Partyflock
 
­ Nederland

Een beetje vreemd, maar wel lekker

anoniem gepubliceerd op
Een beetje vreemd, maar wel lekker
25 april 2006
De een staat te hakken, de ander schudt met bebalde vuisten de heupen, en de volgende doet de hardstyle huppel. Op een podium staan danseressen de meest indrukwekkende passen uit te voeren, en weer iemand anders staat rustig aan de kant, houdt z'n biertje in z'n knuist en knikt ritmisch met het hoofd. Springen, housen, pogo'en, shuffelen... Maar vraagt dan niemand anders zich af: waarom in godsnaam?!

Dat dansen heerlijk is, zal door weinig mensen tegengesproken worden. Als vanzelfsprekend verplaatst heel jeugdig Nederland zich dan ook ieder weekend weer richting de discotheek, en telt men een som geld neer om op te gaan in de muziek. Veel mensen die daarbij drugs gebruiken, geven als reden dat ze het dansen dan "langer kunnen volhouden", of dat ze "de muziek nog heftiger ervaren". Maar waarom we dansen nou zo lekker vinden heeft nog niemand mij kunnen uitleggen. Reden genoeg dus, om dit vraagstuk maar eens uiteen te zetten. Laat ik beginnen met de veroorzaker van het dansen: muziek. Want wat is muziek?

Muziek is een "taal" die geen grenzen kent, zo stelt menig muziekliefhebber. Een universele taal die voor iedereen over de wereld toegankelijk is. Maar in principe komt het neer op een harmonie van verschillende klanken, meestal in een logisch ritme en al dan niet vergezeld door een zingende stem. Vaak is er sprake van herhaling van de klanken, wat het logisch en herkenbaar maakt. En als er zang aan te pas komt zijn dit meestal woorden die binnen het ritme passen, vaak ook rijmen en soms een "verhaal vertellen".

Zelf stond ik, als klein meisje al, bij ieder deuntje dat ik hoorde direct te swingen. De anekdote hoe ik als peuter zelfs in het restaurant naast de tafel stond te dansen, achtervolgt me nog geregeld. Als vierjarige kleuter begon ik met klassiek ballet, en op oudere leeftijd heb ik ook nog andere dansvormen gedaan. En zoals de meesten van jullie, heb ook ik rond m'n zeventiende het uitgaansvirus in de "dancescene" te pakken gekregen. Maar ik heb sowieso áltijd behoefte aan muziek, waar ik ook ben. Als ik me verveel en achter de tv zak, maar er wordt weer eens niets boeiends uitgezonden, ga ik tussen verschillende muziekzenders zitten zappen. In de trein gaat m'n mp3- speler standaard mee. Zodra ik thuis kom is het eerste wat ik doe: muziek opzetten en luidkeels meebrullen. In de auto: idem. De verleiding is dan ook altijd erg groot om de auto in een file, pompend op de beat, tot stoppen te brengen. Waarschijnlijk herkennen de meesten van jullie dit wel, maar eigenlijk... Eigenlijk vind ik het maar een vreemd concept, als ik erover nadenk.

Je ziet dat muziek overal ter wereld, heel veel met de mens doet. Denk aan culturen waarin rondom het vuur wordt gedanst, of spirituele gebruiken waarin dans een symboliserende functie heeft. Maar waarom doet muziek dan zoveel met ons? Waarom heeft de mens de neiging om door muziek in vervoering te raken of zelfs ritmisch te gaan bewegen op de muziek? Hoe kan muziek zóveel troost bieden, of geluksgevoelens aanwakkeren? Hoe komt het dat je een liedje wat je jaren terug hoorde, zó vreselijk goed kan onthouden (maar de naamvallen in het Duits niet)? En waarom gaat een koe meer melk geven als je klassieke muziek in haar stal draait?

Het blijft in mijn ogen toch vreemd. Want welke toegevoegde waarde heeft het dansen nou? Als je kijkt naar onze primaire levensbehoeften is muziek daar geen noodzakelijke aanvulling op, en tegelijkertijd zou ik niet zonder kunnen... Hoe dan ook, ik heb me maar voorgenomen om in ieder geval niet te plastisch naar een dansende menigte te kijken, noch na te denken over hoe ik zelf sta te bewegen op muziek. Want als je dansen puur nog maar als een ietwat belachelijke bezigheid kan zien, kan je er misschien ineens niet meer zo van genieten... En dat is wel het laatste wat ik zou willen.

Dus aanstaande zaterdagavond spring ik er weer op los. Onder het genot van een baco'tje of gewoon wat water ga ook ik op in de muziek, en geniet ik. Waarom? Omdat het lekker is.

