Partyflock

Harde Baas: Techno-dj met eigenwijze punkmentaliteit

Harde Baas: Techno-dj met eigenwijze punkmentaliteit

door , gepubliceerd op
Het is nieuwjaarsdag 2010, één uur ‘s middags. In technohol ‘Klup' in Groningen is even geen muziek, slechts 'we want more' gekrijs. Ik sta samen met een gesloopte menigte naar een dj te kijken die zijn cd-spelers in de lucht houdt en er rad van fortuin mee speelt. Aan de hand hiervan beslist hij of hij nog een nummertje opzet. Het resultaat: nog een nummertje. Wat volgt is een elektronisch bloedbad, net als de acht uur daarvoor. De dj in kwestie is Harde Baas, hij draaide rond de jaarwisseling op maar liefst vijf feesten en is een begrip in Groningen. Een markante verschijning, die met zijn platentas en bolhoed als een new age troebadoer van club naar club stevent alwaar hij trommelvliezen perforeert. Binnenkort is hij naar alle waarschijnlijkheid ook buiten Groningen actief, in een agency met onder andere Joris Voorn, Nic Fanciulli en Davide Squillace. Harde Baas over zijn verleden, heden en toekomst als entertainer.

Hoe ben je begonnen?
Voordat ik met het draaien begon ben ik jarenlang heel actief geweest met drummen in een twee bands. Vanwege uiteenlopende toekomstvisies vielen die bands helaas uit elkaar. Ik bleef nog wel actief in de bandjesscene, maar meer op de achtergrond. Totdat ik een jaar of twintig was trance de enige elektronische dancemuziek die ik kende. Ik had – net als vele anderen- het idee dat techno simpel was, en ik kon me moeilijk voorstellen dat het mensen zo kon boeien. Totdat ik via via op een feest belandde in Den Haag, waar Remy draaide. Dat vond ik zo vet! Die avond heeft echt mijn ogen geopend, en daarna ben ik ook in Groningen wat vaker naar feesten gegaan.

Ik leerde toen snel heel veel mensen en nieuwe muziek kennen. Ik kwam in contact met lokale dj's zoals Bo en Nijs. Een tijdje later nadat ik met Bojan (Bo, Nijs en hun denkbeeldige vriendje red.) mee was geweest naar een van zijn optredens zei ik met mijn dronken kop dat ik dacht dat ik het draaien ook wel zou kunnen leren, gezien mijn achtergrond als drummer. Nadat ik anderhalve maand geoefend had met de apparatuur van Bojan, heeft hij geregeld dat ik op hun feest, ‘Te Smerig', mocht draaien. Dat is nu een dikke twee jaar geleden, bijzonder kort nog maar dus.

Ik denk dat ik zo snel heb leren draaien door heel veel wilskracht. Aanvankelijk ging het natuurlijk verre van perfect, maar ik was ontzettend gemotiveerd en Bojan wilde me een kans geven. Ik ben me toen snel technisch en op het gebied van platenkeuze gaan ontwikkelen. Ik vergelijk leren draaien vaak met leren autorijden; de techniek kan je vrij snel onder de knie krijgen als je er enige aanleg voor hebt, maar het anticiperen op het moment en je publiek daar raak je nooit op uitgeleerd. Ik ben ook nog steeds aan het groeien. Het maken van een harmonische mix, melodieën zoeken die goed samengaan en een creatieve manier van platen in elkaar mixen is iets wat altijd beter kan.

[dump left id=5228]Hoe heb je de periode van draaien in Groningen beleefd?
Toen ik begon woonde ik nog in Assen en was ik een complete nieuweling in Groningen. Ik ben toen naar Groningen verhuisd en samen gaan wonen met mijn vriendin. Groningen voelde destijds al een beetje als mijn stad. Ik leerde erg snel mensen kennen en ik denk dat dat in het begin veel goeds heeft gedaan. De juiste mensen gunden me goede momenten belangrijke kansen. Het is allemaal heel snel gegaan, ik verbaas me er nog steeds over. Hoe ik als nieuwe Groninger in twee jaar tijd met mijn plaatjesdraaierij mensen zo enthousiast heb gekregen dat ze soms met me op de foto willen op straat. Zulke dingen vind ik eigenlijk echt heel erg ongemakkelijk, ook al is het natuurlijk een teken van respect voor wat ik doe en een kroon op mijn werk. Toch is het voor mij maar moeilijk te bevatten waarom bepaalde mensen soms de drang hebben om me op een voetstuk te plaatsen.

