Partyflock

Het psychonautisme

 
Flockonderwerp · 11478
Hier volgt een artikel waarin uitgelegd wordt waar het psychonautisme voor staat. Lees het even door indien je hier nog niet zo heel erg bekend mee bent. Het is een erg leuk en interessant artikel! :)




Korte uitleg van het psychonautisme en de realiteit achter het gebruiken van drugs.­

Zoals wij een ruimtevaarder een astronaut noemen, noemen we iemand die door zijn eigen psyche reist een psychonaut. Psyche zou je kunnen omschrijven als de combinatie van het bewustzijn met het onderbewustzijn, als de ‘geest’ die iemand bezit, of (zoals men dat vroeger noemde in de psychiatrie) de ziel als zetel van de bewustzijnsverschijnselen. Tevens, en niet geheel toevallig, is ‘psyche’ ook een geslacht van nachtvlinders. Oude Griekse tekeningen en kunstwerken geven het uittreden van de geest van een overledene weer als een vlinder die wegvliegt uit het hoofd.

Erowid, een erg gerespecteerde site op het gebied van drugs, beschrijft psychonautisme als volgt:


These users seem likely to be a part of a very small group of
people with pseudo scientific interest in experimenting with hallucinogenic substances, often referred to as ‘psychonauts’.­ There appears to be a trend among a small but significant minority towards a broadening repertoire of drug experience - involving a wider range of drugs and combinations.­


Mensen gebruiken niet zo maar drugs, veel mensen hebben de drang om te zoeken naar een andere geestestoestand/gemoedstoestand. Zoals je bijvoorbeeld in de Middeleeuwen in Europa vaak zag, na een dag hard werken bezatte men zichzelf om zo ‘verdoofd’ al het werk even te vergeten en te genieten van de paar vrije uurtjes. Het gaat zelfs nog verder terug dan de middeleeuwen, want zelfs de Egyptenaren, Romeinen en Grieken hadden al alcohol. Bepaalde indianen stammen in Amerika hadden onder andere paddestoelen, cactussen, tabak. Mensen uit het Hoge Noorden hadden, naar verluid, ook paddestoelen en likten
kikkers. Mensen uit het Verre Oosten konden door middel van meditatie in een staat van trance terecht komen en zodoende andere werelden betreden, en hadden opium… Kortom, het zit eigenlijk in de aard van het beestje. (Dit wil niet zeggen dat iedereen er behoefte aan heeft, maar zo te zien heeft toch een behoorlijk groot deel van de volkeren der aarde behoefte aan een andere state of mind. En Moeder Natuur was zo aardig om de aarde uit te rusten met stoffen en planten die dit mogelijk maken.)

Er zijn veel redenen om drugs (in de zin van koffie, nicotine, alcohol, xtc, cocaïne, lsd, amfetamines, dmt, heroïne, dxm, etc.) te gebruiken: omdat het goed voelt, recreatie, gezelligheid, ontsnappen aan de werkelijkheid, tijdverdrijf, schreeuwen om aandacht, verveling, nieuwsgierigheid, etc. etc.
Dit zijn deels ook redenen voor een psychonaut om drugs te gebruiken, maar het zijn niet de enige, ook een grote rol spelen: het verwerven van zelfkennis, door middel van trips en/of andere manieren van nadenken (persoonlijke) problemen oplossen, (ik heb iemand zelfs een keer horen spreken over: “wedergeboren worden”), het verwerven van nieuwe creativiteit, spiritualiteit, gezichtspunten vanuit verschillende perspectieven, etc.
Wees zo vrij om, als jouw échte reden er niet tussen staat, 'm in een pm op te sturen, en dan zal ik ‘m (mits relevant) erbij zetten.

Hieronder zul je twee behoorlijk grote, misschien zelfs lastige, Engelse teksten vinden. Ze komen uit het boek ‘Awakenings’ van O. Sacks. Sacks is een bekend psychiater en een neuropsycholoog, in het boek Awakenings geeft hij een kliniek vol mensen met de slaapziekte (encephalitis lethargica, een Parkinson-achtige ziekte) L-DOPA. In de nabeschouwing van het boek komt een hoofdstukje ‘Miracle Drugs’ en daar gaan de onderstaande stukken over.

- Grof gezegd staat er in het eerste stuk van William James dat ‘eigenlijk’ die mooie, prachtige, inzichtvolle gemoedstoestand alleen te bereiken is door het gebruiken van een middel (in zijn geval dus Nitrous Oxide, N2O).