296 opmerkingen

Uitspraak van Remco -_- ReMcOrE op donderdag 4 mei 2006 om 17:46:
okeej dames en heren,
ff voor de duidelijkheid! hier in het oosten van het land zijn er kleine groepen mensen die de jumpstyle beoefenen. waaronder ikzelf en ik kan Slewy_RecordS gelijk geven, standaard heb ik elke zaterdagavond, na het uitgaan, zere poten! maar het was het meestal wel waard en al helemaal als je kijkt wat de mensen altijd naar je staan te staren, als je daar met paar man naast elkaar staat
Dus...JumpStyle, Ook In Het Oosten Des Lands! laatste aanpassing 4 mei 2006 17:47


En zo hoor ut ook !! (Y) ;) over ongeveer een jaartje is heel NL er mee besmet !! :) ut zuiden , oosten en rotterdam zijn zo te zien trend zetters :P
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 mei 2006 om 21:08:
daar doe ik absoluut geen enkele moeite voor, die gedachten stromen gewoon ongevraagd door m'n hoofd


Hahaha nou ik wil niet weten wat voor gedachte je nog meer door je hoofd hebt stromen:P ;)

Het is wel leuk tijd verdrijf. En als ik werkelijk niet geintreseerd zou zijn, dan had ik het ook niet gelezen, laat staan een opmerking plaatsen:D
" Eigenlijk vind ik het maar een vreemd concept, als ik erover nadenk.
"


nou? waarom dan?



en hoezo vreemd? (ja lekker zeker)
ja, goh, is ook wat...
hmm tis hier natuurlijk heel makkelijk een slecht geplaatste opmerking te maken, echter, laat ik mij totaal niet in met opmerkingen over definities van uiteenzettingen.. gaan we het nie over hebben...

wat ik wel intressant vind is dat muziek zo'n grote rol speelt in de maatschappij (dat zijn wij, ja ;) ) van NL maar niet alleen hier.

Ik wist uberhaupt niet dat koeien meer melk gaven met klassieke muziek maar zet is hakke muziek op kijken hoe ze dan reageren ;)...

mijn statement was hier verder eigenlijk alleen maar dan niet meer dat, maar ook alleen dat, en niet meer, ik het een erg intressant stukje vond.

SCHRIJF ER MEER OVER !!
 
Stampuh, voelen,
springen, swingen
tot je door laten dringen
dat zal je bedoelen... :yes:

:bounce:
 
wat een dom verhaal. heeft vagepaul weer eens niks te doen gehad?
 
leuk geschreven hoor. :)
yo maar dat dansen komt eigenlijk uit het rare Afrika en daar dansen de mensen heel raar. Het is gewoon om jezelf lekker te laten gaan... Ik vind het zelf ook altijd mooi om te zien dat mensen op de dansvloer met de ogen dicht lekker staan te dansen/spacen Ik hoor daar zelf eigenlijk ook bij (hoe kan je dan zien wie z'n ogen dicht het als je het zelf ook dicht houd??) Maar ik mot soms ook wat biertjes halen en dan kan ik genieten!!! Dans hoe je wil dansen en beoordeel niemand erover tenzij je 12 jaar dans les heb in het hakkuh maar daar ga ik niet vanuit!!! doe gewoon je ding en hakkuh maar!!!
 
leuk stukje tekst..:)
dansen iss gewoon superr;)
(K)
Sorrie hoor, maar wat een slecht geschreven column, een hoop opsommingen, en wat wil je nu eigenlijk zeggen, wat vind je raar: muziek dat iets losmaakt of het dansen wat mensen doen.
Ben het niet eens met Sjerren..vind het wel goed geschreven en je denkt es op een andere manier over dansen, muziek ed.
Zelf dans ik ook altijd en overal, maakt me niet uit hoe iemand anders er over denkt haha! dansen is gewoon super relaXx en een soort uitlaat om wat dingen van je af te schudden!
Uitspraak van ~**CinDy**~ op vrijdag 5 mei 2006 om 11:57:
en het niet eens met Sjerren..vind het wel goed geschreven en je denkt es op een andere manier over dansen, muziek ed.
Zelf dans ik ook altijd en overal, maakt me niet uit hoe iemand anders er over denkt haha! dansen is gewoon super relaXx en een soort uitlaat om wat dingen van je af te schudden!


> ik vind dansen ook wel fijn, en ik ga ook helemaal op in de muziek, en kan ook niet zonder muziek ... Maar dat was mijn punt niet ..
laatste aanpassing
Hey ik bedoelde vooral t bovenste gedeelte van mijn bericht;)
 
En zo is het
 
Bepaalde verschillen in frequenties tussen geluid van links en rechts veroorzaken dat in de hersenen een lichaamseigen stof wordt aangemaakt dankzij
dit exacte verschil in trillingen van het geluid.

