Partyflock
 
Forumonderwerp · 1178878
­ Nederland
Dat de Switch een succes is, zal niemand zijn ontgaan. De hybride console verkoopt als een bezetene. In tien maanden tijd is het de snelst verkochte console in de VS geworden en in Japan heeft de console de totale verkoopcijfers van voorganger Wii U al ingehaald. Als echte Nintendo-fan zie ik echter nog genoeg potentie voor verbeteringen.

Een goed begin is het halve werk, dat moge duidelijk zijn, maar Nintendo moet nu doorpakken om van de Switch een gigantisch succes te maken op het niveau van de (3)DS en Wii. Het bedrijf kan daarvoor een aantal tactieken inzetten en verbeteringen doorvoeren. Ik mag dan een groot Nintendo-fan zijn, het zorgt er ook voor dat ik misschien kritischer dan de gemiddelde gamer ben op het Japanse bedrijf. Ik denk dat als Nintendo onderstaande aanpassingen en tactieken doorvoert, de Switch een lange en succesvolle levensloop te wachten staat.

Doei 3DS

Laten we beginnen met het grootste risico, die zich in potentie wel het beste kan uitbetalen: vergeet heel de 3DS. Het is bewonderingswaardig dat Nintendo de handheld in het zevende levensjaar nog altijd alleraardigst ondersteunt. Er zijn dan ook miljoenen eigenaars die nog graag games voor het apparaat kopen. Het is ook logisch dat Nintendo de 3DS niet meteen aan de kant heeft geschoven: mocht de Switch niet het beoogde succes behalen, dan had het bedrijf nog geld kunnen verdienen met softwareverkoop voor de handheld.

Inmiddels is echter wel duidelijk dat de Switch een succes is en moeten er harde keuzes gemaakt worden. Veel gamers zien de draagbaarheidsfactor van de Switch niet als de grootste killer app. In plaats daarvan is de potentie van het complete bedrijf dat aan spellen voor één spelcomputer werkt de echte aantrekkingskracht. Nintendo heeft de afgelopen decennia zijn aandacht moeten verdelen over twee platforms, met hier en daar gaten in het releaseschema tot gevolg. Hoe mooi zou het zijn als iedereen binnen Nintendo alleen aan software voor de Switch werkt? Het zou een constante stroom aan software tot gevolg hebben, wel zo handig mochten third parties het hier en daar laten afweten.

Daarbij zou het geen schande zijn om nu afscheid te nemen van de 3DS. Het ding heeft zeven mooie levensjaren gekend en heeft afgelopen jaar nog prima titels als Metroid: Samus Returns en Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon ontvangen. Durf de stap te nemen om de handheld te begraven, Nintendo, en focus je volledig op de Switch. Daarmee straal je ook zelfvertrouwen uit naar consumenten die nog twijfelen over de Switch.

Samenwerken met third parties

Nintendo heeft na al die jaren gebrekkige third party-ondersteuning eindelijk goede stappen gezet bij het vergaren van games van andere uitgevers. Dat is nergens zo goed te merken als op de Switch eShop, waarin honderden indiegames pronken die ook nog eens goed verkopen. Compleet nieuwe spellen worden afgewisseld met moderne klassiekers als Stardew Valley en Super Meat Boy. Op deze manier vullen indiegames niet alleen het repertoire van de Switch goed aan, Nintendo is zo ook nog eens vriendjes met de grote jongens van de toekomst. Want indiestudio’s hebben de potentie uiteindelijk grote ontwikkelaars te worden en dan is het wel zo handig dat deze studio’s fijne ervaringen hebben met The Big N.

