Partyflock

Maarten Pordon: Zonder dromen gebeurt er weinig

Maarten Pordon: Zonder dromen gebeurt er weinig

door , gepubliceerd op
Maarten Pordon: Zonder dromen gebeurt er weinig (afbeelding)
ArtiestMacroscope
Als ik het kantoor van Zeus Events binnenloop voor een interview met Maarten Pordon krijg ik vrijwel meteen een biertje in mijn klauwen gedrukt. Het kantoor is gelegen op een mooie locatie midden in Utrecht. Er hangt een prettige, informele sfeer. Maarten, zelf bewapend met een glas wodka (bier lust hij niet) legt grijnzend uit: ‘Je hebt mazzel, je komt binnenwaaien bij de vrijdagmiddagborrel.' Met zijn baret, neuspiercing en gewaagde snor is hij een opmerkelijke verschijning. Zijn snor bracht in het verleden een hoop controverse teweeg, zo ging er ooit een online petitie rond, getiteld: ‘De snor moet eraf.' Maarten stoomt echter vrolijk door; zijn snor blijft, en met een nieuwe reeks feesten en een onbegrensde passie voor muziek en organiseren lijkt hij niet te stoppen.

Waar ben je begonnen?
Mijn passie voor elektronische muziek is al vroeg begonnen. In groep zeven organiseerde ik met mijn klasgenoten feestjes waar voornamelijk hardcore werd gedraaid. Dit was mijn eerste aanraking met dancemuziek. Al snel luisterde ik veel naar techno als Dave Clarke en Chris Liebing. Op mijn veertiende ging ik voor het eerst naar de lokale disco. Er was daar een afstand tussen de DJ-booth en het publiek, en ik wilde altijd weten wat de DJ deed. Ik ben gaan staan zwaaien totdat de DJ reageerde en uiteindelijk mocht ik daar toen wekelijks meekijken met de grote jongens. Ik was vroeger heel erg verlegen, maar als ik iets wilde ging ik er wel altijd voor. Op mijn zestiende heb ik mijn eerste Gemini draaitafels en Numark mengpaneel gekocht. Op mijn zeventiende heb ik mijn eerste echte feestje georganiseerd en sindsdien ben ik nooit meer gestopt.

Toen was je organisator en plaatjesdraaier, maar je doet nu nog veel meer
Ja, klopt. Je probeert van je hobby je werk te maken. Ik heb eerst stage gelopen bij een boekingskantoor, daarna moest ik mijn opleiding Management Allround afronden. Vervolgens werd ik gevraagd voor een ander boekingskantoor of ik daar kon werken. Ik heb daar twee jaar gewerkt, rond mijn twintigste. Dat was erg interessant om te doen, ik ben met artiesten meegevlogen naar landen als Polen en Zwitserland waar ze moesten optreden voor vijfduizend man. Ik heb daar heel veel van geleerd. Hoe je een artiest moet begeleiden en onderdeel zijn van een netwerk, maar ook hoe je jezelf en een artiest moet verkopen, je blijft immers een boeker.

[dump right id=5156]Je zegt dat je vroeger heel verlegen was. Wanneer is dit omgeslagen?
Klopt, op mijn zeventiende, toen ik moest gaan draaien op mijn eerste feestje, was ik zo zenuwachtig dat ik voor het optreden naar de WC moest rennen om alles eruit te gooien. Het maakt me nu weinig uit wat anderen denken. Aan de ene kant moet je je eigen ding doen, maar je moet je niet blind staren op je eigen succes. Je moet realistisch blijven en kijken wat er om je heen gebeurt.

Zijn alle talenten je aan komen waaien of heb je er hard voor moeten werken?
Ik heb er altijd keihard voor moeten werken en ik heb enorm veel geleerd. Toch denk ik dat veel dingen misschien wel met genen te maken hebben. Mijn overgrootvader was bode bij de oude Tivoli en mijn opa was daar vroeger directeur. Hij programmeerde ook altijd, dat was voordat Tivoli op de Oudegracht bestond. Mijn vader is een onwijze Beatles fan. Hij gaat bijvoorbeeld naar India om alle plekken op te zoeken waar The Beatles zijn geweest. Laatst schoof hij een potje vol aarde onder mijn neus. Toen ik niet begrijpend reageerde, zei hij verontwaardigd dat het grond uit de voortuin van Paul McCartney was. Dat hele ‘blik op oneindig' fanatieke heb ik van hem.

Hoe zie je je verdere ontwikkeling als DJ wat betreft grote feesten en internationaal gaan?
De ambities voor buitenland zijn er altijd. Maar of het te realiseren is, dat moet ik nog zien. Ik denk wel dat je een bepaalde doelstelling of ambitie moet hebben om ergens te kunnen komen. Als je dat niet hebt dan blijf je stilstaan. Ik richt me op dit moment op het kantoor, dat gaat nu heel goed. Optredens blijven echter komen en ik draai op mijn eigen feesten. Maar om verder te komen en door te breken is de sleutel natuurlijk produceren.

