Partyflock

K.v.k. nr / VAR-verklaring / Klein artiestenregeling

 
Flockonderwerp · 42816
Hey,
Is er hier iemand die mij kan helpen wat betreft K.v.K-nr, VAr-verklaring, klein artiesten regeling enz.

Ik wil graag weten wanneer je een eenmalige-boeking hebt (voor een feest ofzo, dus geen tour of vast werk voor een organisatie/evenementenbureau)hoe jullie dat regelen met betalingen.

Heb je voor een boeking per se een k.v.k (btw) nr. nodig, of kun je de belasting ook af laten dragen door de opdrachtgever ??
Btw-nummer aanvragen, Var-verklaring aanvragen..beide bij belastingdienst.

Als je die hebt (var-verklaring is niet verplicht maar wel beter, die zegt namelijk dat je geen arbeidsrelatie hebt met je opdrachtgevers en dat zij niet verantwoordelijk zijn voor afdracht van werknemersverzekeringen enzo en sommige opdrachtgevers eisen een var)

Nu kun je gaan factureren..

Je hebt een boeking.. stel je hebt afgesproken dat ze 100 € betalen.

Dan stuur je na je boeking een factuur van €100 + 6% btw.

Zij betalen je dus 106 €

Het voordeel van het hebben van een btw nummer is dat je ook btw kan terugvragen over artiest-gerelateerde aankopen (die meestal 19% btw hebben) zoals kleding, schoenen, make-up, etc..

Je moet zodra je met facturen werkt elk kwartaal aangifte omzetbelasting doen.. dan tel je alle betaalde btw (dus je kleding, etc) op van dat kwartaal en trek je daar alle ontvangen btw vanaf (dat van je facturen) en het restbedrag krijg je terug of moet je betalen.

Voor de inkomstenbelasting moet je aan het eind als je verdiende geld opgeven als "Inkomsten uit overige werkzaamheden" en je kan tegelijk je kosten hiervoor opgeven (de totaaluitgeven aan kleding, reiskosten, etc.) en dan heb je ook weer bedrag aan t eind van de streep..

Dan nu de kleine vergoedingsregeling (ook wel gageverklaring):

Allereerst een fabeltje de wereld uit helpen:
Er wordt wel eens gezegd dat je over een gageverklaring-uitbetaling geen belasting hoeft te betalen. Dit is absoluut onjuist. Dit gaat namelijk alleen op wanneer jij precies zoveel onkosten maakt voor de boeking als dat je als gage uitbetaald krijgt (maximaal 136 euro per boeking).

Deze vergoeding is een onkostenvergoeding van maximaal 136 euro per boeking. Dit betekent echter wel dat je voor het bedrag dat je via deze regeling ontvangt ook daadwerkelijk onkosten moet hebben gemaakt, wil je dit vrij stellen van inkomstenbelasting.

In de praktijk betekent dit dat jij bijvoorbeeld 100 € krijg via een gageverklaring. Je telt je reiskosten, onderweg snacks, nieuwe bikini voor de boeking en je komt op 100€ aan onkosten..in dit geval kan je het tegen elkaar wegstrepen. Het is echter niet aannemelijk dat jij voor iedere boeking ook zoveel onkosten hebt als verdiensten, want dan zou je in feite voor niets werken!

Wat is nou beter...­? factuur of gageverklaring?

Voordelen factuur & btwnummer:

- je kan zelf boekingen aannemen zonder dat er een bureau tussen hoeft te zitten
- je kan hoger factureren per boeking dan 136 €
- je kan de btw terugvragen op je artiest-aankopen en op benzine!
- je kan nog steeds al je onkosten opgeven wanneer je aangifte inkomstenbelasting moet doen.
- je hebt zelf een duidelijke administratie met betrekking tot wat je verdient hebt.
- mits goed gedaan, kan het professioneler overkomen.

Nadelen

- Zelf alles bijhouden.
- Ieder kwartaal een hele rekentoestand met je btw aangifte

De gageverklaring biedt eigenlijk ook voldoende mogelijkheden, alleen je kan geen btw terugvragen over je artiest-aankopen, je zit vast aan het maximum bedrag van 136 euro per boeking (met reiskosten vaak een probleem!!).

