Partyflock
 
­ Nederland

'Wat een boer niet kent.....'

anoniem gepubliceerd op
'Wat een boer niet kent.....'
4 mei 2006
Je kent het wel, je vindt platen eerst super vet maar na verloop van tijd verander je van smaak, of verbreed je je smaak. Wat beweegt een mens om zijn ouwe favorieten te laten voor wat het is, ook als deze artiesten nog steeds muziek uit brengen die van goede kwaliteit is en aan sluit bij hun eerdere werk? Met andere woorden, welke zaken maken een muziekstijl vet voor de één en ongeliefd bij de ander?

Mensen die mij van vroeger kennen herinneren mij als de jongen die in de aula van de middelbare school stukken van Chopin en Beethoven op de daar aanwezige piano speelde. Nu ben ik, bij de mensen die ik daarna heb leren kennen, bekend als iemand die vooral hardtrance, ouwe hardstyle, en underground hiphop een warm hart toe draagt. Bovendien luister ik met regelmaat, en met veel plezier, terror, drum ‘n bass, synthpop en crossovers tussen diverse extreme stijlen, vallend onder de noemer breakcore. Met muziek bezig zijn zit dus, zoals bij velen, in mijn bloed zeg maar, zowel actief met producen als passief, feestend en luisterend naar vinyls en mp3tjes.

En dan werkelijk álles, van de intelligente rapteksten van Loop Troop en KRS-One tot en met de rauwe industrial beats van Void Settler en Ophidian, tot de spacy hard trance en trance van o.a. Scot Project, Mat Silver en Armin van Buuren.

Hoe een mens in relatief korte tijd, en met een hele duidelijke muzikale achtergrond (tot mijn 15e had ik nog nooit naar een videoclip gekeken, en alleen klassieke muziek en ouwe rock/hardrock leren kennen) tot een zeer uiteenlopende muzieksmaak komt is voor veel mensen blijkbaar een raadsel. Het valt me namelijk op dat bijvoorbeeld 80% van de hardcore fans aan geeft niet van (hard)trance te houden, en omgekeerd. Heel veel terror/industrial fans houden weer niet van techno. Onlogisch als je naar de kenmerken van de muziekstijlen gaat kijken, maar toch om de een of andere reden wél logisch. Jammer genoeg is het voor mij vaak erg duidelijk dat de reden dat iemand een bepaalde stijl niets aan vindt, of zegt te vinden, er alleen uit bestaat, dat hij/zij het genre en aanverwante genres, niet kent. Of er een vooroordeel over heeft, dat ook nog eens wordt versterkt door de cheezy commerciële uitlopers van een genre. Dit geldt zowel voor hardcore en techno, als voor trance, hardhouse, hardstyle en alle muziekstijlen buiten dance om. Omdat het proberen om de commercie ten val te brengen zo stupide is dat je er niet eens over zou moeten peinzen, kan je je beter af gaan vragen: 'Wat spreekt mensen in muziek aan?'

Na intensieve onderzoeken naar diverse neurologische aspecten van het begrip 'muziek' komen wetenschappers tot de conclusie dat muziek de kunstvorm is die het dichtste bij de emotie staat. Natuurlijk niet letterlijk, maar als je dit realiseert wordt een hoop duidelijk. Muziek is een geordende brij van geluidsgolven. Samenklanken tussen geluiden, volgens een bepaalde 'toonschaal' (stelsel van akkoorden) roepen bij de hersenen een bepaald soort emotie op. Welke dit is is cultureel bepaald (Chinezen werken met andere akkoorden dan Westerlingen) en deels ook door aanleg. Zo werden bepaalde muziekstukken niet voor niets in een bepaalde toonhoogte geschreven en niet alle noten een halve of hele toon lager of hoger, hoewel het muziekstuk dan nog wel zou 'kloppen'. Dit is een lang verhaal om uit te leggen, het komt er op neer dat elk instrument enigszins 'vals' gestemd is omdat het anders niet mogelijk is om bepaalde, gangbare, akkoorden, zuiver te spelen. Dit veroorzaakt verschillen in boventonen. Daarnaast zijn er muziekvormen die verder gaan dan dit principe, en niet zozeer met emotie, maar met het verstand beluisterd kunnen worden. Breakcore, terror, sommige soorten industrial hardcore, hardhouse en techno, hebben niet altijd een melodie die emotie op roept. Hierbij moet je actief op zoek gaan naar de vette dingen, omdat deze stijlen variatie vinden in het creatief gebruik van samples, en diepe gelaagde structuren die een produceer-leek eigelijk alleen kan herkennen als hij een ruime luisterervaring heeft, of héél openminded is. Maar genoeg theoretisch geneuzel, laten we terug keren naar de basis. Muziek is geluid dat is gemaakt om een bepaalde emotie te triggeren. Je hoort aan een melodie direct of deze vrolijk (uplifting noemt men het in de dance) droevig of duister is.

