Partyflock
 
­ Nederland

Alle leuke dingen: weg!

door , gepubliceerd op
‘We’re from Holland, Amsterdam!’

‘OOOOH REALLY?? AMSTERDAM???? Wow!!’ Zeiden de Amerikanen steeds tegen mijn ouders, als ze vroegen waar we vandaan kwamen. Mijn ouders en ik zijn meerdere keren op vakantie geweest in Amerika, en telkens werd ons deze vraag gesteld. Gevolgd door deze reactie, ‘Is it true that you can buy drugs anywhere??’ ‘Don’t you get caught?, ‘You people are allowed to smoke pod on the streets, right??’ ’Wow, that’s really amazing!’ Dat is waar Nederland bekend om staat, niet waar? In Nederland wordt drugsgebruik ‘gedoogd’. Je kan het kopen zonder problemen, je kan het gebruiken zonder problemen, je kan het zelf maken zonder problemen en je kan het gebruiken waar en wanneer je wilt (geldt natuurlijk niet voor alle drugs).

Je hoort mij niet zeggen dat ik het goed vind dat als mensen straalbezopen, knetter stoned, zwaar uit hun dak of in een trip over straat lopen. Maar het heeft wel iets. Andere mensen vinden het niet leuk of kunnen er juist om lachen. Zolang ze niemand lastig vallen vind ik het niet erg in ieder geval!

Omdat juist zoveel gedoogd wordt, komen er een stuk minder problemen en ongelukken voor. Denk ik zelf dan. Je kunt drugs hier in de winkel kopen, je gebruikt het in de shop, thuis op de bank, op een feest of gaat in een bos zitten. Valt niemand ermee lastig, geniet van je moment, en als je uitgechillt bent is het klaar. Dat is gewoon Nederland voor het gedoe begon.

Op dit moment gaat alles moeilijker. Je kan in de shop alleen nog kopen, mag alleen nog thuis gebruiken, doe je dit in het openbaar dan krijg je een fikse boete. Het feit dat dingen niet meer mogen, illegaal zijn en stiekem moet, zal meer mensen aantrekken. Mensen vinden het ‘chill’ om nog even een jointje te roken voor ze de trein in stappen. Nu krijg je een boete. Ik zeg: Laat die mensen!! Lang leve de lucht, die is vrij! ‘Ja maar het stinkt zo, die wietlucht’ ‘Nou en! Jij laat vast ook scheten, kan een ander ook last van hebben, alleen is niet zichtbaar dat die stank van jou was. Je kunt ook een stukje verderop gaan staan, ik sta namelijk bij de rookpaal’.

Jongeren vinden het leuk om eens een keer paddo’s te gebruiken, voor de ervaring, voor de gezelligheid. Gewoon voor de leuk! En nu het illegaal is zal er ook een illegale handel komen, zeker weten! En dan is de vraag ‘Heb ik wel goeie paddo’s?’ ‘Heb ik nog wel dezelfde hoeveelheid nodig?’ Tja, dat weten we niet, want het is illegaal, dus misschien niet getest/onderzocht/weet ik veel! Maar goed, niet iedereen denkt er zo veel bij na, gooit maar wat naar binnen, en springt van een flat omdat het te veel was. Illegaal betekent bij mij dus veel meer kans op verkeerd gebruik/ongelukken/bad-trips/doden.

En dan nog het roken!! Daar hebben we nog steeds discussies over! Ik snap best dat mensen last kunnen hebben van rook en vrezen voor hun eigen gezondheid, maar het is de bedoeling dat beide partijen tevreden worden gesteld. Niet alleen de een of de ander. Aan alles zit twee kanten en de juiste beslissing ligt daar tussenin.

