Partyflock
 
­ Nederland

Rookverbod misschien niet zo onzinnig?!

anoniem gepubliceerd op
Rookverbod misschien niet zo onzinnig?!
14 december 2008
Vanaf de invoering van het rookverbod stuiten we op een groot verzet. Rokers voelen zich betutteld en de horeca ondernemers voelen zich benadeeld. In mijn sociale netwerk ontbreekt het niet van de 'gezelschapsrokers' de 'verveelde roker' en de 'stressroker', zelf heb ik ook een paar jaar deel gemaakt van deze wereld achter het rookgordijn. Toegegeven is dan ook dat ik met plezier mijn peukjes heb gerookt.

Bij invoering van het rookverbod voelde ik daarom ook mee met de mensen die nu naar buiten werden gejaagd om aan hun nicotine behoefte te voldoen. Het is toch betuttelend van de overheid om zich met ons gedrag te bemoeien? In de kroeg hoort toch gerookt te worden? Maar wat nu, als je het eens van de andere kant bekijkt. Een objectieve blik op de zaak werpen. Een meerderheid van de rokers keurt het roken niet eens goed en zegt diep van binnen eigenlijk wel te willen stoppen. De invoering van het rookverbod in openbare gebouwen en kantoren werd overladen met positieve reacties van zowel niet-rokers en rokers. Ondanks deze feiten blijft de vraag waarom het verzet in de Horeca zo groot blijft.

Naar mijn idee hebben we hier te maken met een veranderende beleefdheidsnorm. Door de eeuwen heen is beschaaf gedrag steeds verandert. Vroeger gingen de mensen nooit in bad, aten ze met hun handen en kotste rustig op straat. Bij afwijkend gedrag kijken mensen met een scheve blik. Uit onderzoek blijkt dan ook dat het aantal rokers afneemt. Wanneer een gedrag met 'vies' bestempelt wordt verdwijnt deze langzaam uit het straatbeeld. Het moet wel gezegd worden dat iets waarvan we weten dat het schadelijk is voor de gezondheid niet noodzakelijkerwijs gevoelens van afkeer en schande oproept. Omgekeerd geldt dat iets dat zulk soort gevoelens wel oproept, in het geheel niet schadelijk voor de gezondheid hoeft te zijn. De schadelijke effecten van meeroken zijn bewezen. Hoelang kunnen rokers zich schuil houden achter de gedachte dat het roken in de horeca een eigen zaak is, wanneer vaststaat dat zij andere met hen meesleuren. Is de beleefdheid die zij van andere verwachten ook verdwenen? Nu deze regel is ingevoerd kunnen niet-rokers een beroep doen op hun recht. Als ik nu in de kroeg sta en ik zou last hebben van iemand zijn rook kan ik zeggen: 'Het gaat niet om een gunst naar mij toe. Het recht vereist dat je stopt.´

680 opmerkingen

Uitspraak van Yska op dinsdag 30 december 2008 om 16:41:
Ik ben zo blij met het rookverbod, jammer dat het in sommige tenten niet word nageleefd..
Gelijk mn keel weer naar de tering. Want dat krijg ik van die smerige peuken. Of van die rokers die vrolijk met hun peukje staan te zwaaien en weer een ander aantikken, een brandgat in je mooie kleren of een brandwond op hand, arm, been of andere ledematen.
Eigenlijk heb ik dan zin om hun peuk tussen de ogen uit te drukken. Want ze zeggen wel mooi sorry maar mooi niet dat ze beter opletten.

En als het stinkt, dan betekend het dat ze daar sowieso niet goed schoonmaken. Want die stank komt meestal niet van 1 dag..
En dat mensen stinken naar zweet.. Betekend dat ze vaker moet wassen/douchen. Want dat is oud zweet wat je ruikt.

helemaal mee eens (Y)
 
goh gezellig , iedereen staat buiten de kroeg en een paar mensjes zijn binnen.
als iedereen stopt met roken
moet nederland zeker meer belasting betalen,
en van de belasting wordt ook weer een hoop teringzooi gekocht zoals kerken en olie en dt soort shit, de reden dat der oorlogen zijn komt ook alleenmaar door die olie
 
Uitspraak van (&)P@RtYB!@tChFuCkoFF op maandag 29 december 2008 om 00:37:
Ik Vindt hEt oOK ZOm KwAtz Met DiE rookVerBoD Joh..
Ik SmOkE ZelF OOk,mAAr In Da ResTaUrAnt BegRijp Ik Het Wel,mAAr Bij PaRtyZ Of ShOpZ vinDt Ik EcHt FucKInG NixxXXXXXXXXXX..

