Partyflock
 
­ Nederland

De maatschappij als Big Brother

anoniem gepubliceerd op
De maatschappij als Big Brother
3 januari 2007
In wat voor maatschappij leven we nou werkelijk en waar gaat dit naar toe? De laatste tijd merk ik op dat de media overspoeld wordt met negatieve berichten. Of het nou gaat over het extreem veranderde klimaat, verschrikkelijke moordpartijen, massale demonstraties of politieke manipulatie; het komt allemaal op hetzelfde neer. Berichten uit zowel het binnen- als het buitenland; het doet er weinig toe, want we zitten er zelf middenin. Het is zelfs onontkoombaar, want we leven in een materiële wereld waarbij alles draait om eigenbelang, geld en macht. Politici kunnen dan wel heftige, zeer verdraaide discussies houden, waarbij oorzaken en gevolgen door elkaar worden gehaald, maar ligt het eigenlijk simpelweg niet gewoon aan het machtsysteem, wat over bijna de gehele wereld is doorgevoerd?

Naar mijn gevoel leven we in een zeer speciale tijd, net alsof we allemaal in een realistische film zitten. Alsof er ineens allemaal ‘tekenen’ tevoorschijn komen die je iets duidelijk willen maken je ergens voor willen waarschuwen. Net zoals in een film -waarbij het erop aan zit te komen- ben jij één van de weinigen die dat inziet, het aan de rest vertelt terwijl zij het gelijk beschouwen als onwetendheid en onzin. Natuurlijk, ik begrijp hun visie. Als je tegenwoordig het Internet rondspeurt, kom je overal de zgn. ‘complottheorieën’ tegen. Vele lijken zeer vergezocht, puur omdat we dat soort ideeën niet gewend zijn. Maar zijn ze werkelijk vergezocht? Een ‘bekend’ complot is dat we al in een politiestaat leven; een grote maatschappelijke gevangenis. Zie het als een soort grote Big Brother; een hoger iets, dat (in)directe controle over je heeft, en je vertelt wat je wel en niet mag (moet?) doen.

Ok, let’s get straight to the point. Neem als voorbeeld de opvoeding van een kind. Een kind heeft regels nodig, maar die regels werken het beste wanneer het kind weet dat er speelruimte is. Een kind dat strikte regels krijgt opgelegd zonder speelruimte, zal zich gaan verzetten, omdat begeleiding dan verandert in dwang. Het is dus belangrijk het verschil te weten tussen regels als leidraad en regels als dwang; een enorm groot verschil. Bedenk voor jezelf maar eens een situatie in waarbij je met regels te maken hebt. Eigenlijk is dat altijd het geval. Maar wat je hieruit kan opmerken is dat de grens tussen leefregels om na te leven en dwangregels steeds kleiner wordt.

Het Big Brother gevoel; regels zijn er niet meer om na te leven, maar om op te volgen. Mee willen werken verandert in moeten gehoorzamen. Leefregels worden dwangregels. Speelruimte verdwijnt en maakt plaats voor de dreiging dat er geen ontsnappen meer is.

Het verschil tussen een agent en een militair; een agent is er om naleving van de wet te handhaven. Zijn taak is echter begeleidend. Hij is in dienst van het volk en daarom heette een agent vroeger ook een diender (is inmiddels meer ‘verdiender’). Een militair daarentegen vraagt niet om je medewerking, maar draagt je op te 'gehoorzamen'. Een militair is opgeleid om zaken kapot te maken, om verzet de kop in te drukken (misschien lijkt het in eerste instantie niet zo, het komt daar uiteindelijk wél op neer). Binnen een Big Brother maatschappij vervaagt de grens tussen agent en militair. Kijk als voorbeeld naar Amerika. Toen er massale demonstraties waren in New York, stonden meer dan tienduizend agenten in militaire uniformen en wapens.

Dan hebben we nog de kant van de wetgeving; wanneer onze huidige regering wetten maakt die niet meer de wil van het volk vertegenwoordigen. Wanneer de gewone man ondergeschikt wordt gemaakt aan de macht en invloed van de grote bedrijven. Wanneer de politie meer wordt ingezet om ons te controleren en te bestraffen, dan om ons te begeleiden en te beschermen. Wanneer uitzonderingen op wetgeving alleen maar gelden voor mensen of bedrijven met invloed of vermogen, dan is er sprake van Big Brother. Hoe vaak gebeurt dit allemaal wel niet? In steden en stations hangen al tig camera’s en dit zal alleen maar toenemen. Denk ook aan trajectcontroles en flitspalen. Vergelijk dit eens met tien jaar geleden. Is het niet geheel anders geworden? Nog een paar jaar en we worden vanuit elke hoek in de straat gefilmd. Er zijn zelfs al plekken in Engeland waar camera’s hangen mét luidsprekers die 24 uur per dag gecontroleerd worden.