Misschien omdat je met je voorkomen en je energie bij het draaien een soort van icoon bent geworden. Of beleef je dit zelf anders?
Ja, dat beleef ik best anders. Ik vind dat ik over het algemeen best ingetogen ben achter de decks. Ik ben niet iemand die continu met twee handen in de lucht achter zijn decks staat of als een aap tekeer gaat. Misschien is het een stukje beleving dat mensen zien tijdens mijn sets. Ik draai natuurlijk de platen waar ik zelf erg dol op ben en achter sta, daar kan ik helemaal in op gaan. Als drummer zat ik de hele tijd op een kruk waardoor ik vrij weinig kon, misschien dat er een onbewuste drang is om af en toe een gekke move te maken, ik heb geen idee.

Hoe komt het dat je bij optredens heel goed omgaat met alle aandacht die je krijgt terwijl je je ongemakkelijk voelt als iemand op straat vraagt of hij met je op de foto mag? Ben je op straat misschien iemand anders dan achter de draaitafels?
Ik voel me als ik aan het draaien ben een beetje de dirigent van mijn publiek. Ik probeer iets te brengen wat ik mooi vind en ik hoop elke keer maar dat het aanslaat. Hierdoor ben ik nog regelmatig zenuwachtig voor een optreden, maar als ik een goede response krijg uit het publiek voel ik me trots, en krijg ik een soort sprakeloosheid. Ik ben altijd een uitbundig persoon, ik weet niet of ik als dj een ander persoon ben. Ik hoef ook niet te spreken voor een publiek, misschien is dat het. Gelukkig maar, want ik ben helemaal niet goed in voor een groep spreken. Ik laat liever de muziek het woord doen. Van nature ben ik helemaal niet verlegen, maar ik bezit wel een soort bescheidenheid. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik altijd in de punkwereld heb gezeten, daar zit een bepaalde mentaliteit aan vast; je kan nog zo veel doen op een podium maar op het moment dat je een attitude hebt kom je helemaal nergens. Destijds heb ik heel veel toffe dingen gedaan zoals meedoen aan de Grote Prijs van Nederland en een LP uitbrengen. We hebben toen best veel waardering gekregen voor wat we deden. Toch heb ik altijd geweten dat je met kapsones nergens komt. Daar heb ik voor mezelf de grens duidelijk gesteld; op het podium doe ik mijn ding maar daarnaast ben ik een normaal iemand. Het is het stukje punk dat nog in me zit en me bij het dj'en waarschijnlijk veel heeft geholpen. De ‘do it yourself' mentaliteit.

Zijn er beperkingen van alleen in Groningen draaien?
Nee, absoluut niet. Ik ben altijd gevraagd voor feestjes waar ik mijn eigen ding kon doen. Ik doe wat dat betreft ook geen concessies. Dat hoeft gelukkig ook niet; Groningen heeft een heel breed publiek en een hele brede scene, waarin ik mezelf muzikaal altijd kan uiten en af en toe ook wat nieuws kan proberen zonder vreemd aangekeken te worden. Zo nu en dan voel ik wel een soort afgunst bij bepaalde mensen. Het is natuurlijk zo dat ik hier anderhalf jaar geleden kwam wonen toen ik pas net een half jaar draaide. Als iemand zogenaamd succes heeft dan krijg je toch altijd negatieve praatjes. Dat is zo en dat moet je soms maar voor lief nemen. Ik probeer me hier zo min mogelijk van aan te trekken en me er vooral niet door te laten afremmen. Ik krijg alleen maar meer drive om te bewijzen dat het allemaal niet zomaar aan komt waaien. Je moet er gewoon keihard voor werken, ik ben geen uitzondering op die regel. Ik denk dat als je eerlijk blijft en vanuit je hart blijft werken er vanzelf respect komt. En anders maar niet, dan heeft het in ieder geval niet aan mij gelegen.

Je werkt momenteel bij KPN. Is het moeilijk om het dj werk af te wisselen met een baan die
beduidend minder rock & roll is?

