MMT - Een Goed Feest Organiseren
In een topic vroeg iemand zich af "Wat maakt een goed feest?".
Ik kon het, ouwehoer dat ik ben, niet laten om mijn ideeën daarover uitgebreid uit te laten schemeren.
Hieronder het resultaat:
1. Visie. De organisator moet een goede reden en idee hebben met het feest. Als dit klopt, en het niet gewoon gaat om geld maken of tof doen of zo, dan zijn alle komende beslissingen voor alle andere factoren goed te maken.
Vraag jezelf af, wat is het doel?
voorbeeld: Je wilt die typische underground sound en sfeer neerzetten die je hebt meegemaakt in een club in Berlijn.
2. Kennis. Om deze visie te kunnen realiseren, dient de organisatie over de muzikale en markttechnische kennis te beschikken om deze visie correct te kunnen neerzetten.
Zorg dat je over voldoende informatie beschikt om de juiste keuzes te maken.
voorbeeld: Informeer over de deejays, producers, veejays, labels, organisaties, dansers, aankleders, etc. die je daar hoorde/zag. Zoek een locatie die een vergelijkbare sfeer ademt, of kan ademen, en onderzoek verder.
Zoek ook uit hoe groot je verwacht dat de belangstelling is voor een dergelijk feest.
3. Communicatie. Deze visie moet vervolgens worden overgebracht op de juiste mensen, de juiste doelgroep bij de visie, zodat je die mensen op het feest krijgt die de visie zullen begrijpen en daarmee onderdeel van het feest worden (en zich zo voelen). Hiermee creëer je de setting voor een goede sfeer. Bepaal de boodschap, zoek het juiste medium en creëer een passende campagne.
voorbeeld: Kijk bijv. op Partyflock wie allemaal in die (of een vergelijkbare) club zijn geweest (of 'Likes' op Facebook) en zorg dat je in ieder geval deze bereikt. Ga flyeren op feesten waar veel van deze mensen komen. Zorg voor een pakkende naam en uitstraling die tekenend is voor de sfeer en sound die je wilt neerzetten. Zorg dat de ontwerper jouw idee begrijpt en deze goed en mooi kan overbrengen met een passende flyer/website/nieuwsbrief etc.
4. Uitvoering. Door zo min mogelijk concessies te doen op je visie krijg je een kloppend feest. Gaat het feest echt om de muziek, zorg dan vooral voor ultiem geluid en vernieuwende boekingen. Gaat het gewoon om lekker feesten met een bepaald schare mensen, zorg dan voor een locatie en aankleding (en dresscode?) die zich daar perfect voor leent. Ook de randomstandigheden zoals bar(personeel), toiletten, entree(prijs) en hoeveelheid beschikbare kaarten zijn erg belangrijk. Toets al dit soort beslissingen aan je visie.
voorbeeld: In dit geval, zorg dat het niet een te hip of gelikt gebeuren wordt. Dus eerder duister en obscuur dan champagne en LED-verlichting. Hadden ze daar een FunktionOne geluidssysteem? Huur dit dat ook. Hadden ze vooral rood licht, rook en strobo's? Dito. Misschien is het het beste om deurverkoop uit te sluiten, om vooral liefhebbers binnen te hebben. Zorg dat het personeel (portiers, kaartjes, bar, garderobe) mensen zijn die het idee van het feest begrijpen. Misschien zelfs zorgen dat er een dealer met de juiste soort dope (via de achterdeur) binnen is.
Geef de mensen iets, letterlijk of een ervaring, waardoor ze het gevoel krijgen gezamelijk onderdeel te zijn ergens van.
Dit is hoe ik het zie, maar zelfs de grote jongens/organisaties hebben het dus naar mijn mening nog regelmatig mis, of hebben eigenlijk iets teveel de bedoeling om winst te maken etc.
Als je, naar mijn niet zo bescheiden mening, grote consessies op je visie moet doen om break-even te kunnen draaien, dan moet je het feest niet geven of bereid zijn er zelf geld in te pompen, uit liefde voor de muziek.
Maar goed, dit is dan weer enkel mijn visie over wat een goed feest is. Anderen zullen wellicht iets anders zeggen.
