Maar dat hoeft ook helemaal niet. We koppelen geen mensen, en het is niet verplicht om vrienden te zijn met iedereen. Het gaat bij We Are E vooral om de gezonde kruisbestuiving tussen artiesten.

Jullie vertegenwoordigen voornamelijk technoartiesten. Is het denkbaar om ook artiesten uit andere muziekstromingen te vertegenwoordigen?
Nee, ik denk het eigenlijk niet. Je moet wel een beetje bij je leest blijven als agency, je kan niet alle werelden voorzien. We Are E is zo opgebouwd dat wij ons richten op techno, tech-house en eigenlijk alles wat er tussen zit. Af en toe willen we ook wel een beetje over die grenzen gaan. Neem Olivier Weiter, hij draait hele melodieuze techno en bijvoorbeeld Daniel Sanchez zit veel meer aan het vrolijke mediterrane kaliber in de techhouse. Daar kan wel een beetje speling in ontstaan, maar je moet niet ineens hardcore dj's gaan vertegenwoordigen. We hebben We Are E zo opgezet dat er een bepaald spectrum uit de muziekwereld vertegenwoordigd wordt. Op die manier hebben we een duidelijke positionering. Een artiest moet daar in passen. Het is wel een heel breed spectrum, het hoeft geen eenheidsworst te zijn.

Is het met zoveel artiesten weleens moeilijk om structuur en eensgezindheid te houden?
Ja, dat is zeker moeilijk, toch slagen we er naar mijn idee goed in, ook omdat Kelly nu een kleine selectie van de artiesten vertegenwoordigd als booker. Ik ben persoonlijk blij dat ik nu niet meer met vijftien artiesten werk, toen we dat deden was alles wat je zei vrij klassikaal, nu kan je je meer individueel tot artiesten richten. De structuur is hierdoor makkelijker geworden. In het prille begin van WAE deed ik de boekingen van WAE en de boekingen van SQUZ, dan vertegenwoordig je bijna 26 artiesten. Dan wordt het heel moeilijk om te communiceren. Het lukt nu ook goed omdat Kelly en ik heel goed samenwerken. We werken al twee jaar samen, ik heb heel veel van Kelly geleerd en zij van mij. We voelen elkaar gewoon heel goed aan in de bedrijfsvoering. Dit moet ook voor het vertrouwen richting de artiesten; als het niet goed zit tussen ons voelen zij dat ook.

Amsterdam Dance Event is losgebarsten en We Are E zal er breed vertegenwoordigd zijn. Wat is je persoonlijke ADE gevoel?
Voor mij is ADE een hele gezellige verzameling van iedereen in de dancemuziek. Het is heel leerzaam om te zien hoe anderen dingen aanpakken. Aangezien we heel actief zijn in een bepaalde hoek, kan het heel interessant zijn hoe anderen denken over muziektechnologie. ADE is een gezellige verzameling van professionals uit verschillende hoeken. Vorig jaar heb ik heel veel met mensen uit de meer commerciële hoek van de house gepraat, het is heel interessant om te horen dat zij met hele andere problemen te maken hebben dan wij. Maar daarnaast is het ook een gelegenheid om een week lang de beste artiesten uit de dancewereld te zien. Ik ben ook trots om te zien hoe we als stad Amsterdam het voor mekaar krijgen om zoiets groots te organiseren.

­[img right width=233 height=330]http://partyflock.nl/images/upload/245969_regular.jpg[/img]Hoe zijn jullie dit jaar vertegenwoordigd op ADE?
We hebben het heel erg gecentreerd dit jaar. We doen onze eigen showcase op de zaterdag 23 oktober in The Powerzone. Dit is met de artiesten: Darko Esser, Joey Daniel, Loops, Johanna Mercker, Rauwkost en Olivier Weiter. De artiesten die zelf ook muzikaal ondernemer zijn hebben ook eigen showscases zoals Olivier Weiter met Bar27/Wunderbar en Daniel Sanchez met Blabla. Daarnaast spelen Arjuna Schiks en Floris Regoort van Rauwkost op de 24 uur van ‘Henk', waar heel veel aandacht gegeven wordt aan liveacts.

Jullie staan in The Powerzone naast Cocoon. Hoe kom je naast Cocoon terecht?
Dat heeft te maken met mijn vennoten. Tjeerd en Frenk zijn met Evotions altijd heel actief geweest met het neerzetten van buitenlandse concepten, het naar Nederland halen van buitenlandse artiesten. Dat is ze heel goed gelukt, Cocoon, Minus en Time Warp zijn stuk voor stuk hele goede concepten die dankzij hun in Nederland een plaats hebben gekregen. Daarnaast vinden we het beiden belangrijk om ook eigen Nederlands talent een kans te kunnen bieden op hun evenementen, vandaar dat we dan ook veel samenwerken. Het is echter niet het geval dat zomaar iedereen naast Cocoon kan staan. Je moet erg goed zijn, en dat zijn onze artiesten.

