Partyflock
 
­ Nederland

Fuck me, I’m the DJ

door , gepubliceerd op
Fuck me, I’m the DJ
25 mei 2006
We schrijven het jaar 1968. In een kleine club genaamd Salvation Too, is Francis Grasso aan het werk. Zijn werk? Platen draaien voor de bezoekers van de club, zoals hij elk weekend doet, 12 uur achter elkaar. Nadat zijn set erop zit, zal hij uit zijn kleine donkere hoekje kruipen, de glazen van de grond rapen, de vloer dweilen en zijn loon in ontvangst nemen, wat nog minder bedraagt dan dat van de barman.

We schrijven het jaar 2006. De mensen die platen draaien, doen dat meestal niet langer twaalf uur lang, ze staan in een goed verlichte DJ-booth en ze hoeven geen glazen meer te rapen of vloeren te dweilen. 38 jaar later is er een hoop veranderd. DJ's zijn de popsterren van onze tijd. Iemand die aan het werk is met twee draaitafels geniet duidelijk meer aanzien dan bijna vier decennia terug. Hoe is dit gekomen? Waarom? Wat is de titel van DJ eigenlijk nog waard?

Allereerst is natuurlijk de commercie aan te wijzen als hoofdoorzaak. Dance is van een hobby uitgegroeid naar een bedrijfstak, en geld heeft zijn stempel gedrukt op dit eens zo ondergrondse fenomeen. Als gevolg hiervan zijn er een hoop mensen die zich inlaten met dance, maar er geen verstand van hebben. Hiermee doel ik vooral op promotors en clubeigenaren. Is het vandaag de dag niet normaal om een line-up van 20 DJ's te hebben op een middelgroot feest? DJ’s die vaak niet langer dan een uurtje (Soms zelfs maar 45 minuten!) draaien en zo te weinig tijd hebben om een set op te bouwen. Grote namen worden voor de piekuren geboekt, en zijn op die manier gedwongen een set te draaien die muzikaal gezien minder interessant is dan die van een local die de avond probeert op te warmen. Beroemde DJ’s vervullen in mijn oogpunt op deze manier geen voorbeeldfunctie meer.

Een gevolg hiervan is dat er een duidelijke wisseling van de wacht heeft plaatsgevonden in de dance. Het extravagante homopubliek van de Salvation Too heeft plaatsgemaakt voor een meer oppervlakkige Hollywood Music Hall crowd. Hierdoor zijn promotors genoodzaakt meer op safe te spelen en word het aanbod van DJ's op commerciële evenementen wel groter, maar niet breder. Muziekstijlen worden ingedeeld in hapklare brokken, zodat de bezoeker weet wat hij kan verwachten en hij eerder is geneigd een kaartje te kopen.

Dit alles heeft het imago van de DJ als artiest zo ingrijpend veranderd, dat het lijkt alsof het niet meer terug te draaien is. Alleen in Nederland al bestaat er een klein leger van bedroom-DJ's dat schaamteloos andermans stijl kopieert, en eigenlijk alleen oefent op een uurtje "peak-time" draaien, zonder aandacht te besteden aan belangrijkere zaken als opbouw, het analyseren van een publiek en de "roots" van de muziek die ze draaien. Nu kom ik bij de kern van deze column: De DJ-markt wordt overspoeld met met mensen bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene), waardoor innovatieve en talentvolle DJ's verstikt worden en niet genoeg de kans krijgen om het imago van de plaatjesdraaier in positieve zin te veranderen. "DJ" is maar een holle term geworden, aangezien iedereen met twee draaitafels en een mixer zich tegenwoordig zo noemt, of zich zo kan noemen. Waar ik het meest bang voor ben, is dat outsiders op den duur de DJ zullen gaan zien als een "human jukebox", een wannabe, die inferieur is aan andere soorten artiesten.

Wat de toekomst brengt, kan ik uiteraard niet voorspellen, maar ik zie het somber in. Zolang de relatie tussen commercie en dance bestaat, zie ik het niet gebeuren dat het kaf van het koren gescheiden wordt op het gebied van DJ's. Zolang hebberige zakenmensen zich inlaten met deze muziekstroming, denk ik niet dat de meelopers en de copycats het veld zullen ruimen voor de muziekliefhebbers, welke tenslotte de échte DJ's zijn in deze wereld.