Dit wil niet zeggen dat je alles vet kan leren vinden. Zoals bij iedere zintuiglijke indruk, van geur tot beeld, bouw je op grond van je achtergrond een soort van feeling op die je krijgt bij het luisteren van bepaalde geluiden, en het kan zijn dat je bijvoorbeeld een snoeiharde terrorplaat beangstigend vindt klinken, en hem zelfs niet vet kan leren vinden. Dan heb je in ieder geval geprobeerd. Want nog steeds geldt in Nederland, en heel vaak ook qua muziek, het gezegde 'Wat een boer niet kent dat vreet hij niet'. Om een lang verhaal kort te maken: stel je open voor alle stijlen, geef nieuwe, onbekende muziek een kans om tot je door te dringen, en mocht je echt a-muzikaal zijn, dat je geen gevoel voor ritme of voor zuiver/vals geluid hebt, dan kan je altijd nog via je vrienden of klasgenoten, collega's of wie dan ook, aan titels van platen komen die door hun erg gewaardeerd worden. Doe je dit, en geef je alle mogelijke muziek waar je mee in aanraking komt, de kans om te 'verteren', dan gaat er een wereld voor je open!

245 opmerkingen

 
Leuke column. (y)

Je kent het wel, je vindt platen eerst super vet maar na verloop van tijd verander je van smaak, of verbreed je je smaak. Wat beweegt een mens om zijn ouwe favorieten te laten voor wat het is, ook als deze artiesten nog steeds muziek uit brengen die van goede kwaliteit is en aan sluit bij hun eerdere werk?


Okay, van smaak veranderen dat kan.
Maar iets wat je vroeger echt vet vond, nu helemaal niets meer aan vinden, dat zal ik nooit begrijpen.
laatste aanpassing
Uitspraak van Mart'n op woensdag 10 mei 2006 om 18:50:
no offense maar hij lijkt een beetje op herman van idols...

Mijn idee :yes:
laatste aanpassing
Uitspraak van system-ex op donderdag 11 mei 2006 om 12:08:
Weet je wat ik zo irritant vind en wat de laatste jaren eindelijk beter lijkt te worden...

Bij gabbers hing altijd zo'n mening van ALLES IS KUT BEHALVE HARDCORE!

Ik ga nu zo'n 7 jaar met regelmaat naar gabber feesten en ik heb het gevoel dat veel mensen in die scene andere muziek misschien wel leuk vinden maar er NIET VOOR UIT DURVEN TE KOMEN!! Want o o ooh... misschien vinden ze me dan een sukkel... En als ze alleen zijn dan zingen ze mee! haha

Mijn mening: "Elke genre heeft zijn meesters! Er zijn super veel goeie artiesten die mij kunnen raken zelfs een band als "coldplay",
Maar er is maar 1 style waar ik me echt helemaal compleet bij voel en waarin ik TOTAAL LOS ga!

:respect:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 19:24:
Ik weet wat je bedoelt, alleen heeft 99% van de mensen het over mainstream hardcore, inclusief publiek, als het over 'hardcore' gaat. Die nerds die over niets anders brullen (want normaal praten doen ze niet) dan Angerfist, 'Masters' (want kennelijk is Masters Of Hardcore te moeilijk om te onthouden of uit te spreken) en Noizekick.

Ik bedoel: laten we nou eerlijk zijn: procentueel lopen de meeste kneuzen rond in de hardcorescene. Vandaar mijn reactie dus.

In de underground is de sfeer een stuk beter, dat weet ik. Is ook makkelijk te verklaren: daar lopen geen meelopertjes die die muziek eigenlijk helemaal niet goed vinden.

