Subliminal Sessions presents Voodoo Nights

anoniem gepubliceerd op , waardering: 78/100
28 juli 2010
Het befaamde Subliminal Records heeft ook deze zomer weer een wekelijkse residency in discotheek Pacha op Ibiza. Het thema van dit jaar is Voodoo Nights en het is labelbaas en medicijnman Erick Morillo die de bijbehorende compilatie verzorgt en ons de jungle mee in neemt, onder begeleiding van opzwepende ritmes en drums, sexy danseressen en duistere rituelen.

Ondanks het ‘Voodoo Nights’ thema zijn het lang niet alleen maar opzwepende tribal beats die deze compilatie domineren. Met het warme en zwoele ‘Blackwater’ opent de eerste cd juist heel erg ontspannen. Het is een erg lekkere track met fijne vocals van Rosie Henshaw. Vervolgens treffen we een eigen track van Erick Morillo aan, geproduceerd in samenwerking met Eddie Thoneick. De twee leerden elkaar ongeveer een jaar geleden kennen en hadden gelijk een klik. “Het is erg makkelijk met Eddie samen te werken, hij is erg getalenteerd. Hij zal veel komen draaien op de Voodoo Nights feesten in de Pacha en ik kijk er naar uit om in de toekomst meer met hem samen te werken”, zegt Erick Morillo over de Duitser. Met ‘Nothing Better’ en ‘Live Your Life’ leveren zij twee platen voor deze eerste cd. ‘Nothing Better’ krijgt vocaal ondersteuning van Shena en is een lekker zomers en swingend nummer. ‘Live Your Life’ kent iets meer soul en hierbij worden de heren vocaal bijgestaan door een andere getalenteerde zangeres, Shawnee Taylor. Ook oudgediende en persoonlijke vriend van Morillo Jose Nunez levert twee tracks, waarbij vooral ‘Dance Again’ aanspreekt. Dit uptempo en swingende nummer is door Jose Nunez speciaal voor deze compilatie in een Subliminal jasje gestoken. Andere opvallende tracks van de eerste mix zijn bijvoorbeeld ‘Don’t Say A Word’ van Sharam (een nummer met een lekkere vibe en pakkende ‘laidback’ vocals) en ‘Bamboleo’ van Denis The Menace, een swingende remake van de gelijknamige klassieker van de Gypsy Kings.

De tweede mix opent helaas minder overtuigend dan de eerste. Eigenlijk is het pas de Ivan D Into The Night Remix van ‘Veneno’ (track vier) welke ons als eerste in het oog springt. Dit nummer met Spaanse vocals kent een goede spanningsopbouw, een lekkere vibe en een sleazy tintje. Over Dennis Ferrer zijn megahit ‘Hey Hey’ hoeven we niks meer te zeggen natuurlijk. Hoewel het al een half jaar lang op elke compilatie terug te vinden is, blijft dit soulful nummer het goed doen. Ook het pakkende ‘Yeah Ha’ van Saeed Younan doet het goed met zijn tribal en techno invloeden. Het heerlijk opzwepende en hypnotiserende ‘Acid Kraft’ (Harry ‘Choo Choo’ Romero vs Chris Moody) gooit het met zijn acid-invloeden over een heel andere boeg, daarmee gelijk aangevend dat deze tweede cd qua stijlen een behoorlijke mengelmoes is. Ook de hierop volgende tracks tien en elf zijn weer van een heel andere stijl en bovendien van een weinig onderscheidende kwaliteit. Het zorgt er helaas voor dat de aandacht even wat verslapt. Gelukkig weet de uplifting techhouse track ‘Musik’ (van Markus Binapfl, Denis The Menace & Armand Pena) wel te boeien, evenals de Dirty Secretz & Grey Boom Mix Edit van Richard Grey’s ‘Bang’. Grey wordt door Morillo geroemd als één van de sterren van het Subliminal label en zal in de nabije toekomst een aantal van zijn singles uitbrengen voorafgaand aan de release van Grey zijn nieuwe album. ‘Bang’ is een pakkend en warm nummer, dat ondersteund wordt door de soulful vocals van Robin S. Overigens doet het nummer wel sterk denken aan ‘Leave The World Behind’, één van de megahits van het afgelopen jaar. Na wederom een opzwepende track van Harry ‘Choo Choo’ Romero, sluiten Lee Kalt (de New Yorker was een van de andere artiesten die Erick Morillo noemde als een van de opkomende namen van het label) en Stan Kolev met de met lekkere synths en fijne vocals doorweven techhouse track ‘Never Lose Control’ de tweede mix op sterke wijze af.

‘Subliminal Sessions presents Voodoo Nights’ is een prima compilatie, al hadden we er eerlijk gezegd toch nog iets meer van verwacht. Over het thema is goed nagedacht en het heeft een mooie uitwerking gekregen in het artwork van de cd, maar ook in de aankleding op de gelijknamige feesten in de Pacha. Als we echter naar de muziek op deze cd kijken, dan hadden we hier wat meer tribal invloeden, drums en percussie verwacht. De latin- en tribaltracks zijn wel terug te vinden, maar de compilatie is breder opgezet dan verwacht. Zo komen we bijvoorbeeld ook de nodige soulful house en opzwepende techhouse platen tegen. Mede hierdoor springt de tweede cd soms wat van de hak op de tak. Een zeer sterke eerste cd, welke wél een mooi geheel vormt, compenseert dit echter weer. Ondanks een paar kleine puntjes van kritiek, is ‘Voodoo Nights’ toch gewoon een fijne compilatie, met een goede platenkeuze en sterk mixwerk.

1. River Ocean - Love & Happiness (Yemaya Y Ochon) (feat. India) (12” Club Mix)
  2. Carl Kennedy & Tommy Trash - Blackwater (feat. Rosie Henshaw)
  3. Eddie Thoneick & Erick Morillo - Nothing Better (feat. Shena)