Het schijnt dat met de ingang van januari 2006 alle telefoonverkeer en e-mail/internet verkeer digitaal wordt opgeslagen. Hier merk je natuurlijk niets van, maar de gevolgen kunnen voor iedereen verstrekkend zijn. Voorbeeld; je hebt de gewoonte om ‘s avonds laat anoniem sexsites te bezoeken, op zich niks mis mee. Maar nu wordt er bij je in de straat een vrouw verkracht. Big Brother kan met een druk op de knop iedere bewoner opvragen en zijn gangen nagaan. Je komt direct in beeld als verdachte; je bent per slot al snel bestempeld als ‘die seksuele gefrustreerde man’ die pornosites bezoekt.

Denk aan mobiele telefonie. Er kan gemakkelijk met een code op je toestel ingebeld worden en vervolgens dient je telefoon als afluisterapparaat zonder dat je het merkt. Deze functie is op verzoek van de diverse veiligheidsdiensten ingebouwd. Of je dit wilt of niet; het gebeurt, zonder enige inspraak. Zoals ik al eerder zei, Big Brother maakt regels zonder inspraak van de burger. Je kunt ook in de gaten gehouden worden via je mobiel of auto met GPS systeem. Men weet precies waar en wanneer je ergens bent. Er zijn zelfs al websites waar je tegen betaling de mobiele telefoon van anderen kan traceren.

In de nabije toekomst zal er veel meer komen, er zijn sterke aanwijzingen en geruchten over de opkomende ‘VeriChip’ (RFID) (http://www.verichipcorp.com). Dit is een chip die onderhuids geïnjecteerd wordt waarin alle gegevens van de persoon zijn opgeslagen, wat dus een soort van unieke identificatie(nummer) zal hebben. Dit zal een chip worden waarmee we alles zullen regelen. Het is alleen maar zo dat de satellieten ons 24 uur per dag in de gaten kunnen houden en ze echter álles kunnen zien met wat we doen. Een ‘veilig’ gevoel, of niet soms... De technologie is er al. Ze moet alleen nog maar ingevoerd worden (wat ze tenslotte waarschijnlijk eerst bij dieren en criminelen/tbs-ers in gaan voeren en het stapje voor stapje vanzelf bij de massa wordt ingevoerd). Verplicht invoeren zal het vast niet worden, maar het zal uiteindelijk wel zo worden dat alle technologie in de maatschappij aangepast wordt aan deze chip waarbij we er één wel zullen móeten nemen (voorbeeld: OV-chip).

We komen in een elektronische ‘nachtmerrie’ terecht. Doemdenkerij wordt realiteit. Onder het mom van dat we onze vrijheid moeten inleveren voor veiligheid is onzin. We verliezen beiden. Vraag je maar eens af; voel je je werkelijk veilig als je in een levensgrote gevangenis zit waarbij de (corrupte?) overheid volledige controle over je heeft? Privacy daalt vanzelf naar 0%. Veel mensen denken dan nog: “mij kunnen ze niet pakken want ik houd me toch altijd aan de regels. Ik heb niks te verbergenâ€. Deze mense hebben dan nog nooit van profileren gehoord. Profileren is het samenstellen van gegevens over de levensgewoonten van de persoon. Verzekeringsmaatschappijen zijn hier echter al langer mee bezig. Denk maar eens aan de vragenlijsten die je moet invullen als je je inschrijft bij een bepaalde instantie.

Er is al een sociaal draagvlak voor het aanpakken van rokers. Hoe vaak hoor ik niet iemand zeggen "laat de rokers maar meer ziektekosten betalen". Dit is een geweldig standpunt voor het invoeren van meer groepen. Straks zit je er ook bij eentje. Er komen namelijk veel verdergaande vormen van profileren. Dit zal ongetwijfeld iedereen treffen.