Sigaretten zijn nu dus weer duurder geworden, en waarom??? Niet omdat ze zo graag willen dat we stoppen 'want het is zooo slecht voor je!'. Tuurlijk niet! Het is duurder geworden omdat veel mensen gewoon door blijven roken, en de overheid dan meer belasting over een pakje peuken ontvangt! Als iedereen acuut zou stoppen hebben ze die inkomsten niet meer, en gaan ze andere dingen wel duurder maken, zoals de verpakkingsbelasting (het bakje van de super waar je stukje vlees in zit!), alcohol, WAXINELICHTJES (jaja zelfs die!), benzine, vast ook spaarlampen, als ze maar die belastingpremies ontvangen!! En dat gaat iedereen dan voelen, dus wat hebben mensen dan liever??? Eén of twee avonden in de week een keer in een rokerige ruimte staan (en daar zelf een keuze in kunnen hebben) of dat alles duurder wordt en ze daar zelf ook de dupe van zijn??

Ik vind het zelf gewoon te triest voor woorden dat alles hier in NL dat 'plezier' geeft, verboden gaat worden. Alles dat het leven wat draaglijker maakt: Weg!!! Leuk voor in de geschiedenisboeken!! Het lijkt mij dat een ECHTE overheid over de gevolgen van het wel/niet verbieden nadenkt en niet maar gewoon wat aanprutst met de achterliggende gedachten ‘zolang ik maar mijn eigen zakken vul’. Op deze manier gaan we precies op Amerika lijken (is ook niet zo gek met een minister-president die jarenlang de billen van Bush likte) en word je al aangehouden als je twee gram wiet in je auto hebt liggen. Nederland is nu Nederland al niet meer. Het kleine landje met zulke bekende eigenschappen. Waar andere landen toch nog zoveel van kunnen leren. Dat Nederland is nu aan het afbrokkelen. Dus hoe zal Nederland eruit zien over tien jaar? Eigenlijk wil ik het niet eens weten...

292 opmerkingen

 
:gaap:

De zoveelste column over dit onderwerp.
Snap je punt, maar het word een beetje vervelend.
Artiest {SHOWLIST artist 11802, 16036}
Uitspraak van Maris.. op woensdag 31 december 2008 om 15:20:
- een dak boven je hoofd in plaats van een kartonnen doos en een asbestplaat

Niet mee eens hoor...
Als je om redenen je huur niet meer kan betalen, wordt je er toch net zo hard uitgesodemieterd en kan je het uitzoeken hoor ;)
Eindelijk iemand die hetzelfde standpunt heeft als ik!!

Goed verhaal, niet echt een column, maar de boodschap komt zeker over! Volgende keer iets minder vraagtekens gebruiken (F)
toen ik de titel las dacht ik, oh weer een zeurverhaal over paddo's en rookverbod, en ja hoor...

mensen hou toch ns op, we weten wel dat het klote geregeld is allemaal!
als je het mij vraagt is het allemaal logisch, ging je 15 jaar geleden naar een kantoor van een willekeurige bank had je een 100-tal hokjes met rokende bellende mensen, dat is nu niet meer denkbaar en vraag maar aan iemand wat ze ervan vinden, goede zaak toch, ok, nu over een jaar of 10-15 ga maar naar de kroeg en vraag aan degenen daar van rond de 20-25 jaar oud wat ze ervan zouden vinden als er binnen gerookt mag worden, ik denk dat je een antwoord als : Dat is toch niet normaal! of : Bah bah wat smerig,

ik rook zelf, werk zelf in de horeca, mij maakt het niet veel uit.....

en over de paddo's e.d. das ook weer krom geregeld, je mag ze niet kopen maar wel grow-kitjes.... Dusssssss ik ga straks mijn eigen paddo-handel beginnen haha iemand interesse? ;)
als iedereen nou stopt met roken, autorijden en alcohol drinken raakt Nederland in een dal :O
agree (Y)
Ben het er met mijn 15 jaartjes helemaal mee eens,
ik ben nog jong, maar ik meng me wel een beetje in de politiek,
en waar het nu heengaat met nederland vind ik niet best.
Uitspraak van :$ Danje :$ op woensdag 31 december 2008 om 15:21:
Wat een onzin dus de niet rokers moeten maar lekker thuis een biertje drinken en de rokers mogen lekker in het café zuipen en roken. Maak lekker een rookhok waar iedereen elkaar lekker rook kan laten inblazen.

