Met veel geduld en duwen en trekken, baan ik me een weg door de mensen massa. Het is echt weer een Crazyland avond. Na ongeveer 15 minuten ben ik aan de andere kant van de zaal en zeul ik een grote zwarte, lompe tas met me mee die onzichtbare stralen uitzend. Het is een mooi apparaat met magische krachten. Dat hadden ze me bij de aankoop nooit verteld. In een stil hoekje zet ik dit stukje hi-tec in elkaar: koppel het accupack aan, zet de lens erop, schroef alle kapjes op de lens en als laatste schakel ik de videolamp aan. Als een ware video rambo sta ik nu voor de zaal. Opeens is er ontzag. Waar ik nu loop, wijken mensen.
Op de mensen waar ik me op richt, doen de onzichtbare stralen hun werk. Mensen beginnen opeens te dansen, een erg leuke bijwerking van dit apparaat, ook wel bekend als de videocamera. Het heeft ook wel het effect van een golden retriever puppy. De dames willen allemaal weten waar het voor is en of ze ook op de DVD mogen komen die uiteindelijk van de opnames gemaakt gaat worden. Natuurlijk mag dat, " Als je ff leuk gaat dansen", is standaard mijn antwoord. Het gevolg is veelal dat de dames in kwestie het op het dansen zetten, met danspasjes waarvan ze zelf niet eens wisten dat ze het konden. Dancing with the stars en Idols verbleken bij deze taferelen. En als alle actie voorbij is en de dames bezweet en bedampt weer naar me toeschuifelen om het beeld terug te kijken, vertel ik ze dat ze zichzelf pas op DVD terug kunnen zien.
Die avond loop ik als Mozes door de Rode Zee de zaal rond. Waar ik me met de camera ook heen richt; er ontstaat langs de kanten een mooi pad met dansende mensen. Hoe later op de avond hoe meer deze grote schoudertas met daarin een videocamera op een fototoestel begon te lijken. De mensen vroegen me of ik even een foto van ze wilde nemen. Dat was was steevast de vraag na 01:00 uur. Verwonderd keek ik nog even naar mijn loodzware schouderapparaat die behuisd was met een meter lange lens, met lampen en een microfoon. Beseffende dat dit toch erg weinig weg had van een fototoestel, legde ik toch maar uit dat dit mooie stukje techniek geen foto's kan nemen. Na een jaar lang deze vragen te hebben moeten ondervinden, ben ik er destijds ook maar bij gaan fotograferen. Dit om al deze vragen na 01:00 uur toch positief te kunnen beantwoorden.
Ook dit machtige apparaat kent bijzondere krachten: "Het brengt vrienden bij elkaar en mensen die mij zien lopen met het fototoestel geven een ruk aan mijn steeds langer wordende t-shirt en vormen spontaan "stilleven portretten" met vrienden en/of vriend en vriendin." Ook dit had de verkoper van het apparaat mij nooit verteld.
Ik heb mezelf verwonderend en gewapend; met twee magische stukjes techniek struin ik de grote feesten af en betover de mensen met de lens. Tijdens het monteren in de studio zag ik pas wat het effect was. En frame by frame kan ik de wonderen van die avond nog eens herbeleven.
163 opmerkingen
Somige mensen kun je beter ook niet na 1 uur op de foto of film zetten
50 % kun je beter helemaal niet op de foto zetten, al vanaf het begin niet pfffff
geinig stukkie, tis idd wel wat om zo door zo'n zaal heen te banjeren, zelf ook paar keer gedaan, je komt overal makkelijk door heen met je camera omhoog.... alleen het duurt soms een eeuwigheid..
later
Niet jouw schuld als camera-man natuurlijk, maar er is niks dodelijkers voor de sfeer op een feest dan al die meisjes en jongens die per se op een dvd/foto willen en daartoe al ellebogend de rest van het feestend publiek aan de kant duwen... Ja want voor een foto dient iedereen maar ruimte te maken, (desnoods met niet zo zachte dwang) ook op de drukste punten van de zaal, zo vlak voor het podium... Mensen denk eens wat meer om je omgeving!
maar wat is je punt ??
pffff domme opmerking, hij verteld toch hoe hij feesten meemaakt.
en als je per se een punt wilt.... hij beschrijft hoe mensen anders op je reageren als je een camera in je handen hebt i.p.v normaal feest mannetje zijn.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 16 februari 2008 om 02:57:Het domste columpje die ik ooit gelezen heb.
Het domste wat ik van mezelf heb kunnen prijsgeven om een reactie cq commentaar te geven op een PF-Column.
Het is en moet idd geen verontschuldiging zijn dat ik juist die dag een rot stemmingsbarometer gehad heb en ik idd deze Column niet gelezen, maar vluchtig overlezen heb.....en dan mijn boosheid en alles wat op deze dag verkeerd liep gewoonweg afgereageerd heb op zulk een domme opmerking de schrijver van deze Column tegenover.
Het spijt mij om mij minne-reactie en minne--commentaar op deze Column en ik bied bij deze ook mijn oprechte excuses aan de PF-Forumleden en ook aan de schrijver.. Hoop dat jullie en ook hij van PF mijn kunnen en willen accepteren voor mijn irrationeelgedrag.
en Mea Culpa
laatste aanpassing
Niet jouw schuld als camera-man natuurlijk, maar er is niks dodelijkers voor de sfeer op een feest dan al die meisjes en jongens die per se op een dvd/foto willen en daartoe al ellebogend de rest van het feestend publiek aan de kant duwen... Ja want voor een foto dient iedereen maar ruimte te maken, (desnoods met niet zo zachte dwang) ook op de drukste punten van de zaal, zo vlak voor het podium... Mensen denk eens wat meer om je omgeving!
Inderdaad!!!
Niet jouw schuld als camera-man natuurlijk, maar er is niks dodelijkers voor de sfeer op een feest dan al die meisjes en jongens die per se op een dvd/foto willen en daartoe al ellebogend de rest van het feestend publiek aan de kant duwen... Ja want voor een foto dient iedereen maar ruimte te maken, (desnoods met niet zo zachte dwang) ook op de drukste punten van de zaal, zo vlak voor het podium... Mensen denk eens wat meer om je omgeving!
Ik fotografeer zelf bij een plaatselijke gelegenheid.
En ik kan je 1 ding verzekeren ik blijf uit de buurt van de podiums voor mijn eigen veiligheid en die van andere.
Anders krijg ik alleen plaatjes van vechtende mensen vanplaats feestende mensen.
Bekend verhaal, met uitzondering van het Mozes gedeelte
Wat ook leuk is: Je bent net helemaal je dansje aan het doen, dan komt er een persoon met een camera jou of in je buurt filmen, wat resulteerd in een grote mensen massie die allemaal voor de camara springen en gekken bekken trekken.
Conlusie geen plek meer voor jou dansje
daar stond toch al niemand om te springen