Mijn ervaring in de praktijk is ook dat bureaus liever een factuur hebben dan dat ze een gageverklaring moeten laten invullen door je. Ik adviseer dan ook om in ieder geval een btw en een var aan te vragen zodat je dit kan gebruiken wanneer nodig.

Nog even over kvk-inschrijving:

Dit is alleen mogelijk als je echt een bureau begint. Als artiest kan je je niet inschrijven bij de kvk omdat het geen erkend beroep is.

Over belastingafdracht

Het is bij een éénmalige boeking niet gebruikelijk dat jouw opdrachtgever voor jou belasting afdraagt of premies betaald. In feite kan dit niet eens omdat je geen dienstbetrekking hebt bij de opdrachtgever. Daarom is het verstandig om in je prijs rekening te houden met het feit dat je aan het eind van het jaar ook nog inkomstenbelasting en premies moet afdragen over je verdiende geld.


Ik hoop dat je hier wat wijzer uit wordt..en mocht iemand aanvullingen hebben of foutjes ontdekken hoor ik het graag!
laatste aanpassing
Dankjewel! Het meeste is erg duidelijk.­

Ik ben vandaag ook even naar de K.­v.­k.­ geweest en daar vertelde ze me ook dat ik het beste een BTW-nummer en VAR-verklaring aan kon vragen.­

Nog even over die klein..­ regeling.­
Is het zo dat als je opdrachtgever de belasting betaald, dat je dan gewoon het afgesproken bedrag krijgt en er zelf helemaal niets meer over betaald ?
Of kom je dan eind van het jaar voor verassingen te staan ?

En stel je regelt een booking voor 2 personen.­ Hoe betaal je diegene dan uit ?

En stel je hebt een dubbele boeking kun je dan ook iemand anders onder jou 'naam' laten werken ?

En heb je bijv.­ een aparte rekening geopend voor 'zakelijke'(dans) inkomsten/uitgaven ?
Die vergoeding is een bedrag waar de opdrachtgever niets over betaald.­ Een gageverklaring is namelijk vooral ten voordele van een opdrachtgever.­

Aan het eind van het jaar moet je dat bedrag dus gewoon opgeven bij je inkomsten uit overige werkzaamheden (tenzij je een eenmanszaak bent als artiest en meer dan 1200 uur per jaar, oftewel 3 dagen per week in je onderneming actief bent.­ Dan krijg je te maken met winst en ondernemer voor de inkomstenbelasting).­

Ik heb in ieder geval nog nooit een opdrachtgever meegemaakt die zei dat hij de belasting over een gageverklaring zou betalen!

En als je een boeking hebt voor 2 personen heb je meerdere opties:

1: Jij factureert aan de opdrachtgever een bedrag van stel 300 euro en je betaalt 150 euro aan je metgezel.­ Je moet dan echter wel weer van die persoon een factuur krijgen.­ Vervolgens geef je die factuur van die persoon op als kosten eind van het kwartaal en kan je de btw van die persoon weer opgeven als betaalde btw.­

2: Je geeft beide een factuur aan de opdrachtgever en krijgt apart betaald.­

3: Je gaat echt mensen zelf boeken, maar in dat geval moet je weer een onderneming (boekingsbureau) zijn en krijg je te maken met veel administratieve verplichtingen.­

4: Je doet alles zwart...­

5: Jij factureert 300 euro aan de opdrachtgever en betaald je partner zwart uit.­ Let op: jij moet dan wel belasting betalen over de 300 euro, omdat het lijkt alsof jij dat bedrag volledig hebt verdiend.­

Als je iemand anders onder jouw naam laat werken kan je bij een eventuele controle tegen de lamp lopen aangezien je niet op 2 locaties tegelijkertijd kan zijn (een achteraf controle dan, maar zeer onwaarschijnlijk).­ Daarbij zou je dan rekening moeten houden met het feit dat jij wel belasting moet betalen over dat verdiende geld.­ In dat geval zou je bijvoorbeeld degene die jouw boeking overneemt zwart uit kunnen betalen of wit met een factuur zoals bij bovenstaande voorbeelden.­