Ik ben zeker VOOR een aparte rookruimte, duh! Het gaat er om dat ze hier zelf nog een keuze in hebben maar niet als ALLES voor hen zelf ook duurder gaat worden. Nu wordt er reteveel belasting betaald over een pakje sigaretten, maar dat merken ze zelf niet in hun portomonnee! Snappiewappie?
Uitspraak van Hanskee:honger: op woensdag 31 december 2008 om 10:29:
kvoel een kleine frustratie bij de schrijfster..

Klopt!!:$ Ik ben nu 20, en zie het al gebeuren dat ik in een land kom te leven war geen drol meer aan is, alles wordt duurder en duurder, dingen die je (op z'n tijd) leuk vindt om te doen kunnen niet meer. Meer criminaliteit (door illegale drugshandel bv.). Dan wordt de hele sfeer hier toch verpest?!


Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 december 2008 om 16:15:
De zoveelste column over dit onderwerp.
Snap je punt, maar het word een beetje vervelend.

Snap ik ook best hoor! Maar juist omdat er ook mensen zijn die hele domme columns schrijven over dat het eigenlijk wel een goed idee is allemaal, wilde ik ff mijn mening geven :D
 
Wat hebben we het toch ook slecht he :vaag:
Ook ik ben het helemaal eens met je column ! :d
Eens, veel te veel regels!
Nederland zelf heeft weinig een mening, omdat er alles wordt nageaapt van Amerika:S:S:S
De laatste paar columns die ik heb gelezen vond ik niet zo heel boeiend maar deze heeft wel iets..
miss stukje waarheid??
Waarschijnlijk zal het wel de oorzaak zijn dat ook ik me wel eens bezig houdt met de leukere dingen int leven, dat ik t een schande vind dat we op een maatschappij gaan lijken die heel wat weg heeft van Stalin in zijn tijd...

En zoals Che Guevara zou zeggen:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 december 2008 om 00:02:
Revolutie gooi je vuist in de lucht

Btw de beste wensen aan iedereen hiero en dat we ook volgend jaar van de betere dingen int leven mogen genieten :D
Vind dit meer een kladblaadje waarop je in spreektaal je frustratie uit.
Maar ik snap je punt.. het is alleen alweer zo uitgekauwd.
Leuk dat er veel over gesproken wordt, maar DOE dan ook wat.

Daarbij moet je dit soort dingen van twee kanten bekijken..
De partijen die nu regeren (en die wij overigens zelf gekozen hebben), doen dit echt niet om mensen te 'pesten'.

Wat betreft dat roken betreft.. Mochten wij met z'n allen acuut stoppen dan zouden uiteraard andere producent omhoog gaan qua prijzen,
maar ook hier zit weer een andere kant aan het verhaal, zoals een verhoogde kans op allerlei ziektes wat in het geheel ook geld kost.

Voordat je zo'n column wilt schrijven, ga dan eerst bij jezelf te rade..
Want je zult ongetwijfeld anders denken over dingen en dingen anders aanpakken maar dingen moet ook in evenwicht zijn.

Blabla, zo kan ik ook nog wel even verderzeiken.. ^^
laatste aanpassing
Ooh.. en volgens mij wordt 'column' omschreven als een 'bijzondere eigen inhoud' dat men bijdraagt aan iets.
Dit is zeker eigen bijdrage, maar nu niet echt bijzonder meer.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 december 2008 om 16:15:
De zoveelste column over dit onderwerp.
Snap je punt, maar het word een beetje vervelend

maar doodzwijgen helpt zeker niet..
of je moet er het mee eens zijn hoe het nu gaat in dit land.
Ik ben het eens met de collum schrijver!

beetje bij beetje zie je idd dit land afbrokkelen, en dan met name kwa respect op straat en dan heb ik het nog niet eens over discriminatie!

