Partyflock
 
­ Nederland

Hoe DJ Mag bewijst dat alles te koop is

door , gepubliceerd op
Hoe DJ Mag bewijst dat alles te koop is
17 oktober 2015
Al een paar jaar maak ik me in oktober tijdens het Amsterdam Dance Event hetzelfde wijs: om aan de top te komen en blijven moet je wel iets kunnen. Alleen als je talent hebt, maak je kans op bekendheid, roem, erkenning en waardering in de vorm van awards. Na bekendmaking van de DJ Mag Top 100 dj's 2015 kan ik mezelf niet langer voorliegen. Dimitri Vegas & Like Mike mogen zich een heel jaar lang nummer 1 van de wereld noemen en ons confronteren met het feit dat de scene ten onder gaat aan de oppervlakkige overcommercialisering en de aanbidding van de 'pannenkoekenhouse'. Het carnavalesk gestylede stel komt bij een gemiddelde gig niet verder dan 'hee, hoo!', het als basisschoolkinderen terugtellen van tien naar één en het leegspuiten van flessen champagne. Is dat dan 'artiest zijn'?

Is het echt zo erg dat DVLM hebben gewonnen? De échte liefhebber negeert de lijst gewoon en lacht erom? Zeker. Maar de bookers die minder kaas gegeten hebben van dance zien de lijst als een leidraad. Ze zullen deze artiesten steevast vaker boeken en meer betalen dan de artiesten die niet een promotieteam met iPads op Tomorrowland en in steden als Antwerpen hebben kunnen laten rondlopen. Het grootste marketingbudget zal het grootste geld binnenhalen. We leven in een 'Like en win-maatschappij' waarin het aantal duimpjes kennelijk de publieke opinie bepaalt.

Is de competitie ooit opgezet om artiesten te eren? Wellicht niet. DJ Mag wil gewoon meer bladen verkopen, de sponsor (dit jaar 7UP..drinkt iemand in Nederland dat überhaupt nog sinds Fido Dido is afgeserveerd?) wil zo veel mogelijk over de tong gaan en op schermpjes verschijnen. En daarvoor is reuring nodig die je niet bereikt door pak 'm beet tien professionals uit de scene als vakjury op te laten treden.

Ergens had ik gehoopt dat Martin Garrix zou winnen en toe zou geven aan zijn twijfel om de prijs in ontvangst te nemen. Dat was een statement geweest waar DJ Mag niet omheen zou hebben gekund. Het blad is immers voor en over dj's. Maar DVLM zijn de ideale winnaars. De Grieks-Belgische formatie ronselt stemmen bij het leven, de tegenbeweging gaat het jaar erop los om maar een andere winnaar te kunnen kronen en de hele controverse legt de uitgever van het blad en de sponsor van het hele circus vervolgens geen windeieren. Het Twitteraccount van het magazine kreeg er tijdens de bekendmaking gisteravond per minuut honderden volgens bij en de afbeeldingen met portretten van de dj's en het logo van de sponsor zijn duizenden keren geretweet.

Ben ik anti-commercie? Nee, dat kan niet in de tijd waarin we leven. Ik ben wel tegen overcommercialisering. Als een ouwe lul en, waarschijnlijk, dromer hoop ik dat de scene die ontstond uit PLUR een heel klein beetje authenticiteit kan behouden.

Ben ik een zeikerd? Ja, misschien wel. Maar Nederland bevindt zich in een koppositie in de dance-wereld. Als we niets ter discussie stellen, niet vechten voor verandering, kunnen we straks achteraan aansluiten en neemt het grote geld de leiding helemáál over.

72 opmerkingen

Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
ik keur 'm goed (y) :yes:
wat overigens helemaal akelig is > ze maken niet eens (al?) hun muziek zelf *kuch*Vorwerk*kuch*
tegenwoordig moet je een merk zijn dat verkoopt (en dan vooral via social media), de rest is bijzaak
"maar Tiesto maakt toch ook niks zelf?" dat vind ik gezien z'n status opgebouwd in 20j wel iets anders
neemt niet weg dat ik ook m'n bedenkingen heb over z'n laatste 5j
denk dat Armin toch nog op de meeste waardering kan rekenen, gezien het totaalplaatje (y)
Werkzaam bij De Peuk
Geweldig stuk! Mijn complimenten en uiteindelijk niets meer dan de waarheid. Die gasten produceren niet eens muziek, dat laten ze Maarten Vorwerk opknappen en de sets zijn ook om te janken. Dat heeehooo is werkelijk lachwekkend. Kleuterniveau! Ik snap best dat iedereen z'n smaak heeft (naar mijn idee ben je wansmaaktruus als je DVLM houdt) maar waar ik ook kijk. Iedereen slaat met z'n handen op de knieën van het lachen. DJ Mag is vanaf heden in elk geval niets meer waard en ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet gaan merken km de verkoop van het blad.
 
Artiest Natrion
Men weet nu dat er in de dance veel geld te halen valt, dus het is puur een business geworden in plaats van een vorm van kunst (wat het zou moeten zijn naar mijn mening).
Dus inderdaad een ghostproducer betalen om je muziek te maken, draaien hoef je ook niet te kunnen, ziet toch niemand, en zo'n top 100 omkopen omdat die promotie teams uiteindelijk hun geld meer dan opbrengen met wat je kunt vragen als je op nummer 1 staat.
Puur een business model.
Maarja, wat kun je ertegen doen...

Groot deel van die top 100 zijn meer zakenmensen dan artiesten.
het is een en all bullshit. angerfist stond dit jaar op 3 maar dat vond dj mag niet passend dus is hij omlaag gezet..
 
