Partyflock
 
­ Nederland

Nu even niet!

door , gepubliceerd op
Nu even niet!
20 juni 2006
Free Your Mind Festival: mijn lift erheen was laat en ik kom al ietwat geïrriteerd binnen. Het begin van het festivalseizoen, lekker weer en een heerlijke line-up. Gemeld bij de gastenlijst en binnen. Eindelijk binnen! Heerlijk, tijd voor een dansje en een biertje! Op naar de mainstage!

Sta ik daar... til mijn been op voor de eerste dansmove van de dag, voel ik iets aan mijn schouder. "Heb je je camera bij je?" Ik denk dat veel mensen zich niet kunnen verplaatsen in onze situatie. Daarom even een column van deze zijde van de lens. Zoals ik het zie. "Ja, lekker gratis naar binnen" krijg je vaak te horen. Beetje foto's maken en klaar. Dat is dus die andere kant van de lens. Met ondertussen circa 80 fotoshoots (waarvan 55 voor Partyflock) heb ik wel redelijk wat mensen voorbij zien huppelen. Tijden terug vond ik de gratis entree een leuke bijkomstigheid van het fotograaf zijn. Je maatje kan ook lekker gratis mee op de gastenlijst en lekker feesten. Dat is het nog steeds wel, maar naarmate de jaren vorderden ben ik daar steeds minder waarde aan gaan hechten. Je bent toch heel de avond aan het werk. De een noemt het geen werk, de ander wel. Vrijwilligerswerk is het. Ik verdien er niks mee als ik voor Partyflock fotografeer.

Dit fotograferen is een uit de hand gelopen hobby geworden. Techno heeft mijn hart gestolen en ik hou van een dansje. Electro en minimal zijn ook mijn lievelingetjes.. Maar krijg ik nog die kans op een dansje. Heb ik rustige momenten, echt helemaal voor mezelf? Niet echt.... Nu ben ik zelfs op het punt aangekomen dat ik liever een kaartje koop voor bepaalde feesten dan dat ik foto's ga maken, terwijl ik het toch echt leuk vind om mooie platen te schieten. Lekker gek doen, je dansje doen... Gaan met die banaan!

Hoe kom ik op een punt dat ik liever die camera laat liggen en het kaartje koop? Zijn het de mensen die je de kleren van je lijf rukken omdat ze op de foto willen en het liefst met iedereen die er rondloopt omdat ze zo "lief" zijn? Of zijn het juist de mensen die je moet vragen of ze op de foto willen omdat een organisatie er nog even 10 andere fotografen toegelaten heeft en je je eigenlijk maar een stalker voelt? Maak ik het feest niet echt mee als ik fotografeer? Kom ik dan niet in dezelfde mood als de bezoekers? Ik kom soms gewoon niet meer aan mijn eigen feestje toe, terwijl al dat fotograferen voor Partyflock toch geheel vrijwillig is. Je gaat met je maten op stap maar die laat je de hele avond alleen omdat je een rondje gaat maken om foto's te maken van mensen die graag op de foto willen op Partyflock. Is dat eigenlijk zo? Maak ik ze voor de bezoekers van de site? Of probeer ik een goed beeld te geven van het feest? Het feest zoals ik het meemaak of het gros van de mensen? Want ik sta niet zo heel vaak bij mijn vrienden, ik sta overal.. ik loop overal, ik ken heel veel mensen van zien, natuurlijk niet allemaal van naam, excuse me for that! Ik loop rond met peperdure apparatuur, uit eigen zak betaald. De standaard wordt omhoog geschroefd, je ziet amper fotografen met een compact camera rondlopen dezer dagen. Eigenlijk belachelijk als je ziet wat sommigen bij zich hebben, alleen voor partyfotografie. Ik doe hier en daar wat freelance fotografie en ik vind het de investering wel waard. Maar is er dan zo'n prestatiedruk op de schouders van de partyfotograaf gekomen? Bij mij de laatste tijd zeker wel. Als ik zie hoeveel fotografen we al afgewezen hebben om bij Partyflock te mogen fotograferen. Je moet wel goed je best doen... Dat wordt van je verlangt.

