Partyflock
 
­ Nederland

Alle leuke dingen: weg!

door , gepubliceerd op
‘We’re from Holland, Amsterdam!’

‘OOOOH REALLY?? AMSTERDAM???? Wow!!’ Zeiden de Amerikanen steeds tegen mijn ouders, als ze vroegen waar we vandaan kwamen. Mijn ouders en ik zijn meerdere keren op vakantie geweest in Amerika, en telkens werd ons deze vraag gesteld. Gevolgd door deze reactie, ‘Is it true that you can buy drugs anywhere??’ ‘Don’t you get caught?, ‘You people are allowed to smoke pod on the streets, right??’ ’Wow, that’s really amazing!’ Dat is waar Nederland bekend om staat, niet waar? In Nederland wordt drugsgebruik ‘gedoogd’. Je kan het kopen zonder problemen, je kan het gebruiken zonder problemen, je kan het zelf maken zonder problemen en je kan het gebruiken waar en wanneer je wilt (geldt natuurlijk niet voor alle drugs).

Je hoort mij niet zeggen dat ik het goed vind dat als mensen straalbezopen, knetter stoned, zwaar uit hun dak of in een trip over straat lopen. Maar het heeft wel iets. Andere mensen vinden het niet leuk of kunnen er juist om lachen. Zolang ze niemand lastig vallen vind ik het niet erg in ieder geval!

Omdat juist zoveel gedoogd wordt, komen er een stuk minder problemen en ongelukken voor. Denk ik zelf dan. Je kunt drugs hier in de winkel kopen, je gebruikt het in de shop, thuis op de bank, op een feest of gaat in een bos zitten. Valt niemand ermee lastig, geniet van je moment, en als je uitgechillt bent is het klaar. Dat is gewoon Nederland voor het gedoe begon.

Op dit moment gaat alles moeilijker. Je kan in de shop alleen nog kopen, mag alleen nog thuis gebruiken, doe je dit in het openbaar dan krijg je een fikse boete. Het feit dat dingen niet meer mogen, illegaal zijn en stiekem moet, zal meer mensen aantrekken. Mensen vinden het ‘chill’ om nog even een jointje te roken voor ze de trein in stappen. Nu krijg je een boete. Ik zeg: Laat die mensen!! Lang leve de lucht, die is vrij! ‘Ja maar het stinkt zo, die wietlucht’ ‘Nou en! Jij laat vast ook scheten, kan een ander ook last van hebben, alleen is niet zichtbaar dat die stank van jou was. Je kunt ook een stukje verderop gaan staan, ik sta namelijk bij de rookpaal’.

Jongeren vinden het leuk om eens een keer paddo’s te gebruiken, voor de ervaring, voor de gezelligheid. Gewoon voor de leuk! En nu het illegaal is zal er ook een illegale handel komen, zeker weten! En dan is de vraag ‘Heb ik wel goeie paddo’s?’ ‘Heb ik nog wel dezelfde hoeveelheid nodig?’ Tja, dat weten we niet, want het is illegaal, dus misschien niet getest/onderzocht/weet ik veel! Maar goed, niet iedereen denkt er zo veel bij na, gooit maar wat naar binnen, en springt van een flat omdat het te veel was. Illegaal betekent bij mij dus veel meer kans op verkeerd gebruik/ongelukken/bad-trips/doden.

En dan nog het roken!! Daar hebben we nog steeds discussies over! Ik snap best dat mensen last kunnen hebben van rook en vrezen voor hun eigen gezondheid, maar het is de bedoeling dat beide partijen tevreden worden gesteld. Niet alleen de een of de ander. Aan alles zit twee kanten en de juiste beslissing ligt daar tussenin.

