Partyflock
 
­ Nederland

De leegheid van house?

door , gepubliceerd op
De leegheid van house?
7 juli 2006
House (alles van groovy club tot vette schranz en van hardstyle tot acid) bestaat uit een stapeltje vierkwartsmaten. Omdat trance gewoon uit 1 lange loop bestaat, valt die ‘muzieksoort’ even buiten de beschouwing. Afhankelijk van het soort house een bepaalde bass er in, een high-hat met een clapje er door en een lekkere melodie erbij. Meer is het niet; telkens hetzelfde truukje. Iedereen die zelf wel eens iets in elkaar heeft gezet (en da’s met de huidige programma’s echt geen kunst meer), kan dat beamen. Waarom kan anders zo ongeveer elke houseplaat in de volgende worden gemixt? Probeer dat eens met een andere soort muziek; twee rockplaten kun je echt niet aan elkaar mixen, laat staan de laatste hits van Marco B. en Frans B.

Ondanks haar electronische origine en simplistische eenvoud, is er geen muziekstroming die me meer en dieper kan raken dan house. Wanneer je er echt naar luistert (of juist op de manier zoals niet-housers er naar luisteren) zijn het echt niet meer dan electronische bliepjes plus wat uit een apparaat getrokken bassen. Niks geen met gevoel gespeelde saxofoon (Charlie Parker) of met liefde geraakte piano (Alicia Keys). En toch staan we daar weer in het weekend, met kippenvel op de armen en rillingen over de rug, bij een heerlijke set van een beukende Deepack, relaxte Fedde le Grand, stampende Outblast, raggende Solid Decay of meesterlijke Donkey Rollers. Lichten uit, geluid hard, vrienden erbij en voor de zeshonderste keer springend op een eenzelfde soort mix dan een weekje eerder. Maar toch zwaar genietend. Waarom zette ik vanmorgen met me slaperige kop een vette liveset Super Marco May op om de dag te laten beginnen en droom ik al weer weg naar het aanstaande weekend (slecht plan trouwens in de auto)?

Is house dan echt alleen maar eventjes de vulling om de drukte vergeten? Slechts de vervanger van de dagelijkse stress? Een middel om je lekker te kunnen laten gaan? Of, nog erger, een commercieel product waar we allemaal verslaafd aan denken te zijn (oh nee, trance werd al uitgesloten in de vergelijking)? Ik kan er niet bij dat deze simpele muziek mij en al die anderen zo diep kan raken. Die mij die mooie meid die naast me staat gewoon kan laten vergeten. Die me ’s ochtends met de met de grootste glimlach naar buiten kan laten lopen, terwijl het geld op is, de kater komt opzetten en me lichaam weer is gebroken. En me desondanks uit laat zien naar het aanstaande weekend waarin we weer mogen...

Zoals met alle liefdes is de aantrekkingskracht vaak onverklaarbaar. Zou ik dat dan ook maar niet moeten proberen en slechts genieten van het moment? Deze column maar weer weggooien en maar een partyverslag gaan schrijven? Of me simpelweg gaan voorbereiden op het aanstaande weekend? Mocht er iemand het antwoord hebben, dan hoor ik het graag. Misschien kunnen we het er tijdens het stappen komend weekend over hebben? Ik ben die gast die zo aan het genieten is...

432 opmerkingen

 
Uitspraak van Rudy303™ op woensdag 26 juli 2006 om 17:19:
En als ik zeg dat iets simpel is, haalt dat niets weg van de schoonheid. House vind ik nogal wat makkelijker te maken dan bijvoorbeeld rock, of hiphop. Ik denk zelfs dan een gemiddelde top40 plaat..


Vergelijk een plaat van het jumper label alsjeblieft niet met iets wat op ninja tune uit. Je hebt simpele partymuziek (wat dus niet ingewikkeld hoeft te zijn, als het maar dansbaar is) en echte muziek om thuis naar te luisteren. Daarnaast kun je veel muzieksoorten ook niet echt met elkaar vergelijken. Een ballad is bv. iets totaal anders dan wat een bigband speelt.
Uitspraak van Rudy303™ op woensdag 26 juli 2006 om 17:19:
En als ik zeg dat iets simpel is, haalt dat niets weg van de schoonheid. House vind ik nogal wat makkelijker te maken dan bijvoorbeeld rock, of hiphop. Ik denk zelfs dan een gemiddelde top40 plaat.. Maar het blijft de meest fantastische muziek die bij mij kriebels tot op me tenen geeft! Da's juist het leuke