Het is niet meer zoals een paar jaar terug, gratis naar binnen en een paar vage foto's schieten en klaar. Terug naar Free Your Mind: Het gesprekje met een leuke dame zit er niet echt in, er staat binnen een paar minuten weer iemand aan me te trekken. Die leuke dame voelt zich ook weer genegeerd en druipt af, terwijl ik toch een sociaal dier ben. Fotografen zijn misschien wat anders, al klinkt dat raar, ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Ik kijk altijd rond naar dat ene shot. En weg ben ik... weer foto's maken. Probeer maar eens op een feest als Mysteryland of Nature One alle dj's in je eentje te fotograferen. Je loopt een hele marathon! Dan heb je nog niet eens mensen erop staan. Ik kan uit meerdere dingen voldoening halen, hetzij een uitgebreide, diverse kleurrijke fotoset of gewoon een heel leuk feestje met vrienden. Dus ik laat het varen om elke keer mezelf voorbij te rennen. Neem het me niet kwalijk als ik eens een keer geen foto van je wil nemen als je het me vraagt. Trust me, op dat moment heb ik het dan ook echt nodig. Zo'n grote camera weegt al snel een paar kilo en dat ga je ook wel voelen. En ook ik hou van een dansje dus als ik mijn camera even niet paraat heb, let it go... Dan zit ie even in mijn tas, of in het kluisje. Dat is ook maar te hopen want bij Time Warp liep ik een kleine 16 uur rond met een paar kilo aan mijn schouder.

Camera niet zichtbaar? Dan is het even Tom-tijd. Dan doe ik mijn dansje en dan kom je voor een praatje naar me toe en niet voor die stomme foto. Even een leuk weetje tussendoor: Als ik of een andere collega met een megalens rondloopt, hou er rekening mee dat het wel eens een telelens kan zijn. Daarmee maak je foto's van dingen die heel ver weg zijn. Dus met je maten op de foto gaan op een meter afstand zit er dan echt niet in! Misschien klinkt het allemaal arrogant, ik weet niet hoe het over komt. Vrouwen vinden het toch ook niet leuk als er continu mannen aan ze lopen te plukken? En ken ik veel mensen omdat ik die leuke lieve Tom ben, of omdat ik de fotograaf van Partyflock ben die even voor iedereen een nieuwe profielfoto maakt? Ik heb mijn feestjesteller al boven de 200 staan, vaak neem ik de tijd om leuke foto's te maken van alles en iedereen, maar ik vraag ook tijd om even een dansje te kunnen doen. Mag dat?

384 opmerkingen

En thats the other site van de fotograaf...!

Kan me er wel iets bij voorstellen dat je toch ook gewoon op je feessie wil zijn met je maats en niet alleen die foto's wil schiete van mense die lopen te eikelen aan je kop...(Y)
 
Uitspraak van merlijnhoek op vrijdag 30 juni 2006 om 13:40:
ik heb het echt met je te doen hoor. Jij hebt echt een zwaar leven als fotograaf.

haha idd
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 juni 2006 om 16:54:
Dat hoor je namelijk ook niet te zeggen, want dat is je rol nou eenmaal.. Je hoort de mensen te fotograferen, daar ben je voor gekomen..

Als je wat wilt drinken, moet je dat ergens achteraf doen en niet in het zicht van de mensen. Dan vraag je er ook een beetje om..

Net als een Bn'er die geen handtekening wil geven of een vrijwilliger die het irritant vind om met een collectebus langs de deur te gaan. Dat KAN niet..

Het is je eigen keuze dus je kunt er ook voor kiezen om ermee te stoppen..

Wat ik wil zeggen.. Kappen als het je niet meer bevalt en anders die dingen voor lief nemen en niet meer zeuren..

Allemaal luxe-problematiek dit..laatste aanpassing 29 juni 2006 16:55


Ja maar als je even staat te pauzeren moeten anderen mensen dat ook kunnen accepteren.

Stel je werkt binnen een bedrijf en je hebt het superdruk ...
En dan...eindelijk ff pauze...
Maar ik kom binnengestormd en ga je vanalles en nog wat vragen, zodat je eigenlijk geen zak aan je pauze hebt...

Of zoals je zei... BN-ers..sorry maar ik kan het best begrijpen dat die mensen er ook af en toe GEK van worden van dat eeuwige gezeur van andere..

Dan heb je toch ook zoiets van..alsjeblieft laat me ff met rust..het is dan wel je werk, maar je wilt toch ook eventjes kunnen relaxen...
laatste aanpassing
 
Begrijpelijk!