Hierop voortbordurend, over die eeuwige uitspraak "respect voor iedereen": daar doe ik dus niet aan mee. Respect krijg je niet, dat verdien je; en zoals de meeste figuren in de mainstream hardcorescene (tevreden? ) zich gedragen, voornamelijk door continu op andere muziekstijlen te zeiken, verdienen ze geen respect naar mijn mening. Idem trouwens voor meelopers.laatste aanpassing 10 mei 2006 19:28


juistem
Artiest Adri
Goed stukje tekst
 
Uitspraak van 101 op woensdag 10 mei 2006 om 23:01:
Dan hadden we nu toch al hoop dubbel moeten lezen


check dan de andere collumns... zeker de eerste;)
Uitspraak van Hadseflats op woensdag 10 mei 2006 om 18:08:
en ff off topic:

ik wilde even laten weten dat ik ook een column heb geschreven met betrekking op Vooroordelen, ik heb het merk Londsdale gebruikt om dit onderwerp aan te kaarten. Jammergenoeg vonden de mensen van partyflock het een te gevoelig onderwerp, daarnaast had ik het niet oorspronkelijk voor partyflock geschreven en dat was ook een minpunt...
Voor alle mensen die hem alsnog willen lezen ik heb hem gewoon lekker bij me persoonlijke tekst neergezet!


dát is teminste een colum die me uitnodigd om te lezen!! :respect:
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 19:24:
Ik weet wat je bedoelt, alleen heeft 99% van de mensen het over mainstream hardcore, inclusief publiek, als het over 'hardcore' gaat. Die nerds die over niets anders brullen (want normaal praten doen ze niet) dan Angerfist, 'Masters' (want kennelijk is Masters Of Hardcore te moeilijk om te onthouden of uit te spreken) en Noizekick.

Ik bedoel: laten we nou eerlijk zijn: procentueel lopen de meeste kneuzen rond in de hardcorescene. Vandaar mijn reactie dus.

In de underground is de sfeer een stuk beter, dat weet ik. Is ook makkelijk te verklaren: daar lopen geen meelopertjes die die muziek eigenlijk helemaal niet goed vinden.


Ben het idd gedeeltelijk met je eens dat er vaak vrij simpele mensen rond lopen in de hardcore scene, die denken dat ze stoer zijn en gabber zijn terwijl ze alleen MOH en Angerfist kennen, maar er zijn zeker ook veel open-minded gabbers te vinden die open staan voor veel meer als alleen Hardcore, Darkcore, Industrial en Terror...

En ach... In de andere scenes van dance word hardcore vaak ook bestempeld als hersenloos gedreun wat bij mij weer braakneigingen opwekt, omdat die mensen zich slim en maatschappelijk proberen voor te doen door hardere stijlen af te zeiken...
 
Uitspraak van Hadseflats op woensdag 10 mei 2006 om 18:08:
en ff off topic:

ik wilde even laten weten dat ik ook een column heb geschreven met betrekking op Vooroordelen, ik heb het merk Londsdale gebruikt om dit onderwerp aan te kaarten. Jammergenoeg vonden de mensen van partyflock het een te gevoelig onderwerp, daarnaast had ik het niet oorspronkelijk voor partyflock geschreven en dat was ook een minpunt...
Voor alle mensen die hem alsnog willen lezen ik heb hem gewoon lekker bij me persoonlijke tekst neergezet!


Zeer goed lapje tekst (Y)
Uitspraak van Jasper ® op donderdag 11 mei 2006 om 21:40:
dát is teminste een colum die me uitnodigd om te lezen!!


thnx!:$


Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 mei 2006 om 21:44:
Zeer goed lapje tekst


jij ook bedankt:$

ik vin het nog steeds jammer dat partyflock hem niet wilde plaatsen, dus ff nog een keer oproepje, mensen mijn column over vooroordelen, aangekaart met het onderwerp lonsdale is te lezen op mijn persoonlijke text;)
 
Interessant stuk tekst, met zeer veel plezier en interesse gelezen (y)
 
wel goed punt, maar wat hebben die chinese akkoorden ermee te maken? en melodieen zijn niet de enige elementen die emotie oproepen in een willekeurig stuk muziek, maar het geheel van de arrangementen en het geluid op zich doen dat lijkt mij.. dus ook de technische en ingewikkelde ritmes en lagen spelen direct in op de emotie.. denk ik dan.

