Al eens gehoord van BSUR? Zij doen aan 'concepting', het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen, en de sympathie van consumenten oproepen.
De ouderwetse marketingmethode d.m.v. de marketingmix (product – prijs – distributieplaats – promotie) werkt volgens BSUR minder winstgevend dan vroeger. Productinnovatie heeft ook steeds minder effect.
Waarom?
Bestaande markten zijn verzadigd, ondernemingen hebben daarom weinig bewegingsruimte over om nog winst te maken. De consument is tegelijkertijd tevreden met het grote, huidige aanbod. Productpropositie is eindig, en het heeft geen zin om (eeuwig) te herpositioneren: producten of merken kunnen simpelweg uit de mode raken. Cosmetische productinnovatie heeft ook zijn langste tijd gehad: de consument is niet meer snel onder de indruk van productvernieuwing of neemt innovaties zelfs niet meer serieus. En teslotte accepteert de consument steeds minder opgelegde lifestyles. In plaats daarvan individualiseert de consument steeds verder en zoekt naar merken die de eigen identiteit kunnen versterken.
Bij concepting gaat het om een andere communicatie aanpak: een concept (of merk) wordt eerst neergezet, daarna komen de producten die aansluiten bij het gedachtegoed. De omgekeerde marketingmix dus.
Al eens van gehoord? Interessant?
De ouderwetse marketingmethode d.m.v. de marketingmix (product – prijs – distributieplaats – promotie) werkt volgens BSUR minder winstgevend dan vroeger. Productinnovatie heeft ook steeds minder effect.
Waarom?
Bestaande markten zijn verzadigd, ondernemingen hebben daarom weinig bewegingsruimte over om nog winst te maken. De consument is tegelijkertijd tevreden met het grote, huidige aanbod. Productpropositie is eindig, en het heeft geen zin om (eeuwig) te herpositioneren: producten of merken kunnen simpelweg uit de mode raken. Cosmetische productinnovatie heeft ook zijn langste tijd gehad: de consument is niet meer snel onder de indruk van productvernieuwing of neemt innovaties zelfs niet meer serieus. En teslotte accepteert de consument steeds minder opgelegde lifestyles. In plaats daarvan individualiseert de consument steeds verder en zoekt naar merken die de eigen identiteit kunnen versterken.
Bij concepting gaat het om een andere communicatie aanpak: een concept (of merk) wordt eerst neergezet, daarna komen de producten die aansluiten bij het gedachtegoed. De omgekeerde marketingmix dus.
Al eens van gehoord? Interessant?