Beter bekend als "brainwaves". Wetenschappenlijk vastgesteld, en bekende waardes die elk hun eigen stof doen aanmaken.
(Zelfs je serotoninegehalte is 1 van de stoffen die door geluid kan worden aangevuld die door schadelijke stoffen zijn afgebroken, en zo zijn er geloof ik nog 16 lichaamseigen stoffen die van invloed zijn op alles)

Van bepaalde stofveranderingen kun je je bewustzijn zeer veranderen, het is maar net welke stof of stoffen of de combinatie daarvan
wordt veroorzaakt voor het uiteindelijke effect in de hersenen.

Bij het grootste deel van de muziek producties wordt niet bewust naar deze frequenties gezocht en wordt het op gevoel gemaakt
(zoals het volgens mij op de enige juiste manier mogelijk is). Maar het lijkt mij wel dat er onbewust op gevoel toch een bepaalde combinatie
aanwezig is die je bewustzijn ervoor open stellen zodat je er bewust, fysiek & geestelijk in 1 totaal geheel van kan genieten.

Er zijn trouwens wel mixen te vinden die specifiek zijn samengesteld bestaande uit geselecteerde brainwaves die elk hun eigen doel hebben. Zal deze mixen weer eens opzoeken voor de liefhebber. Als we de wetenschap mogen geloven zijn de meesten zelfs helend voor de mens.


De ene keer luister ik bewust aandachtig naar de muziek op een feest naar de verschillende trillingen die het trommelvlies bereiken, de andere keer voel ik bewust aandachtig alleen maar naar de trillingen van het geluid die mijn spieren allemaal opnemen en een weer andere keer doe ik het allemaal tegelijk. Maar onbewust ben je dan nieteens meer zo bewust zoals je normaal over straat zou lopen, je gaat totaal op in wat jou goed doet voelen :)

Soms sta ik stil, soms freak ik lekker, soms dans ik, soms zit ik, soms geniet ik, soms erger ik me aan fouten die storend zijn, allemaal oorzaken van je eigen chemische stoffencombinatie die je zelf extern door middelengebruik ook weer kan beinvloeden.

Het zal allemaal wel de magische kracht van muziek zijn die wereldwijd soortgelijke vertoningen laat zien.

Muziek = Leven



(voor de mensen die er meer over op willen zoeken of de exacte wetenschappenlijke info willen doorlezen, google is your best friend >>>Brainwaves<<<)
Heb dit echt tijden geleden een keer gelezen & is later bij enkele van mijn theorieën samengevoegd naar mijn inzicht van muziek & inhoud daarvan.
 
@ verwijderd: superinteressant! bedankt voor je leuke bijdrage! (Y) :D
goede column! (Y)
De beste column tot nu toe!

Maar komt er nu elke week een gastcolumn of gaat er ook iemand met een vaste frequentie schrijven?
 
Ik mis in de column toch de conclusie waarom muziek nou zoveel met je doet..

Voor de rest een goed geschreven column. Het leest lekker weg :)
 
Uitspraak van BrainErp op zaterdag 6 mei 2006 om 13:18:
Maar komt er nu elke week een gastcolumn of gaat er ook iemand met een vaste frequentie schrijven?

iedereen kan zijn stuk insturen voor zover ik weet! :) dan wordt het gekeurd en al dan niet gepubliceerd. overigens ben ik alweer met de volgende bezig :D
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 6 mei 2006 om 18:58:
Ik mis in de column toch de conclusie waarom muziek nou zoveel met je doet..

ik miste die conclusie tijdens het schrijven van de column zelf ook:

Maar waarom doet muziek dan zoveel met ons?

inmiddels zijn er een aantal leuke reacties gekomen over o.a. serotonine, moet je maar eens nalezen anders (Y) :D
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 6 mei 2006 om 19:11:
ik miste die conclusie tijdens het schrijven van de column zelf ook:


Elk persoon kan zelf invullen waarom muziek iets met je doet ook al had ik alleen wel verwacht dat er een logische verklaring in je column verwerkt zou zitten. Ik wil zelf ook wel keer een column schrijven, alleen me nederlands laat het denk ik afweten haha:p
 
Uitspraak van A_vT op zaterdag 6 mei 2006 om 00:12:
goede column!


Inderdaad! (y)
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 6 mei 2006 om 19:10:
iedereen kan zijn stuk insturen voor zover ik weet! dan wordt het gekeurd en al dan niet gepubliceerd. overigens ben ik alweer met de volgende bezig


Ik wacht vol nieuwsgierigheid! :yes:
Wel een leuk stuk :)

Maar denk na over wat nou een echt column is. Letten op schrijfstijl, opbouw, woordkeuze ed. Anders schiet ie zn doel voorbij.

Maarrre, goed gedaan hoor, ik mag pas wat zeggen als ik ook iets geplaatst heb.
 
leuQ stukkie.
Artiest {SHOWLIST artist 4319, 123131}
Uitspraak van >>LIEK<< op zondag 7 mei 2006 om 11:40:
Letten op schrijfstijl, opbouw, woordkeuze ed. Anders schiet ie zn doel voorbij.

gadverdamme.........als of ik weer op school zit!