Sigaretten zijn nu dus weer duurder geworden, en waarom??? Niet omdat ze zo graag willen dat we stoppen 'want het is zooo slecht voor je!'. Tuurlijk niet! Het is duurder geworden omdat veel mensen gewoon door blijven roken, en de overheid dan meer belasting over een pakje peuken ontvangt! Als iedereen acuut zou stoppen hebben ze die inkomsten niet meer, en gaan ze andere dingen wel duurder maken, zoals de verpakkingsbelasting (het bakje van de super waar je stukje vlees in zit!), alcohol, WAXINELICHTJES (jaja zelfs die!), benzine, vast ook spaarlampen, als ze maar die belastingpremies ontvangen!! En dat gaat iedereen dan voelen, dus wat hebben mensen dan liever??? Eén of twee avonden in de week een keer in een rokerige ruimte staan (en daar zelf een keuze in kunnen hebben) of dat alles duurder wordt en ze daar zelf ook de dupe van zijn??

Ik vind het zelf gewoon te triest voor woorden dat alles hier in NL dat 'plezier' geeft, verboden gaat worden. Alles dat het leven wat draaglijker maakt: Weg!!! Leuk voor in de geschiedenisboeken!! Het lijkt mij dat een ECHTE overheid over de gevolgen van het wel/niet verbieden nadenkt en niet maar gewoon wat aanprutst met de achterliggende gedachten ‘zolang ik maar mijn eigen zakken vul’. Op deze manier gaan we precies op Amerika lijken (is ook niet zo gek met een minister-president die jarenlang de billen van Bush likte) en word je al aangehouden als je twee gram wiet in je auto hebt liggen. Nederland is nu Nederland al niet meer. Het kleine landje met zulke bekende eigenschappen. Waar andere landen toch nog zoveel van kunnen leren. Dat Nederland is nu aan het afbrokkelen. Dus hoe zal Nederland eruit zien over tien jaar? Eigenlijk wil ik het niet eens weten...

292 opmerkingen

Uitspraak van kalekoen.nz op woensdag 31 december 2008 om 04:16:
Maar dan toch weer snel terug naar Nieuw Zeeland.
Queenstown, the place to be!!!

ach ja ieder zijn plezier, mijn broer heeft er gewoond en die was juist blij dat hij er na een jaar weg kon omdat het er zo saai was en miste amsterdam, hij woont trouwens nu in australie, dus is niet terug naar amsterdam gekomen.

ben het eens met je column.
van mij part alles legaliseren..ook de hard drugs. de mensen die eraan kapot gaan gaan er toch wel aan kapot..alles wat niet mag is leuker dan het wel mogen..in america heb je veel meer drugsverslaafde als hier.waarom? omdat ze daar ook geen voorlichting krijgen.ze worden dom gehouden.
Dit zou wel eens als speech gebruikt mogen worden;)
Uitspraak van stardust (k) op woensdag 31 december 2008 om 09:30:
ben het eens met je column.
van mij part alles legaliseren..ook de hard drugs. de mensen die eraan kapot gaan gaan er toch wel aan kapot..alles wat niet mag is leuker dan het wel mogen..in america heb je veel meer drugsverslaafde als hier.waarom? omdat ze daar ook geen voorlichting krijgen.ze worden dom gehouden.

Ik ben alles behalve anti-drugs en gebruik zlef ook regelmatig een :xtc: maar legaliseren is ook weer zo wat ... dan gaan veel meer mensen het gebruiken ....

Wat zeg ik nou ... LEGALISEREN dus ... hoe meer zielen, hoe meer vreugd !
kvoel een kleine frustratie bij de schrijfster..
njah mss slaan we wel door met het verbieden, maar kijk naar de overlast van alle fransen en duitsers die naar de shops komen om wiet te halen, en vervolgens knetter stoned in de auto terug naar belgie rijden. Ik woon in Maastricht en per week komen een half miljoen duitsers en belgen naar Maastricht om wiet te halen. Erg plezierig zijn die mensen niet.
Van het roken ben ik met je eens, opstap gaan is ook minder gezellig geworden, maar van de andere kant, je maakt togh je eigen feesje ?? niet de rokerige ruimte waar je in staat??
Verder begrijp ik t wel hoor:aai:
Wat denken jullie ervan om in 2009 gewoon elke Zaterdagmiddag op het Binnenhof af te spreken om te gaan rellen??!!

Misschien werkt dat een keertje beter als ze toch geen gehoor geven aan het volk?

Duzzzz aankomende Zaterdag 14.30 op het Binnenhof!! Tot dan!!! :p:P:P

Ojah... En een fijne jaarwisseling alvast!!(Y)
 
column zelf is beetje generiek maar leest lekker makkelijk en snel weg.

ik rook niet en gebruik zelf geen drugs, ik kies er echter niet voor maar ik vind het belangrijk dat ik keuzes mag maken in mijn leven.
helaas hebben we nu een heel eng kabinet met 2 christelijke partijen waarbij het accent ligt op het gereformeerde calvinistische gedachtegoed.
en laten we wel wezen, binnen het calvinisme is geen plek voor de leuke dingen in het leven en dus krijgen we een overmatig betuttelende samenleving waarbij de overheid voor jou gaat denken.

ik meen me ter herinneren dat in het verleden ook al zo'n samenleving bestaan heeft, nl. de Sovjet-Unie(USSR).
de geschiedenis heeft bewezen dat het communistische dogma simpelweg niet werkt, mensen willen vrijheden en willen zelf keuzes maken (al zou dit enge kabinet graag zien dat we in zo'n samenleving terecht gaan komen).
bovendien, mijn vriendin die van Letse afkomst is heeft de Sovjettijd meegemaakt en zij vindt ook dat we hier in NL veel teveel regels hebben waardoor het lijkt alsof we in de USSR wonen, en dat willen we toch niet????

ik in ieder geval niet.

Wat mij betreft mogen ze drugs legaliseren, helaas laat je daar de criminelen ook door meelegaliseren maar in ieder geval haal je het uit het criminele circuit, kun je er belastingen over hebben en heeft justitie meer tijd voor nuttige dingen.
en dan heb ik het dus niet over die betuttelende snelheidscontroles en flitspalen bijhouden want dat is ook enorm betuttelend...
ik schreeuw dit al jaren van de daken en niemand geloofde me gelukkig heb ik hier al wat aanhangers gevonden. perfecte column :D
laatste aanpassing
Uitspraak van stardust (k) op woensdag 31 december 2008 om 09:30:
in america heb je veel meer drugsverslaafde als hier.waarom? omdat ze daar ook geen voorlichting krijgen.ze worden dom gehouden

Klopt. In de US krijgen ze bijvoorbeeld ook de evolutietheorie NIET op school geleerd. Stemt niet met hun christelijke moraal.

Nederland wordt vercracked door de christelijke partijen.

ALSJEBLIEFT MENSEN, stem bij de volgende verkiezingen MASSAAL op de VVD..
Ik vind dat Nederland heel tolerant is ten opzichte van drugs.
Zo slecht hebben we het hier niet als het om drugs gaat.
Kijk maar eens als je word gepakt met een paar pillen, dan word het
afgenomen afstandsverklaring moet je tekenen en je bent een vrij man(1e keer)
In het buitenland ben je lang niet jarig....
Rokers die nu geisoleerd moeten roken vind ik niet meer dan logisch,
vind dat iedereen een vrije keus moet hebben of hij in rook wilt staan
de ja of de nee.
'T blijft tenslotte schadelijk.
 
Uitspraak van Bas [Red Faction] op woensdag 31 december 2008 om 00:11:
Kan me hier wel in vinden, denk ook dat ik hier over 10 jaar niet eens meer wil wonen ondanks al het moois dat Nederland (op dit moment nog) te bieden heeft.

Is wel meer een opsomming van ergernissen, dan een column, maar vooral het paddo-verbod was voor mij ook een druppel die de emmer deed overlopen... Ab Klink moeten ze maar eens een lekker paddo-thee'tje voorzetten. Pannekoek

Uitspraak van roelp op woensdag 31 december 2008 om 00:40:
IK DOE MEE!!!!