Nee, eigenlijk helemaal niet. De hoofdreden van mijn baan is dat ik het belangrijk vind dat ik niet financieel afhankelijk word van het draaien. Ik heb absoluut de ambitie om het draaien naar een hoger niveau te tillen, laat daar geen misverstand over ontstaan. Maar als dj'en je enige bron van inkomsten is zul je zo nu en dan ook kutklussen aan moeten nemen om rond te komen. KPN is een bedrijf waar ik al een tijd lang met heel veel plezier werk en ik kan het, dankzij de flexibiliteit, prima om het dj'en heen vouwen. Ik vind de afwisseling van de extase achter de tafels met het kantoorbaantje ergens ook wel heel belangrijk. Ik wil niet continu in die extase zitten, puur om met mijn beide benen op de grond te blijven staan. Naast het nachtleven in het weekend is een normaal dagrimte doordeweeks en een beetje ‘huisje-boompje-beestje' zijn helemaal niet verkeerd. Ik wil niet een of andere nachtbraker worden die naast zijn schoenen gaat lopen en zichzelf erin verliest. Samenwonen met een vriendin en een baantje doordeweeks dragen daar heel erg aan bij. Soms blijf ik in mijn hoofd wel eens een dagje nadromen over een feest. Als ik op een zaterdag na Radioslave heb afgesloten voor vijfhonderd man en ik zie dat de volgende dag terug op film dan denk ik wel: ‘fuck, wat onvoorstelbaar dat ik dat ben.' Toch laat ik het weekend op zondagavond achter me en ga ik maandag weer netjes naar mijn werk.



Je hebt hele turbulente setjes, variërend van snoeiharde techno tot zweverige deephouse. Wat voor idee zit er achter je setjes?
Het idee is vooral: wat vind ik mooi en wat denk ik dat het publiek op dat moment leuk gaat vinden. Daar probeer ik een middenweg in te vinden. Een dj die constant staat te rammen of zweven kan mijn aandacht niet vasthouden. Er moet een bepaalde balans in zitten. Die persoonlijke voorkeur neem ik mee in mijn sets en op die manier probeer ik een bepaalde spanningsboog te creëren. Ik draai ook het liefst een set van vier uur of langer om dan te proberen die spanning vast te houden bij het publiek. Soms lukt dat ook door alleen te rammen, maar vaak is een rustpunt halverwege je set veel effectiever. Daarnaast vind ik dat een rustige plaat ook erg hard kan zijn. Een zware diepe baslijn met een mooie melodie kan heel hard aankomen en door merg en been gaan. Soms gaan de rustigere en wildere platen daardoor heel mooi samen.

Je draait enorm veel in Groningen. Vind je het weleens moeilijk om vernieuwend te blijven?
Ik merk wel dat ik veel uit de kast moet halen om vernieuwend te blijven. Daar zit voor mij heel veel uitdaging in, en dat vind ik alleen maar te gek. Als je als dj zijnde elke week op een andere plek in het land draait kom je er voor een tijdje mee weg om regelmatig dezelfde platen te draaien. Altijd in dezelfde stad draaien vergt heel veel vernieuwing om je publiek vast te kunnen houden. Ik heb daar nog niet zoveel problemen mee gehad. Soms glippen er nummers tussendoor waar het publiek om blijft vragen, die draai je dan wat langer. Het zijn wel de zogenaamde ‘hitjes' die voor een bepaalde tijd de rode draad vormen in mijn setjes, wat naar mijn idee een sterk element is. Als dj moet je “eigen” plaatjes hebben, je kan niet non-stop afkijken bij mensen. Ik heb heel erg de drang om mijn eigen platen te vinden. Ik ben er heel erg secuur mee dat ik dingen draai die ik nog niet eerder heb gehoord. Ik steek ook enorm veel tijd in het zoeken naar goede platen. Soms heb ik na vier avonden vijf nummers gevonden. Maar op die manier weet ik wel dat de platen die in mijn map belanden de moeite waard zijn.