Juist :rot:

Verder was het niet eens 100% bewezen dat meeroken ECHT schadelijk is.
Uitspraak van Yska op dinsdag 30 december 2008 om 16:41:
Gelijk mn keel weer naar de tering. Want dat krijg ik van die smerige peuken

Aaawh :aai: :smoke:
 
Uitspraak van actief op maandag 29 december 2008 om 18:02:
Uitspraak van | Mad Mel | op maandag 29 december 2008 om 05:39:
ik rook niet maar heb toch meer last van dronken aggressieve mensen.

mee eens!

Uitspraak van | Mad Mel | op maandag 29 december 2008 om 05:39:
maar nu ruik je alcohol, zweet en 20 verschillende geuren parfum door elkaar.

en das zooo vies

laat idd de kroegen zelf bepalen hoe ze het willen hebben.
roken is slecht, dat weten we nu wel..
drugs is slecht, dat weten we nu wel..
maar dat alcohol even slecht is hoor je niemand over, en dat mag je al vanaf je 16de!
en daar zijn nog steeds reclames van op tv en in films.

de overheid die prijzen maar opschroeven, hun willen dat iedereen stopt, maar het zijn allemaal belasting centen!!

belachelijk dat hele gezeik!!
ik rook zelf, maar mag thuis ook niet binnen roken. heb dat ook nooit gemogen! rook ik toch lekker buiten, no problem!
maar daar heb ik niet last van andermans ranzige zweet en scheet geuren, daar mocht ik het niet eerst wel en daarna niet!
ik respecteer de mening van mensen die het vies vinden, maar eerder was er ook nooit een probleem en kwamen niet rokers en rokers gewoon samen gezellig stappen.
als ik nu ga stappen staat de ene helft van de groep in het rookhol, waar je vaak niet eens een sigret hoeft op te steken om te roken, lang leve die goeie beloofde afzuiging, en de andere helft in de zaal zelf.
we mogen dan misschien verwende rokers zijn, maar laten we de rollen eens omdraaien.
dat niet-rokers buiten moeten staan in de vries kou, voor hun frisse lucht.
of stel dat we straks alcohol buiten moeten gaan drinken of in een aparte ruimte.

Straks krijg je nog vanwege de dronken mensen nog iemand aan de bar met een blaastest, dat je niet meer dan zoveel mag drinken, anders word je te vervelend.
Of je krijgt alleen nog maar alcohol vrij bier.

anti rookverbod!!!

hélemaal mee eens!
Uitspraak van verwijderd op donderdag 1 januari 2009 om 00:38:
ik rook niet maar heb toch meer last van dronken aggressieve mensen.

die mensen moeten gwoon leren niet zo veel te drinken... :O
of btr gezegt helemaal ni drinken, (als je dit van je eigen weet doe je dr toch wat aan)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 1 januari 2009 om 00:38:
maar dat alcohol even slecht is hoor je niemand over, en dat mag je al vanaf je 16de!

jah, maar blijkboar neit zo slecht als de rest anders had je ook wel van die drinken is dodelijk stickers :9

ik vin het rookverbod in de horeca een top idee,
barmensen hebben ook recht op een rookvrije werkplek...
en zo kunnen astma patienten ook gewoon een keer een biertje pakken bijvoorbeeld...

mbt: coffeeshops vin ik gewoon gedoog die shit (want dat wod et tog al)
die zaken draaien uberhaupt op rokende mensen...
en niet rokers zie je dr volgens mij niet ?

Uitspraak van Peppie :lijn: op maandag 29 december 2008 om 22:07:
De grootste zeikerds zijn de gestopte rokers
Schijnheilig? JA!Omdat je gestopt bent moet je niet meteen anti-rook zijn

ik probeer te stoppen, want ik ga er constand van over me nek,
verslavingen zijn moeilijk om tegen te vechten vooral zo 1 !
dus scheinheilig...? in mijn geval niet.
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 31 december 2008 om 17:50:
reden dat der oorlogen zijn komt ook alleenmaar door die olie

jammer dat ze dat waterdtof systeem niet invoeren :O
agja ze weten dat je de economie dan helemaal sloopt,
sta je dan een keer zonder benzine ken je ff in je tank pissuh
om bij de dichts-bij-zijnde tankstation te komen :9
Uitspraak van actief op dinsdag 30 december 2008 om 16:31:
Open gewoon 1 of 2 kroegen waar niet gerookt mag worden dan gaan de niet rokers daar maar lekker heen.

en wat als je nu een groep heb met rokers en niet-rokers :P
 
nee das gezellig:roflol:
en wa als je nou een vrienden groep hebt
waarin de helft rookt
en de andere helft niet?
dan moeten ze beide naar een andere cafe?
is tog nie gezellig wel dan?
IPV het rookverbod gewoon betere afzuigingen in kroegen en discotheken, dan ben je er ook.
OF gewoon in een hok zuipen en roken ;) HOKKEN ÜBER ALLES!
 