330 opmerkingen

het is ook wel een beste taak om iedereen te vermaaken voor mij zijn het goeie dj,s als je een beetje draaien kan he
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 20 juni 2006 om 13:59:
Mijn punt is dat er altijd genoeg mensen over blijven waar de liefde voor de muziek nog heel diep zit, maar hoe populairder een stijl wordt, hoe meer mensen er bij komen die dat niet hebben... En ik weet zeker dat niemand hier een argument tegen kan geven waarbij hij er echt voor 100% achter staat dat het niet zo is


Kan ik geen ander Antwoord op geven....

H4L!!(Y)
laatste aanpassing
En zo is het, en niet anders. Punt uit.

(en ja in de meeste hardstyle en hardcore is diepgang en opbouw nog VER te zoeken.)
Artiest {SHOWLIST artist 4319, 123131}
Uitspraak van TYHARO op maandag 19 juni 2006 om 15:57:
Als je niks van dat vakgebied afweet om zoiets zelf in elkaar te zetten laat het dan gewoon hangen die ambitie...of ga er keihard aan werken om het zelf onder de knie te krijgen...
Maar laat het dus gewoon aan de producers over en geef ze daarmee de credits die ze verdienen voor hun rol binnen de scene...het is hun vakgebied.

ok .... dit is het laatste wat ik er over wil en ga zeggen, want het is hier een discussie zeg.......als of het ergens over gaat :D ... NOT!

Jouw stelling klopt gewoon niet. Ik pak even een totaal ander voorbeeld:

Stel jij hebt een huis gekocht. Precies zoals jij het in je hoofd had, echt een superdepuper mooi huis.
Maar het is nogal een bouwval en er moet nogal wat aan gebeuren. De installateur komt langs en maakt je badkamer heel erg mooi, de keukenboer zet er een prachtige keuken in, de schilder knapt het binnen en buiten weer prachtig op, de tuinman maakt een plaatje van je oude tuin, de timmerman maakt een prachtig plafond etc.....

Je nodigt je vrienden en iedereen uit die je kent voor een inwijdingsfeest. Iedereen roept ooooh en aaaah ... Jij hebt het mooiste huis in de straat!!!

Jij bent trots en neemt al die complimenten trots in ontvangst. (maar die zijn eigenlijk voor alle bouwers zijn, die hebben het immers zo mooi gemaakt)

Beweer jij dan dat je ook de: installateur, de keukenboer, de timmerman, de tuinman etc etc. de credits geeft? Natuurlijk niet........ je pakt trots de complimenten, het is immers jouw huis!!

Je noemt misschien terloops even de naam van een bedrijf als je dat gevraagd wordt, maar dat is het dan ook wel.

Je kan zelf niet verbouwen, dus laat je het doen. Je gaat dan ook niet
Uitspraak van TYHARO op maandag 19 juni 2006 om 15:57:
keihard aan werken om het zelf onder de knie te krijgen...


En waarom zou je ook?.......iedereen is ergens goed in en andere mensen maken daar gebruik van.
En betalen daarvoor. Zo simpel is het. Economie....that's all. De producers hebben (over het algemeen) liever de centen dan de credits....geloof mij nou maar! Plus is het ook nog eens zo dat ze altijd op de plaat en de hoes vermeld worden met hun naam, dus iedereen weet door wie die plaat gemaakt is. Ze hebben dus hun geld én hun credits!

Buy and supply....ook voor producers, ook voor DJ's. Het is het werk van producers! Ze krijgen er (dik) voor betaald!
Uitspraak van *LRH* op maandag 19 juni 2006 om 10:33:
eeeyyy psssst,als je als Dj de track overneemt vd producer en uit wilt brengen wordt dat of een " featuring" track. dus samen gemaakt, en je lapt geld en als je m geheel overneemt, dan leg je nog wat meer centjes neer dus zoveel slechter word die producer er niet van maar ssttt....niet verder vertellen he
precies ....zo zit het dus!

En wat als de ene producer nu eens een specifiek geluidje ontwikkeld (bv. Randy Katana) en een andere producer maakt gebruik van dat geluidje (wat zeer veel gebeurd), moet die dan weer de credits geven aan die andere producer omdat die dat geluidje ontwikkeld heeft waar de DJ dan weer mee scoort? En die moet dan weer de credits geven aan die producer die zijn plaat gemaakt heeft. En aan wie moet die DJ de credits dan geven, aan de producer van zijn plaat of aan de producer van het oorspronkelijke nieuwe soundje of aan allebei? .... nee.....je maakt het allemaal veel ingewikkelder dan het is.....