[dump right id=5229] Ik kwam laatst een filmpje tegen waarin je een eigen productie ten gehore bracht. Produceer je veel? Zijn er releases op komst?
Ik steek bijzonder veel tijd in het wegwijs worden in de wereld van het produceren. Toen ik een jaar of elf was maakte ik al best leuke happy hardcore dingen met Fasttracker 2, totdat ik ging drummen. We schreven met de bands eigen muziek, dus ik heb wel gevoel voor songstructuur en ook met digitale tracking-software was ik redelijk bekend. Ik heb net als draaien de techniek vrij snel door, ik ben alleen heel kritisch op mijn producties. Momenteel ben ik erg veel aan het experimenteren met het opnemen en bewerken van allerlei vreemde geluiden. Van een babbelende Italiaanse familie bij het zwembad op een camping tot het geluid van een krakende ballon. Het leuke hiervan is dat je geluiden bijna eindeloos kunt vervormen zodat je eigenlijk niet meer hoort waar het vandaan komt. Voor ik iets ga releasen wil ik er zeker van zijn dat het niet klinkt als vele andere dingen. Een eerste release zie ik ook een beetje als een ontmaagding, het moet goed zijn en je kan het niet terugdraaien. Ik heb er ook geen haast mee. Ik laat het wel horen aan mensen uit Groningen en die geven hun oprechte mening en opbouwende kritiek, waar ik veel aan heb. Daarnaast ken ik Max Cooper al een tijdje, en die luistert ook naar mijn dingen en laat me altijd kritisch weten wat hij ervan denkt en wat nog beter kan. Het is wel spannend om een ongezouten mening te krijgen van een grote artiest, maar ik zie het vooral als iets leerzaams. Ik heb natuurlijk ook de mazzel dat ik veel draai en af en toe wat uit kan proberen, om vervolgens te kijken hoe mensen erop reageren.

Je bent onlangs onderdeel geworden van de agency ‘Fire In The Disco', waar onder andere Joris Voorn, Nic Fanciulli, Davide Squillace en Shlomi Aber bij zitten. Hoe is dit zo gekomen?
Groningen is best een eiland. Er is een levendige scene, er gebeurt heel veel en er zit veel talent. Toch zijn weinig jonge artiesten die buiten de stadsgrenzen echt succes hebben naast Noisia, Krause en Sebastian Davidson. Het is niet gemakkelijk om als Groninger serieus genomen te worden in de Randstad en in andere delen van het land. Op de feestjes in het westen waar ik kwam gooide ik altijd wel balletjes op, maar steeds zonder succes. Toen kreeg ik op een gegeven moment een mailtje van Niels Brands, hij wilde samenwerken binnen een nieuwe agency die hij op ging richten genaamd ‘Fire In The Disco.' De agency stond destijds nog in de steigers. Natuurlijk heb ik positief gereageerd. Niels was enthousiast om met mij te gaan werken, hij had via via over me gehoord en me een tijdje gevolgd op internet. De voorbereidingen voor Fire In The Disco zijn nu bijna afgerond. Komende maand, waarschijnlijk nog voor ADE, wordt het definitief gelanceerd. Dan wordt het hard werken, voor Niels en mij. Ik hoop natuurlijk dat mensen het daar een beetje oppikken, en de agency me daarin kan steunen.

Het zijn niet de minste namen waarmee je bij dat agency zit. Werkt dat ook een beetje intimiderend?
Nog niet, het is nu nog beginnend natuurlijk. Het is nog maar de vraag in hoeverre ik in de praktijk in het diepe gegooid ga worden. Als ik nu ineens een telefoontje zou krijgen dat ik over twee weken op Awakenings sta dan zit ik de komende twee weken op de plee van de zenuwen. Ik ben op dit moment nog vrij nuchter over alles. Ik ben weliswaar onderdeel van een geheel, het is altijd nog afwachten of het überhaupt wel aanslaat. Er is nog geen garantie voor optredens.

Heb je al ideeën hoe je je wilt gaan ontwikkelen bij Fire In The Disco? Bijvoorbeeld met een andere technologie draaien, of meer anticiperen op de artiesten waarmee je gaat werken?
Ik heb er natuurlijk wel eens over nagedacht, maar ik zie voorlopig nog vrij weinig veranderen qua technologie. Ik draai nu met twee cd spelers en af en toe vinyl. De mogelijkheden met bijvoorbeeld Traktor zijn fantastisch, maar dat is wat mij betreft nog lang niet nodig. Ik wil gewoon lekker mijn ding doen en me op dezelfde manier blijven ontwikkelen zoals ik dat nu doe. Dat ga ik niet bewust anders aanpakken nu ik bij een agency zit. Ik wil mezelf ook niet voorbij werken; ik vertrouw wat ik nu doe en denk dat ik best iets leuks breng. Als ik voor Shlomi Aber sta of na Joris Voorn dan anticipeer ik dan wel, maar ik zal altijd mijn eigen ding blijven brengen.

