Partyflock
 
­ Nederland

DJ een god

door , gepubliceerd op
DJ een god
23 juli 2007
Op het podium komen hoog ze boven de menigte uit. Vanuit hun preekstoel dwingen ze ieder individu hun weg te volgen. Uren lang staan de mensen bezeten van het verkondigde woord te zweten voor hun leider. Voor velen bestaat er niks anders meer dan hét moment. Strak, in trance en hallucinerend gaat men uit hun bol. Elke zondag gaan ze trouw naar hun dienst om een eer te bewijzen aan hun helden en de beats bezit te laten nemen van hun lichaam. Onderdanig worden zijn geboden gevolgd en verzoeken ingewilligd. Velen zijn het erover eens: ‘God is a DJ’, of is DJ een god?

Wie is toch deze machtige man die ondanks de leegloop van de Nederlandse kerken zijn huis vol weet te krijgen. Wat is zijn kracht, wat motiveert zijn volgelingen? De vrijheid van zijn geloof zou een goede reden kunnen zijn, of het samenzijn met soortgenoten die allen hetzelfde doel hebben gesteld? Is het de blijheid, de roes, saamhorigheid? Wat motiveert jou om deel uit te maken van bewoners van het nieuwe huis van God, en waarom stap jij niet die rode bus buiten bij het feest binnen om daar de nacht door te brengen? Is het omdat je daar zonder kater naar buiten komt, of dat je dan zonder dagenlange eetstoornis of speedpiemel naar huis hoeft? Nee, die overdosis vitamine C van hun appels, peren en/of bananen zijn geen gelijkwaardig alternatief, maar wel degelijk een reële optie om naderhand toch even een oppeppertje van te krijgen. Vaak blijft in deze gevallen de Jezus-bus medewerker misbruikt achter met het gevoel een goede daad te hebben verricht, maar jij weet wel beter: ‘heb ik hem mooi beet! Op kosten van Jezus een stukje fruit!’. En dat is wel anders als in jouw kerk waar je de hele nacht voor een schamel bedragje van 3 tot 5 euro een flesje water hebt kunnen kopen. Maar dat is synoniem aan de collecte in een normale kerk.

‘Zieltjes winnende Christenen’ noemt men het vaak lachwekkend. Als ik naar grote organisaties kijk dan zie ik dat deze ook gelovig zijn, en zich ook actief bezighouden met het verkondigen van hún geloof: Euro’s winnen (dat noemt niemand lachwekkend). Van deur naar deur in platenzaken en kledingzaken verkondigen zij hun woord door middel van flyers. Dat zieltjes winnen doen ze met het aankondigen van een setje goede Dominees. Dominees welke met hun preek het publiek mee nemen op reis, een enkeltje hemel voor een avond.. Je kan haast niet anders dan jezelf (laten) bekeren. De drempel is ook niet zo hoog, het kost je maar een paar tientjes in plaats van een leven beheerst door (de tien) geboden!

En dan na het feest blijkt plotseling de dominee te hebben gelogen. De hemel is een hel geworden. Je bent een paar tientjes entree lichter, hebt duur betaald water mogen drinken en je lichaam is een wrak. Dagenlang moet je er voor boeten, tot je weer zo’n geloofsverkondiger tegenkomt in een platenzaak: ‘zondag komt er een nog betere dominee!’. De keuze is niet zo moeilijk, aanstaande zondagmorgen sta jij weer in je kerk om naar de nieuwe god te luisteren.

Volgens de bijbel doet de duivel zich graag voor als God. En ik wil jou vragen om eens goed naar je dominee te luisteren of naar jouw God te kijken. Is dat wel wat het lijkt te zijn of wordt je misschien voor de gek gehouden? Biedt het woord van de dominee afgelopen zaterdag wel perspectief en/of geeft hij je daadwerkelijk vreugde en liefde? Is het een weg die je de rest van je leven wilt bewandelen en is dit wel het rechte pad? Ik denk dat velen zich alleen maar bezig houden met het ‘van het padje raken’ in plaats van het juiste pad te bewandelen.