Maar ook de grote jongens van nu lijken langzaam warm te lopen voor de Switch, wat ook niet zo gek is als je kijkt naar de sterke hardware- en softwareverkoop. Japanse bedrijven als Konami en Bandai Namco lijken eindelijk te beseffen dat er geld te verdienen valt op het platform en beloven meer games naar de console te brengen. Ook westerse uitgevers als Bethesda (Skyrim, Doom, Wolfenstein 3D) en Ubisoft (Mario + Rabbids, Rayman: Legends, Just Dance) tonen respectabele support. Zelfs Take-Two doet deze keer mee met titels als NBA 2K en L.A. Noire. Maar er is meer nodig. Indien nodig moet Nintendo intensieve gesprekken met bedrijven als Activision, Ubisoft, Rockstar, Electronic Arts en Ubisoft (blijven) houden om meer grote namen op de Switch te krijgen. Fifa 18 was een fijne toevoeging, maar er moet elk jaar een nieuwe editie blijven uitkomen en in de VS is een versie van Madden broodnodig. Assassin’s Creed en Call of Duty moeten hun weg vinden naar de Switch. En Rockstar zou van hun grootste hit wel eens een nóg groter succes kunnen maken door Grand Theft Auto V te porten. Late ports zijn op de Switch een stuk minder zuur doordat het unieke aspect van de console, de draagbaarheidsfactor, wordt toegevoegd.

ARTIKELEN

Alles
Previews
Reviews
Nachtwacht
Nieuws
Blogs
Features
Prijsvragen
User content

Zo kan Nintendo de Switch in 2018 perfectioneren
Michel

Blog
09 01 2018

Reacties: 12
Geschreven om: 11:00
Michel
5
Deel dit artikel
0
0

Dat de Switch een succes is, zal niemand zijn ontgaan. De hybride console verkoopt als een bezetene. In tien maanden tijd is het de snelst verkochte console in de VS geworden en in Japan heeft de console de totale verkoopcijfers van voorganger Wii U al ingehaald. Als echte Nintendo-fan zie ik echter nog genoeg potentie voor verbeteringen.

Een goed begin is het halve werk, dat moge duidelijk zijn, maar Nintendo moet nu doorpakken om van de Switch een gigantisch succes te maken op het niveau van de (3)DS en Wii. Het bedrijf kan daarvoor een aantal tactieken inzetten en verbeteringen doorvoeren. Ik mag dan een groot Nintendo-fan zijn, het zorgt er ook voor dat ik misschien kritischer dan de gemiddelde gamer ben op het Japanse bedrijf. Ik denk dat als Nintendo onderstaande aanpassingen en tactieken doorvoert, de Switch een lange en succesvolle levensloop te wachten staat.



Doei 3DS

Laten we beginnen met het grootste risico, die zich in potentie wel het beste kan uitbetalen: vergeet heel de 3DS. Het is bewonderingswaardig dat Nintendo de handheld in het zevende levensjaar nog altijd alleraardigst ondersteunt. Er zijn dan ook miljoenen eigenaars die nog graag games voor het apparaat kopen. Het is ook logisch dat Nintendo de 3DS niet meteen aan de kant heeft geschoven: mocht de Switch niet het beoogde succes behalen, dan had het bedrijf nog geld kunnen verdienen met softwareverkoop voor de handheld.

Inmiddels is echter wel duidelijk dat de Switch een succes is en moeten er harde keuzes gemaakt worden. Veel gamers zien de draagbaarheidsfactor van de Switch niet als de grootste killer app. In plaats daarvan is de potentie van het complete bedrijf dat aan spellen voor één spelcomputer werkt de echte aantrekkingskracht. Nintendo heeft de afgelopen decennia zijn aandacht moeten verdelen over twee platforms, met hier en daar gaten in het releaseschema tot gevolg. Hoe mooi zou het zijn als iedereen binnen Nintendo alleen aan software voor de Switch werkt? Het zou een constante stroom aan software tot gevolg hebben, wel zo handig mochten third parties het hier en daar laten afweten.

Daarbij zou het geen schande zijn om nu afscheid te nemen van de 3DS. Het ding heeft zeven mooie levensjaren gekend en heeft afgelopen jaar nog prima titels als Metroid: Samus Returns en Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon ontvangen. Durf de stap te nemen om de handheld te begraven, Nintendo, en focus je volledig op de Switch. Daarmee straal je ook zelfvertrouwen uit naar consumenten die nog twijfelen over de Switch.