Economie, euro's, geld verdienen en lekker met muziek bezig zijn.

(geeft een chirurg credits aan de makers van zijn scalpel als zijn operatie zeer goed gelukt is??? Nee natuurlijk niet……..)

Relax nou maar, maak je niet druk, het is een symbiose tussen kopers en verkopers, dit gaat al eeuwen zo, en zal ook altijd zo blijven.

De ene levert iets, de ander betaald ervoor. Zo simpel is het……….

Ik zeg: de groeten allemaal :-)


ps. op een aantal punten heb je wel gelijk hoor....dat wil ik nog wel even zeggen, alleen -nogmaals- je maakt je er zo druk om........zinloze tijdverspilling, het zal nooit veranderen, besteed je tijd aan belangrijkere zaken zou ik zeggen (daarom stop ik hier dus ook :D........)
laatste aanpassing
 
Artiest Havoc 303
Dance is van een hobby uitgegroeid naar een bedrijfstak, en geld heeft zijn stempel gedrukt op dit eens zo ondergrondse fenomeen. Als gevolg hiervan zijn er een hoop mensen die zich inlaten met dance, maar er geen verstand van hebben.


Uiteindelijk is dit wel 't hele eier-eten, vooral in Nederland. D'r lopen genoeg mensen rond in de Nederlandse dancewereld die daar eigenlijk niks te zoeken hebben en alleen door vriendjespolitiek en "ons kent ons" hun plekje hebben en houden. En dat plekje dient alleen ter meerdere eer en glorie van hunzelf, ipv dat de muziek de drijfveer is waarom ze uiteindelijk bijv. zijn begonnen met draaien...
Uitspraak van Dee.D. op woensdag 21 juni 2006 om 18:10:
Je kan zelf niet verbouwen, dus laat je het doen. Je gaat dan ook niet keihard aan werken om het zelf onder de knie te krijgen


dat is wel wat anders als met een DJ/producer.
het is toch noodzakelijk om je huis te verbouwen anders is het uber lelijk..;)
laatste aanpassing
Uitspraak van Dee.D. op woensdag 21 juni 2006 om 18:10:
alleen -nogmaals- je maakt je er zo druk om


dat valt volgens mij ook wel mee
 
jep er is heel wat veranderd, in de DJ, muziek scene, in mijn pa zijn tijd was het Beatles, Rolling Stones, En mijn tijd van DJ Promo, DJ Buzz Fuzz, maar toen mijn pa nog draaide, was het gewoon plaatje na plaatje, je kon toen nog niet pitchen, dus een plaat gelijk leggen was heel moeilijk, je kon hem niet terug draaien, want dan ging de schijf naar de knoppen, nu kun je tegen woordig, pitchen, dus gelijk leggen is vanaf heden, pannekoekje appeltje eitje, en je kan hem gerust terug draaien, hij word niet onstabiel, hij raakt niet van zijn toeren, af dus wat dat betreft is er in 37 qua DJ'en heel wat veranderd en in 37 jaar ook veel vebeterd, maar nu zie ik tegen woordig van die MP3 gevallen of van die Ipod gevallen, die je in een station kan plaatsen en zo in een mixer en hoppakee je kan mixen, maar ik denk niet dat die dingen de toekomst worden, hoe wil je hem dan gelijk leggen dan? Met de pijltjes toetsen? Ow nee shit ik liet hem te vroeg los, ow nee ik liet hem te laat los, nee die dingen worden geen toekomst beeld, van de DJ technologie!
 
ik denk dat Vinyl het heel nog lang gaat redden in de DJ scene
laatste aanpassing
 
En waarom zou je dat denken ... ?
 
Omdat de technologien steeds veranderen. Kijk een plaat is een analoog ding. Men zal nooit een nieuwe analoge geluidsdrager bedenken. Echter digitale geluidsdragers zullen blijven veranderen. Kijk maar eens naar de normale cd. De DJ werkt er nog wel mee, maar de normale consument stapt steeds meer over op mp3. Ik weet zeker dat over een paar jaar dat de verkoop van de cd speler voor de DJ ook zal dalen, omdat je dan nog gebruik gaat maken van chips, waar dan nog meer mogelijk mee is.