Denk er niet te makkelijk over, als je vanaf je vierde een gitaar had gehad, dan was een rocknummer (paar accoordjes en een sklappe "ik hou van jou" tekst) toch stukken makkelijker te maken dan jezelf verdiepen in tigduizend knopjes in Cubase/HW/Etc ;) Wel leuk om eens een normale discussie (met de altijd nodige uitzonderingen daargelaten) te zien hier.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Freeky D. op woensdag 26 juli 2006 om 17:20:
Dat housemuziek vaak uit 4 kwartsmaten bestaat is inderdaad simplistisch te noemen in vergelijking met instrumentale muziek, toch is deze vorm van "RITME" een van de basis beginselen van muzikale expressie. De bass geeft een hypnotizerende werking als er maar lang genoeg in t' zelfde ritme gedraaid wordt. Muzikale stamrituelen in Afrika, Zuid- Amerika en Azie vertonen de zelfde samenstelling in opbouw kwa bassen, hi-tones en melodieen.
Nee, house muziek is zeker niet leeg eerder natuurlijker dan andere muzieksoortenlaatste aanpassing 26 juli 2006 17:22


Klopt vind ik. Het verschil tussen tribal dance in afrika en een muziek zoals schranz is heel klein. De eerste keer toen ik schranz hoorde dacht ik eerst ff 'zo ééntonig' , 2 glazen bier erbij en een uur later was ik al in trance van dat continu beuken van die bas. Ik ben zoiets ook meer en meer gaan apprecieren , ondanks het 'simpeler' lijkt opgebouwd...
 
hee Roedie leuk stukje tekst, je zou inderdaad boeken moeten gaan schrijven!
Beetje jammer dat half partyflock weer zit te zeiken en schijnbaar de inhoud van de column niet snappen!
maare respect!
 
goed stukje
grrrr.... hihi :P

Leuk stukje, doel bereikt: weer iedereen het oneens hahaha !! Maakt niet uit waarover je schrijft, elke reactie die je krijgt is het toch weer niet eens met elke andere reactie die je krijgt...

Peeps: Love, and be loved...

Nog naar Rockit ?? ;-)

(y)
 
Artiest Havoc 303
Jammer dat d'r hier niet van die verstokte rockers op PF zitten, ik hou wel van stevige discussies met kneusjes die beweren dat alles met een gitaar d'r in ver verheven boven welke vorm van dance dan ook is. :p

Luister zelf naar alle soorten muziek, op top40 en r&b na, en kan eerlijk gezegd niks "makkelijkers" ontdekken aan dance als aan bijv. Coldplay of Rowwen Hèze, als je 't tenminste over goed in elkaar gestoken tracks hebt. Bagger wordt in elk muziekgènre geproduceert en bagger is ook hetgeen wat bij de massa aanslaat. Boozy Woozy, Christina Aquilera, Deepack of Ali B, what's the difference?
 
Leuk stukje hoor, alleen een beetje jammer dat je Trance zo slecht hebt begrepen. Als je er dan toch al zo neerbuigend over doet omdat het jouw niet raakt(van mij mag het, ieder zijn smaak), had je het woord Trance ook gewoon helemaal weg mogen laten.
Al eens AANDACHTIG naar een goeie minimal set geluisterd!!! That's the shittiE!!! Zit zeker gevoel in.

Techno, oneindig en altijd vernieuwd!!!

Aanradertje!!!.....:yes:
Artiest {SHOWLIST artist 58712, 46661}
Ja egt he ;DD
Gast, anders mail me de volgende keer als je een nóg slechtere column gaat schrijven. :S

Ik geloof dat jij niet helemaal snapt hoe house/dancemuziek daadwerkelijk in elkaar steek..

En erg slap van je om zo over trance te praten. Vaak zit hier meer diepgang in dan in menig hardstyle plaatje!
laatste aanpassing
 
Uitspraak van .Richard. op woensdag 26 juli 2006 om 19:02:
En erg slap van je om zo over trance te praten. Vaak zit hier meer diepgang in dan in menig hardstyle plaatje!


Understatement!
 
Uitspraak van .Richard. op woensdag 26 juli 2006 om 19:02:
En erg slap van je om zo over trance te praten. Vaak zit hier meer diepgang in dan in menig hardstyle plaatje!

Er zit altijd meer diepgang in een trance plaat!
 
Uitspraak van Veno'79 op woensdag 26 juli 2006 om 18:54:
Techno, oneindig en altijd vernieuwd!!!

Dit vin ik nog grappiger dan de collumn zelf.
Goed stuk kerel :)

Een computer is ook een instrument en als je daarmee een mooie house plaat kan maken vind ik dat net zo knap als met een gitaar een vet rock nummer!

En als een nummer 'simpel' klinkt maar toch weet het kippenvel op je lijf te toveren en je armen de lucht in te gooien vind ik dat helemaal knap.

En met house bedoel ik alle stromingen!!!!