Ik steek "mijn 2 vuisten in de lucht"
Kansloze column. Soms heb je wel een punt maar als je maar even als feit aanneemt dat "een ECHTE overheid over de gevolgen van het wel/niet verbieden nadenkt en niet maar gewoon wat aanprutst met de achterliggende gedachten ‘zolang ik maar mijn eigen zakken vul’", dan moet je toch echt verkeerde paddestoelen bij je illegale straatverkoper hebben gehaald ;)
Uitspraak van .Stef. op woensdag 31 december 2008 om 19:32:
Kansloze column.

ben ik het mee eens

verhalen van "land afbrokkelen" "slecht kabinet" linea recta de prullenbak in --> \_/
kijk toch verdomme eens verder dan je neus lang is.Tenzij je dieper op deze problemen in gaat, en ook eens probeert te kijken door de bril van een ander, kan je hier eigenlijk niets zinnigs over zeggen. Ja je persoonlijke mening, en doemscenario's die kant nog wal raken... maar wat hebben we daaraan :/?
Die regels worden heus niet voor niets ingevoerd. En dit alles heeft ook tijd nodig om "geaccepteerd" te worden.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 december 2008 om 13:19:
Leukste is dan nog wel dat ik ergens meende te hebben gelezen dat Klink alcohol ook stapje voor stapje gaat proberen te verbieden.­

meende te hebben gelezen.. :O call the papers !
is toch gewoon om moe van te worden deze comments hier :/
laatste aanpassing
Goed verhaal!
helemaal mee eens!!
 
goede column (y)
zo den ik ook wel eens over ons mierenneukerige lande :s
alles gaat tegenwoordig alleen nog maar om geld.
en als het even kan verbieden ze alles wat ze niet aanstaat :/
Uitspraak van Maris.. op woensdag 31 december 2008 om 15:20:
D66

De enige partij waar ik me ooit in heb kunnen vinden, al dat christen gejank en dat arbeiders pvda gezeik staat me niet aan. Oke D66 is vind ik me maar in 9 van de 10 punten, maar dat is meer dan de -10 van de 10 van CU.
niet zo gefrustreerd joh.. :aai:
 
Artiest Vinn-Y-L
slechte column!
je taal en leestekengebruik onderstreept nog maar eens dat je mening niet met goede argumenten te onderbouwen is.
 
Vincee en alle andere die zeiken, ga naar het rookvrije cafe op de hoek!!! Stakkers, schrijf zelf iets, kijken of jij het beter kan!

I`M OuT*
 
Uitspraak van Dhr. Avada op woensdag 31 december 2008 om 21:12:
Die regels worden heus niet voor niets ingevoerd. En dit alles heeft ook tijd nodig om "geaccepteerd" te worden.

En dit gaat me gezeik opleveren.....:$

Ooit werd er een regel bedacht waarbij mensen een ster op hun kleding moesten dragen.
Daar is ook vast wel goed over nagedacht.
En het had tijd nodig om geaccepteerd te worden......
(wat ben ik blij dat er ook zelfnadenkende mensen waren die, toen, niet alles klakkeloos aannamen van de regering, anders waren we met z'n allen duits aan t praten)


Niert alle keuzes die voor ons genomen worden door de overheid zijn goed.
De vliegtax....zou geld opleveren, gevolg: er moet geld bij en we gaan massaal via duitsland/belgië vliegen.
Rekenfoutje van de regering? of onnadenkendheid?

Koopkracht zal niet verminderen...horen we al jaren.
De realiteit is dat het niet zo is.
Rekenfoutje van de regering? of onnadenkendheid?

Na het zuur komt het zoet. Realiteit: het zuur is zoutzuur geworden.
Rekenfoutje van de regering? of onnadenkendheid?


Niet alle regels en wetten zijn GOED voor ons allen.
Het gedoogbeleid werkte....
Totat ze zich er weer mee gingen bemoeien en dingen terugdraaiden.
Toen begonnen de problemen.
En het gebruik uitbannen............

Gaat ze net zo min lukken, als de drooglegging om alcohol uit te bannen.
De gevolgen echter worden alleen maar erger als de overheid dit beleid dat ze in werking gezet hebben, doorvoeren.