Partyflock
 
Flockonderwerp · 25595
­ Nederland
 
Al eens gehoord van BSUR? Zij doen aan 'concepting', het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen, en de sympathie van consumenten oproepen.
De ouderwetse marketingmethode d.m.v. de marketingmix (product – prijs – distributieplaats – promotie) werkt volgens BSUR minder winstgevend dan vroeger. Productinnovatie heeft ook steeds minder effect.
Waarom?
Bestaande markten zijn verzadigd, ondernemingen hebben daarom weinig bewegingsruimte over om nog winst te maken. De consument is tegelijkertijd tevreden met het grote, huidige aanbod. Productpropositie is eindig, en het heeft geen zin om (eeuwig) te herpositioneren: producten of merken kunnen simpelweg uit de mode raken. Cosmetische productinnovatie heeft ook zijn langste tijd gehad: de consument is niet meer snel onder de indruk van productvernieuwing of neemt innovaties zelfs niet meer serieus. En teslotte accepteert de consument steeds minder opgelegde lifestyles. In plaats daarvan individualiseert de consument steeds verder en zoekt naar merken die de eigen identiteit kunnen versterken.

Bij concepting gaat het om een andere communicatie aanpak: een concept (of merk) wordt eerst neergezet, daarna komen de producten die aansluiten bij het gedachtegoed. De omgekeerde marketingmix dus.

Al eens van gehoord? Interessant?
Ik ben pas bij ACN in amsterdam geweest, bij een voorlichting om daar vertegenwoordiger te worden.
Bij dit bedrijf (uit amerika) doen ze aan (in hun woorden) NEW age Marketing.
Hoe zit dit in elkaar.
Ipv reclames op tv en bladen. De "oude mond- op -mond reclame".
Iedereen kan producten van hun verkopen. Iemand kan onder jouw naam gaan vertegenwoordigen (telefoon abbonomenten) en als hun ook weer mensen weten die kunnen onder hun naam gaan vertegenwoordigen. Soort van piramide. In amerika is het al een groot succes.
Het is een partimebaan, waar velen hun bijverdiensten mee verdienen. (hun woorden)
Ik zeg dit, omdat ik zelf marketing en communicatie doe en waar ik net het omgekeerde leer. Dit brengt mij in twijfel om de baan wel aan te nemen.

rutger
Nou ik ben laatst bij een presentatie geweest van Paul Beelen.
Hij had het veel over web2.0 als marketingmiddel.
De consument kan nu zelf zijn dingen gaan uitzoeken die hij wil zien. Zo is er van Dove een reclame geweest die alleen maar op Youtube gezet is geworden. Die link hadden ze binnen het bedrijf verspreid, met de bedoeling dat de medewerkers de link zouden doorsturen. Het is gebeurt, en nog niet zo'n klein beetje ook, in 2 weken tijd is de reclame 2 miljoen keer bekeken. Dit wil zeggen dat de reclame wel aanslaat bij mensen, of hij heeft humor of hij heeft een andere speciale kant. Maar de consumenten moeten niet alleen maar volgestouwd worden met reclame waar ze toch niets mee kunnen.

Ook hoor je steeds vaker, (net wat roedigear ook zegt) dat fabrikanten hun producten weggeven (een klein deel) en dat zij dit alles moeten vertellen hoe ze het vinden. Schrijf het maar op een weblog of vertel het maar in een podcast, dan zul je het eerder aannemen, dan dat fabrikanten zoiets zeggen. Ook is de invloed van de grootheid ook van belang. Zo kan er nog beweerd worden in alle bladen dat het product goed is, maar wanneer je op internet kijk (wat tegenwoordig steeds meer mensen doen om recenties te lezen) en je leest daar bijna allemaal negatieve dingen, zul je je niet verschaffen tot de aankoop van het product.

Sander
Leuk om wederom vanuit jullie studies. De theorie van de p's te horen in de Marketingmix.
Wen in de praktijk gebeurt concepting als BSUR dit doet al heel vaak. Meestal gebeurt dit vanuit een trend of gevoel die bij de consumenten leeft. Zo spelen nu momenteel de conceptwoorden 'Beleving' (Experience) en 'Lifestyle' een grote rol. De betekenis hieromheen kunnen jullie zelf denk ik wel formuleren. Er worden momenteel idd een hoop producten ontwikkeld, verder ontwikkeld of aangepast op basis van lifestyles en beleving. Het daadwerkelijke product is dus secundair. De meeste consumenten, maar ook bedrijven hebben het niets door bij de aanschaf van producten, als ze maar een goed gevoel krijgen bij het product. Een goede kennisoverdracht, branding, communicatiemix zijn dus erg belangrijk bij de nieuw concept producten, daar ze meer dan een smaak en functie vertegenwoordigen, ze vertegenwoordigen een 'gevoel'. Ben zelf nu ook bezig met een nieuw en breed concept. Wellicht dat jullie hier in mee willlen denken?
Let my know!