Keep the vibe alive! :)
laatste aanpassing
 
Ik vind het een goede column, de kunst van het spreken is begrepen te worden... en ja je kunt nooit iedereen laten begrijpen wat je wilt overbrengen.

Maar ik vind het een (Y) column!
Uitspraak van verwijderd op woensdag 26 juli 2006 om 10:57:
dat is voor jou house?




House is dance music and hardstyle or hardcore are not dance music at all!!!laatste aanpassing 26 juli 2006 10:57



Kansloos persoon nr......

Hoezo blind!!!!

:frusty:
Wil je nog verder? wil je complexer en dieper? Laat house voor wat het is en luister minimal :p
Uitspraak van Rudy303™ op woensdag 26 juli 2006 om 11:20:
Hoe kan ik, en met mij vele anderen, nou zo wild enthousiast los gaan op lekkere house terwijl het uit een apparaat getrokken muziek is?


Ondanks dat alles machinaal is gegenereerd, de kern van alles komt uit de soul / artiestieke brein van een producer. Daar komt nog het talent bij om net de juiste tonen / frequenties op zo'n manier te bewerken, dat het door een grote soundsystem precies DAT effect geeft waar je gewoon kippevel van krijgt, of een adrenaline stoot. Ja, met geluidsfrequenties kan je dat bereiken bij mensen. Zelf als DJ / producer vind ik het ook heel belangrijk dat de muziek ook op een lekkere tempo gaat. Vanaf de menselijke hartslag, en dan opvoeren. Net als seks. :P Met de nodige opbouw, kloppendheid van beats en melodieen, variatie e.d.

Waarom kan een stukje house mij uit het grootste klotegevoel halen? Wat verklaart het letterlijke kippenvel op me rug terwijl ik al de nummers, sets, aankleding en meer, al vele malen heb gezien en beleefd?



Electronische muziek heeft altijd al veel mensen bij elkaar gebracht. Tijdens mijn laatste optreden op Loveparade werd het weer voor de zoveelste 1000ste keer bewezen. De energie wat electronische muziek bij iemand opwekt maal 1 miljoen is gewoon niet meer te bevatten. Ik zeg met opzet 'electronische muziek'. Ik ben zelf een techno DJ, maar besef wel degelijk dat je HET gevoel kan bereiken met alle soorten vormen van muziek.

Als maar een klein gedeelte van het publiek al op iets kikt, dan kan dat erg aanstekelijk werken voor de rest. Net als een ketting reactie. Dat gevoel wat jij altijd ervaart is niet alleen van de muziek, maar ook de mensen om je heen die hetzelfde gevoel mee beleven. Soms kan dat erg intens worden.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van H*ly Mary op woensdag 26 juli 2006 om 19:34:
Wil je nog verder? wil je complexer en dieper? Laat house voor wat het is en luister minimal :p

Whahaha, ik kan er echt nie bij op welke manier mensen minimal techno complex of diep vinden.

Luister maar wat IDM(Intelligent dance music) of Breakcore/Drum'n'Bass bijv Venetian Snares ofzo
Uitspraak van verwijderd op woensdag 26 juli 2006 om 19:49:
Whahaha, ik kan er echt nie bij op welke manier mensen minimal techno complex of diep vinden.


Yeah wright... Try it out!!! D&B is ook chill mr als je het hebt over House... is minimal, ach laat ook maar, jij hoort/voelt t nie!!! Maakt ook niet uit, ieder z'n ding!!!
Artiest {SHOWLIST artist 1218, 73034}
zonde van de ruimte die dit onzin stuk inneemt op de pagina
 
Artiest Gisus
Maak zelf maar eens een house-track.., Ben al 1.5 jaar bezig met producen (valt niet mee) Heb zwaar respect voor de mensen die het goed kunnen! Wat een grapjas zeg, producen is makelijk zegt ie!)
wie heeft dit geschreven,,? aleen 4 kwart maten,en daarna weer het zelfde,,ja dat is standard,,bei julie in de vier kwarts maat,,bleiv
steeds het zelfde,,in de vier kwarts maat,,doe ik met muziek noten,,komt het steeds anders uit,,voor de gene die dit heeft geschreven
Mijn laatste productie was trouwens een 3 maal 8 kwartsmaat kwa telling.
Tja, wat kan je hier op zeggen he... misschien is de eenvoud wel de kracht van de muziek...

Ikzelf hou heel erg van djembee en derbuka...slagwerk uit Marocco en Turkije.. kan heel simpel zijn,maar super krachtig..monotoom geluid werkt op ons instinct denk ik of zo..

En simpel is toch ook helemaal ok?
volgens mij heeft de maker van dit topic nooit aandachtig naar trance geluisterd :no: