Partyflock
 
Flockonderwerp · 32960
­ Nederland
Voor een duppie op de eerste rang.

een verhaal wat je te vaak mee maakt in de dance scene, organisaties denken meestal voor 10 tientjes een flyer te hebben. je wilt zelf iets moois maken natuurlijk maar je moet er op verdienen en t is dus niet de bedoeling dat je er 5 weken over doet (inlc correctie rondes)

als je bij een "echt" ontwerp buro iets zou laten maken betaal je al snel veel meer.

start je verhaal / hoe lossen we dit op?
laatste aanpassing
Hoeveel je kan vragen hangt van je 'naam' af hè, veel dingen die ik nu maak (vooral het vectorwerk) 'kost' me geld. Daar stop ik dus meer uren in dan dat ik betaald krijg. Toch kost het me liever wat geld, dan dat ik half werk lever. Want op basis van deze opdrachten trek je toch weer nieuwe klanten aan.

Gelukkig zijn er een hoop mensen die weten wat je kan, en ze weten ook dat als ze het ergens anders voor minder geld krijgen, het eindresultaat (waarschijnlijk) ook minder zal zijn.

Doe je niks aan dus, volgens mij gaat het in alle sectoren zo... ook bij de autodealer proberen we allemaal er nog ff een gratis apk-beurtje uit te slepen e.d.
laatste aanpassing
het is niet dat ik al opdrachten heb hoor, maar ik merk het ook met school dat ik zelf niet eens iets kan maken binnen een tijd... als ik iets leuk vind dan maakt het me ook helemaal niet uit hoe lang ik ermee bezig ben.. dan doe ik het voor mn plezier en dan is het ook nog fijn dat het word beloond :)
Ik werk ook constant voor een appel-en-een-ei cq vriendendienst. Maar daar heb ik eigenlijk niet meer zo'n zin.

Het probleem zit 'm niet altijd in het 'willen betalen' maar in het 'kunnen betalen'. De meeste organisaties zijn allang blij als ze quit draaien...
En design is dan gewoon (naast het drukwerk!) een grote kostenpost.
Het begint trouwens al bij de begroting. Volgens mij berekenen ze voor 'promotie' de kosten van het drukwerk en dergelijke, maar vergeten ze dat het ook ontworpen moet worden.
Uitspraak van -STATE- op woensdag 24 januari 2007 om 00:10:
Volgens mij berekenen ze voor 'promotie' de kosten van het drukwerk en dergelijke, maar vergeten ze dat het ook ontworpen moet worden.


Dat is als een huurauto regelen, zonder rekening te houden met de brandstofkosten :/

Some people are just plain stupid...
Uitspraak van -STATE- op woensdag 24 januari 2007 om 00:10:
Het probleem zit 'm niet altijd in het 'willen betalen' maar in het 'kunnen betalen'. De meeste organisaties zijn allang blij als ze quit draaien...


Kheb ook wel eens het idee dat men gewoon niet weet (of niet wil weten) hoeveel tijd er eigenlijk in een mooi ontwerp zit. Tis ook altijd 'even dit aanpassen' 'even dat overnieuw maken' :/
Uitspraak van PsyTek op woensdag 24 januari 2007 om 13:15:
Tis ook altijd 'even dit aanpassen' 'even dat overnieuw maken' :/


idd!!! en dan bellen ze weer: ja sorry hoor maar dit moet toch nog even veranderd worden!
en dan heb je het net drukklaar gemaakt :[
t woord "even" kost dus teveel geld. en van nacalculatie heeft men nog nooit gehoord.
Ik denk dat we als ontwerpers ook wat strenger moeten worden. O:)

Op het werk offreren we incl. 2 correctierondes, komt de opdrachtgever na 2 keer met nog meer aanpassingen/correcties dan gaat er een 'extra' tellertje lopen... :honger:

Dus als je vantevoren afspreekt dat ie 2x aanpassingen/correcties kan laten doorvoeren voor de afgesproken prijs heb je een stok achter de deur. Als ie daarna nog een keer komt moet ie extra dokken, misschien denken ze dan even wat beter na voor ze met 10 mailtjes achter elkaar komen (en dit ook nog even, en dat nog, oh ja en kun je misschien ook nog even laten zien als je dat rooie geel maakt, en die ene niet rechts zet, maar links, of in het midden)... ;-)
laatste aanpassing
Uitspraak van -STATE- op vrijdag 2 februari 2007 om 23:11:
en dit ook nog even, en dat nog, oh ja en kun je misschien ook nog even laten zien als je dat rooie geel maakt, en die ene niet rechts zet, maar links, of in het midden)...