Hoe zit het met jou en produceren?
Produceren is totaal anders dan draaien. Ik hoop volgend jaar of het jaar daarop met de eerste release te komen, ben daar nu hard mee bezig. Ik kies er bewust voor om eerst meer ervaring op te doen. Wil als ik daar aan begin zo goed zijn dat het wel staat. Het moet wel kloppen, met liefde gemaakt zijn en het gevoel moet er ook echt zijn, wil je ermee naar voren komen.

[dump id=5159]

Waarmee draai je, en hoe zou je je stijl omschrijven?
Ik heb met van alles gedraaid, begon met vinyl, het zwarte goud. Ik ben heel visueel ingesteld, dus als ik mijn platentas doorspitte was dat voor mij de makkelijkste manier om goede muziek te selecteren. Op een gegeven moment kwamen mp3'tjes, platen werden toen voor veel mensen te duur. Ben toen ook overgestapt en met Serato gaan draaien. Nu draai ik met CD's en koop ik muziek op mp3 en exclusieve dingen op vinyl. Wat betreft de aloude draaidiscussie ‘Vinyl of mp3'; Het maakt me niks uit, het gaat erom wat je er mee doet, het moet goed klinken en met liefde gebracht worden. Ik heb respect voor de liefhebber van vinyl, maar het is, vind ik persoonlijk, niet realistisch meer in dit digitale tijdperk.

Wat betreft mijn stijl, ik draai alles wat ik vet vind. Alles tussen house en techno, zo breed mogelijk, maar mijn sets kenmerken zich wel door een rauwe ondertoon. Muziek is voor mij net als seks. Ik moet kriebels in mijn buik hebben van een plaat. En dan vind ik het gewoon vet, het kan euforisch zijn, het kan downtempo zijn, kan hard zijn, zacht zijn, als ik er maar gevoel in kan brengen.

Kan je wat vertellen over hoe je organisatie Zeus Events is ontstaan?
Ik werk samen met Boy van Lamoen en Jaap van den Heuvel, die ik ken van het boekingskantoor. Nadat ik daar ben weggegaan en ging studeren hebben we contact gehouden. We hebben elkaar toen een paar jaar niet gezien. In de tussentijd ging ik mijn eigen feestjes organiseren, zoals Wir Lieben Sonntag, Snotapen en veel beruchte afters zoals die van Mood Elevator en Smeerboel. Vervolgens kwamen we elkaar toevalligerwijs weer tegen, en we liepen alle drie met ideeën. Boy is al heel lang bezig in de studio, Jaap heeft bij Entertainment Group gewerkt, maar wel voordat het inklapte. Doordat we alle drie veel ervaring hadden op verschillende gebieden, hebben we besloten om zelf aan de slag te gaan onder de naam Zeus.

Hoe functioneren jullie binnen Zeus en wat maakt jullie bijzonder ten opzichte van andere organisaties?
We proberen een origineel concept neer te zetten. We doen alles net iets anders: een diverse, originele progammering voor een schappelijke prijs. We willen een organisatie met een karakter worden. Om het maximale te bereiken moet je durven dromen om vervolgens te kijken of het realistisch is. Wat Zeus Events sterk maakt is dat we apart van elkaar functioneren. We zijn niet elkaars beste vrienden ofzo. We zijn tegenpolen maar juist daardoor kunnen we tot goede dingen komen. We lijken helemaal niet op elkaar; Boy is heel technisch en goed in het opzetten van een evenement, Jaap is heel goed met cijfertjes en ik verzin veel dingen, kom met gekke ideeën en doe de progammering. Ondanks deze grote verschillen botst het niet, maar er is wel leven in de brouwerij. Geen ruzies maar wel altijd discussies, waarmee je elkaar scherp houdt. Ik ervaar dat grote verschil tussen ons als heel positief.

[dump left id=5158]Kan je wat vertellen over de opzet van je L'Etiket feesten in de Winkel van sinkel?
L'Etiket is iedere maand in de Winkel van sinkel, nog niet echt op vaste datum maar daar zijn we wel mee bezig. Wat betreft de naam: De betekenis is eigenlijk labelnight. De ‘L' staat voor label en ‘Etiket' betekent ook label. Het is dus een concept binnen een concept. Elke keer als je iets uitnodigt versterk je daar je eigen merk mee. Dit gebeurt nog weinig in Nederland en is erg origineel. We hebben verschillende edities zoals Carlos Valdes z'n Soulrock, Basmati van Gabriel Ananda en Damage Music Berlin van Alexander Kowalski. We leggen de focus op alle elektronische muziek, niet alleen techno of house, het kan van alles zijn. Ik noem het zelf ‘The mother of all label nights.' Een verassende, originele line-up voor een schappelijke prijs. Ook proberen we met L'Etiket de Winkel van sinkel, een fantastisch monumentaal pand, weer op te pakken. We hebben Funktion-One, megagoed geluid dus, en het is midden op de Oudegracht. Wat wil je nog meer?