Uitspraak van Miwer op zaterdag 17 oktober 2015 om 14:41:
angerfist stond dit jaar op 3 maar dat vond dj mag niet passend dus is hij omlaag gezet..


Hoe kom je daar dan weer bij? :P
Lachertje weer die lijst :')
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 17 oktober 2015 om 14:45:
Hoe kom je daar dan weer bij? :P


de beveiliging daar heeft de lijst (al dan niet toegestaan) ingezien
 
Topstuk.

Het schijnt dat er tegenwoordig zelfs stemmen gekocht worden; het lijkt de FIFA wel...
Uitstekend verwoord. Waar ik eigenlijk dacht dat het na Hardwell niet veel dieper kon gaan met de dance-industrie, zijn we nu toch echt nog 10 meter verder de grond in gezakt. Voor mij echt het faillisement van de DJ Mag top 100
 
Pauper dj mag :')
Uitspraak van Miwer op zaterdag 17 oktober 2015 om 14:41:
het is een en all bullshit. angerfist stond dit jaar op 3 maar dat vond dj mag niet passend dus is hij omlaag gezet..


Hoewel ik dit zeer betwijfel, verbaast het me niet als het echt waar zou zijn. Zie je Angerfist al staan op Amsterdam Music Festival of PRJCT? :lol:

Oh, en over DM & LM:





https://www.facebook.com/pages/Dimitri-Ipad-Buy-Likes/1016773091706551
laatste aanpassing
Goed je punt is duidelijk. Je hebt ook voor 100% gelijk. Maar krijgen we nu ieder jaar wanneer er iemand tot de conclusie komt dat Dancescene te commercieel geworden is een betoog?

Dit is het meest lucratieve verdienmodel -> socialmedia + Jongeren + eenheidsworst = €€€€

Laat het los, dit is hoe het merendeel geleefd wil worden.
Uitspraak van Miwer op zaterdag 17 oktober 2015 om 15:14:
de beveiliging daar heeft de lijst (al dan niet toegestaan) ingezien


Doe eens even linkjes plaatsen, anders is het gewoon weer Miwer-gelul-in-de-rondte.
 
Uitspraak van Kekke kaas op zondag 18 oktober 2015 om 11:18:
Uitspraak van Miwer op zaterdag 17 oktober 2015 om 15:14:de beveiliging daar heeft de lijst (al dan niet toegestaan) ingezien
Doe eens even linkjes plaatsen, anders is het gewoon weer Miwer-gelul-in-de-rondte.


Eerst zien dan geloven inderdaad
Het is een prijs geworden, die niets zegt over de kwaliteit van de muziek of hoe ze draaien.
Uitspraak van Kekke kaas op zondag 18 oktober 2015 om 11:18:
Doe eens even linkjes plaatsen, anders is het gewoon weer Miwer-gelul-in-de-rondte.


Ik zal even het bericht terug zoeken.
Alles is tegenwoordig te koop, en niets is wat het lijkt. Dopingschandalen. Matchfixing in het voetbal, Laats een rechercheur die onder 1 hoedje speelde met de drugsbaronnen. Vergelijkingssites, waar de verzekeraar die het meest betaald als eerste naar voren komt.

Doel 1 is geld
Doel 2 is bijzaak

Alles is tegenwoordig een wassen neus.
laatste aanpassing
dus als we feestdjruud veel likes geven volgend jaar is hij nummer 1
Artiest Eluzive
Ach de gehele dance scene is 1 groot schaap waar alle andere schaapjes netjes volgen en elkaar zonder aarzeling nadoen. Er zit geen originaliteit en diversiteit meer in de muziek en iedereen accepteert 't zonder pardon. De mensen die nog 't lef hebben om er wat van te zeggen worden direct bestempeld als haters en moeten maar wat anders gaan luisteren als het hun niet aan staat. Dit zie je helaas in elke vorm van (hard) dance terug en ik ben bang dat het alleen maar erger wordt. Natuurlijk wordt er nog steeds genoeg mooie en goede muziek gemaakt, maar het is maar een hersenspinsel.

Zoals in dit stuk ook al gezegd wordt, ik had ook gehoopt dat Martin Garrix dan zou winnen. Hij heeft dan natuurlijk wel veel geluk gehad met 1 hit, maar deze man maakt wel z'n eigen muziek en werkt er naar mijn mening wel hard voor. Hetzelfde geld voor Hardwell, ik heb de documentaire nog niet gezien maar ook hij had als kleine jongen de droom om de grootste te worden en hij heeft er ook hard voor gewerkt.

Dimitri Vegas & Like Mike kunnen niks, maar dan ook echt niks. Het is werkelijk belachelijk dat deze 2 heren op 1 staan en gehele dance wereld mag zich nu een jaar lang schamen totdat Martin Garrix (denk ik) volgend jaar de nummer 1 wordt.

Ze zeggen wel 's '''t is all about the music'', nou in mijn ogen is 't ''It's all about the money''. Alle grote organisaties, artiesten, labels en alle andere partijen die er direct of indirect mee te maken hebben moeten 's spiegel voorhouden en zich afvragen waar ze nou mee bezig zijn, want dit maakt de scene kapot en 't kost de consument veel ergernis en (te veel) geld.
Uitspraak van Miwer op zaterdag 17 oktober 2015 om 15:14:
de beveiliging daar heeft de lijst (al dan niet toegestaan) ingezien


:lol: dit is onzin vriend.

