Partyflock
 
­ Nederland

'Wat een boer niet kent.....'

anoniem gepubliceerd op
'Wat een boer niet kent.....'
4 mei 2006
Je kent het wel, je vindt platen eerst super vet maar na verloop van tijd verander je van smaak, of verbreed je je smaak. Wat beweegt een mens om zijn ouwe favorieten te laten voor wat het is, ook als deze artiesten nog steeds muziek uit brengen die van goede kwaliteit is en aan sluit bij hun eerdere werk? Met andere woorden, welke zaken maken een muziekstijl vet voor de één en ongeliefd bij de ander?

Mensen die mij van vroeger kennen herinneren mij als de jongen die in de aula van de middelbare school stukken van Chopin en Beethoven op de daar aanwezige piano speelde. Nu ben ik, bij de mensen die ik daarna heb leren kennen, bekend als iemand die vooral hardtrance, ouwe hardstyle, en underground hiphop een warm hart toe draagt. Bovendien luister ik met regelmaat, en met veel plezier, terror, drum ‘n bass, synthpop en crossovers tussen diverse extreme stijlen, vallend onder de noemer breakcore. Met muziek bezig zijn zit dus, zoals bij velen, in mijn bloed zeg maar, zowel actief met producen als passief, feestend en luisterend naar vinyls en mp3tjes.

En dan werkelijk álles, van de intelligente rapteksten van Loop Troop en KRS-One tot en met de rauwe industrial beats van Void Settler en Ophidian, tot de spacy hard trance en trance van o.a. Scot Project, Mat Silver en Armin van Buuren.

Hoe een mens in relatief korte tijd, en met een hele duidelijke muzikale achtergrond (tot mijn 15e had ik nog nooit naar een videoclip gekeken, en alleen klassieke muziek en ouwe rock/hardrock leren kennen) tot een zeer uiteenlopende muzieksmaak komt is voor veel mensen blijkbaar een raadsel. Het valt me namelijk op dat bijvoorbeeld 80% van de hardcore fans aan geeft niet van (hard)trance te houden, en omgekeerd. Heel veel terror/industrial fans houden weer niet van techno. Onlogisch als je naar de kenmerken van de muziekstijlen gaat kijken, maar toch om de een of andere reden wél logisch. Jammer genoeg is het voor mij vaak erg duidelijk dat de reden dat iemand een bepaalde stijl niets aan vindt, of zegt te vinden, er alleen uit bestaat, dat hij/zij het genre en aanverwante genres, niet kent. Of er een vooroordeel over heeft, dat ook nog eens wordt versterkt door de cheezy commerciële uitlopers van een genre. Dit geldt zowel voor hardcore en techno, als voor trance, hardhouse, hardstyle en alle muziekstijlen buiten dance om. Omdat het proberen om de commercie ten val te brengen zo stupide is dat je er niet eens over zou moeten peinzen, kan je je beter af gaan vragen: 'Wat spreekt mensen in muziek aan?'

Na intensieve onderzoeken naar diverse neurologische aspecten van het begrip 'muziek' komen wetenschappers tot de conclusie dat muziek de kunstvorm is die het dichtste bij de emotie staat. Natuurlijk niet letterlijk, maar als je dit realiseert wordt een hoop duidelijk. Muziek is een geordende brij van geluidsgolven. Samenklanken tussen geluiden, volgens een bepaalde 'toonschaal' (stelsel van akkoorden) roepen bij de hersenen een bepaald soort emotie op. Welke dit is is cultureel bepaald (Chinezen werken met andere akkoorden dan Westerlingen) en deels ook door aanleg. Zo werden bepaalde muziekstukken niet voor niets in een bepaalde toonhoogte geschreven en niet alle noten een halve of hele toon lager of hoger, hoewel het muziekstuk dan nog wel zou 'kloppen'. Dit is een lang verhaal om uit te leggen, het komt er op neer dat elk instrument enigszins 'vals' gestemd is omdat het anders niet mogelijk is om bepaalde, gangbare, akkoorden, zuiver te spelen. Dit veroorzaakt verschillen in boventonen. Daarnaast zijn er muziekvormen die verder gaan dan dit principe, en niet zozeer met emotie, maar met het verstand beluisterd kunnen worden. Breakcore, terror, sommige soorten industrial hardcore, hardhouse en techno, hebben niet altijd een melodie die emotie op roept. Hierbij moet je actief op zoek gaan naar de vette dingen, omdat deze stijlen variatie vinden in het creatief gebruik van samples, en diepe gelaagde structuren die een produceer-leek eigelijk alleen kan herkennen als hij een ruime luisterervaring heeft, of héél openminded is. Maar genoeg theoretisch geneuzel, laten we terug keren naar de basis. Muziek is geluid dat is gemaakt om een bepaalde emotie te triggeren. Je hoort aan een melodie direct of deze vrolijk (uplifting noemt men het in de dance) droevig of duister is.