De progammering van de aankomende Soulrock editie is indrukwekkend. (Nick Curly, Carlos Valdes, Petter) Hoe stel je een line-up samen?
De line-up komt voort uit wat ik denk dat op dat moment leuk is. Carlos Valdes staat er volgende maand in de Soulrock editie. Ik heb hem opgebeld met de vraag of hij samen een feest wilde geven. Carlos ken ik van feestjes en heb hem vaker geboekt. We hebben al artiesten als Gabriel Ananda, Dominik Eulberg en Alexander Kowalski gehad. Ik kijk naar wat ik leuk vind en vervolgens naar wat de mensen er van vinden. Daarin moet ik wel concessies doen vanuit een commercieel oogpunt. Je hebt toch te maken met een locatie waar duizend man in kunnen. Toch boek ik nooit iets waar ik niet achter sta. Als ik mijn persoonlijke favorieten zou boeken, komen er te weinig mensen op af. Mijn favorieten op dit moment zijn: John Talabot, Nicolas Jaar en bijvoorbeeld KiNK Ik vind het een uitdaging om origineel te programmeren en kijk hierbij naar de wensen van het publiek. Ik boekte Kowalski bijvoorbeeld omdat hij twee jaar niet in Utrecht was geweest en ik vroeger fan van hem was. Uit nostalgie. Er stonden duizend man binnen, een enorm succes dus. Zo ging dat ook met Gabriel Ananda of Dominik Eulberg.

Zie je het als een missie om met je feestjes Utrecht meer op de kaart te zetten?
Ja, er gebeurt wel wat in Utrecht, het is de tweede technostad van Nederland. Het is heel erg bruisend maar ik denk dat er veel meer mogelijkheden liggen. Ik probeer Utrecht specialer te maken door met artiesten als Nick Curly te komen, hij is nog nooit in Utrecht geweest. Ik probeer dus grote namen te boeken en meer structuur te brengen in de evenementen met maandelijkse feesten op een vaste datum. Daarnaast doe ik promotie op een gedegen manier, dat mensen weten wie je bent. Je bouwt een merk, want met alleen grote namen kom je er niet. Ik wil dat het publiek erop gaat vertrouwen dat je feesten vet zijn.

Je legt de lat aardig hoog, is dat wel eens vermoeiend? Kan je eigenlijk wel tevreden zijn of streef je altijd naar meer?
Je komt jezelf wel eens tegen, maar je krabbelt er dan ook snel weer bovenop. Ik bezit gewoon een enorme gedrevenheid en enthousiasme. Ik heb ook periodes gehad dat ik er mee wilde stoppen. Soms ben je er helemaal klaar mee, maar dat vliegt altijd over.
Wat betreft mijn streefgedrag, ik kan wel tevreden zijn maar ik wil mezelf en mijn team wel verbeteren en telkens de lat wat hoger leggen.

Hoe ziet je perfecte toekomst eruit?
Meerdere L'Etikets geven natuurlijk! Er is een festival in de maak maar daar kan ik nog weinig over kwijt. Ik wil meer plaatjes draaien en meer tijd in de studio door brengen. Ook zou ik graag dance programmeur bij een poppodium willen zijn. Genoeg ambities dus. Daarnaast zou ik het liefst de hele wereld met mijn platenkoffertje rondgaan en veel dingen zien en meemaken. Of dat er ooit van mag komen en ik zoveel geluk mag hebben, dat weet ik niet. Ik ga er in ieder geval hard voor werken. Ik wil vooral mijn privé ‘huisje-boompje-beestje-leven' met mijn lieve vriendin Ilona doorbrengen. Een vrouw achter de schermen moet er natuurlijk ook zijn!


25 opmerkingen

held uit het dorp :) snotaap toen die klein was... nu een nog grotere!
maarten zet utrecht op de kaart, maar we moeten weer terug naar de 1e technostad van nederland ;)
Maarten! Laat die snor staan, en blijf vooral van het bier af! Held! Heel tof interview!!
Hey Maarten, goed om te lezen dat alles goed met je gaat :) Groetjes uit Friesland!
Leuk interview!
Nais! :D
Lekker Maarten!
De vorige keer heeft iemand er toch 1 op z'n bek gekregen?! WHAHAHAHAHA!!!
ik gun het je wel Maarten maar je kan het niet afdwingen.­

Owja...­

Sowieso aan het Bier anders kan niemand je serieus nemen..­
leuk interview!
laatste aanpassing
Heel leuk interview!! Totaal niet mijn muziek, maar wel leuk om te horen wat er achter de schermen gebeurd ±D
Snormans (y)
Leuk interview, tenminste niet zo kort en beknopt als in de nl30!
DroeneZ
Werkzaam bij 2-dance Events
Artiest Droenez
Leuk om te lezen dat 't goed gaat! :) Muziek blijft je pakken, heb 't ook!

Loop je wel weer ergens tegen 't lijf... haha
Ghehe, zie weer wat oude bekenden hier posten...­