Maar ik ben geen voorstander van zwarte inkomsten..­

Die aparte zakelijke rekening is wel handig maar heb ik eerlijk gezegd niet.­ Reden daarvoor is dat ik geen zin heb als ik ga shoppen dat ik dingen apart moet afrekenen.­
laatste aanpassing
Wat een hoop handige info!
Ik wordt bij instanties steeds afgescheept met ga maar zoeken op onze site, terwijl het er niet eens op staat. :S
en dit wilde ik dus ook al een tijd weten!
dankjewel Maurice!(y)

weet je ook hoe t zit met naar t buitenland factureren?
schijnt ook weer anders te zijn dan normaal........
laatste aanpassing
Als je naar het buitenland factureert mag je de btw niet aftrekken..­ Op je opgave omzetbelasting moet je ook apart je inkomsten uit het buitenland opgeven..­
klopt wel zo'n beetje hoor maurice! ;) alleen:

Je moet zodra je met facturen werkt elk kwartaal aangifte omzetbelasting doen..­ dan tel je alle betaalde btw (dus je kleding, etc) op van dat kwartaal en trek je daar alle ontvangen btw vanaf (dat van je facturen) en het restbedrag krijg je terug of moet je betalen.­


Hoeft over het algemeen voor eenmanszaken maar 1 keer per jaar.

gage verklaring blijft verwarring over zelfs bij de belasting zelf, het woord vergoeding zegt genoeg 'alles'word vergoed! (k) ;)
Uitspraak van Diesna op woensdag 4 april 2007 om 23:07:
Hoeft over het algemeen voor eenmanszaken maar 1 keer per jaar.­

Ik krijg ieder kwartaal een formulier van de belastingdienst opgestuurd...

En het is ook overzichtelijker per kwartaal omdat je dan nog een beetje kan schuiven enzo met je facturen:)

En.. je bent officieel alleen een onderneming voor de omzetbelasting in de meeste gevallen, dus wellicht dat dat weer anders is dan wanneer je echt een volledige eenmanszaak bent (dus ook voor de inkomstenbelasting)..

Uitspraak van Diesna op woensdag 4 april 2007 om 23:07:
gage verklaring blijft verwarring over zelfs bij de belasting zelf, het woord vergoeding zegt genoeg 'alles'word vergoed!

Ja zelf weten ze echt niet hoe het zit... heb voor al deze info maar een x een afspraak gemaakt met een belastingconsulent (tip!: afspraak maken dat je startend ondernemer bent, krijg je één uur gratis consult bij de belastingdienst!)
laatste aanpassing
Ik ben nu een ondernemingsplan aan het schrijven voor een winkeltje met gogodancekleding.
Daar heb je ook heel veel informatie voor nodig :o
Tot nu toe alles kunnen vinden, maar als ik iets moet weten, moet ik zeker bij jou zijn Maurice? :p
Ik heb nu 59 pagina's, ben ongeveer op de helft.
Uitspraak van Roxy Morgan op woensdag 4 april 2007 om 23:37:
Tot nu toe alles kunnen vinden, maar als ik iets moet weten, moet ik zeker bij jou zijn Maurice?

IK weet nix:D
Uitspraak van Roxy Morgan op woensdag 4 april 2007 om 23:37:
Ik ben nu een ondernemingsplan aan het schrijven voor een winkeltje met gogodancekleding.­
Daar heb je ook heel veel informatie voor nodig
Tot nu toe alles kunnen vinden, maar als ik iets moet weten, moet ik zeker bij jou zijn Maurice?
Ik heb nu 59 pagina's, ben ongeveer op de helft.­