(k)
 
Uitspraak van Rutger Vibe op donderdag 16 november 2006 om 00:15:
De "oude mond- op -mond reclame".

bij concepting is inderdaad ook sprake van veel mond-tot-mond reclame, er moet dan ook een zogenaamde volggroep ontstaan (rondom het merk, die sympathie voelen voor het gedachtengoed), in plaats van een vooraf afgebakende doelgroep.
ik vind 't wel een interessante gedachtgang :) en ik denk dat het vooral voor de (aankomend) marketeers onder ons ook boeiende materie is (Y)

Uitspraak van Rutger Vibe op donderdag 16 november 2006 om 00:15:
Dit brengt mij in twijfel om de baan wel aan te nemen.

wat je beschrijft heeft volgens mij verder weinig met concepting te maken :/ ik zou er in ieder geval ook niet mee willen werken, maar meer omdat het me inderdaad ook aan een soort piramide-systeem doet denken

Uitspraak van Error 404 op donderdag 16 november 2006 om 10:45:
de consumenten moeten niet alleen maar volgestouwd worden met reclame waar ze toch niets mee kunnen.

inderdaad! jij beschrijft ook een soort volggroep die moet ontstaan, leuke en originele manier van promoten is dat (Y)

Uitspraak van (k) Wild Cheetah (k) op donderdag 16 november 2006 om 13:11:
Zo spelen nu momenteel de conceptwoorden 'Beleving' (Experience) en 'Lifestyle' een grote rol.

uhuh :jaja: lees het boek 'de emotiemarkt' van susanne piët, daarin wordt de filosofie erachter ook wat verduidelijkt (Y)

Uitspraak van (k) Wild Cheetah (k) op donderdag 16 november 2006 om 13:11:
Ben zelf nu ook bezig met een nieuw en breed concept. Wellicht dat jullie hier in mee willlen denken?

leuk, kommaardoor! ik moet zelf ook een concept ontwikkelen voor m'n studie. leuk om gedachten over te wisselen (Y)
lache toch.. die communicatie
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 november 2006 om 23:31:
Bij concepting gaat het om een andere communicatie aanpak: een concept (of merk) wordt eerst neergezet, daarna komen de producten die aansluiten bij het gedachtegoed. De omgekeerde marketingmix dus.

Al eens van gehoord? Interessant?

Had ik nog niet van gehoord nee :no:

Uitspraak van verwijderd op donderdag 16 november 2006 om 15:15:
bij concepting is inderdaad ook sprake van veel mond-tot-mond reclame, er moet dan ook een zogenaamde volggroep ontstaan (rondom het merk, die sympathie voelen voor het gedachtengoed), in plaats van een vooraf afgebakende doelgroep.

Komt dus ongeveer neer op dat systeem met de opinieleiders. Dan heb je dus weer te maken met beïnvloeding door hen en is t eigenlijk toch wel weer een opgelegde lifestyle, maar niet door de reclamecampagnes van de organisaties..:)

Maar op zich wel slim dat ze de in dit geval een potentiële doelgroep(want je weet pas na het concepting welke dat is) laten bepalen welk product ze op de markt gaan brengen.
Uitspraak van megalomania op donderdag 16 november 2006 om 20:28:
is t eigenlijk toch wel weer een opgelegde lifestyle

nou ja, opgelegd, het zullen natuurlijk wel mensen zijn die ongeveer dezelfde interesses hebben, of mensen die makkelijk te beïnvloeden zijn.. En tsja als je toch vanuit de omgekeerde wereld gaat werken, zul je toch een manier moeten vinden om te weten wat men wil. Enquetes zitten de mensen ook niet echt meer op te wachten.. En terecht :D
 
Uitspraak van megalomania op donderdag 16 november 2006 om 20:28:
...beïnvloeding door hen en is t eigenlijk toch wel weer een opgelegde lifestyle, maar niet door de reclamecampagnes van de organisaties..

mwah, ongeveer... bij concepting is het meer zo dat er een gedachtegoed wordt neergezet, een concept. dit komt weer voort uit goed kijken naar de trends in de samenleving: zullen er mensen zijn die zich aangesproken voelen door het idee, die zich willen aansluiten bij een dergelijke gedachte. een concepter zal daarom echt IN de maatschappij moeten stappen om de heersende gedachte te ontdekken.
rondom het concept kunnen allerlei verschillende producten verkocht worden, zolang het maar binnen het gedachtegoed past. vervolgens is het eigenlijk alleen nog maar wachten totdat mensen zich erbij gaan aansluiten. het voordeel van het feit dat je heel veel verschillende producten onder één hoedje kan verkopen, is dat je je niet op een kleine, afgebakende doelgroep richt, maar eigenlijk op... "iedereen".
en inderdaad, door middel van heel veel feedback en continu contact met de volggroep, kan bepaald worden of er meer behoefte is aan andere producten... zodat deze groep mensen ook tevreden blijft en hun enthousiasme kunnen uitdragen naar hun omgeving, die zich vervolgens ook aan zullen sluiten bij de volggroep.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 16 november 2006 om 20:35:
en hun enthousiasme kunnen uitdragen naar hun omgeving, die zich vervolgens ook aan zullen sluiten bij de volggroep.


Uitspraak van megalomania op donderdag 16 november 2006 om 20:28:
dat systeem met de opinieleiders

:)

Ja het is te doen (lijkt het in theorie)