Uitspraak van Bootleg op zaterdag 17 oktober 2015 om 19:32:
Uitstekend verwoord. Waar ik eigenlijk dacht dat het na Hardwell niet veel dieper kon gaan met de dance-industrie, zijn we nu toch echt nog 10 meter verder de grond in gezakt. Voor mij echt het faillisement van de DJ Mag top 100


gelukkig kijken ze enkel in landen als China, Taiwan etc die hoek naar de DJ mag top 100 ;)

Uitspraak van Kekke kaas op zondag 18 oktober 2015 om 11:18:
Doe eens even linkjes plaatsen, anders is het gewoon weer Miwer-gelul-in-de-rondte.


lijst bestaat niet, athans, niet op papier zo vroeg;)
Goed verhaal en supergrappig (en pijnlijk tegelijk) die bewerkte foto's met I-pads op hét podium.
Het is een publieksprijs. Meeste stemmen gelden.
Niet lopen zeuren als je het er niet mee eens bent.

Wil je een prijs die werkelijk waarde heeft, voor zowel dj's als publiek. Dan zou je een vakjury de prijs moeten uitreiken, die samengesteld is door mensen uit de dancescene.
Uitspraak van Jusstin op maandag 19 oktober 2015 om 10:44:
Niet lopen zeuren als je het er niet mee eens bent.

Nee, inderdaad.... jammer dat mensen opstaan tegen iets dat ze niet zint.....

<botte gechargeerde godwin> Hadden we allemaal heil Hitler geroepen </botte gechargeerde godwin>
Uitspraak van Jusstin op maandag 19 oktober 2015 om 10:44:
Het is een publieksprijs. Meeste stemmen gelden.
Niet lopen zeuren als je het er niet mee eens bent.


Dan mag je toch nog wel je commentaar geven, en hopen dat het gaat veranderen. Deze carnavals cowboys met hun GERONSELDE stemmen op schoolpleinen van tiener jeugd is toch wel een belachelijke vertoning !!!!
Artiest {SHOWLIST artist 82393, 168191}
De gehele dance-scene anno 2015 is volledig om zeep. En dat allemaal door mannetjes zoals DV & LM, en al die andere swaggers die zichzelf een artiest durven te noemen in het EDM-wereldje. Eigenlijk ongelofelijk hoe 1 plaat (ik denk van Swedish House Maffia) uit 2010 een gehele scene naar de kl*ten heeft kunnen helpen.

Voor de opkomst van de bigroomhouse waren al reeds andere genres binnen 'EDM' die ook aan populariteit wonnen, met name electro (2005-2009) en dance/trance (1998 - 2006). Er werd in die tijd al wat kritiek geuit, maar die 'hypes' verschillenden tamelijk van de EDM die we tegenwoordig kennen; er zat creaticiteit in. Er waren weinig platen die heel erg op elkaar gingen lijken. Vandaag de dag wordt er echter maar gewerkt vanuit 1 formule die elk mannetje dan gebruikt en zo een 'hit' kan maken. Simpele muziek, voor simpele geesten, en dat enkel en alleen door de overcommercialisatie van een bepaalde muziekstroming door producenten die eigenlijk helemaal geen fuck geven om de scene of om de muziek, en waarbij enkel en alleen 1 ding geldt: moneys.

Mensen kunnen me een hater noemen, maar ik ga blij zijn als mensen eindelijk zullen gaan inzien dat dit niet de ware aard is van elektronische muziek, dat er dieper kan gegraven worden en dat er zoveel meer bestaat dan deze eentonige hersenloze kleutergerelateerde meezing muziekjes. Het wordt tijd dat de focus eens wordt gelegd op echte elektronische 'kunst' binnen de muziek, en dat echte hardwerkende, weliswaar minder gekende artiesten in de spotlight worden gezet.
Uitspraak van Tja B) op maandag 19 oktober 2015 om 10:56:
Nee, inderdaad.... jammer dat mensen opstaan tegen iets dat ze niet zint.....

<botte gechargeerde godwin> Hadden we allemaal heil Hitler geroepen </botte gechargeerde godwin>


Uitspraak van funn op maandag 19 oktober 2015 om 13:55:
Dan mag je toch nog wel je commentaar geven, en hopen dat het gaat veranderen. Deze carnavals cowboys met hun GERONSELDE stemmen op schoolpleinen van tiener jeugd is toch wel een belachelijke vertoning !!!!


My mistake.. Ging me meer over het feit van de zeurende dj's, die maar al te graag hun social media aanwenden om stemmen te winnen..
Maar dat er dan stemmen winnen op feesten is dan ineens een stap te ver.

Dat publiekelijk deze manier van stemmen totaal afgepoeierd is natuurlijk volkomen terecht!;)
Uitspraak van Jusstin op maandag 19 oktober 2015 om 17:00:
My mistake.. Ging me meer over het feit van de zeurende dj's, die maar al te graag hun social media aanwenden om stemmen te winnen..
Maar dat er dan stemmen winnen op feesten is dan ineens een stap te ver.


Ah :)

Maar: ook dat leuren op social media vind ik irritant hoor! Is op zich ook onderdeel van mijn kritiek 'grootste marketingbudget wint'
We leven in een 'Like en win-maatschappij' waarin het aantal duimpjes kennelijk de publieke opinie bepaalt.


Joh, dat is al heel lang zo. En bij dit soort nietszeggende verkiezingen is dat nog tot daar aan toe, in de politiek vind ik dat erger.