Dit wil niet zeggen dat je alles vet kan leren vinden. Zoals bij iedere zintuiglijke indruk, van geur tot beeld, bouw je op grond van je achtergrond een soort van feeling op die je krijgt bij het luisteren van bepaalde geluiden, en het kan zijn dat je bijvoorbeeld een snoeiharde terrorplaat beangstigend vindt klinken, en hem zelfs niet vet kan leren vinden. Dan heb je in ieder geval geprobeerd. Want nog steeds geldt in Nederland, en heel vaak ook qua muziek, het gezegde 'Wat een boer niet kent dat vreet hij niet'. Om een lang verhaal kort te maken: stel je open voor alle stijlen, geef nieuwe, onbekende muziek een kans om tot je door te dringen, en mocht je echt a-muzikaal zijn, dat je geen gevoel voor ritme of voor zuiver/vals geluid hebt, dan kan je altijd nog via je vrienden of klasgenoten, collega's of wie dan ook, aan titels van platen komen die door hun erg gewaardeerd worden. Doe je dit, en geef je alle mogelijke muziek waar je mee in aanraking komt, de kans om te 'verteren', dan gaat er een wereld voor je open!

245 opmerkingen

 
welke dj's maken er breakcore dan lijkt me wel vet om een x te horen?? :P
 
Het valt me namelijk op dat bijvoorbeeld 80% van de hardcore fans aan geeft niet van (hard)trance te houden, en omgekeerd. Heel veel terror/industrial fans houden weer niet van techno. Onlogisch als je naar de kenmerken van de muziekstijlen gaat kijken, maar toch om de een of andere reden wél logisch. Jammer genoeg is het voor mij vaak erg duidelijk dat de reden dat iemand een bepaalde stijl niets aan vindt, of zegt te vinden, er alleen uit bestaat, dat hij/zij het genre en aanverwante genres, niet kent. Of er een vooroordeel over heeft, dat ook nog eens wordt versterkt door de cheezy commerciële uitlopers van een genre.


precies (y)

Schitterende column :respect: De laatste weken/maanden loop ik steeds meer na te denken over wat jij zojuist verwoord. Het is alsof je de woorden letterlijk uit me bek trekt :D

Schrijf nog eens wat (y)
 
goed stukje en cker over na gedacht
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 18:16:
tevens is het Nederlands ook niet 100%.



Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 18:16:
pubertijd

*puberteit

;)

verder ben ik het wel met je eens (Y)
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 18:16:
nou ik vind het hele verhaal niets vernieuwend ook nog niet echt iets speciaals onder de aandacht brengen.
sterker nog de vooroordelen die de schrijver aanhaalt zullen echt wel anders liggen.
ik vind het verhaal dus ronduit bullshit en het riekt meer naar zelfverrijking van de schrijver ten koste van andere mensen.

er worden wat zaken gepresenteerd als feit die dat in het geheel niet zijn.

en zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen.

de kern van het verhaal is eigenlijk hetzelfde als vertellen dat iemand zijn pubertijd verlaat: dingen die algemeen bekend zijn dus. misschien niet bij iedereen, maar je hebt altijd nog mensen die onder hun eigen steen leven.

tevens is het Nederlands ook niet 100%.

ow en mensen: het feit dat je het met de inhoud van de tekst eens bent maakt het nog absoluut geen goede collumn

Jouw reactie barst ook van de grammatica- en spellingsfouten. Hoofdletters ontbreken, leestekens ontbreken en de opbouw is helemaal om te huilen. Maar de grote vraag is: gaan we het hier over correct taalgebruik hebben of over de inhoud van column?

Inhoudelijk ben ik het trouwens ook totaal met je oneens, maar dat is en blijft een kwestie van persoonlijke mening.
laatste aanpassing
Column is ok. Mis alleen iets over de status waar mensen in leven en hun relatie tot muziek.
 
(y)
grappig, lijkt doorgeborduurd op secret simba dr column, maar ik zeg... leuk!!!! :)
goeie column!

ik had het 2 jaar terug, stond ik het ene weekend bij Metallica vooraan en het weekend daarna was ik op Impulz uit me pan aan het gaan.. ik heb gelukkig ook een vrij brede muzieksmaak, anders raak je volgens mij vrij snel afgestompt hoor..
 
ik ga voor boerenrock:D
Rock 'n' Roll
Leuk om te zien dat je je gedachten en gevoelens niet alleen in muziek maar ook in woorden kan omzetten.