En daarnaast kan er altijd gedonder onstaan met muziek in digitale vorm. Enige wat kan gebeuren met een plaat is dat ie slijt of over kan springen. Een cd kan het compleet begeven en heb wel eens meegemaakt (als geluidstechnicus bij de radio) dat je cd's niet meer uit cd-spelers kon krijgen, vanwege een bepaald soort storing.

Dan is het altijd fijn als je nog iets analoogs achter de hand hebt.
wat een waardeloze titel zeg
Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 juni 2006 om 09:53:
Kijk maar eens naar de normale cd. De DJ werkt er nog wel mee, maar de normale consument stapt steeds meer over op mp3. Ik weet zeker dat over een paar jaar dat de verkoop van de cd speler voor de DJ ook zal dalen, omdat je dan nog gebruik gaat maken van chips, waar dan nog meer mogelijk mee is.


Nou kijk cd spelers pakken ook mp3 s kijk naar de Technichs sl dz 1200...heb er zelf ook 1 :d, dat draat echt precies het zelde als mijn technics draaitafels..en het mooie van die technics is scratchen gaat echt vet!!! Je naald spring er nooit 1 keer af, want die heb je niet!!
Maar mijn voorkeur blijft toch wel lekker de gewone draaitafel :respect:
Uitspraak van BCD op donderdag 22 juni 2006 om 17:04:
wat een waardeloze titel zeg


Meestal al zo als je er geen vertand van hebt heh!!!!!
Uitspraak van Dee.D. op woensdag 21 juni 2006 om 18:10:
Beweer jij dan dat je ook de: installateur, de keukenboer, de timmerman, de tuinman etc etc. de credits geeft? Natuurlijk niet........ je pakt trots de complimenten, het is immers jouw huis!!

Maar niemand zal beweren dat je een goede timmerman bent... :p
Wat dus wel gebeurd met die dj's...er word wel beweerd dat ze goede producers zijn...dat is het probleem...die credits verdienen ze niet want ze zijn geen goede producers als ze hun tracks door een ander laten maken... :)

Je betaald voor je naam onder de plaat krijgen...niet voor het verwerven van kennis op het gebied van produceren...
Dus compleet overbodig dat ze goede producers genoemd worden alleen omdat ze betaald hebben voor hun naam onder die plaat te krijgen...zo bedoel ik het... :)
Ze zijn en blijven dj's...door je naam onder een plaat te laten zetten word je niet opeens een (goede) producer natuurlijk... :p
laatste aanpassing
moet dit nuttige info zijn ?
Artiest Olash
pfff ik zeg niks..
laatste aanpassing
 
tja, ik ben van mening dat je geen "dj" kunt worden,

het moet in je koppie zitten, de maat, de snelheid.
tuurlijk kan je het int begin niet toepassen, maar iemand die er gevoel voor heeft.. die hoort in het begin al: hey, die plaat loopt langzamer.

ben zelf dj in discotheek, draaien daar vooral Dance,top40,club.
dan komt er weleens even iemand bijstaan die weleens wil draaien, naja joh ik ben de beroerdste niet.

naja, door de week is er toch niemand dus kan wel.
dan kan je GELIJK al horen.. die gast heeft er gevoel voor.. of niet.
Ik heb zelf ook gasten gehad, waar je 10 keer uit kon leggen en voor kon doen, maar het nogsteeds niet opvatten, die horen het gewoon niet.

daarom, Dj is geen kunnen.. het is een stuk van gevoel.
als je het gevoel heb, moet je aan anderen presenteren dat JIJ er gevoel voor heb.
en zo hoop je steeds verder te komen.
Uitspraak van Uncensored op maandag 19 juni 2006 om 09:59:
Lekker belangrijk wat voor beeld 'outsiders' van de dj hebben. Totaal oninteressant.


daar heb je helemaal gelijk in!!1 als mensen echt van de muziek houden, zullen dj's absoluut niet gezien worden als "human jukeboxes" kijk maar naar de grotere feesten mensen gaan daarheen om de dj's te zien en horen natuurlijk, en geloof me de mensen on stage hebben echt veeeeeeeel lol in het werk. denk ook dat het ze weinig interesseert wat mensen denken, hun doen het werk waar ze van houden en verdienen er nog geld mee ook!! beter kan niet!!!
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 20 juni 2006 om 13:59:
'het beukt' dat is de enigste reden waarom men zijn platen of draaistijl goed vindt, helaas is dat voor 90% van de gewone party bezoeker als genoeg reden om een DJ goed te vinden toch? Wie luistert en op een party nou naar mixtechnieken, opbouw, platenkeuze etc? Als het 5% van de bezoekers is, is het veel...