Ik ken deze clowns alleen van naam en hun muziek zal wel bagger zijn, tja. Het enige dat zou helpen is al die mensen die ieder jaar klagen over deze debiele lijst gewoon stoppen met stemmen. Laat het aantal stemmen dalen tot een nietszeggend aantal en lach je een biet hoe ieder jaar weer 1 of andere huppelkutjes basisschool house dj de prijs pakt. Zoiets als dit jaar dus.
Haha, ik roep echt precies hetzelfde al de hele week. Zelfs de DJ MAG top 100 kan je niet meer serieus nemen en bewijst dat alles in het leven te koop is. En Martin Garrix had inderdaad moeten winnen op basis van releases dit jaar, die gast heeft echt gevlamd. Ik ken niet eens een nummer van die 2 carnaval mongooltjes. En de video's die ik van hun sets zie... Je moet jezelf toch ook dood schamen als je daar he-ho staat te roepen echt kansloos.
Uitspraak van Amnion op maandag 19 oktober 2015 om 16:38:
De gehele dance-scene anno 2015 is volledig om zeep. En dat allemaal door mannetjes zoals DV & LM, en al die andere swaggers die zichzelf een artiest durven te noemen in het EDM-wereldje. Eigenlijk ongelofelijk hoe 1 plaat (ik denk van Swedish House Maffia) uit 2010 een gehele scene naar de kl*ten heeft kunnen helpen.

Voor de opkomst van de bigroomhouse waren al reeds andere genres binnen 'EDM' die ook aan populariteit wonnen, met name electro (2005-2009) en dance/trance (1998 - 2006). Er werd in die tijd al wat kritiek geuit, maar die 'hypes' verschillenden tamelijk van de EDM die we tegenwoordig kennen; er zat creaticiteit in. Er waren weinig platen die heel erg op elkaar gingen lijken. Vandaag de dag wordt er echter maar gewerkt vanuit 1 formule die elk mannetje dan gebruikt en zo een 'hit' kan maken. Simpele muziek, voor simpele geesten, en dat enkel en alleen door de overcommercialisatie van een bepaalde muziekstroming door producenten die eigenlijk helemaal geen fuck geven om de scene of om de muziek, en waarbij enkel en alleen 1 ding geldt: moneys.

Mensen kunnen me een hater noemen, maar ik ga blij zijn als mensen eindelijk zullen gaan inzien dat dit niet de ware aard is van elektronische muziek, dat er dieper kan gegraven worden en dat er zoveel meer bestaat dan deze eentonige hersenloze kleutergerelateerde meezing muziekjes. Het wordt tijd dat de focus eens wordt gelegd op echte elektronische 'kunst' binnen de muziek, en dat echte hardwerkende, weliswaar minder gekende artiesten in de spotlight worden gezet.


Amen !!!
helemaal mee eens
Prachtig artikel, had ik zelf kunnen schrijven (en velen met mij denk ik!).

Één belangrijk aspect mis ik echter; de invloed van de -niet zo selectieve- Amerikaanse "fans". Inderdaad is de EDM/Big Room opkomst sinds Swedish House Mafia niet te stuiten, maar parallel zijn de festivals in de US ook al maar groter en groter geworden. In diezelfde tijd sprongen allerlei 'outsiders' als Nicky Minaj en Usher op de Big Room bandwagon en produceerden Guetta, Afrojack, Avicii en consorten lustig de ene na de andere pophit voor al die lui. Niks mis mee, als je maar het als pop beschouwt...!

In Amerika wordt je niet geboekt totdat je een naam hebt, en liefst een flitsend artiestenlogo. Het gaat origanisatoren van Ultra, EDC of welk ander festival dan ook niet om of jij vernieuwend bent of prachtige techniek hebt; het gaat om populariteit en zo veel mogelijk geld verdienen (in dit geval van onverschillige "fans" die het wellicht alleen leuk vinden omdat het razend populair is). En daarmee inspireer je niemand. STerker, je creeert een idee dat alleen als je zo draait, en zo produceert, je goed bent. De DJ Mag top100 laat dat pijnlijk zien.

Overigens is de lijst in mijn opzicht niet pas vanaf dit jaar verneukt, maar al toen Guetta 'm won in 2011.
Uitspraak van Amnion op maandag 19 oktober 2015 om 16:38:
Voor de opkomst van de bigroomhouse waren al reeds andere genres binnen 'EDM' die ook aan populariteit wonnen, met name electro (2005-2009) en dance/trance (1998 - 2006). Er werd in die tijd al wat kritiek geuit, maar die 'hypes' verschillenden tamelijk van de EDM die we tegenwoordig kennen; er zat creaticiteit in. Er waren weinig platen die heel erg op elkaar gingen lijken. Vandaag de dag wordt er echter maar gewerkt vanuit 1 formule die elk mannetje dan gebruikt en zo een 'hit' kan maken. Simpele muziek, voor simpele geesten, en dat enkel en alleen door de overcommercialisatie van een bepaalde muziekstroming door producenten die eigenlijk helemaal geen fuck geven om de scene of om de muziek, en waarbij enkel en alleen 1 ding geldt: moneys.

Mensen kunnen me een hater noemen, maar ik ga blij zijn als mensen eindelijk zullen gaan inzien dat dit niet de ware aard is van elektronische muziek, dat er dieper kan gegraven worden en dat er zoveel meer bestaat dan deze eentonige hersenloze kleutergerelateerde meezing muziekjes. Het wordt tijd dat de focus eens wordt gelegd op echte elektronische 'kunst' binnen de muziek, en dat echte hardwerkende, weliswaar minder gekende artiesten in de spotlight worden gezet.