Je eet vast graag een broodje shoarma of je bent bijvoorbeeld een liefhebber van een biefstukje. Geen probleem, maar de verzekeringsmaatschappij heeft je zojuist ingedeeld in een risicogroep voor een hartinfarct en je gaat 50 euro per maand meer premie betalen. Oh wacht even; je lust ook wel eens een biertje of je eet regelmatig een kant-en-klaar maaltijd uit de magnetron. Ook geen probleem, we leven in een vrij land nietwaar? Alleen is je ziektekostenpremie zojuist wéér met 50 euro omhoog gegaan.

Gezonde mensen worden beloond, alhoewel deze groep steeds kleiner wordt terwijl de ‘ongezonde’ mensen steeds meer moeten bijbetalen. Gezond (organisch) voedsel is daarnaast nogal kostbaar en zal voor steeds meer mensen onbetaalbaar worden. Dit wordt de omgekeerde wereld, maar wél de realiteit.

We worden steeds meer in een hoekje gedrukt. Alles zal steeds meer averechts werken. Hedendaags is de mens veel individueler geworden terwijl we steeds meer onderdrukt worden door sterke toezicht. Wij worden de kinderen die in een speelruimte komen die uit dwang bestaat. Door de sterke manipulatie en onderdrukking zal men dit ook steeds meer moeten uiten. Denk dus ook aan de sterke toename van criminaliteit en misdaad. Zelfbeheersing wordt steeds moeilijker; we hebben er zelfs dagelijks allemaal al last van. Hartstikke logisch natuurlijk, maar willen we dit allemaal? Kan het ook anders? Zolang het systeem dat bestaat uit eigenbelang, geld en macht staande houdt zal dit alleen maar toenemen en zal de mens -een wezen met een oneindige bron van bewustzijn, liefde en wijsheid- vergelijkbaar zijn als een dom, eigenwijs schaap.

281 opmerkingen

Mooi stukkie (bijna) waarheid!! ik heb het al vaak met verschillende mensen over dit soort zaken gehad en dit stukkie geeft precies weer hoe de vork in de steel zit,netjes!
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 januari 2007 om 15:46:
sorry, ik heb niets te verbergen, maar wil niet zo een chip in mijn lijf.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 januari 2007 om 15:46:
wat prive is, moet prive blijven. en gaat een ander gewoon niets aan. klaar.
ik ben geen misdadiger.

Er zitten genoeg mensen in deze maatschappij die zich netjes aan de regels houden enzo. Er zijn genoeg 'goede' mensen in deze maatschappij, maar zoals ik in mijn column naar voren bracht, we worden steeds meer onderdrukt door de regels, onderdrukking = beperking en men zal dit ook weer moeten uitten door de frustratie.

Het is dus allemaal zeer eenzijdig en wij worden allemaal gezien als crimineel, of zelfs terrorist.

Denk daarnaast eens aan dat fouten maken menselijk is. Niks mis mee natuurlijk, maar als wij nou eens een keer per ongeluk ons niet aan de regel houden, dan worden we in de Big Brother maatschappij WEL gelijk als een crimineel behandelt en vervolgd.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 januari 2007 om 15:55:
Bedankt voor alle reacties! Ik ben toch wel erg blij dat veel mensen al begrijpen wat ik ongeveer bedoel. Sommige mensen zullen waarschijnlijk de essentie van dit verhaal niet helemaal begrijpen en ik vind dat opzich ook niet erg, vroeg of laat krijgen we hier allemaal mee te maken.

Oftewel als je niet dezelfde mening deelt begrijp je de essentie van het verhaal niet? :P
 
Nou, het is maar net hoe je het ziet natuurlijk, maar mijn 'mening' is natuurlijk gebaseerd op iets en sommige mensen willen nog niet helemaal begrijpen met wat ik precies bedoel en ervaar...

Zoals dit;
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 januari 2007 om 11:57:
Zit misschien wel wat in...Maar ik vind het toch grotendeels een van die vele complot theorieën die je zelf beschrijft in je colmn...+ de fantasie van een 19 jarige...
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
we're living in a matrix B)

Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 januari 2007 om 01:15:
You take the blue pill - the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill - you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.
Uitspraak van freggel op woensdag 24 januari 2007 om 13:19:
Dat verhaal wat je schrijft is voor mij wel een goede verwoording van hoe ik er tegen aan kijk.
Maar ik bekijk het meer vanuit het standpunt van volgende text?:

This is what I love,
and can't stop lovin!
Get wasted at party's from 9 till 7 in the morning.