verder juich ik een ieder toe die het eens is met de 'boodschap' van deze column hoor, ik luister ook zo'n beetje alles. toch betrap ik mezelf er op dat ik top40 achtige dingen al snel opzij schuif bij de rotzooi, simpelweg omdat het in de top40 staat. heb ik dus toch ook last van vooroordelen.. net zoals het vooroordeel dat gabbers alleen maar van hardcore houden.. vooroordelen met vooroordelen bestrijden :P
deze column brengt voor mij (op theoretisch vlak) niks nieuws onder de horizon, maar desondanks een grappig stukje :)
Artiest {SHOWLIST artist 88298, 33705}
Zeer goed verhaal. Ik ben het wel met je eens. Ik vraag me ook vaak af waarom er zoveel mensen rondlopen die niet naar kwaliteit luisteren. De muziek van binnen bekijken. Hoe zit dit in elkaar, hoe klinkt dat. Wat maakt t los. Ik ben zelf vrij open minded qua muziek (al zeg ik t zelf) en kan overal wel naar luisteren. Zo doe je ook vaak inspiratie op als je bijvoorbeeld iets wilt produceren.
Als je goed luisterd naar producties van producers kan je zo heel duidelijk zien wie er echt naar muziek luisterd en wie er gewoon simpel op een paar knoppen/toetsen/schuiven zit te klooien.
Je hoort ook goed wanneer deze producers veranderen in hun eigen werk, puur omdat ze zich willen onderscheiden van de andere.
 
'Wat een boer niet kent.....'

......Vreet zijn kippuh:woop:
......Laat duh boerin hem ontdekkuh:kwijl:
......Is voor hem hopuhloos:O
......Zal hij gaan ontdekkuh:speed::D
......Worduh schaappies/koetjuhs/kippies/varkuhtjus un expiriment:aai:
......Herkend zijn eiguh bestaan nie::yes:
......Zal zijn oogst nie goed doen:NO:
......Zal zich zelf nooit ontdekkuh:D
......Word dan voetbal supportah van Fc Knudduh:P

:Respect:Void Settler &Ophidian!!:respect:
laatste aanpassing
 
Artiest Dethphyr
Goeie column (Y). Kben zelf een ontiegelijke industrial hardcore en freaky bliepjes en breaks fan. Kzou nooit lang naar een 'mainstream' trance nummertje kunnen luisteren. Wat ik wel kan is naar progressive trance luisteren :P. Zoals Need to feel Loved van Reflekt (Thrillseekers remix). Dat vind ik echt té relaxt. Maar zoals Tiësto ofzo kan ik echt niet aanhoren! Is me net iets te simpel/blij. Armin van Buuren vind ik overigens wel goed! Maar kep verder ook écht geen ervaring binnen die scene, dus khou bij deze m'n smoel dicht!

Latûh
laatste aanpassing
wat de boer niet kent....dat eet ie niet!!!
 
Uitspraak van :[ ***SiNeAd*** :[ op vrijdag 12 mei 2006 om 02:22:
wat de boer niet kent....dat eet ie niet!!!
Nah dan zal die hongah lijduh:S Ervaring Poldah??;P
 
Uitspraak van Luxe op woensdag 10 mei 2006 om 17:36:
't Leest nogal moeilijk weg, met die veeeeel te lange zinnen

Dat ligt niet aan de columnist maar aan jou..:P
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 19:24:
Ik weet wat je bedoelt, alleen heeft 99% van de mensen het over mainstream hardcore, inclusief publiek, als het over 'hardcore' gaat. Die nerds die over niets anders brullen (want normaal praten doen ze niet) dan Angerfist, 'Masters' (want kennelijk is Masters Of Hardcore te moeilijk om te onthouden of uit te spreken) en Noizekick.

Ik bedoel: laten we nou eerlijk zijn: procentueel lopen de meeste kneuzen rond in de hardcorescene. Vandaar mijn reactie dus.

In de underground is de sfeer een stuk beter, dat weet ik. Is ook makkelijk te verklaren: daar lopen geen meelopertjes die die muziek eigenlijk helemaal niet goed vinden.