- Daaronder staat een stuk wat van Havelock Ellis komt. Dit stuk gaat over mescal, beschreven op een prachtige manier, maar het eindigt minder prachtig, het eindigt namelijk met de realiteit: Een enigszins stimulerende drug werkt niet door iets aan het menselijk systeem toe te voegen, maar het haalt juist eruit wat er in zit. Dus door het gebruik van drugs halen we niet alleen iets uit ons brein, eigenlijk verspillen en verkwisten we het.

Het 'verspillen en verkwisten' uit het stuk van Ellis is natuurlijk niet volledig van toepassing op psychonauten en het psychonautisme. Want we gebruiken het middel niet alleen om een leuke tijd te hebben (dat we een leuke tijd hebben is natuurlijk wel een prettige bijkomstigheid, maar voor een leuke tijd met wat vrienden (bijvoorbeeld) heb je in feite geen drugs nodig), we gebruiken het middel ook op een constructieve manier. Voor ons is het dus zeker geen verspilling van het brein... ondanks dat is het natuurlijk wel verstandig om 'verantwoordelijk' te gebruiken, want over 40 jaar bezit je waarschijnlijk nogsteeds hetzelfde brein.

William James and Nitrous Oxide
The Varieties of Religious Experience, pp. 304-8.

“The next step into mystical states carries us into a realm that public opinion and ethical philosophy have long since branded as pathological, through private practive and certain lyric strains of poetry seem still to bear witness to its ideality.­ I refer to the consciousness produced by intoxicants, especially alcohol.­ The sway of alcohol over mankind is unquestionably due to its power to stimultae the mystical faculties of human nature, usually crushed to earth by the cold facts and dry criticisms of the sober hour.­ Sobriety diminishes, discriminates and says no;­ drunkenness expands, unites and says yes.­ It is in fact the great votary of the Yes function in man.­ It brings its votary from the chill periphery of things to the radiant core.­ It makes him for the moment one with truth.­ Not through mere perversity do men run after it.­ To the poor and the unlettered it stands in the place of symphony concerts of literature;­ and it is part of the deeper mystery of life that whiffs and gleams of something that we immediately recognize as excellent should be vouchsafed to so many of us only in the fleeting earlier phases of what is in its totality so degrading a poisoning…..­
Nitrous oxide and ether, especially nitrous oxide, when sufficiently diluted with air, stimulte the mystical consciousness to an extraordinary degree.­ Depth beyond depth of truth seems revealed to the inhaler.­ The truth fades out, however, or escapes, at the moment of soming to… Some years ago I myself made some observations on this aspect of nitrous oxide intoxication.­ One conclusion was forced upon my mind at that time, and my impression of its truth has ever since remained unshaken.­ It is that our normal waking consciousness, rational consciousness, as we call it, is but one special type of consciousness, whilst all about it, parted from it by the filmiest of screens, there lie potential forms of consciousness entirely different… No account of the universe in its totality can be final whick leaves these other forms of counsciousness quite disregarded… they forbid a premature closing of our accounts with reality.­ Looking back on my own experiences, they all converge towards a kind of insight to which I caonnot help ascribing some metaphysical significance.­ The keynote of it is invariably a reconciliation.­ It is as if the opposites of the world, whose contradictoriness and conflict make all our difficulties and troubles, were melted into unity… To me (this sense) … only comes in the artificial mystic state of mind.­


Havelock Ellis and Mescal
Mescal: a Study of a Divine Plant.’ A paper written by Havelock Ellis for Popular Science Monthly, May 1902, pp. 52-77.

“Under mescal, as far as I have been able to observe, [ the exuberant motor manifestations of hashish ] seldom appear. Mescal may at one stage produce a sense of well-being, vigour and intellectual lucidity, but there is no actual motor exhilaration, or loss of selfcontrole… Every sense is affected… Mescal seems to introduce us into the world in which Wordsworth lived or sought to live. The “trailing clouds of glory,” the tendency to invest the very simplest things with an atmosphere of beauty, a “light that never was on sea or lang,”the new vision of even “the simplest flower that blows,” all the special traits of Wordworth’s peculiar poetic vision correspond as exactly as possible to the actual and effortless experiences of the subject of mescal.”
Havelock Ellis notes that no sooner were the effects of the ‘divine plant’ described, than attempts were made to use mescal therapeutically, especially (as with cocaine) in the treatment of neurasthenia. The shortcomings of such therapeutis endeavours Havelock Ellis ascribes to energetic and economic considerations, above all others: “Mescal,” he writes, “…rapidly overstimulates and exhausts the nervous and cerebral apparatus, more especially on the sensory side… The day has gone by when it could be supposed that a stimulant put anything into a system. It acts not by putting energy into the system but by taking it out… So that by the use of [mescal and] other stimulants… we, not only draw on our capital, we actually dissipate and waste it.”

Bron: www.dhpforum.nl