Zucht... ja superfijn als het beukt, kan ik me beukend goed mee vermaken. Of heb je liever een publiek van 5 man die een partij intellectueel muziek staat te analyseren dan een publiek van 100 man die los gaat als een dolle?
Uitspraak van cvgykb op dinsdag 27 juni 2006 om 07:02:
Zucht... ja superfijn als het beukt, kan ik me beukend goed mee vermaken. Of heb je liever een publiek van 5 man die een partij intellectueel muziek staat te analyseren dan een publiek van 100 man die los gaat als een dolle?


Zit ook weer wat in.
 
dance commercieel, joh... Is dat niet met iedere muziekstroming zo? 't is toch wel lekker als ze er wat aan over houden toch? Of iemand zich DJ noemt of god of weet ik veel, lekker belangrijk... Je gaat toch voor de goede muziek of niet? Kan zat DJ's noemen die voor grote zalen staan, en daarna gezellig door diezelfde zaal lopen een praatje maken. Of voor weinig of niks op een after staan, of een briljante illegale geven, voor geen geld. Dat ze een hoop knaken ervoor krijgen heet marktwerking...kijk eens naar profvoetballers bijvoorbeeld. Je klaagt over DJ's die vijfenveertig minuten draaien, weinig opbouw in een avond, grote namen op de piekuren en slechte organisatie, maar ga je ook wel eens naar feesten die niet van q-dance zijn?
En als je je zo ergert aan het gros rotzooi, dat ook plaatjes wil draaien. Waarom ga jij dan luisteren? Er zijn zat feesten met prima DJ's. En als je goed genoeg bent en een beetje je best doet komt kwaliteit altijd wel boven drijven. Zijn zat voorbeelden van.
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:46:
ik vind bovenstaand verhaal eerlijk gezegd één grote generalisatie, vol met cliché's en netjes verpakt in een mooie schrijfstijl. erg columnwaardig vind ik het overigens ook niet, het is meer een weinig beargumenteerd betoog waar de conclusie in mijn ogen een beetje aan ontbreekt.
inhoudelijk kan ik er daarom dus ook niet echt op reageren


yup, mee eens
laatste aanpassing
de status van de dj wordt toch bepaald door het publiek
@madvillian: Helemaal mee eens. Een goeie DJ word zo bestempeld door het publiek. Je bent pas iets als de men dat vind. Dat is bij alles zo, ook bij een DJ. En dat de media hier ff bij helpt betekent alleen dat er teveel schapen rondlopendie dat direct volgen en daarmee een gare DJ tot top DJ maken
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 21 juni 2006 om 23:07:
ik denk dat Vinyl het heel nog lang gaat redden in de DJ scene


ik denk dat je daar in wel heel erg fout kan hebben.
gelijk leggen is appeltje eitje tegenwoordig als je het digitaal doet. want volgens mij zit er al een digitaal draairotisme op zo'n ipod. msshien dat ik het verkeerd zie, maar binnen een jaar en van apple maken ze hem wat groter leggen het op een plaatje, je klikt je Ipod erop, hopla draaien maar met die plaat uhh mp3
Uitspraak van ramoz op woensdag 7 juni 2006 om 21:14:
Nu kom ik bij de kern van deze column: De DJ-markt wordt overspoeld met met mensen bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene)


Ja dit klopt deels wel maar is diepgang nodig als je een avond helemaal los wil gaan?? Dan is dat loze gestamp ook wel eens aangenaam. Relax muziek luister ik dan thuis wel weer!!!
Over de dj markt die overspoeld wordt ben ik het erg mee eens maar dat zie je idd in elke stijl muziek terug. Zoveel upcoming DJ's, je kent tegenwoordig bijna niemand meer die het niet wil zijn?!!
Maar ik vind dat iemand zichzelf best dj mag noemen, maar maak jezelf dan ook waar. Maar erg jonge mensen van 15/16... denk niet dat daar erg veel echt goede tussen zitten. Feeling is belangrijk maar ook de ervaring idd met mixen, publiek e.d.

En zolang je het als hobby ziet raak je minder snel teleurgesteld als ze tiesto weer eens vragen i.p.v jou hahaha

Wel goed column, sommige dingen beetje kort door de bocht maar ach, ieder zn eigen mening!
laatste aanpassing