Hierop voortbordurend, over die eeuwige uitspraak "respect voor iedereen": daar doe ik dus niet aan mee. Respect krijg je niet, dat verdien je; en zoals de meeste figuren in de mainstream hardcorescene (tevreden? ) zich gedragen, voornamelijk door continu op andere muziekstijlen te zeiken, verdienen ze geen respect naar mijn mening. Idem trouwens voor meelopers.


:respect:
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 12 mei 2006 om 11:22:
Ik weet wat je bedoelt, alleen heeft 99% van de mensen het over mainstream hardcore, inclusief publiek, als het over 'hardcore' gaat. Die nerds die over niets anders brullen (want normaal praten doen ze niet) dan Angerfist, 'Masters' (want kennelijk is Masters Of Hardcore te moeilijk om te onthouden of uit te spreken) en Noizekick.

Ik bedoel: laten we nou eerlijk zijn: procentueel lopen de meeste kneuzen rond in de hardcorescene. Vandaar mijn reactie dus.


Elke muziek is anders, en als het je niet aanstaat luister je toch lekker niet?
Wie ben jij om zo te zeiken over een andere muziek? en dan verder... je begint over respect die mensen moeten verdienen?

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 12 mei 2006 om 11:22:
Respect krijg je niet, dat verdien je; en zoals de meeste figuren in de mainstream hardcorescene (tevreden? ) zich gedragen, voornamelijk door continu op andere muziekstijlen te zeiken, verdienen ze geen respect naar mijn mening.


Je toont zelf geen grijntje respect !
Zeer goede column!
In the beginning, there was Jack, and Jack had a groove.
And from this groove came the groove of all grooves. And while one day viciously throwing down on his box, Jack boldy declared, "Let there be HOUSE!" and house music was born.

"I am, you see, I am the creator, and this is my house! And, in my house there is ONLY house music. But, I am not so selfish because once you enter my house it then becomes OUR house and OUR house music!" And, you see, no one man owns house because house music is a universal language, spoken and understood by all. You see, house is a feeling that no one can understand really unless you're deep into the vibe of house. House is an uncontrollable desire to jack your body.
And, as I told you before, this is our house and our house music. And in every house, you understand, there is a keeper. And, in this house, the keeper is Jack. Now some of you who might wonder, "Who is Jack, and what is it that Jack does?"
Jack is the one who gives you the power to jack your body!
Jack is the one who gives you the power to do the snake.
Jack is the one who gives you the key to the wiggly worm.
Jack is the one who learns you how to walk your body.
Jack is the one that can bring nations and nations of all Jackers together under one house.

You may be black, you may be white; you may be Jew or Gentile. It don't make a difference in OUR House.
And this is fresh.
Artiest {SHOWLIST artist 63660, 61311}
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 mei 2006 om 21:41:
Ben het idd gedeeltelijk met je eens dat er vaak vrij simpele mensen rond lopen in de hardcore scene, die denken dat ze stoer zijn en gabber zijn terwijl ze alleen MOH en Angerfist kennen, maar er zijn zeker ook veel open-minded gabbers te vinden die open staan voor veel meer als alleen Hardcore, Darkcore, Industrial en Terror...

En ach... In de andere scenes van dance word hardcore vaak ook bestempeld als hersenloos gedreun wat bij mij weer braakneigingen opwekt, omdat die mensen zich slim en maatschappelijk proberen voor te doen door hardere stijlen af te zeiken...


Weet je, ik luister nu toch echt al heel lang hardcore maar ik heb nooit een plaat van angerfist gehoord. Althans niet bewust. Ik ben het helemaal met je eens :)

Maarehm, nu even on topic:

Niemand is verplicht naar andere muziek te luisteren. Maar in mijn mening moet je jezelf niet afsluiten voor andere muziek.

Sta open inderdaad... maar dat is niets nieuws toch?
laatste aanpassing
 
Werkzaam bij Infected-events
Artiest Shadowkiller
zeker goed stukje tekst..

leuk dat iemand zijn muziek smaak ook zo breed is..

ik merk bij mijzelf ook dat ik sinds een tijdje veel meer andere muziek stylen ga waarderen

bijv. 2 jaar trug zei ik altijd. fuck trance, en dat is voor homo's blabla maar nu vind ik het best mooie muziek.
Artiest {SHOWLIST artist 75199, 42686}
goeie en herkenbare column (y)