De Dance/Trance tot 2010 daar zit inderdaad zeker kwaliteit in. Het is ook daarna dat ik stopte met naar de radio luisteren, omdat er alleen nog maar House op kwam. Nu zie je inderdaad toen bijvoorbeeld Animals van Martin Garrix uitkwam opeens iedere dj zo'n nummertje ging maken en dan klinkt gelijk alles weer hetzelfde. De enige elektronische muziek stijl waar nu echt het potentieel uit wordt gehaald is Raw Hardstyle naar mijn idee. Bij de rest is gewoon de inspiratie bron leeg en wordt alleen, maar geproduceerd naar waar het meeste geld zit. Mooie voorbeelden daarvan zijn ook: Headhunterz, Showtek, Tiesto. Stuk voor stuk overgestapt naar House, omdat daar het meeste geld zit, maar wel lullen dat ze echt de muziek maken vanuit hun hart. Helaas zullen de minder bekende artiesten met kwaliteit echt niet naar de voorgrond komen. De grijze massa die is blind en kijkt niet naar muziek zoals ons. Zij vinden deze muziek dan ook gewoon helemaal geweldig en luisteren alleen naar wat de top 40 te bieden heeft. Ook die Techno hype komt echt mijn neus uit...:p
 
Uitspraak van BartCore op woensdag 21 oktober 2015 om 14:01:
De enige elektronische muziek stijl waar nu echt het potentieel uit wordt gehaald is Raw Hardstyle naar mijn idee.


Daar klinken de nummers ook allemaal hetzelfde...
 
:lol: ja inderdaad. Sowieso is er vrij weinig uniek materiaal. Natuurlijk, de geoefende luisteraar zal verschillen ontdekken tussen de artiesten, maar in de hoofdstromingen ontkom je niet aan grote gelijkenissen tussen de nummers van diverse artiesten.
Dat is nu, dat was vroeger niet anders en dat zal wel zo blijven ook.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 21 oktober 2015 om 14:11:
De enige elektronische muziek stijl waar nu echt het potentieel uit wordt gehaald is Raw Hardstyle naar mijn idee.
Daar klinken de nummers ook allemaal hetzelfde...


Zit naar mijn idee wel een stuk meer kwaliteit in dan de andere elektronische muziekstijlen op het moment.
Uitspraak van BartCore op woensdag 21 oktober 2015 om 15:09:
Zit naar mijn idee wel een stuk meer kwaliteit in dan de andere elektronische muziekstijlen op het moment.


Qua vernieuwing en originaliteit is het wel over zijn hoogtepunt heen, maar ik ben het met je eens dat dit de laatste jaren wel de stroming is waar de meest verrassende en verfrissende dingen zijn uitgekomen.
Leuk om even door te lezen, de lijst van 101 - 150. Staan toch een aantal dj's bij die zeker in de top 50 thuishoren.

http://djmag.com/top100djs/top-100-djs-101-150
Uitspraak van skitmeister op woensdag 21 oktober 2015 om 12:50:
Overigens is de lijst in mijn opzicht niet pas vanaf dit jaar verneukt, maar al toen Guetta 'm won in 2011.


Eens, sindsdien neem ik de DJ Mag top 100 niet al te serieus meer.
Uitspraak van Herbz op donderdag 22 oktober 2015 om 08:55:
Leuk om even door te lezen, de lijst van 101 - 150. Staan toch een aantal dj's bij die zeker in de top 50 thuishoren.

http://djmag.com/top100djs/top-100-djs-101-150


Dat we uberhaubt nog de moeite nog nemen om erin te kijken.... in die bagger lijst...
Uitspraak van Amnion op maandag 19 oktober 2015 om 16:38:
Vandaag de dag wordt er echter maar gewerkt vanuit 1 formule die elk mannetje dan gebruikt en zo een 'hit' kan maken.


Terugkijkend naar de vele schommelingen in stylen en bekendheid daar van, mogen we dan ook concluderen dat deze '1 formule house' op termijn weer aan bekendheid zal afnemen? De angst dat 'de scene' kapot gaat snap ik. Dit geluid hoorde ik ook eind jaren negentig over de hardcore. Uiteindelijk zal geleidelijk deze popi-jopi EDM afnemen en zullen andere stylen ook weer meer prominent gaan worden.
Uitspraak van BartCore op woensdag 21 oktober 2015 om 14:01:
Ook die Techno hype komt echt mijn neus uit...


met dat verschil dat techno effectief een variatie in geluid, structuur en diepgang kent... maar voor mensen die niet helemaal op de hoogte zijn van de techno klinkt het wel allemaal hetzelfde. En goh, hype zou ik het niet echt kunnen noemen. Techno is nooit commercieel geworden (dan heb ik het over de concrete media enz, niet de festivals) en zal ook altijd zo blijven. Techno heeft altijd wel wat zijn eigen publiek gekend, al moet ik toegeven dat de laatste jaren de populariteit in de techno wel wat is toegenomen.
 
Laat ze maar lekker de popi jopi EDM houden, houdt de rest mooi underground voor de liefhebbers.
Uitspraak van Amnion op donderdag 22 oktober 2015 om 12:38:
Ook die Techno hype komt echt mijn neus uit...
met dat verschil dat techno effectief een variatie in geluid, structuur en diepgang kent... maar voor mensen die niet helemaal op de hoogte zijn van de techno klinkt het wel allemaal hetzelfde. En goh, hype zou ik het niet echt kunnen noemen. Techno is nooit commercieel geworden (dan heb ik het over de concrete media enz, niet de festivals) en zal ook altijd zo blijven. Techno heeft altijd wel wat zijn eigen publiek gekend, al moet ik toegeven dat de laatste jaren de populariteit in de techno wel wat is toegenomen.