DAAR word ik zo agressief van!!!! :[
No more duppies!

Alleen keiharde Euro's! :honger:
en dan NOG EVEN DIT ;-)

en wat te doen, als het na de eerste opzet totaal niet is wat de klant wil. je maakt het over nieuw om hem tegemoet te komen... maar dan weer niet goed. hoe lang blijft dit spel voortgaan en hoe los je zo iets netjes op? (zonder meteen door heel nederland resten te vinden)

zo iets kan natuurlijk aan de briefing liggen (die er meestal niet is)
of aan je zelf.

of aan de klant die denkt dat hij voor 100 euro een mega illustratief beeld krijgt.
goeie vraag weet ik ook niet... *zucht*

Over het algemeen is het probleem, dat als je ze vraagt wat ze willen, ze het niet weten en dat jij er maar wat moois van moet maken. Als je dat dan gedaan hebt (denk je) weten ze in 1 keer wél wat ze willen... Dat van jou iig niet... Als je vraagt wat ze dan wel willen, dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.
Dan heb je dat gedaan en dan zeggen ze 'iets meer zo'.

zoiets hè? :[

Kijk, dat het niet in keer 100% is, snap ik wel.
De tweede keer moet je redelijk dichtbij zitten.
En de derde moet het dan maar zijn. Time's up! (tenzij ze vet dokken)

Vraag dus met nadruk een GOEDE, COMPLETE BRIEFING.
Laat ze desnoods wat voorbeelden geven, qua sfeer.

Da's zo'n beetje het enige wat je er aan kan doen volgens mij.
In ieder geval wel als het zo'n appel-en-een-ei-klusje is...
fijn dat er een frustratie klank bord op PF te vinden is ;-)

ik heb nog veeel meer lekkerzzz op je op tevreten!
op school maken we ook opdrachten voor klanten.. krijgen we een DUIDELIJKE briefing.. zegt de klant dat ie iets aparts wil.. iets anders.. iets wat niemand heeft..

gaan er ong 10 studenten individueel aan de slag.. ik uiteraard in mn nopjes omdat ik compleet los mag gaan...

de presentatie: 10 ontwerpen worden gepresenteerd.. mag je raden welk ontwerp er word gekozen.. de meest simpele en voordehandliggende..
JA GODVERDOMME

:/ :/ dan vraag je je ook af waar je het allemaal voor doet :'(
Stel ook nooit iets voor waar je eigenlijk niet achter staat... die kiezen ze! ;-)
laatste aanpassing
ik maak nooit iets waar ik niet achter sta... dan wordk maar niet gekozen :nee:

ga mn principes niet aan de kant zetten :(
Uitspraak van -STATE- op zaterdag 24 februari 2007 om 12:25:
Stel ook nooit iets voor waar je eigenlijk niet achter staat... die kiezen ze!


Indd, stuur je 10 logovoorstellen op, zoeken ze altijd diegene uit die je zelf het allerminst vind 8)
Uitspraak van Meisje. op zaterdag 24 februari 2007 om 14:39:
ik maak nooit iets waar ik niet achter sta... dan wordk maar niet gekozen


Jij denkt volgens mij nog een beetje te veel vanuit schoolperspectief.
Als je werkt ben je nog altijd opdrachtNEMER en de klant de opdrachtGEVER, zij vragen jou iets voor hun te maken wat aan hun eisen/wensen voldoet.
En soms maak je dus iets wat je eigenlijk niet mooi/goed vindt, maar wat WEL aan de wensen/eisen voldoet... dat is dus je dilemma...

Stel je het voor, omdat het eigenlijk wel is wat de klant wil, of stel je het niet voor, omdat jij als ontwerper het niet interessant vindt om in je portfolio te plakken?

(Als je brood op de plank wilt, adviseer ik toch het eerste ;-) )
ja maar ik zit nu nog op school ;)
ik voldoe altijd wel aan de eisen van de klant hoor!!! maar ik geef er altijd mijn eigen draai aan (vaak onbewust)
vaak probeer ik iets te maken wat een beetje anders is als wat ze eigenlijk willen.. en ze dan te overtuigen dat dit beter is o:)

k vind het gewoon moeilijk.. iets maken wat zij voor ogen hebben :( al wil ik het.. vind het gewoon moeilijk om binnen de regels te blijven :$
meer iets voor de kunst accedemie... daar warderen ze eigen beeld meer.