I live for the music,
rolling blunts,
feeling high,
getting loaded or take some pills and go to lala land!

Spending all my money on dope and extreme hot priced tickets,
But in the end it's all worth it!

I like to live in my own world!
Fuck regular life!
Fucking life and hard time!

I'm born to enjoy e
every moment,
Every hour,
Every minute,
That's what I do on Fridays and Saturdays!

Why should I take life so seriously?
I just wanna do what I like to do!
Being far from reality because I can't stand society!

It's my own world!
I just wanna hear the music!

I think the whole system fucking sucks!
Everybody working their fucking ass off during the weekend!
Getting totally fucking stressed out!


So what's wrong and what's right?

I live for the weekend
I live for HARDSTYLES!

I live for HARDSTYLE BABY!!!

En hoe heet dit nummer ook alweer????



Dit is nogal een doemscenario...

Wel leuke collumn...
Uitspraak van Sjorre op woensdag 24 januari 2007 om 16:49:
En hoe heet dit nummer ook alweer????

Showtek - FTS (Fuck The System)

Kan me er ook TOTAAL in vinden. Heb 'm een tijdje terug ook al in mn Blog gezet hier :) Ik heb helemaal geen zin om mee te moeten doen met wat de maatschappij me oplegt, ik probeer op mn eigen manier mn steentje bij te dragen. Zolang je maar niemand kwetst en alles vanuit liefde doet.

Daarom sta ik ook alweer dik 12 jaar ieder weekend in mn eigen gecreeerde werkelijkheid onwijs uit mn dak te gaan. te genieten. Je zou dat kunnen zien als een vlucht uit de realiteit maar dan zeg ik, wat is de realiteit? want wat is er waar van de wereld waarin we ons bevinden? Wie zegt me dat dat niet een grote set-up is?

Kijk, ik ga mezelf net meer wekelijks helemaal de tering in werken met allemaal drugs waarmee je allene maar meer negativiteit aantrekt. Evenmin onttrek ik me doordeweeks aan het 'normale' en sociale leven. Maar toch ga ik voor mn weekend. Voor mn liefde voor House. Ik denk ook niet dat dat ooit nog zal veranderen.

:)
Artiest KVN
De hele wereld naar de klote!

het wordt tijd voor Evolutie!!
 
Uitspraak van <.K.V.N.> op woensdag 24 januari 2007 om 17:17:
De hele wereld naar de klote!

het wordt tijd voor Evolutie!!

:lol:
 
Het is meer een beschouwing dan een column :/
 
Ja absoluut, lijkt me logisch, Wel lang haha

En daarom gewoon nu genieten
Wie weet wat voor leven je kinderen krijgen...

Ik heb ook weer een idee voor een column (A)
Hangt wel samen hiermee, benieuwd of die er doorkomt...
Mensen hebben moeite met de waarheid, je kan ook feesten als je een 'wake-up call' hebt gehad :D

goede column (Y)
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 januari 2007 om 10:42:
dat je geen medelijden hebt met mensen die voor deze problemen komen staan lijkt me logisch, je bent vast zo iemand die gezond is, belachelijke risicos neemt en pas begrijpt dat deze belachelijk zijn en wattie mist zodra die wordt aangereden...

Je hebt gelijk, ik ben gezond, maar hoe kom je bij die risicos? Dat valt namelijk echt wel mee.
En wat is het verband tussen de risico's die ik zou nemen, en het feit dat ik geen medelijden heb met mensen die hun id. willen verbergen?
En hoe kom je erbij dat ik mijn leven niet liefheb, of niet weet wat ik kan missen. Heet een risico niet een risico omdat je de kans loopt dat het fout gaat en je het kwijtbent.
Dus als je een risico neemt, erken je dus dat je een goed leven hebt. Dus een risico nemen en niet weten wat je mist gaat eigenlijk niet zo goed samen. ;)
laatste aanpassing
 
<http://video.google.nl/videoplay?docid=805516356609207034&q=worden+wij+wakker>


kijk hier maar eens naar geef toe het is een vage theorie maar kan best een kern van waarheid in zitten
laatste aanpassing
Echt een goed stuk!!
en nog lekker te lezen ook!
Super
Uitspraak van freggel op woensdag 24 januari 2007 om 13:19:
Dat verhaal wat je schrijft is voor mij wel een goede verwoording van hoe ik er tegen aan kijk.
mooi dat dit soort dingenb steeds meer onder de aandacht worden gebracht.. echt eng dat hele chip gebeuren etc.
 