In de Randstad zul je waarschijnlijk te maken krijgen met een veel kritischer publiek dan in Groningen. Hoe sta je daar tegenover?
Het is één grote uitdaging! In Groningen is het voor mij ook nog steeds een uitdaging om het publiek te vermaken, toch lijkt er een bepaalde veiligheidsfactor te zijn. Ik ben gewoon heel benieuwd naar hoe een publiek in Amsterdam reageert dat heel erg verwend is met een boel vette feestjes en grote artiesten. Als er dan ineens een Gronings boertje uit het noorden komt afreizen met zijn platentas, ben ik benieuwd of het daar een beetje aanslaat. En of het nou in Utrecht, Amsterdam of Maastricht is, dat maakt me weinig uit. Uiteindelijk wil ik gewoon de kans krijgen om voor een onbekend publiek mijn ding doen.

Je bent in Groningen uitgegroeid tot een soort volksheld. Daarbuiten heb je nog niet echt naam gemaakt. Hoe lijkt het je om weer bij nul te moeten beginnen?
Haha, volksheld. Tsja, zoiets praten de mensen je ook maar aan. Ik heb het nooit bewust gedaan om die status te bereiken natuurlijk. Toch besef ik wel dat om te kunnen draaien buiten Groningen je in bepaalde mate een status nodig hebt om vertrouwen te krijgen. Een voorwaarde is voor mij wel dat ik een status verwerf door volledig mijn eigen ding te doen. Ik begin buiten Groningen bij nul en moet me keihard bewijzen. Maar dat moet ik hier ook nog elke keer, ik kom hier ook niet weg met een hele slechte set. Ik zou het te gek vinden dat als ik ergens anders in het land draai voor honderd man, er na mijn set een paar mensen me komen vertellen dat ze het te gek vonden.

Zie je je start bij ‘Fire In The Disco' ook als een soort afscheid van je Groningen periode?
Als ik hier minder ga draaien maakt het de keren dat ik hier draai misschien ook wat specialer. Nu is het eigenlijk al anderhalf jaar lang een soort van overkill. Wat dat betreft kan ik wat specifieker zijn met wat ik in Groningen ga doen. Je leven bestaat nu eenmaal uit bepaalde fases en misschien is er nu een periode aangebroken dat ik hier in Groningen wat minder vertegenwoordigd ben en dat het zich wat meer naar de rest van het land verplaatst. Het is niet zo dat ik met pijn in mijn hart verder ga, ik zie het helemaal niet als een afscheid. Er gaat nog steeds niks boven Groningen!


Mensen buiten Groningen hebben niet echt een goed beeld van wat er daar op technogebied te beleven valt. Heb je nog een aanradertje voor een dik feest?
Jazeker! Een voorbeeld van een veelbelovend feest is mijn verjaardag op negenentwintig januari. Afgelopen jaar vierde ik mijn vijfentwintigste verjaardag in Huize Maas in Groningen. In eerste instantie wilde ik het op een kleinere locatie geven die niet meer beschikbaar was. Na wat overleg heb ik besloten het te geven in een zaal waar ruim vierhonderd man in kunnen. Die avond draaiden er een boel helden uit de Groningse technowereld om het met mij te vieren. Resultaat: een afgeladen Huize Maas en een geweldige avond. Al kort daarna ging ik nadenken over mijn zesentwintigste verjaardag. Het kan altijd grootser, dus dit jaar vier ik het in Simplon, de technotempel van Groningen. Op deze avond geven naast een boel lokale helden ook Marc Romboy en Max Cooper een set weg. Ik had me twee jaar geleden nooit voor kunnen stellen dat ik mijn verjaardag ooit nog eens zo groots zou gaan vieren. Stiekem baal ik best dat het nog zo ver weg is, maar dat geeft me wel de mogelijkheid om alles tot in de puntjes te regelen en ervoor te zorgen dat het een onvergetelijke avond gaat worden voor iedereen!