Jullie bieden hier een plek voor Cocoon. Is het ook zo dat Cocoon in het buitenland een plek voor jullie biedt?
Er wordt gesproken over uitwisseling. Johanna Mercker en Unders staan waarschijnlijk over een tijdje in de Cocoon club in Frankfurt, op uitnodiging van Karotte. De buitenlandse activiteiten staan nog een beetje in de kinderschoenen, maar als je bedenkt dat We Are E nog maar anderhalf jaar bestaat is dat niet zo vreemd. Je moet een sterke basis hebben, het is voor ons belangrijk om ons eerst goed te vestigen in Nederland. Je kan niet voor de hele wereld een agency zijn, dan moet je werken met sub-agencies. Je weet vanuit Amsterdam nooit wat vette clubs in Hong Kong zijn. Daar kan je achter komen, maar dat kost veel tijd en moeite. Je weet ook nooit precies wat er op dat moment gaande is en welke mensen je moet kennen. We willen in de toekomst het WEA idee, de visie, werkwijze en doelstellingen vertalen naar buitenlandse markten. Op dit moment zijn we daar nog te klein voor. Als agency moet je genoeg kennis hebben van wat je doet, en ik weet bijvoorbeeld niet wat er allemaal in Hong Kong gebeurd.

Hebben jullie al nieuwe artiesten op het oog?
We hebben onlangs Darko Esser en El Mundo & Satori bij ons agency getekend. We praten natuurlijk altijd wel met andere artiesten, maar verder staat er nog niks vast.

Jullie zijn bezig met het creëren van een label. Kan je hier iets over vertellen?
Met het label zijn Frenk, Darko Esser en Kelly momenteel druk bezig. Samen met het agency en de evenementen willen we met de komst van het label ervoor zorgen dat deze drie dingen elkaar gaan versterken. Dat label gaat een platform bieden voor onze eigen artiesten, maar ook voor buitenlandse artiesten. Het hoeft niet perse precies hetzelfde zijn als WAE. Bij WAE gaat er met de komst van het label niks concreet veranderen, afgezien van het feit dat we WAE-artiesten makkelijker een platform kunnen bieden.

Waar willen jullie het agency naar toe brengen? Wat is het toekomstperspectief?
We willen het merk WEA op een gegeven moment ook transporteren naar het buitenland. Of we dat zelf gaan doen of in samenwerking met een partner is nog de vraag. Daarnaast willen we ons verder blijven ontwikkelen in verschillende aspecten van de muziek. We willen er alles aan doen om het een compleet merk en bedrijf te maken, in een zo breed mogelijk spectrum van de muziek, waar verschillende artiesten allerlei aspecten van hun carrière kunnen verbeteren. We proberen onze artiesten altijd naar een hoger niveau te brengen.

12 opmerkingen

Goed verzorgd interview, ziet er prima uit.
Al vind ik het persoonlijk wat minder boeiend om zoveel over een organisatie te lezen, maar dat terzijde.

Komen niet echt schokkende dingen naar voren, vind het allemaal een beetje vanzelfsprekend. Of We are E dan ook zo origineel is betwijfel ik, je zou toch denken dat meerdere organisatie dezelfde idealen hebben, al ben ik niet in de posities om hier goed over te kunnen oordelen.

Goede interviewer trouwens die Jellineq, daar zou de sectie er meer van kunnen gebruiken :)

Edit: het PF-paspoort had overigens wel wat uitgebreider gekund, dit is nogal leeg en nietszeggend.
laatste aanpassing
Goh waar heb ik ''We are e'' eerder gehoord
De 'E'-factor hahaha.. Stop het in een potje, maak er een leuk pakketje van, labeltje er op en zorg dat mensen het gevoel hebben dat ze er bij horen :P
Nice interview !! Good vibes :)
laatste aanpassing
Nice!
­[img width=428 height=614]http://partyflock.nl/images/upload/192292_original.jpg[/img]

:lief:
dat was me pas een feessie.:bounce:
hardcore is stom.­ We Are E agency is leuk.­

(ja, anders begrijpen die hardcore mensen t niet..­)
Uitspraak van Iguana_ op zaterdag 23 oktober 2010 om 21:03:
Komen niet echt schokkende dingen naar voren, vind het allemaal een beetje vanzelfsprekend.­ Of We are E dan ook zo origineel is betwijfel ik, je zou toch denken dat meerdere organisatie dezelfde idealen hebben, al ben ik niet in de posities om hier goed over te kunnen oordelen.­

de vraag is niet of ze dezelfde idealen hebben, maar de vraag is op watvoor manier ze dat ook in de praktijk brengen.
ik vind dat We are E dat op een andere manier doet dan de meeste andere agencies. (promotie filmpjes, aparte flyers, feestjes)
dus in die zin zijn ze wel degelijk origineel!
laatste aanpassing