Roken is in feite Grond roken, oude grond maakt alleen maar oude flow in je lichaam vrij.
Ik rook nog wel maar minder nu, omdat ik zelf al veel paddo`s en andere geest verruimende middelen gebruikt heb. voelt het alleen maar averechts werken.

Maarja boeie... Je moet gewoon lekker een dufferd kunnen paffen in cafe`s...
 
ik irriteer me nog steeds aan het rookverbod en we zijn al een half jaar verder, denk niet dat ik er ooit aan kan wennen.
restaurants, openbare gebouwen, stations etc allemaal prima... maar een discotheek of cafe..? ik heb er 1 woord voor en dat is ventilatie, die hokken zijn vrijwel allemaal hermetisch afgesloten op de voordeur na.. er zijn in nederland tal van poppodia, grotere kroegen en discotheken die volgens mij echt wel een ventilatie/afzuig systeem kunnen aanschaffende. (geef er om mijn part subsidie voor, wij rokers spekken de kas al aardig volgens mij en met geld strooien doen we toch al)
ik vind de reden voor het rookverbod gewoon suf, 'bescherming van de medewerker'. praktisch iedereen die in een uitgaansgelegenheid werkt rookt, en diegene die dat niet doet heeft er waarschijnlijk geen problemen mee. typisch voorbeeld van hoe er in nederland weer een regel doorheen gedrukt wordt zonder ook maar iemand ergens naar te vragen.
dat het onderwerp een keer aan de kaak gesteld wordt 'oke' maar er zijn naar mijn mening wel manieren om dit 'gecreeerde probleem'op te lossen.

citeer terror.kris: 'Naar mijn idee hebben we hier te maken met een veranderende beleefdheidsnorm'
- veranderende beleefdheidsnorm, ik denk dat dat probleem even wat groter is en niet te wijten is aan het rookbeleid :bye:
 
Er komt een tijd dat we totaal niets meer mogen.

Niet roken.
Niet drinken.


Als niet-roker heb ik een hekel aan het rookverbod, thuis wordt gewoon gerookt, in de kroeg waar mijn ouders komen roken ze ook gewoon nog steeds.
Ik heb Astma-Bronchitis (astma en slijm op de luchtwegen), maar mij hoor je niet klagen als mensen roken. De mensen moeten zich niet zo aanstellen, want het rookverbod is ingevoerd maar de niet-rokers etc. blijven nog steeds weg!
In sommige kroegen hangt een noodkreet op 'Niet-rokers, astma patiënten waar blijven jullie nou? Wij gaan failliet!'. Uit wanhoop hebben ze hier ook weer de asbakken terug gezet en kunnen de mensen tegen betaling van 1 euro de hele tijd roken, van dit geld worden eventuele boetes betaald.

Rookverbod dient per direct afgeschaft te worden, je hebt niet echt meer het gevoel dat je in een kroeg bent. Het was altijd veel gezelliger toen er nog gewoon gerookt mocht worden!
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 januari 2009 om 23:16:
ik irriteer me nog steeds aan het rookverbod en we zijn al een half jaar verder, denk niet dat ik er ooit aan kan wennen.

Dat is dan mooi jou probleem.
Mensen die roken, zitten nu wel te jammeren, maar ze denken er niet bij na dat ze andermans gezondheid ook in gevaar brengen als ze wel roken.

Ik ben blij met dit rookverbod.
Geen enkel probleem mee.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het een goeie zaak vind.. Ik rook zelf niet, laten we dat ff voorop stellen..

In de kroeg vind ik het dus NIET gezellig, aangezien iedereen de hele tijd naar buiten loopt om ff een siggie te doen.. SAAI! En mee buiten staan? Ammehoela, veel te koud.. Dus dan maar in m'n eentje binnen.. :S

In de restaurants of andere eetgelegenheden vind ik het echt geweldig dat er niet meer gerookt mag worden! Ik vind het zo smerig om rook in te ademen als ik nog aan het eten ben.. Daarom vind ik dat echt helemaal top (Y)


Wat mij betreft kunnen ze het rookverbod best een beetje aanpassen.. In horecagelegenheden waar je kan eten mag er niet gerookt worden, voor zolang er nog gegeten mag worden / gegeten wordt.. En in de rest gewoon lekker een peukie doen (Y) Zo ben ik tevreden..