Hehe,
Als ik denk aan een ondernemingsplan denk, dan zou ik eerder denken aan een externe analyse (DESTEP model) en de marketingmix (vijf P's) en een financieel plan... ipv deze belastingtechnische info voor juist net-niet-ondernemers... :P
Ja klopt, ik bedoelde er ook mee dat Maurice gewoon veel weet ;)

En het zijn btw 7 P's :p

- Plaats
- Product
- Prijs
- Positionering
- Personeel
- Presentatie
- Promotie
laatste aanpassing
Uitspraak van Roxy Morgan op donderdag 5 april 2007 om 23:14:
En het zijn btw 7 P's

Dat hangt er maar net vanaf:p Want positionering is een onderdeel van prijs in de traditionele marketingmix:p

En over het algemeen is een ondernemingsplan opgedeeld in:

Ondernemingsplan
Marketingplan
Communicatieplan
Verkoopplan
Promotieplan

En dan nog alle interne en externe analyses

;)
Hey Maurice,
Dat is superhandige info! :yes: Weet je
of er eigenlijk ook kosten verbonden zijn aan het aanvragen van een VAR verklaring en BTW nummer?

En ik heb ook wel eens gehoord van meiden die via Pay role werken. Heb jij daar ervaring mee?
:)
Uitspraak van CyberChick op donderdag 12 april 2007 om 12:47:
Dat is superhandige info! Weet je
of er eigenlijk ook kosten verbonden zijn aan het aanvragen van een VAR verklaring en BTW nummer?

Nee die zijn helemaal gratis...


Uitspraak van CyberChick op donderdag 12 april 2007 om 12:47:
En ik heb ook wel eens gehoord van meiden die via Pay role werken.­ Heb jij daar ervaring mee?

Payroll bedrijven zetten jou op hun loonlijst en verhuren je vervolgens aan andere bedrijven.. komt in de danswereld volgens mij maar weinig voor omdat je daar een soort uitzendvergunning voor moet hebben.
Uitspraak van mauricedacross op donderdag 12 april 2007 om 14:58:
Payroll bedrijven zetten jou op hun loonlijst en verhuren je vervolgens aan andere bedrijven..­ komt in de danswereld volgens mij maar weinig voor omdat je daar een soort uitzendvergunning voor moet hebben.­

Je hoeft niet perse als zelfstandige te werken om verloond te kunnen worden via een payroll bedrijf. Ikzelf wordt verloond volgens de opting-in regeling. Dat betekent dat het payroll bedrijf al jouw belastingen e.d. al inhoudt en afdraagt en je daarna verloond.
Je kunt dan bij de belastingdienst gewoon je loon en ingehouden loon opgeven met je aangifte.
Ik heb inmiddels alweer 75 pagina's :D
Dit zijn de onderdelen die er allemaal inzitten:

Inhoud:

Introductie
- Voorwoord

Persoonlijk
- Persoonlijke gegevens
- Gegevens partner
- Opleidingen
- Stages
- Werkervaring
- Referenties
- Doelstelling
- Eigenschappen
- Sterke en zwakke punten

Omschrijving plan
- Globale omschrijving
- Informatiebronnen
- Ondernemingsvorm
- Naam en vestigingspunt
- Vergunningen
- Personele omvang
- Administratie
- Automatisering
- Verzekeringen
- Leveringsvoorwaarden
- Ondertekening plan

Beheer
- Servicebeleid
- Klachtenbeleid
- Dervingsbestrijdingsplan
- Huisregels
- Schoonmaakplan

Marketingplan
- De commerciële formule
- De markt
- Het vestigingspunt
- Het product
- De prijs
- De presentatie
- De promotie
- Concurrentiepositie
- De distributie
- De inkoop

Investeringen en Financiering
- Investeringsbegroting
- Financiering met eigen middelen
- Financiering met vreemd vermogen
- Liquiditeitsbalans

Exploitatiebegroting en Aflossingscapaciteit
- Exploitatiebegroting
- Aflossingscapaciteit

Specificatie privé
- Specificatie privé op jaarbasis

Liquiditeitspositie
- Liquiditeitspositie

Financiële Kengetallen
- Financiële kengetallen
- Solvabiliteit
- Werkkapitaal
- Current Ratio
- Quick Ratio