Foto’s in dit interview door: Marcel Berguys, Marcel de Jong, Diederik Geertsema en Ester Westerhuis

42 opmerkingen

Toen ik Martin voor het eerst in de Simplon zag viel het me op dat hij dezelfde adidasjes had als mij naast zijn nogal markante voorkomen. Een vriend vertelde me dat hij wel eens in Groningen draaide op feestjes van een andere vriend van me, ik dacht...naja dat zal wel totdat ik een keer een set van hem ook daadwerkelijk meemaakte, erg strak gemixt, goede platen en ook nog eens een bepaalde uitstraling achter de dex. Ik ben 29 januari jarig dus wie weet tot dan (y) Iig heel veel succes bij Fire in the Disco en met de producties (toch naar mijn mening belangrijker om "bekend" te worden in de scene dan alleen draaien)
I like it volksheldje vanme ;)
Harde Baas = Held :D

Tot gauw Martin !
nice interview, goede gast (y)
Uitspraak van Vis op donderdag 14 oktober 2010 om 14:05:
Goeie shit Martin

+1 (y)
DJ Yow
Artiest Yow
Er gaat niets boven Groningen, maar daaronder valt er nog genoeg te ontdekken?

Leuk interview btw :)
Haha, kan niet wachten op die verjaardag!! :)
Supervet interview, was er even zoet mee :) Props!
Leuk interview! En kan me nu al verheugen op 29 januari! :D
Nog nooit van gehoord, maar hier kan jij blijkbaar heel wat van verwachten. :)
:respect: held!
Jammer dat de set op zn site de download limiet al bereikt heeft, klinkt erg tof! :)
Heel leuk interview om te lezen!! :D

Als ik nu ineens een telefoontje zou krijgen dat ik over twee weken op Awakenings sta dan zit ik de komende twee weken op de plee van de zenuwen.­

Geweldig :roflol: Veel succes in de toekomst :flower:
laatste aanpassing
Ik heb het geluk gehad van dichtbij mogen meemaken wat deze jongen in bijna 2 jaar in Groningen heeft neergezet. Door hard te werken, zijn energie, unieke uitstraling achter de decks en vooral zijn liefde voor de muziek is hij nu de meest besproken en populairste dj van Groningen. Klaar om Nederland te veroveren, en niet meer dan terecht!
En daarnaast, gewoon een gouden gast, punt! :)
laatste aanpassing
Props bro! What are we going to do tonight Baas? Same thing as every night, try to take over the world! :D
Haha Martin (y) :bye:
Oh neeee! Straks zijn we 'm kwijt in Groningen! Dat kan niet hoor! Moeten we straks eerst naar Awakenings o.­i.­d om 'm te horen! Local Hero! Haha! Succes!
Wat een engerd.­
Hey Martin, top interview! :D Klapper nog na van een - voor mij - geniale set @ Klup vanmorgen! Eerste keer dat we je mochten meemaken en bij binnenkomst in een bijna lege Klup had je ons al meteen 'te pakken' :) Geweldig lekkere techno waar jouw enthousiasme van afspat. Had al ettelijke keren gelezen dat je een begrip en local hero bent in Groningen en terecht, damn wat briljant vonden we je en dat ben je - na het lezen van dit interview - nu helemaal voor me, nog maar 2 jaar aan het dj'en???? Respect! Genoten van de passie waarmee je staat te draaien, je grappige spontaniteit en onbevangenheid in de omgang. Publiek van oa Club Poema zal jou vast en zeker ook waarderen... Awakenings here comes Harde Baas! Bless ya!
verdiende shit! ook al ga ik niet zo vaak naar technofeestjes, de feeling bij deze man is goed!
goeie setjes! goeie platen keus!!! relaxte gast (y)
Okay dan! Het is je meer dan gegund Martin.

Uitspraak van FrankDrank op dinsdag 19 oktober 2010 om 16:09:
de feeling bij deze man is goed!

Mee eens!!! en trouwens jou tijd komt ook nog wel :aai:
fijne interview om te lezen.­ er gaat inderdaad niks boven groningen!
laatste aanpassing
HB klinkt veelbelovend, alleen had ik daar geen 20 alinea's voor nodig om tot die conclusie te komen...­
laatste aanpassing
De man is een held een echte techno genieter en daar hou ik van.­
Oi! Punk 4 life
Uitspraak van Deetek op donderdag 3 maart 2011 om 21:28:
jij trekt volle zalen...­

Dat doe ik inderdaad. Jaloers?