Maar of het kabinet naar mij luistert? :no:
 
Uitspraak van Jo®di S.C.C. op zaterdag 3 januari 2009 om 13:40:
Ik ben blij met dit rookverbod.
Geen enkel probleem mee.

Dus je bent ook blij dat er nogal flink wat kroegen zijn die gewoon in de problemen komen doordat de klanten wegblijven?
Ik heb het met eigen ogen gezien. Zowel in de binnenstad als in de buurtkroegen waar ik kom.
Normaal zaten er in de buurtkroeg altijd wel 30 of 40 man, het rookverbod werd ingevoerd en heel veel mensen bleven weg. Uit ellende hebben ze de asbakken terug gezet en gewoon gezegd dat er gerookt mag worden tegen een bijdrage van 1 euro per avond. De kroegen zijn nu weer gewoon zoals voorheen, de mensen zijn vrijwel allemaal weer terug gekomen.

En dat van gezondheid hier en gezondheid daar dat is gewoon een excuus. Dan moeten ze ook direct auto's, brommers, vuurwerk etc. etc. afschaffen want dat is ook slecht voor de gezondheid van anderen.
ik wil een joint kunnen roken in de beste tent die er is !!!
maar we raken steeds verder van mijn idee vandaan
maar om ff wat serieus te zegen wat is er mis met de rokers en de niet rokers ruimtes in restaurants dat was toch prima geregeld in de meeste tenten !!!
en voor de cafes etc. open inderdaad maar een paar niet rokers tenten en dan niet gaan
zitten zeiken over dat het niet gezellig is als je vrienden hebt die roken en niet roken.
want wij rokers laten jullie niet rokers echt niet in de kou staan,jullie zijn van harte welkom in onze rook. zo kunnen alle mensen zelf kiezen waar ze willen zittn of wie zich moeten op offeren de avond zo houden we ook een beetje de betutteling tegen want dat vind ik wel het ergst !!!
enover die rook vrije werkplek er zijn wel meer banen niet zo gezond voor de gezondheid daar is vast wel een simpele oplossing voor te vinden !!!
Ik ben zelf voor het rookverbod maar ook tegen het rookverbod
Positief: Als je uit eten gaat en jij bent lekker aan je hoofdgerechtje bezig en mensen naast je gaan dan zitten roken vind ik zelf niet echt echt lekker dus in restauranten ben ik het er mee eens.
Negatief: Roken in de kroegen moet gewoon kunnen van mij dat hoord er gewoon bij je drinkt een biertje of een sapje wat je zelf lekker vind en je rookt een sigaret en ik heb het aan het begin gemerkt als je in de kroegen niet mag roken dan ruikt het gewoon gelijk naar zweet nou doe mij dan maar liever de rook geur dan dat je iemand anders zijn zweet ruikt. dus mijn conclusie roken in kroegen moet mogen en in restauranten niet.
.. en daar ben jij trots op ofzo? Triest figuur ben je dan :lol:
 
Vind het rookverbod persoonlijk te kansloos voor woorden, en JA ik rook! Het rookverbod wordt nauwelijks serieus genomen en in mijn woonplaats wordt dan ook in bijna ieder cafe volop gerookt. De kroegjes die zich wel netjes aan het verbod houden worden dus eigenlijk gestraft omdat ze de regels naleven. Want alle rokers verplaatsen zich naar de kroegen waar wel gerookt mag worden en nemen veel niet-rokers mee omdat deze veelal in minderheid zijn en dit betekent dus minder omzet.

In een restaurant vind ik het niet erg om tussen de gerechten door even naar buiten te gaan voor een peukie, maar in een kroeg, kom op zeg, dat hoort er toch gewoon bij?! Daarnaast vind ik het motief voor invoering twijfelachtig, namelijk: het personeel rookt passief mee en het is dus slecht voor je gezondheid. Maar wat als al je personeel rookt? Dan hoef je het voor het personeel niet meer te laten toch?

In conclusion: in een restaurant niet roken vind ik prima, in een kroeg des te minder! Bovendien stink ik liever naar rook dan naar de mengeling van drank, zweet, kots en zeik!
 
Uitspraak van Jo®di S.C.C. op zaterdag 3 januari 2009 om 13:40:
Dat is dan mooi jou probleem.
Mensen die roken, zitten nu wel te jammeren, maar ze denken er niet bij na dat ze andermans gezondheid ook in gevaar brengen als ze wel roken.