Ik zou mezelf ook dood ergeren als iemand de hele tijd aan me loopt te plukken wanneer je net eens lekker los wilt gaan. Hou het bij een hobby en laat die camera gewoon soms voor wat het is.
niet altyd de camera meenemen zou ik zeggen


af en toe thuis laten


of denk aan een camera op zakformaat :P


kan je em soms zo ff wegstoppen !
 
Niet zo zeuren.
 
hey tom stop er lekker mee jongen.iemand kan niet ruiken dat je geen zin heb om foto,s te maken.maar je loopt wel met dat ding om je nek ..dan moet je maar foto,s van de natuur gaan maken. bomen en struiken trekken niet aan je...

laterss
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 juni 2006 om 07:54:
als je voor een trouwerij gevraagd wordt is dat op vrijwillige basis

LOL dat denk jij....
Dan ga je nog schrikken mocht je ooit gaan trouwen!
Dit komt van een willekeurige site die bruidsreportages maken (let ook ff op t aantal foto's wat je ervoor krijgt!)

- Kleine reportage: va. € 895,- Foto's van de ceremonie plus aansluitend een serie op locatie of aansnijden bruidstaart. Aantal foto's 60, tijdsindicatie 2 uur.

- Sfeer reportage: va. € 1395,- Een uitgebreid beeldverslag van het dagprogramma. Naast het bruidspaar vooral ook veel aandacht voor vrienden en familie. Aantal foto's ca. 100.

Nieuw: ARTS-DIGITALIS ons geheel digitaal opgemaakte boek, een creatieve topper! € 2450,-


Dus t is maar goed voor de organisaties dat ze een vrijkaartje weggeven ipv dat ze de fotograaf "gewoon" uitbetalen.
Die worden eigenlijk nog onderbetaald ook voor alles wat ze doen.
laatste aanpassing
mee eens

tis soms ook om gek van te worden en hoe sommige mensen (vaak toch de meiden) smeken om hun 4e foto dan denk ik ook van ...ok... kom je nou om te feesten of om een nieuw album te kweken :vaag:

maar on the other hand... tis wel je baan he ;)
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 juli 2006 om 11:13:
en nu komt iedereen naar je toe om te zeggen
"uhh, leuke column"


Whehehe, jah heee.....Wat heb ie nah lievah dan joh huillard?? :P
 
Uitspraak van |PartyAddict| op maandag 3 juli 2006 om 16:30:
LOL dat denk jij....
Dan ga je nog schrikken mocht je ooit gaan trouwen!
Dit komt van een willekeurige site die bruidsreportages maken (let ook ff op t aantal foto's wat je ervoor krijgt!)


Ik heb het ook over de hobbyfotograaf die je vraagt om wat leuke plaatjes te schieten van de dag. De prijzen die jij noemt worden meestal betaald aan de professionele fotograaf en dat zijn de meeste partyfotografen niet. Die doen het gewoon voor erbij als hobby maar verdienen er hun brood niet mee (uitzonderingen daargelaten). En OK dat mensen te pas en te onpas fotografen lastigvallen op de meest ongelegen momenten kan ik me wel voorstellen maar ja, risico van het vak he? Mensen mag en kan je niet weigeren want dat is slechte reclame voor je partysite. Maar beetje respect is wel op zijn plaats...
 
Uitspraak van BlaZe [ JM ] op zondag 2 juli 2006 om 21:11:
Maar ik kom binnengestormd en ga je vanalles en nog wat vragen, zodat je eigenlijk geen zak aan je pauze hebt...


Dat hoort bij mijn beroep. Zelfs thuis 's avonds en in het weekend kan ik gebeld worden en komen er mensen binnenstormen.

Risico van het vak (of de hobby..) ;-)
Er zijn ook leuke reacties, dat scheelt ;)
laatste aanpassing
 
jij maakt wel ERG vaak een danspasje :)
maaruhh.. je hebt aan ene kant gelijk.. aan de andere kant, jij bent de fotograaf.. dus tja :)
Tom, het is je eigen keus.
Als het je niet bevalt stop je met foto's maken, wat is daar moeilijk aan?
Er zijn genoeg andere mensen die foto's willen maken in jouw plaats.
Misschien gaat de kwaliteit van de foto sessie dan wel achter uit. Maar dat maakt de partyflock bezoekers echt niet on-tevreden. Die willen ook alleen maar 1 foto's waar ze op staan en waar ze hun naam onder kunnen zetten.