Bij mij is het zo dat echt een groot deel van de mensen die ik ken die gewoon hip-hop en House luisterden nu helemaal Techno geworden zijn. Ook qua kledingstijl.

Uitspraak van toerist op woensdag 21 oktober 2015 om 16:52:
Qua vernieuwing en originaliteit is het wel over zijn hoogtepunt heen, maar ik ben het met je eens dat dit de laatste jaren wel de stroming is waar de meest verrassende en verfrissende dingen zijn uitgekomen.


Ja in alle muziekstijlen klinkt alles altijd wel een beetje hetzelfde, maar ik vond hier inderdaad ook de meeste vernieuwing inzitten en dat het nu over zijn hoogtepunt heen is, is zeker waar.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van BartCore op donderdag 22 oktober 2015 om 13:31:
Bij mij is het zo dat echt zo dat een groot deel van de mensen die ik ken die gewoon hip-hop en House luisterden nu helemaal Techno geworden zijn. Ook qua kledingstijl.


Dat is hip he. Veel van die mensen vinden zichzelf ook erg intelligent en interessant omdat zij schijnbaar monotone muziek wel weten te doorgronden. Tel daarbij een levendig drugsgebruik bij op en je hebt een mooi recept voor mensen die het meer om het imago gaat dan om de muziek.

Maar dat heb je ook bij trance, dance, hardstyle, hardcore...
Uitspraak van TiMmS op donderdag 22 oktober 2015 om 11:49:
Uiteindelijk zal geleidelijk deze popi-jopi EDM afnemen en zullen andere stylen ook weer meer prominent gaan worden.


De zogenaamde deephouse is de laatste tijd wel aan populariteit aan het toenemen. Beetje het " tegengeluid " van dat overstuurde en zielloze EDM-circus :)



Uitspraak van Amnion op donderdag 22 oktober 2015 om 12:38:
met dat verschil dat techno effectief een variatie in geluid, structuur en diepgang kent... maar voor mensen die niet helemaal op de hoogte zijn van de techno klinkt het wel allemaal hetzelfde. En goh, hype zou ik het niet echt kunnen noemen. Techno is nooit commercieel geworden (dan heb ik het over de concrete media enz, niet de festivals) en zal ook altijd zo blijven. Techno heeft altijd wel wat zijn eigen publiek gekend, al moet ik toegeven dat de laatste jaren de populariteit in de techno wel wat is toegenomen.


Techno zal (behalve rond 2000/2001) nooit echt een hype worden, omdat die sound daar simpelweg niet commercieel genoeg voor is. Een stroming die explosief groeit heeft hits nodig om het massale potentiele publiek te bereiken en daar is techno niet op gebaseerd. Tuurlijk, er zal altijd een lichte golfbeweging zijn, maar niet zo extreem.



Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 oktober 2015 om 13:40:
Dat is hip he. Veel van die mensen vinden zichzelf ook erg intelligent en interessant omdat zij schijnbaar monotone muziek wel weten te doorgronden. Tel daarbij een levendig drugsgebruik bij op en je hebt een mooi recept voor mensen die het meer om het imago gaat dan om de muziek.


Ik vind dat dat bij techno juist wel meevalt met dat imagogebeuren. Het is op technofeesten juist een no-go om tof te gaan doen enzo. En qua drugsgebruik is het volgens mij niet zo dat iedereen er mee te koop loopt, maar gaat dat gewoon in een gemoedelijke harmonie.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van toerist op woensdag 21 oktober 2015 om 16:52:
Qua vernieuwing en originaliteit is het wel over zijn hoogtepunt heen, maar ik ben het met je eens dat dit de laatste jaren wel de stroming is waar de meest verrassende en verfrissende dingen zijn uitgekomen.


Hmm, heb je een voorbeeldje?
Om eerlijk te zijn verdiep ik mij niet zo supererg in Raw Hardstyle, dus mijn mening kan wat gekleurd zijn, maar ik zie het vooral zo eigenlijk:


Ik zou zeggen dat in de Crossbreed veel interessants uit komt, maar dat is ook eigenlijk vooral TOA en een handvol andere producers. In dat genre zit tegenwoordig ook ontzettend veel eenheidsworst...
En ik vind in de langzame Industrial Hardcore (Slowcore) ook erg interessante dingen uitkomen. Vooral denk ik ook omdat het nog heel underground is en er dus vooral door mensen met passie in geproduceerd wordt. Zodra een stijl echt een hype wordt haken ook de ongeïnspireerde producers aan die zelf geen creativiteit hebben en alleen maar dingen na kunnen maken/volgen met de hoop ook een graantje mee te pikken uit de hype.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 oktober 2015 om 13:40:
omdat zij schijnbaar monotone muziek wel weten te doorgronden.


:lol:
Vind het ook echt geen bal aan, begin alleen wel langzaam te begrijpen wat mensen er leuk aan vinden. Je moet het volgens mij een beetje luisteren zoals Ambient, waarbij de eentonige beat je min of meer hypnotiseert en meevoert door de sfeer.
Maar desondanks vind ik er nog steeds geen bal aan :P Alleen de tracks die wat meer richting de Doomcore gaan vind ik wel cool. Zoiets bijvoorbeeld:

 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 oktober 2015 om 17:35:
En ik vind in de langzame Industrial Hardcore (Slowcore) ook erg interessante dingen uitkomen. Vooral denk ik ook omdat het nog heel underground is en er dus vooral door mensen met passie in geproduceerd wordt. Zodra een stijl echt een hype wordt haken ook de ongeïnspireerde producers aan die zelf geen creativiteit hebben en alleen maar dingen na kunnen maken/volgen met de hoop ook een graantje mee te pikken uit de hype.