Voor velen bestaat de Christen God niet en is er alléén die DJ, dat is God. Stel nou dat er echt een God zou zijn. Zou die God willen dat jij elke week aan de harddrugs zou zitten, je ladderzat zit te zuipen of jezelf stoned zit te roken (of alles tegelijk)? Wat nou als er buiten een God ook een Duivel zou zijn en hij zich als zijn tegenpool voor zou doen. Zou die Duivel willen dat jij elke week aan de harddrugs zou zitten, je ladderzat zit te zuipen of jezelf stoned zit te roken (of alles tegelijk)? Wat zou die God er van vinden? De Dj-God is nu visueel, zichtbaar, je ziet zijn vreugde! Je hoort zijn woorden en ze gaan erin als zoete koekjes! Je voelt de spanning en laat je elke week weer verleiden door de zieltjeswinners van de scene die er alleen maar rijk(er) van worden. Jouw DJ is een God, God is volgens jou een DJ en hij neemt je elke keer weer mee. Maar is dat wel een waarheid?

Eens goed in de spiegel naar jezelf kijken kan een hoop doen met het respect voor mensen van de Jezus-bus, want ook jij gelooft in God en bent daar terecht gekomen door een stelletje zieltjeswinners. De promotors van de party’s hebben het goed gedaan en je had het niet eens in de gaten.. Gelovigen in het algemeen, maar ook de mensen van de bus zijn meer dan zielenpoten.

Geef jij in je kortzichtigheid iemand een naam of drijf je de spot met anderen kijk dan eerst naar je eigen tekortkomingen voordat je ze veroordeelt.

Wij geloven allemaal in een God.

440 opmerkingen

 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 22:45:
dude als jij er een probleem me hebt kan je net zo goed geen reactie toevoegen en klaar is kees !
helemaal me de schrijver eens !

mag toch men mening geven daarom kun je een opmerking toevoegen...
als je de rest wat ik er neer heb gezet ook ff leest!!! verder terug bedoel ik dan he:) heb tenminste nog op een christelijke school gezeten dus weet tenminste waar ik men mening over geef hoe zit dat met jou???...
maar als jou dit of de rest nie aanstaat zet dan lekker je mening der over neer:) vind et gewoon zonde dat mensen hun leven der mee vergooien maar tis hun keuze als ze der gelukkig mee zijn tja....tis hun leven he ik ben met mijn ervaringen die ik in mijn leven heb gehad gelukkig wijzer geworden....hhmmmmmm:/ en als je een probleem met mijn opmerking hebt waarom zou JIJ dan eigenlijk een reactie toevoegen:P... omdat je een mening hebt neem ik aan:P!!!!!hahahaha
laatste aanpassing
god is zekker een gabber en hij is nog hard en snel ook god is de man in je eigen god is niets meer dan een plaat die je weg moet knallen fuck god fuck zo moet je het zien er is geen god laterzzz geina hooligan;-)8-):-):-0
mooie opmerking als ze bij je aan de deur komen

Jezusbus: Wij komen U god brengen
Antwoord: goed zet maar in de achtertuin

Jezusbus: Wij brengen U het licht
Antwoord: kom maar terug als het donker is

op mijn partyflock staan ook een paar filmpjes over wat er in de bijbel staat niet waar kan zijn en dat god niet bestaat moet je maaar kijke
laatste aanpassing
Beetje ver gezocht allemaal, maar een goeie tekst is het zeker...
 
PFFFFF! wordt hier toch echt een beetje onpasselijk van!

Laat het partyminnend volk in zijn waarde en dring je niet op met zo'n bus voor de deur met lokkertjes als lollies en een goed gesprekje op Zondagochtend na een nacht vol plezier! Dachten jullie nu écht dat de gemiddelde partganger daar op zit te wachten?
TIP! Ga bij de E.O. jongerendag voor de deur staan! Goed feestje en......hoopies gegadigden na afloop!