Samenwerken met third parties

Nintendo heeft na al die jaren gebrekkige third party-ondersteuning eindelijk goede stappen gezet bij het vergaren van games van andere uitgevers. Dat is nergens zo goed te merken als op de Switch eShop, waarin honderden indiegames pronken die ook nog eens goed verkopen. Compleet nieuwe spellen worden afgewisseld met moderne klassiekers als Stardew Valley en Super Meat Boy. Op deze manier vullen indiegames niet alleen het repertoire van de Switch goed aan, Nintendo is zo ook nog eens vriendjes met de grote jongens van de toekomst. Want indiestudio’s hebben de potentie uiteindelijk grote ontwikkelaars te worden en dan is het wel zo handig dat deze studio’s fijne ervaringen hebben met The Big N.

Maar ook de grote jongens van nu lijken langzaam warm te lopen voor de Switch, wat ook niet zo gek is als je kijkt naar de sterke hardware- en softwareverkoop. Japanse bedrijven als Konami en Bandai Namco lijken eindelijk te beseffen dat er geld te verdienen valt op het platform en beloven meer games naar de console te brengen. Ook westerse uitgevers als Bethesda (Skyrim, Doom, Wolfenstein 3D) en Ubisoft (Mario + Rabbids, Rayman: Legends, Just Dance) tonen respectabele support. Zelfs Take-Two doet deze keer mee met titels als NBA 2K en L.A. Noire. Maar er is meer nodig. Indien nodig moet Nintendo intensieve gesprekken met bedrijven als Activision, Ubisoft, Rockstar, Electronic Arts en Ubisoft (blijven) houden om meer grote namen op de Switch te krijgen. Fifa 18 was een fijne toevoeging, maar er moet elk jaar een nieuwe editie blijven uitkomen en in de VS is een versie van Madden broodnodig. Assassin’s Creed en Call of Duty moeten hun weg vinden naar de Switch. En Rockstar zou van hun grootste hit wel eens een nóg groter succes kunnen maken door Grand Theft Auto V te porten. Late ports zijn op de Switch een stuk minder zuur doordat het unieke aspect van de console, de draagbaarheidsfactor, wordt toegevoegd.



Meer systeemopties

De laatste belangrijke factor om de Switch nog beter te maken, is het systeem zelf uit te breiden met opties. Denk aan streamingapps als Netflix en Hulu – waar blijven deze grote namen in vredesnaam? – maar ook meer mogelijkheden om de interface naar eigen smaak aan te passen met thema’s en folders. Een belangrijke factor van de interface is de snelheid – je kunt razendsnel de Switch aanzetten en een game opstarten – en dat moet natuurlijk zo blijven, maar meer opties zouden veel spelers tevreden houden.

Dat brengt ons bij een andere grote bottleneck van de Switch – online gaming. Op een of andere manier krijgt Nintendo het maar niet voor elkaar om een goed werkende, uitgebreide online service af te leveren voor de console. Natuurlijk, we kunnen games als Splatoon 2 en Mario Kart 8 Deluxe al online spelen, maar er zijn zoveel opties die missen, inclusief goede matchmaking en de mogelijkheid om samen met vrienden online af te spreken. De smartphone-app blijkt een omslachtige manier om bepaalde dingen te doen die in andere consoles zitten ingebouwd. Het is niet voor niets dat Nintendo de lancering zijn betaalde online dienst heeft uitgesteld naar later dit jaar. Hopelijk weet het bedrijf iets te lanceren dat ook maar een beetje kan opboksen tegen de andere grote online services van de concurrentie.

Met bovenstaande strategieën en wijzigingen zou de Switch mogelijk nog meer succes kunnen oogsten – ook op de lange termijn. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het al een erg leuk apparaat en ook de games line-up is na tien maanden behoorlijk respectabel, maar het kan altijd beter. Ik ben dan ook razend benieuwd wat Nintendo dit jaar voor ons in petto heeft. Hopelijk zien we later deze maand een Direct waarin we meer te weten komen over wat de toekomst ons brengt!

Brong: http://www.pu.nl/artikelen/blog/zo-kan-nintendo-de-switch-in-2018-perfectioneren/
Uitspraak van Doop&Snees op dinsdag 9 januari 2018 om 14:39:
Alles
Previews
Reviews
Nachtwacht
Nieuws
Blogs
Features
Prijsvragen
User content

Zo kan Nintendo de Switch in 2018 perfectioneren
Michel

Blog
09 01 2018

Reacties: 12
Geschreven om: 11:00
Michel
5
Deel dit artikel
0
0