.
In een topic vroeg iemand zich af "Wat maakt een goed feest?".
Ik kon het, ouwehoer dat ik ben, niet laten om mijn ideeën daarover uitgebreid uit te laten schemeren.
Hieronder het resultaat:
1. Visie. De organisator moet een goede reden en idee hebben met het feest. Als dit klopt, en het niet gewoon gaat om geld maken of tof doen of zo, dan zijn alle komende beslissingen voor alle andere factoren goed te maken.
Vraag jezelf af, wat is het doel?
voorbeeld: Je wilt die typische underground sound en sfeer neerzetten die je hebt meegemaakt in een club in Berlijn.
2. Kennis. Om deze visie te kunnen realiseren, dient de organisatie over de muzikale en markttechnische kennis te beschikken om deze visie correct te kunnen neerzetten.
Zorg dat je over voldoende informatie beschikt om de juiste keuzes te maken.
voorbeeld: Informeer over de deejays, producers, veejays, labels, organisaties, dansers, aankleders, etc. die je daar hoorde/zag. Zoek een locatie die een vergelijkbare sfeer ademt, of kan ademen, en onderzoek verder.
Zoek ook uit hoe groot je verwacht dat de belangstelling is voor een dergelijk feest.
3. Communicatie. Deze visie moet vervolgens worden overgebracht op de juiste mensen, de juiste doelgroep bij de visie, zodat je die mensen op het feest krijgt die de visie zullen begrijpen en daarmee onderdeel van het feest worden (en zich zo voelen). Hiermee creëer je de setting voor een goede sfeer. Bepaal de boodschap, zoek het juiste medium en creëer een passende campagne.
voorbeeld: Kijk bijv. op Partyflock wie allemaal in die (of een vergelijkbare) club zijn geweest (of 'Likes' op Facebook) en zorg dat je in ieder geval deze bereikt. Ga flyeren op feesten waar veel van deze mensen komen. Zorg voor een pakkende naam en uitstraling die tekenend is voor de sfeer en sound die je wilt neerzetten. Zorg dat de ontwerper jouw idee begrijpt en deze goed en mooi kan overbrengen met een passende flyer/website/nieuwsbrief etc.
4. Uitvoering. Door zo min mogelijk concessies te doen op je visie krijg je een kloppend feest. Gaat het feest echt om de muziek, zorg dan vooral voor ultiem geluid en vernieuwende boekingen. Gaat het gewoon om lekker feesten met een bepaald schare mensen, zorg dan voor een locatie en aankleding (en dresscode?) die zich daar perfect voor leent. Ook de randomstandigheden zoals bar(personeel), toiletten, entree(prijs) en hoeveelheid beschikbare kaarten zijn erg belangrijk. Toets al dit soort beslissingen aan je visie.
voorbeeld: In dit geval, zorg dat het niet een te hip of gelikt gebeuren wordt. Dus eerder duister en obscuur dan champagne en LED-verlichting. Hadden ze daar een FunktionOne geluidssysteem? Huur dit dat ook. Hadden ze vooral rood licht, rook en strobo's? Dito. Misschien is het het beste om deurverkoop uit te sluiten, om vooral liefhebbers binnen te hebben. Zorg dat het personeel (portiers, kaartjes, bar, garderobe) mensen zijn die het idee van het feest begrijpen. Misschien zelfs zorgen dat er een dealer met de juiste soort dope (via de achterdeur) binnen is.
Geef de mensen iets, letterlijk of een ervaring, waardoor ze het gevoel krijgen gezamelijk onderdeel te zijn ergens van.
Dit is hoe ik het zie, maar zelfs de grote jongens/organisaties hebben het dus naar mijn mening nog regelmatig mis, of hebben eigenlijk iets teveel de bedoeling om winst te maken etc.
Als je, naar mijn niet zo bescheiden mening, grote consessies op je visie moet doen om break-even te kunnen draaien, dan moet je het feest niet geven of bereid zijn er zelf geld in te pompen, uit liefde voor de muziek.
Maar goed, dit is dan weer enkel mijn visie over wat een goed feest is. Anderen zullen wellicht iets anders zeggen.
.
laatste aanpassing