Frapant te melden dat in alle landen van de wereld waar het geloof zo hoog staat de meeste oorlog is omwille van dat F*cking geloof!
Als voorbeeld jarenlang Ierland met de katholieken en protestanten! Zie ieder jaar de ellende met één optochtje n.l."de Oranjemars"!Slechts een voorbeeld!

P.S. Gemiddeld Nederland stapt op Zaterdag nacht en is Zondagochtend's klaar,als we al niet afteren ;-) en dus niet op Zondagavond of ochtend!(Dat is nou weer die andere "god" die dan aan de beurt is!)

Plaats dit soort colums beter in "de Wachttoren" zou je meer succes mee boeken!

Vrijheid van meningsuiting! Partyminnend Nederland heeft aan dit soort colums écht geen behoefte!

Tip?: "slotje"



Met alle respect ,niet klagen dus maar thuis blijven voel je je ook niet aangetast in je eigenwaarde als je voor de deur staat in die bus.Kies je tenslotte zelf voor.Niemand verplicht je om voor apostel te spelen.
Kees
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 31 augustus 2007 om 08:43:
B.t.w. Ik hoef te evangeliseren om in de Hemel te komen, maar ik wil daar wel graag mn vrienden tegenkomen

Hahaha :lol: zeker die den grad en schijthen :S Jezus ziet je al aankomen :lol:
 
Uitspraak van Pascalz0r op zondag 2 september 2007 om 17:16:
op mijn partyflock staan ook een paar filmpjes over wat er in de bijbel staat niet waar kan zijn en dat god niet bestaat moet je maaar kijke

Die filmpjes kloppen niet echt :S

Maarre.. respect voor mensen die tenminste ergens voor durven te staan zoals hun geloof ;)
laatste aanpassing
Al met al is mijn vermoeden wel bevestigd in de reacties die er tot op heden zijn gegeven.

Partyminded Nederland zit niet te wachten om iets te lezen wat betrekking heeft op geloof, god, jezus.

Maar dat wist ik van te voren ook al!

De diepere essentie van het verhaal is maar voor weinig mensen duidelijk geworden. Dat is een tekortkoming van mijzelf of het gebrek aan diepgang bij een hoop lezers.

NEE, Ik wil geen zieltjes winnen
Veel mensen voelen zich aangevallen door de column. Maar nergens probeer ik van een Gabber een Christen te maken. Dat neemt men mij wel kwalijk.

Ja, Ik wil dat mensen RESPECT op kunnen brengen voor anders denkenden
Zodra het woordje God genoemd wordt doet het er blijkbaar niet meer toe wat, hoe, waarom en waarvoor je dit doet. Het is ongepast, volgens velen.


Dat IK jou als lezer misschien voor de kop stoot omdat je in de ogen van de column misschien wordt neergezet als iemand die zondeloos leeft, feest, drinkt en drugsgebruikt is jammer... Waarom zou je je aangevallen voelen en jezelf gaan verdedigen als je bewust voor die levensstijl kiest en er toch niet vanaf wilt (no matter what)? Ik kan en wil daar niks aan veranderen.

Dat weinigen blijkbaar respect op kunnen brengen voor mensen uit de Jezus bus valt me tegen. Maar dat wist ik en hoopte dat mijn columnn misschien iets zou helpen...

Gelovigen geloven in Jezus. Partygangers geloven in hun scene of de Dj of het plezier wat ze in het weekend beleven. Beide groepen begrijpen weinig van elkaar, en ik persoonlijk begrijp van beiden een beetje;-)

Kortzichtigheid viert in ieder geval hoogtij
Artiest {SHOWLIST artist 68586, 3822, 70271}
Uitspraak van Supremacy op dinsdag 21 augustus 2007 om 13:49:
Heerlijke reacties mensen! Laat voorop staan dat een Column aan moeten zetten tot discussie...