Ik ben blij met dit rookverbod.
Geen enkel probleem mee.

Jij kortzichtige balhaar! Voordat je iemand quote lees dan eerst zijn/ haar verhaal
laatste aanpassing
Uitspraak van Jo®di S.C.C. op zaterdag 3 januari 2009 om 13:40:
Dat is dan mooi jou probleem.
Mensen die roken, zitten nu wel te jammeren, maar ze denken er niet bij na dat ze andermans gezondheid ook in gevaar brengen als ze wel roken.

Ik ben blij met dit rookverbod.
Geen enkel probleem mee.

hey man je moet niet gaan zeure ik rook ook maar mensen vragen mij vaak van ga alsjeblieft ergens anders eventjes roken dit doe ik dan ook met plezier,
maar er is laatst een test gedaan dat er pas sprake is van gezondheids gevaar al jij alleen bent (niet roker )in een niet geventileerde ruimte met 300 wel rokers,
dan pas word er gesproken over gevaar voor de gezondheid, maar wat gaan disco's nu veel doen rokers hokken maken waar gou 300 mensen in passen ja dat is nou weer iets anders maja dit is wat de overheid weer eens wou en ze kunnen van mij de vinger krijgen :) greetz Clini
 
Iedereen loop wel te zeike over de gezondheid van niet rokers.. maar dan ken je net zo goed doodgaan want alles hier is slecht voor je.. denk je dat de buitenlucht zo fris is.. al die uitlaatgasse enzo... dat is slechter voor je dan de rook die je in ademt van een ander ohr.. wij hebbe een café dat is meer rookgedeelte dan niet rokers.. maar waar is het et gezelligst? in de rokersruimte wan uit eindelijk zit daar tog iedereen.. want als jij met een groep weg ben en er is er 1 bij die niet rookt ga die nie hele tijd in de niet rokers ruimte zitte.. want daar zit 9 van de 10 x toch niemand.. en voor de café eigenaar die rookt is het alleen maar lastig.. die moet ze bar in de steek late zoda die kan roke.. en de overheid maar lope zeike dat er zoveel probleme zijn.. moete ze maar niet zoveel regeltjes opstelle dan zulle er een stuk minder probleme zijn.. zoals ik eerder al zei het is gewoon 1 grote bullshit en ik vin het dan wel weer goed in restaurants.. maar idd ook daar kan je het ene gedeelte wel en andere gedeelte niet.. de overheid doet et allemaal zo moeilijk terwijl et alemaal zo makkelijk kan.. en als ik da kan verzinne en jah jullie ook.. waarom moete hun dan zo moeilijk doen? omdat de focking overheid teveel op amerika wil gaan lijke.. nou daar moete we heel blij mee zijn.. Niet dus.. ze zegge allemaal roke is nie goed voor je breng je je gezondheid mee in de probleme maar kom op ej moet je is buite lope alsof dat zo geweldig voor je is..
Groetjess
 
en laat de café eigenare lekker zelf wete of er wel of niet gerookt word het is uiteindelijk zijn/haar café.. maar als het een nietrokers café is zal die snel falliet zijn..
nu zeggen ze dat het duurder word zodat wij stoppen (voor de gezondheid)
maar als iedreen morgen stopt smeken ze of je aub weer wilt gaan roken
Uitspraak van Swaffelstaaf op maandag 22 december 2008 om 21:10:
Het hele rookverbod gaat niet over niet of wel rokers, het gaat over het waarborgen van een rookvrije plek voor het personeel

precies
 
Het personeel weet waar die aan begint als die in een café gaat werken.. en als je een café opent weet je ook dat er gerookt word en daarbij bijna elke eigenaar rookt zelf wel..
Allemaal leuk en aardig en der zit een punt in maar t verpest de feesten enorm vooral de kleinere feesten als iedereen buiten zit... en als je zo snel zeikt over meeroken nou sorry hoor van 1 avondje ga je ook niet dood en dan ken je net zo goed niet op stap gaan en lekker thuis blijven want van drinken ga je ook nog eens dood.
Teveel appels vreten kan je ook dood aangaan dus ja wtf :D

gewoon flauwekul dat rookverbod van de opverheid...maar t geld wat t binnenbrengt willen ze niet kwijt komen ze met nog meer bullshit belastinkjes aanzetten, leuk he t 1ne zet t andere in werking hahaha

maja ik ken gelukkig mijn cafeetjes en daar mag lekker gerookt worden en NIEMAND klaagt!

heerlijk :D
laatste aanpassing