:yes: slowcore for life



Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 oktober 2015 om 17:35:
Vind het ook echt geen bal aan, begin alleen wel langzaam te begrijpen wat mensen er leuk aan vinden. Je moet het volgens mij een beetje luisteren zoals Ambient, waarbij de eentonige beat je min of meer hypnotiseert en meevoert door de sfeer.


Ja het is ook niet mijn muziek, maar dat komt omdat ik niet slim genoeg ben om techno te snappen is mij wel is verteld :lol:
Maar serieus, iedereen zijn ding en gelukkig zijn de dj mag lezers niet eens op de hoogte van het bestaan van slowcore of wat dan ook :lol: lekker houden zo zou ik zeggen
 
Uitspraak van toerist op donderdag 22 oktober 2015 om 15:42:
Ik vind dat dat bij techno juist wel meevalt met dat imagogebeuren. Het is op technofeesten juist een no-go om tof te gaan doen enzo. En qua drugsgebruik is het volgens mij niet zo dat iedereen er mee te koop loopt, maar gaat dat gewoon in een gemoedelijke harmonie.


Ja ik geloof dat het op bijvoorbeeld kleinere feesten zich wel nuanceert (zoals bij elke stijl) , maar ik merk in mijn omgeving dat er enorm veel van die mensen ineens helemaal Techno zijn en vervolgens in bloemetjes shirts een konijnendans gaan doen... Dat is natuurlijk ook wel het volk dat opvalt, net zoals de gabbers in trainingspakken...
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 23 oktober 2015 om 07:27:
maar dat komt omdat ik niet slim genoeg ben om techno te snappen is mij wel is verteld :lol:


Oh god, verschrikkelijk dat soort mensen :lol:
Vinden zichzelf heel intelligent maar zijn nog te dom om te snappen dat ieder mens gewoon zijn eigen smaak heeft.
Enige reden waarom ze het dan waarschijnlijk zelf luisteren is omdat ze van een ander te horen hebben gekregen dat je er intelligent voor moet zijn, dus opeens is die muziek dan "helemaal hun ding" :lol:

Heb ook gewoon vwo afgerond, vind er nog geen bal aan :9
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 23 oktober 2015 om 07:30:
een konijnendans gaan doen


Zo hinderlijk dat he. Ben je gewoon uit in een normale tent en dan staan er een paar chappies op ieder nummer dat mongolen dansje te doen... En de andere vrienden die dat niet kunnen vinden het zo cool en willen het ook leren.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 23 oktober 2015 om 07:27:
slowcore for life


Embryonic, Sandy Warez?
laatste aanpassing
Uitspraak van toerist op donderdag 22 oktober 2015 om 15:42:
Techno zal (behalve rond 2000/2001) nooit echt een hype worden


Thank god for that!!!!
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 23 oktober 2015 om 07:27:
Ja het is ook niet mijn muziek, maar dat komt omdat ik niet slim genoeg ben om techno te snappen is mij wel is verteld


Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat Techno alleen voor slimme mensen is. Maar de muziekstroom Techno moet wel gesnapt worden ja.
In mijn vriendengroep ben ik een eenling in mijn voorkeur voor Techno. De meeste zijn liefhebbers van EDM.

Vaak krijg ik de opmerking naar mijn hoofd geslingerd dat Techno simpele eentonige muziek is. Ik ga de discussie niet eens meer aan en gniffel een keer.
Maar als er 1 muzieksoort niet eentonig is is het Techno........... En als er 1 stroming is die hedendaags hetzelfde is is het wel de EDM muziek (naar mijn mening).

Maar goed, laat iedereen lekker zijn/ haar eigen voorkeur hebben. Beter ook want anders worden die feestjes die ik bezoek zo druk :)
laatste aanpassing
Uitspraak van Begaaierd op vrijdag 23 oktober 2015 om 15:41:
Maar als er 1 muzieksoort niet eentonig is is het Techno........... En als er 1 stroming is die hedendaags hetzelfde is is het wel de EDM muziek (naar mijn mening).

Maar goed, laat iedereen lekker zijn/ haar eigen voorkeur hebben. Beter ook want anders worden die feestjes die ik bezoek zo druk :)


Erg mooi verwoord, in mijn vrienden kring precies hetzelfde....
Leuk stuk, goed geschreven, en ja helaas allemaal waar (geld ook voor de rake reacties onder het artikel die óók allemaal het spijkertje precies op de kop slaan!)
Dit zag je natuurlijk al van mijlenver aankomen, en die hele djmag lijst is en was vanaf het begin af aan al niet serieus te nemen.. Toch ?

Ja het draait allemaal om het geld, ja mainstream is voor de domme niet nadenkende mens, ja EDM is hersenloos en inspiratieloze eenheidsworst.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 oktober 2015 om 17:35:
Hmm, heb je een voorbeeldje?
Om eerlijk te zijn verdiep ik mij niet zo supererg in Raw Hardstyle,


Die samples van rawstyle die je hebt gepost zijn wel redelijk representatief voor de sound zoals het op de grote feesten klinkt.

Maar ondertussen zijn er veel jonge producers die met een eigen sound experimenteren. (die kan je vaak horen in de kleinere zaaltjes)

En waar vooral die vernieuwing in zit (of heeft gezeten) zijn de kicks
Vroeger had ik overal een mening over. Nu zeg ik: T kan me allemaal geen zak meer schelen. Zolang het booming gaat in de dance industrie, en er meer en meer festivals en feesten komen, met wat voor meuk muziek dan ook, voor mij is t alleen maar meer werk. De beste muziek download ik gewoon, en luister t thuis op mn pc..
Die lijst is voor Artriesten.
En de aanhangers van die lijst zijn Triest.
 