Nergens in bovenstaande column staat dat de Dj een God is, het zijn de mensen die hem dat maken. Ik probeer een vergelijking te maken tussen een vrome Christen die elke zondag netjes naar zijn kerk gaat net als veel mensen hier die een (identiek) geloof hebben (in): HOUSE en elke zaterdag (tot zondagmorgen) naar hun kerk gaan.

Uiteindelijk is in de ogen van de Christen de Houser vaak goddeloos en/of een kudde dansend vee (Dimitri) en zijn de feesten het huis van de Duivel. Als we het omdraaien zien veel Housers de Christenen als een stelletje zielepoten (wil niet generaliseren trouwens) maar eigenlijk lijken we allemaal een beetje op elkaar: we geloven. Op wat voor een manier dat dan ook is...
ik vind dit stukje sterker dan je hele column.....

verder zijn de meeste reacties zo oliedom dat ik me afvraag waar dit land heen gaat. Gelukkig zijn er ook een paar weldenkende mensen, die een goeddoordachte reactie kunnen geven.

Mij is alleen niet echt duidelijk waar je nou precies een discussie over wilt.....

Als je meer bewustwording of begrip wilt kweken dan is je column denk ik een druppel op een gloeiende plaat. De meeste mensen hier staan er niet voor open of zullen hem niet begrijpen, de anderen hebben deze column niet nodig.

Dat kortzichtigheid hoogtij viert op partyflock is niks nieuws. Sterker nog kortzichtigheid viert hoogtij in de electronische muziekscene. Ik denk dat dat een onoverkombaar gegeven is, omdat het een wereld is die gebouwd is op losgaan en stoom afblazen. Mensen worden opgeslokt door de scene juist omdat ze daar kunnen ontvluchten aan de dagelijkss dingen die ze niet onder ogen willen komen.

MISSCHIEN is dat zelfs wel eenzelfde uiting als de reden waarom mensen steun zoeken bij het geloof. Wie weet....
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Tribbezz op dinsdag 4 september 2007 om 21:24:
Sterker nog kortzichtigheid viert hoogtij in de electronische muziekscene. Ik denk dat dat een onoverkombaar gegeven is

Niet alleen daar hoor ;)


Uitspraak van Tribbezz op dinsdag 4 september 2007 om 21:24:
Mensen worden opgeslokt door de scene juist omdat ze daar kunnen ontvluchten aan de dagelijkss dingen die ze niet onder ogen willen komen.

Dit hoeft niet zo te wezen

Ik snap niet dat mensen dat feesten enzo als een geloof zien (een anti geloof dan), waarom moet er de hele tijd zo op het "geloof" gehamert worden. Je zou toch ook kunnen geloven en alsnog een lading drugs achterover kieperren. Muziek/drugs staan toch los van het geloof?
 
Uitspraak van Supremacy op dinsdag 4 september 2007 om 13:59:
Ja, Ik wil dat mensen RESPECT op kunnen brengen voor anders denkenden
Zodra het woordje God genoemd wordt doet het er blijkbaar niet meer toe wat, hoe, waarom en waarvoor je dit doet. Het is ongepast, volgens velen.

Hoe zou dit komen denk je?
Uitspraak van Tribbezz op dinsdag 4 september 2007 om 21:24:
MISSCHIEN is dat zelfs wel eenzelfde uiting als de reden waarom mensen steun zoeken bij het geloof. Wie weet....

Ver gezocht hoor,...
met verbazing zit ik echt sommige reacties te leven van sommige mensen die naar mijn mening echt te veel hebben nagedacht over 'het leven'.