Een column is het niet echt, maar een goed verhaal wel degelijk. Een onderwerp waar ik me al tijden druk over maak.

Je bent tegenwoordig schuldig totdat het tegendeel bewezen is. Alle maatregelen zijn gebaseerd op angst. Angst is je slechtste raadgever heb ik altijd geleerd. Ik probeer dan ook altijd uit te gaan van het goede in de mens en daarnaar te leven, hoe moeilijk dat ook is. Mijn leven wordt er in ieder geval een stuk aangenamer van.
@ funky ish:
Dus eigenlijk is je enigste bewijs hiervoor de aanslagen op het WTC en alles wat zich daaromheen afspeelde.
Dat zal allemaal leuk en wel zijn (niet dat ik dat allemaal geloof), maar wat heeft dat eigenlijk met ons in Europa te maken? Niks, dus slaat ook nergens op.

Ja ik weet dat ze die procedures moeten doorlopen, laatst was bewijsmateriaal door de rechter ongeldig verklaard bij de AIVD omdat ze bepaalde procedures volgens hem niet goed hadden doorgelopen.
De overheid en de AIVD zijn nog altijd onafhankelijk en de rechter al helemaal.
En kom nou niet met zo'n stellingen van 'de overheid is samen in een complot met de AIVD'.
Want dan neem ik je gewoon niet meer serieus.

Je kan wel lachen met die moslim terroristjes totdat een van jouw familie leden een keer dood blijft door zon vogel.
Dan lach je niet meer zo hard.
We hebben 1 miljoen van die mensen in ons land, ik denk dat er zeker wel een paar gek genoeg van zijn om zo iets te doen.

Zal best dat het onderzocht is van die rokers.
Onderzoek doen en dat het concreet gebruikt wordt is nog altijd een verschil in mijn taal.
Volgens mij heb je niet echt door dat als een verzekeringsmaatschappij zo iets zou doen, ze zouden worden aangeklaagd voor discriminatie.
Dat geeft niet zon goede reputatie dus doen ze dat liever niet ;).

Das waar, een Europa, daar heb je geen mensen van buiten Europa voor nodig, dus die mogen van mij allemaal hoppa de deur uit.

Jan ik snap genoeg van deze wereld om te begrijpen dat er een verschil is tussen een gezonde controle op de overheid en paranoia.
Dus aub ga niet iedere tegenstander van jouw mening afdoen als achterlijk en dom.

Ef iets wat me in de kop schiet, de president van Israel wordt door hun OM aangeklaagd voor verkrachtig etc.
Om aan te geven dat de 'mensen met geld en macht' niet overal aan 'ontkomen', zoals in de 'column' staat.
 
Vet wijs!!!!!! sjappooo ( of hoe je t schrijft)
helemaal mjee eens ook trouwens!!!!! :jaja:
Mooi stukkie Lexie
:bloem:
laatste aanpassing
De inleiding spoort me echt totaal niet aan om het hele stuk te gaan lezen.
 
Uitspraak van .Richard. op woensdag 24 januari 2007 om 19:46:
De inleiding spoort me echt totaal niet aan om het hele stuk te gaan lezen.

Zo idd helemaal mee eens.
Deze column zet je inderdaad echt ff lekker aan het denken, ik sta er normaal niet zo bij stil, maar ben het met je eens dat ik mij stukken fijner (vrijer) voel zonder deze inbraak op je privacy...
Wie weet krijgen wij in de toekomst ook wel overal van die irisscans zoals in de film Minority Report 8)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 januari 2007 om 19:40:
sjappooo ( of hoe je t schrijft)

chapeau.

goed stuk idd.
Totaal mee eens, wordt steeds gekker hier in dit land of beter gezegd deze wereld
Echt een mooi stuk! (Y) :D
Met aandacht naar gelezen! :)

En het klopt jammer genoeg ook nog allemaal :S
Gefeliciteerd met je column lex :cheer:

fight the power :cheer:
De vraag is natuurlijk of het werkelijk allemaal steeds 'gekker' wordt, of dat we onszelf alleen maar steeds bewuster worden van wat voor een vreemde plaats de realiteit eigenlijk is..