Maar goed, als deze column tot doel heeft het fotograveren dat je doet iets aangenamer te maken, dan heb je helemaal gelijk (Y)
 
Bla bla bla wat heb je het moeilijk. Gratis naar binnen en nog mekkeren ook. Ze moeten je gewoon niet meer als fotograaf inhuren zeikerd.
 
ga gewoon kunst fotograferen of zo weet je zeker dat ze niet weglopen
 
Afijn, ik heb het de laatste keer (op Awakenings) precies zo gedaan als altijd... half uurtje foto's maken en dan weer ff pauze. (Okee, mijn laatste pauze was iets langer omdat ik nogal beroerd was van de hitte, maar dat is weer een ander verhaal ;) en ik wou persé niet naar huis zonder een paar laserfoto's want dat hoort nu eenmaal bij Awakenings :yes: )

En nee, niemand zeurde als ik pauze had, want ze weten inmiddels heus wel dat ze me daarna weer mogen aanschieten (als ze me kunnen vinden :P )... tenslotte:
Uitspraak van RickeY-G op vrijdag 7 juli 2006 om 03:38:
Die willen ook alleen maar 1 foto's waar ze op staan en waar ze hun naam onder kunnen zetten.

And that's how it is... nothing more, nothing less ;)
laatste aanpassing
Uitspraak van BlaZe [ JM ] op zondag 2 juli 2006 om 21:11:
Ja maar als je even staat te pauzeren moeten anderen mensen dat ook kunnen accepteren.


je hebt altijd van die irritante mensen die fotogeil zijn en die t alleen maar om de foto doen.. en schijt aan de fotograaf zn pauze hebben

:aai:
 
That's the price you pay for fame...

Er zijn zoveel leuke onderwerpen waar je creatief veel meer mee kan, maar je kies voor partyfotografie. Dan lijk mij, dat je onderaan de streep al die aandacht ergens ook wel weer lekker vindt. Maar goed, wij als publiek zouden ook wat meer mogen opletten. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen een fotograaf aan het werk of in 'stand by' mode.

Leuke column! (Y)
laatste aanpassing
 
Werkzaam bij C2Events
Artiest Missi-on
AAAAAAAAAAAH TOM :knuffel: ik vind je zowiezo :lief: hehe
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 9 juli 2006 om 07:06:
En nee, niemand zeurde als ik pauze had, want ze weten inmiddels heus wel dat ze me daarna weer mogen aanschieten (als ze me kunnen vinden )... tenslotte:


Is afgezaagd, maar daar heb ik nou respect voor :respect:
 
Geef je helemaal gelijk een mens heeft ook tijd voor zichzelf nodig om zijn ding te kunnen doen om van het moment te kunnen genieten......ben allang blij dat jullie er zijn en er elke keer weer mooie pics op flock staan......TOPPERTJESSSS
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 juli 2006 om 20:22:
Geef je helemaal gelijk een mens heeft ook tijd voor zichzelf nodig om zijn ding te kunnen doen om van het moment te kunnen genieten......ben allang blij dat jullie er zijn en er elke keer weer mooie pics op flock staan......TOPPERTJESSSS


helemaal mee eens (Y)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 juli 2006 om 11:15:
Dat hoort bij mijn beroep. Zelfs thuis 's avonds en in het weekend kan ik gebeld worden en komen er mensen binnenstormen.

Risico van het vak (of de hobby..)


Het is waar je voor kiest natuurlijk;)...
 
Ik vin dat je gewoon voor de keuze staat: fotoos maken en gratis het feest in komen of geen fotoos maken en net als de rest betalen en kunnen feesten!
 
Artiest Marmelade
Uitspraak van verwijderd op maandag 21 augustus 2006 om 19:50:
Ik vin dat je gewoon voor de keuze staat: fotoos maken en gratis het feest in komen of geen fotoos maken en net als de rest betalen en kunnen feesten!


Vind ik niet.

Vrijwilligerswerk is een mengelmoes van 2 werelden: Je doet het voor je plezier, dus moet het ook plezierig zijn.

Zodra ze Tom z'n 20-30-40-50 per uur gaan betalen (of wat ie freelance dan ook vraagt) mogen ze 'm gedurende de hele tijd claimen. Zo stel ik me ook op als ik ga draaien, draai ik voor niks? Dan wil ik zélf ook socializen en lol hebben.

Maar niet op deze manier... Ik heb hier nog nooit zo over nagedacht wat betreft fotografen, maar ik vind wel dat je gelijk hebt Tom!

I'll keep it in mind ;)