Uitspraak van BartCore op vrijdag 23 oktober 2015 om 13:56:
Embryonic, Sandy Warez?


Sandy Warez niet, die gaat altijd met een goed tempo door hèhè.

Embrionyc wel inderdaad en soortgelijken
 
Uitspraak van Begaaierd op vrijdag 23 oktober 2015 om 15:41:
Maar de muziekstroom Techno moet wel gesnapt worden ja.


Meh dat vind ik een soortgelijke uitspraak. Dat kan je van elke muziekstijl zeggen: je moet het gewoon snappen.
Ik snap techno wel maar heb er niks mee... Dat maakt toch een verschil.

Simpel en eentonig zal ik het echter niet noemen, elke muziekstijl heeft zijn elementen die het uniek maakt en de diverse nummers laat onderscheiden. Alleen is dat bij techno inderdaad wel wat moeilijker te doorgronden dan bij veel andere muziekstijlen.
Uitspraak van verwijderd op maandag 26 oktober 2015 om 11:52:
Dat kan je van elke muziekstijl zeggen: je moet het gewoon snappen.


Ben ik niet met je eens. De commerciële muziek die je op de radio hoort is gewoon hapklare muziek, hier valt niet veel aan te snappen of niet snappen. Maar er zijn denk ik inderdaad wel meer muziekstromingen die je moet "snappen". Ik denk aan Jazz, DnB, Klassiek. Allemaal stromingen die ik niet snap en het daardoor dus onsamenhangende muziek vindt. Waarschijnlijk is dit dus ook het beeld van mijn vrienden t.o.v. Techno .

Uitspraak van verwijderd op maandag 26 oktober 2015 om 11:52:
Meh dat vind ik een soortgelijke uitspraak


Uitspraak van verwijderd op maandag 26 oktober 2015 om 11:52:
Alleen is dat bij techno inderdaad wel wat moeilijker te doorgronden dan bij veel andere muziekstijlen.


Dus eigenlijk ben je het dan wel met me eens?

Het is misschien een verkeerde verwoording door te zeggen dat je Techno moet "snappen" (het suggereert idd dat je slim moet zijn om Techno te begrijpen) maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Begaaierd op maandag 26 oktober 2015 om 12:02:
Dus eigenlijk ben je het dan wel met me eens?


Ja gedeeltelijk. Ik denk dat het meer ligt dat je bij techno wat meer moet oefenen. Dat heeft niet direct met snappen te maken in mijn ogen, wel met de zin om het te willen snappen.

Uitspraak van Begaaierd op maandag 26 oktober 2015 om 12:02:
ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven.


Ik eerlijk gezegd ook niet :lol:
Uitspraak van verwijderd op maandag 26 oktober 2015 om 07:01:
Sandy Warez niet, die gaat altijd met een goed tempo door hèhè.


Hij heeft wel is een EP genaamd Ugly Warez uitgebracht met zulke nummers. Ligt nog steeds wel wat tempo onder, maar wel heel erg distorted. Trillian, Back the fux hop, I have a dream en Religious hymn.
Uitspraak van verwijderd op maandag 26 oktober 2015 om 11:52:
Ik snap techno wel maar heb er niks mee.


Boeh.
 
Uitspraak van Begaaierd op maandag 26 oktober 2015 om 12:02:
Het is misschien een verkeerde verwoording door te zeggen dat je Techno moet "snappen"


Tis denk ik een beetje hetzelfde als met bier, bier moet je leren drinken, techno moet je leren luisteren :P
 
Uitspraak van BartCore op maandag 26 oktober 2015 om 17:03:
Hij heeft wel is een EP genaamd Ugly Warez uitgebracht met zulke nummers. Ligt nog steeds wel wat tempo onder, maar wel heel erg distorted. Trillian, Back the fux hop, I have a dream en Religious hymn.


Aight die ga ik is ff kijken !


Uitspraak van verwijderd op maandag 26 oktober 2015 om 21:35:
Tis denk ik een beetje hetzelfde als met bier, bier moet je leren drinken, techno moet je leren luisteren


:lol:
Uitspraak van Begaaierd op maandag 26 oktober 2015 om 12:02:
Maar er zijn denk ik inderdaad wel meer muziekstromingen die je moet "snappen". Ik denk aan DnB. Allemaal stromingen die ik niet snap en het daardoor dus onsamenhangende muziek vindt.


Wat valt er hier aan te "snappen".

Gewoon meegaan met de drive.





Nog een voorbeeld.







En zelfs de hardere shit is gewoon te volgen.

Breaks, snares, hi-hats, rides, bassline, vocal fx en synth.
Alles zit erin.



Gewoon flink uit je plaat gaan :cheers:
 
Uitspraak van Tripmeister™ op zaterdag 31 oktober 2015 om 22:38:
"Potjes en Pannetjes"


Die gozer heeft meer muzikaliteit in zich dan de halve technoscene bij elkaar. :)

Voor de haters: ik ben ook technoliefhebber, maar laten we wel alles in proporties blijven bekijken. Live drummen zal altijd moeilijker blijven dan een 303/808/909 het werk laten doen.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 november 2015 om 19:08:
Die gozer heeft meer muzikaliteit in zich dan de halve technoscene bij elkaar. :)


Geheel mee eens !!

Voor de haters: ik ben ook technoliefhebber, maar laten we wel alles in proporties blijven bekijken. Live drummen zal altijd moeilijker blijven dan een 303/808/909 het werk laten doen

Mooi omschreven.