Ik ook, waar inschrijven ? :p
laatste aanpassing
Ach joh, drank is in 10 jaar tijd 2 x zo duur geworden, en van de meeste drugs is de prijs minimaal gehalveerd....

Gek he? Dat half(...) nederland is overgestapt van een drankverslaving naar een drugsverslaving!:P

Gouden tijden voor de dealers iig!

Je hoort mij niet zeggen dat ik het goed vind dat als mensen straalbezopen, knetter stoned, zwaar uit hun dak of in een trip over straat lopen. Maar het heeft wel iets. Andere mensen vinden het niet leuk of kunnen er juist om lachen. Zolang ze niemand lastig vallen vind ik het niet erg in ieder geval!
Artiest {SHOWLIST artist 66688, 115763}
Ze beslissen over dingen, waar ze zelf nog niet eens van weten wat het nou precies is!! :[
Goeie column!
Leest lekker weg en k ben t helemaal met je eens...
 
Artiest {SHOWLIST artist 17148, 32373}
Uitspraak van Soofisticated. op woensdag 31 december 2008 om 11:07:
vind dat iedereen een vrije keus moet hebben of hij in rook wilt staan
de ja of de nee.
'T blijft tenslotte schadelijk.

yes (kroegen & discotheken) en no (de big mf'ing partys)

het moet niet zo zijn wanneer ik op een groter feest sta en een peuk op steek, dat ik er word uit geflikkerd terwijl er naast me ene staat te punten :P
Goed onderwerp, had nog wel iets beter kunnen worden verwoord. Wel leuke column! (Y)
Uitspraak van Rob Koopmans op woensdag 31 december 2008 om 11:14:
Ze beslissen over dingen, waar ze zelf nog niet eens van weten wat het nou precies is!! :[

So true, om dit te benadrukken; zie deze:



Dit geeft maar aan waar op ministers hun besluiten baseren, van horen zeggen.
laatste aanpassing
Stelletje laffe honden daar in de 2e kamer, het is allemaal de schuld van die vervloekte brave borst: Rouvoet.
Die verzint weer een saaie betuttelend regeltje en JP denkt: Ach weet je wat ik ben het er wel weer mee eens...

Het beeld dat Amerika en de rest van de wereld over ons heeft moeten we in stand houden, dat is de Nederlandsche cultuur!!
Tijd voor een flinke revolutie!!! Laat maar weten wanneer we de 2e kamer overnemen ik ben dr bij!!!
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 december 2008 om 00:02:
Revolutie gooi je vuist in de lucht
Leuk stukkie :)
 
goed geschreven helemaal mee eens (Y):>
 
Dat probleem heeft België al langer , wat geweten is. Speed , pillen , .. Niemand weet nog wat ze naar binne werke en niemand zal ook de moeite neme om het te laten testen. "Het zal wel goed zijn."

Een versoepeling mag er (in beide landen) aankomen , ik ben regelrecht voorstanden!

Nu vraag ik me wel af wat de reacties zijn van niet-gebruikers..
Uitspraak van M0l! op woensdag 31 december 2008 om 11:39:
So true, om dit te benadrukken; zie deze:

­

Dit geeft maar aan waar op ministers hun besluiten baseren, van horen zeggen.

Achteraf bleek dat het niets met paddo's te maken had ;)
laatste aanpassing
Goeie column:D
 
Uitspraak van JosLos op woensdag 31 december 2008 om 12:01:
Achteraf bleek dat het niets met paddo's te maken had

maar werden ze wel verboden :frusty:
Klopt helemaal! Goede column! :D
 
Leuke column, het betuttelbeleid van Nederland gaat mij ook steeds meer irriteren.