Vind het af en toe wat moeilijk leesbaar, mede door de lange zinnen, maar afgezien daarvan is het wel interessant om te lezen.

Succes met de volgende, als je die van plan bent te gaan schrijven.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 18:16:
tevens is het Nederlands ook niet 100%.

ow en mensen: het feit dat je het met de inhoud van de tekst eens bent maakt het nog absoluut geen goede collumn

*Column.
Artiest X-Side
Juist, zo is het! Open your mind! :yes:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 17:23:
mooi stukje dude .. als de rest van Nederland nou ook zo dacht


Geloof dat er dan ook heel wat minder gezeur was geweest om Dominator vorig jaar en had het dit jaar weer gewoon door kunnen gaan :S
Muziek rulezz :respect: :yes:
WAT DE BOER NIE KENT MIXED IE NIE!!!! Zeg ik ook wel eens tegen 1toninge mensen met een negatieve mening tegn alle ander muziek stromingen aan schoppen dan allen het geen wat zij luisteren!!

Zelf maak en luister ik verschillende muziek stijlen. Muziek is IDD "emotie" en ik ben nu niet eenmaal altijd KWAAD of in de wolken!! Respect voor dit MASTER stukje!!!

Ik zou willen dan de meeste mensen zo d88!!

Grtz
Artiest {SHOWLIST artist 50636, 66688}
goede column!
Goeie column,
Ben 't zeer zeker met de schrijver eens...
ik wil er alleen deze woorden nog aan toevoegen:

Not one music style is better as the other,
Not one music style is more truly than the other,the whole thing is based on respect.

It's all about respect, respect to the music, respect to the Dj's !
respect to the crowd and respect to each other.

It's all music, music never seperated people!


(Don't blame me if I'm wrong maar volgens mij kwamen deze woorden uit de mond van Dr. Motte (oprichter van de Love Parade))
laatste aanpassing
 
Ik lees nooit columns hier, maar deze sprak me aan en vind het zeker een goeie (y) complimenten :) Ook ik herken me er wel in... luister echt van alles (hoe wel mijn voorkeur toch naar elektronisch gaat :P)
Na intensieve onderzoeken naar diverse neurologische aspecten van het begrip 'muziek' komen wetenschappers tot de conclusie dat muziek de kunstvorm is die het dichtste bij de emotie staat.

Ten eerste: Bron?
Ten tweede: volgens mij was het geur dat het 'dichtst bij de emotie ligt'
Ten derde: leuke column :)
 
Uitspraak van 101 op woensdag 10 mei 2006 om 22:28:
Not one music style is better as the other,
Not one music style is more truly than the other,the whole thing is based on respect.

It's all about respect, respect to the music, respect to the Dj's !
respect to the crowd and respect to each other.

It's all music, music never seperated people!


Ja die kennen we nou wel, die noemt iedereen in elke reactie op een collumn,

Zeer goed stuk tekst trouwens, ik ben het er erg mee eens dat muziek bepaalde emoties veroorzaakt en dat je bij sommige muziek goed moet luisteren met je verstand (diepzinnig :) ) voordat je kan begrijpen wat de charme van die muzieksoort is
 
veel tijd in gestoken zo te zien, zit een kern van waarheid in ook(Y), alleen vind ik het veel weg hebben van de column van secret simba

Uitspraak van 101 op woensdag 10 mei 2006 om 22:28:
It's all about respect, respect to the music, respect to the Dj's !
respect to the crowd and respect to each other.


jammer dat dat niet voor iedereen vanzelfsprekend is
Ja die kennen we nou wel, die noemt iedereen in elke reactie op een collumn


Dan hadden we nu toch al hoop dubbel moeten lezen, but anyway, ik vond 'm hier wel bij passen... vandaar...

jammer dat dat niet voor iedereen vanzelfsprekend is


Dan zou iedereen een stuk verdraagzamer zijn! :)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 mei 2006 om 18:28:
Heb laatst ook het fenomeen techno uitgevonden

En ik maar denken dat Derrick May dat járen terug al had gedaan ;)
dan heb je mijn kunstwerkjes op het toilet nog niet gezien!

maar je hebt wel gelijk :$
absoluut (Y)

mijn smaak kwa dance is ook heel breed, zie mij profiel maar :)


het is gewoon ook respecteren en vooral niet meelopen met wat een ander mooi vind. wat boeit mij het nou of een kameraad of wie dan ook techno maar eentonige rommel vind. Ik vind het juist vet en dat moeten ze dan maar respecteren!

en dit is dan puur even een voorbeeld
 
oneens....