Afsluiting
- Afsluiting
- Bronnen
- Nawoord
Vandaag mijn ondernemingsplan ingeleverd, 85 pagina's in tweevoud... Printer inkt is helemaal op :D
Nu hopen dat ik het beste plan heb, dan kun je een prijs winnen van een paar honderd euro en een beker.
Dan kan ik me inkt ervan terug betalen ;)
En ik ga ook echt voor die prijs, heb me helemaal uitgesloofd :D
Kheb gelukkig weinig concurrentie van andere leerlingen. Ik zag een paar ondernemingsplannen ertussen liggen van zo'n 20 pagina's dik, in afgeragde mapjes en niet in kleur geprint enzo. :p
Cijfer mondeling examen: 8!!!
Hoogste tot nu toe b)
Genomineerd voor beste Ondernemingsplan samen met nog 2 anderen :cheer:


Nu een promotiefilmpje maken van 2 minuten en dan hopelijk winnen :p
laatste aanpassing
Thank u!!!
Kben echt al blij dat ik dit gehaald heb, maar nu nog winnen :o
Eind juni wordt het bekend gemaakt op de diploma uitreiking...
Maurice,

Heeft het aanvragen van een btw-nummer en middels die manier ondernemen nog invloed op je prive afdracht van Belastingen? Dan bedoel ik je belastbaar inkomen, wordt dat beinvloed?
Uitspraak van Patricia81 op maandag 18 juni 2007 om 14:54:
Heeft het aanvragen van een btw-nummer en middels die manier ondernemen nog invloed op je prive afdracht van Belastingen? Dan bedoel ik je belastbaar inkomen, wordt dat beinvloed?

Dat heeft inderdaad invloed (het hebben van een btw nummer niet, pas wanneer je ook daadwerkelijk gaat factureren). Het hangt ervan af of wat voor manier je als ondernemer gezien wordt. Als je gemiddeld minder dan 3 dagen per week (1200 uur per jaar) werkzaam bent in je onderneming vallen de inkomsten onder "inkomsten uit overige werkzaamheden" (of je hier wel of niet onder valt geef je op bij de aanvraag van je btw nummer). Deze inkomsten dien je bij je gewone belastingopgave op te geven onder het gelijknamige kopje op je aangifte. De inkomsten hiervan worden op de normale manier belast als bijvoorbeeld je baan die je hebt. Het verschil is echter dat je hier achteraf pas mee bezig gaat. Gelukkig kan je tegenover die "inkomsten uit overige werkzaamheden" ook weer al je kosten wegzetten.

Bijvoorbeeld:

Stel je factureert in 2007 in totaal 3000 euro. Dan geef je bij inkomsten uit overige werkzaamheden dit bedrag op. Vervolgens bereken je alle gemaakte beroepskosten. Stel dit is 1400 euro, dan blijft er als inkomsten staan (belastbaar) 3000 - 1400 = 1600 euro. Dit bedrag van 1600 euro gaat dan gewoon mee in het totaal van al je inkomsten in 2007. Aan de hand van dat totaalbedrag betaal jij uiteindelijk je jaarlijkse belasting. het kan dus voorkomen dat je bijvoorbeeld wat moet bijbetalen, maar het kan ook zo zijn dat dit niet hoeft doordat je bijvoorbeeld veel aftrekposten hebt zoals ziektekosten of studiekosten of simpelweg te veel loonbelasting hebt betaald bij je reguliere baan.

Maar nu de grote vraag: indien jij factureert en onder de 1200 uur per jaar blijft verandert er in feite voor je aangifte niets ten opzichte van wanneer je bijvoorbeeld met gageverklaringen werkt. Die inkomsten vallen namelijk ook onder " inkomsten uit overige werkzaamheden ".
(Uitzondering van terugontvangen btw: hier moet je ook weer inkomstenbelasting over betalen;))

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
laatste aanpassing
Helaas niet gewonnen :(
Maar wel € 100,- in een envelop als troostprijs ;)