Ik heb zelf vijf jaar in een smartshop gewerkt in de Damstraat in Amsterdam. Paddo's waren één van onze grootste inkomsten, dat valt nu helaas weg en daar lijden heel veel smartshops onder. Er is helemaal niets mis met paddo's, mits je het op een verstandige manier en in een vertrouwde omgeving gebruikt. Over het algemeen ga je pas bad-trippen als je paddo's gebruikt met andere verdovende middelen, alcohol of als je te veel gebruikt (uitzonderingen daar gelaten). Daarom zou het verstandig zijn als er betere voorlichting zou komen over drugs bij jongeren, om ze te leren om op een verstandige manier met drugs om te gaan. Want laten we wel wezen, bijna iedereen experimenteert op jongere leeftijd wel met drugs en het verbieden van drugs maakt dat experimenteren echt niet minder! Wel maakt het de controle minder en dat vind ik een slechte zaak.

Nu moet ik in de herfst ook nog 's gaan checken of ik toevallig geen verkeerde paddestoelen in m'n tuintje heb groeien! Het moet niet gekker worden! :9

Wat was er mis met het gedoogbeleid? Laat die mensen lekker een jointje roken, of het nu wel of niet mag, blowen doen ze toch wel. Als dat straks ook niet meer mag, krijg je een stijging van de criminaliteit want mensen blijven toch wel wiet gebruiken/verhandelen. Bovendien heb je op deze manier ook nog controle over de kwaliteit van de wiet en enigszins controle over de leeftijd waarop ze wiet mogen kopen.

Steeds meer coffeeshops worden gesloten in Amsterdam, ik vind dat echt heel jammer want het hoort bij het straatbeeld. Bovendien is het ook een gigantische toeristen trekker. Wat als alle coffeeshops straks gesloten zijn? Waar komen de toeristen dan voor naar Amsterdam, voor de tulpen en de klompen? ;)

En dan nog zoiets, de Wallen! Ik heb er 5 jaar praktisch naast gewerkt en nooit ergens last van gehad. Natuurlijk heb je er criminaliteit, maar dat heb je overal wel. Er is daar zoveel politie controle en er gelden daar zoveel nieuwe regels (wat betreft junkies, dealers, zwervers etc) dat het daar helemaal niet zo onveilig is. Ik liep altijd van mijn werk, langs de wallen, naar het centraal station. Het is daar altijd zo druk, dat ik me daar veiliger voel dan op een of ander rustig plekje.

Wat moet er met de prostituees gebeuren als dat straks ook niet meer mag? Daar hebben ze juist een veilige omgeving en heb je controle over die meiden. Vrouwtjes van het Leger des Heils lopen daar ook altijd rond om te kijken hoe het met die meiden gaat, ik vind dat een goede zaak.

Die meiden betalen ook gewoon belasting en zijn zelfstandig ondernemer. Geweldig toch? Zo hebben ze zelf de touwtjes in handen, beslissen ze over hun eigen leven en voorkom je dat die meiden in de vrouwenhandel terecht komen. Prostituee is het oudste beroep ter wereld en prostituees zullen er ook altijd blijven... Dan heb je toch liever dat ze dat gewoon veilig kunnen doen en niet onder erbarmelijke omstandigheden?

Op deze manier gaan we steeds meer de kant van Amerika op! De gevangenissen zitten daar overvol voor kleine vergrijpen met softdrugs etc, dat kost alleen maar geld en het is nergens voor nodig.

Het hypocriete van alles vind ik nog, dat alcohol wel gewoon legaal is. Terwijl het algemeen bekend is hoe verslavend dat is en wat het met je doet. Maar dat word algemeen geaccepteerd en word verder niet over gepraat, want daar verdient de overheid centjes mee he?! :frusty:

Alles legaliseren zal volgens mij nooit gebeuren, maar dat lijkt me opzicht nog geen eens een hele slechte oplossing. Er blijven altijd mensen die niet verstandig om kunnen gaan met drugs, of het nu legaal is of niet. Bovendien denk ik dat als iets legaal is, het meteen een stuk minder interessant is... (y)
laatste aanpassing