Dit bedoel ik overigens in positieve zin. Vind het echt knap, al heb ik me ook wel een aantal keer afgevraagd waar diegene zijn bullshit vandaan haalt. :P

ontopic: Vond het begin ckr aardig, maar ineens werd de toon heel anders en kreeg het een zuur smaakje.
FUCK GOD! En al zijn schaapjes. Leef je leven zo als je dat zelf wilt. En dat is niet uit een boek. KOM OP GAS ER OP!!!
Uitspraak van Supremacy op dinsdag 4 september 2007 om 13:59:
Ja, Ik wil dat mensen RESPECT op kunnen brengen voor anders denkenden

Je kunt anderen alleen tot op dezelfde hoogte respecteren zoals jij jezelf respecteert :)

Met andere woorden: veel mensen kunnen nog niet eens respect voor zichzelf opbrengen, dus laat staan voor anderen!
Geweldig wat zo een column weer losmaakt:jaja:
Hmm....ik heb een appel, ik heb een peer. Weet je wat ik doe, ik ga ze vergelijken! Ik ga een godsdienst (sowiezo al een zeer beladen onderwerp) vergelijken met een vorm van ontspanning. En dat in een bepaald moment van Euforie er door een fantastische houseband genoemd wordt dat God een DJ is (een statement waar Faithless trouwens in de letterlijke betekenis totaal niet achterstaat), ga ik daarvoor als keystone gebruiken.
En tsja met een hamer lukt het me vast wel om die peer op die appel te laten lijken.
Tsja...wat zal ik zeggen....
 
beetje vergezocht miss ?...
 
(Y)
 
En strax gaan we allemaal dood, en dan zijn we allemaal de lul omdat 't toch Allah was... :p
 
Juist
Ik kon je volgen tot de 2e zin...toen was je me kwijt. Het idee is leuk, de uitvoering slecht. Volgende keer beter.
Jeetje, hier is over nagedacht!
Ach wat fijn dat er ook nog zo iets als een Agnost bestaat.
Schitterende opvatting :D..


Het agnosticisme benadrukt de onmogelijkheid om religieuze ideeën met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. :D
laatste aanpassing
 
in deze column lijkt het net alsof de hardcore-scene een "kerk" is:S. Check m'n persoonlijke tekst voor een mooie text;)
Mooi verwoord en een goede tekst!
Jammer dat (veel/sommige) mensen niet de essentie van het verhaal zien, ik vind 'em goed! :D
ieder zo zijn mening toch??
 
Uitspraak van *Brietje* op maandag 17 september 2007 om 15:10:
Jammer dat (veel/sommige) mensen niet de essentie van het verhaal zien, ik vind 'em goed! :D

Dat je het er niet mee eens bent betekent niet dat je de inhoud van het verhaal niet snapt. Je zou voor de linkse partijen moeten gaan werken...
Ik geloof alleen in mijzelf...
alleen ik zelf weet waneer ik de waarheid spreek.
en wanneer niet natuurlijk.
Van anderen moet je ze op hun woord "geloven"

Los van dat..
Iedereen moet zelf geloven wat ie wil.
Het woord is niet voor niets :GELOOF
Je gelooft of niet, waarin maakt niet uit.
Dat sommige mensen anderen proberen te overtuigen van hun geloof vind ik niet ok.
Maar dat wil de schrijver overduidelijk ook niet.
Dat house het nieuwe geloof word genoemd kan ik me wel iets bij voorstellen.

Als de heele wereld nou 1 groote houseparty was dan zou je alleen maar dansende lachende mensen zien.naast elkaar genietnd van de muziek.Neem een vb aan de grootste house party,s vanons land.
40000 mensen en iedereen is blij.
Tuurlijk gebeurt er hier en daar wel eens wat, maar in verhouding tot bv een doorsnee zaterdagavond in een uitgaansgebied (kroegen etc)
is dat niks.

Als dat het nieuwe geloof is (40000 mensen met 1 mind: PARTY !!)
wil ik me wel bekeren tot dat geloof.
 
i believe in the dj, the god of the night!