Partyflock

Forumonderwerp · 731442
Vijftig euro boete voor overtreden identificatieplicht
DEN HAAG - Mensen die vanaf 1 januari niet voldoen aan de identificatieplicht, kunnen een boete van 50 euro krijgen. Voor jongeren van 14 tot 16 jaar bedraagt de vastgestelde transactie voor deze overtreding 25 euro. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) woensdag laten weten.

Naast de intreding van de Wet op de uitgebreide identificatieplicht wordt ook de Aanwijzing uitbreiding identificatieplicht van het OM van kracht. Deze uitbreiding van de identificatieplicht is volgens het justitie een instrument om de handhaving en het toezicht door de overheid te versterken.

Controle van identiteitsbewijzen komt bijvoorbeeld aan de orde bij onrust of dreigend geweld, zoals in uitgaansgelegenheden. Ook in situaties waarbij gevaar voor ordeverstoringen bestaat, zoals bijvoorbeeld bij voetbalwedstrijden, kan de politie de identiteit van betrokkenen opvragen. De politie zal voortaan ook omstanders rondom lokaties van misdrijven of bij branden zich vragen te legitimeren.

Het OM laat weten zich niet coulant op te stellen tegen mensen die zich na 1 januari niet kunnen legitimeren.

Bron: www.telegraaf.nl

Ik moet er persoonlijk niet aan denken om altijd een legitimatiebewijs bij me te moeten dragen :no:
Vanaf 1 januari 2005 zal dat toch ECHT moeten.
En als je er het niet bij je hebt wordt je ook nog eens "beloont" met 50 euro boete :@

Ik zou d'r vreselijk van balen van zo'n boete. Maar ik kan me op zich wel vinden zo'n identificatieplicht O:)

Liever geen boete maar 50 euro is nog wel te doen.

Voor of tegen zo'n boete en wat vind je van de hoogte ??
Of blijf je gewoon geen ID bij je dragen :S ???
officieel geld een bromfiets certificaat niet. waarom weet ik niet want zon ding is op zich ook wel moeilijk om na te maken maar afijn... en ja, dan moeten ze iedereen zon pas geven. en niet weer 35 euro ervoor dokken want ik weiger om met mn paspoort te lopen gewoon. als ik dat ding kwijtraak ben ik nog meer geld kwijt :S
Alleen vraag ik me af wat ze doen als je dus helemaal geen legitimatie bij hebt en je geeft dan alsnog een valse naam en adres op voor die boete...

Als jij in een telefoonboek kijkt en je pikt daar een naam uit en prent die gegevens in je hoofd dan zou je zo'n boete in principe kunnen omzeilen. Vraag is alleen hoelang je zoiets onthoudt. Neem toch wel aan dat ze dat adres fff zullen gaan tsjekken :S
50 euro :S fuck hey wat een vuile bloedzuigers!!! (n)

moet je zeker je paspoort mee als je in de zomer lekker naar het strand gaat ofzo :no: belachelijk!!! (n)
Je kunt ook een ID kaart aanschaffen die is stukken goedkoper en stukken kleiner dan een paspoort of rijbewijs....
laatste aanpassing
dan moeten ze iedereen zon pas geven. en niet weer 35 euro ervoor dokken want ik weiger om met mn paspoort te lopen gewoon. als ik dat ding kwijtraak ben ik nog meer geld kwijt

idd ik heb een paspoort moeten nemen omdat ik met vakantie een id kaart niet geaccepteerd werden in dat land bij de grens..
dus ik een paspoort halen..
komen ze nu met het "ja een id heeft pasjesgrootte"

ik ga niet nog een x ff 35 euro dokken :no:
en mn paspoort altijd meeslepen zie ik ook niet zitten......

stom land :[
lau'tje ben het helemaal met je eens. en waarom accepteren ze dan niet gewoon je brommercertificaat?!?!? dat snap ik dan weer niet!
idd, voor dat ding heb je je ook moeten legitimeren en namaken lukt je ook echt niet.
Je wilt geen 35 euro extra dokken en ook niet je paspoort bij je hebben maar wel die 50 euro boete betalen als je aangehouden wordt zonder identiteitsbewijs? ;)

Als je al 1 keer je boete hebt moeten betalen van 50 euro dan heb je die ID kaart van 35 er al ruimschoots uit...

Het is kiezen of delen...
weet ik wel.
kneem ook wel gewoon mn paspoort maar mee.

maar gewoon beetje onzin dat een certificaat niet geld en je rijbewijs wel
weet iemand dat eigenlijk waarom je certificaat niet geld? daarvoor moest je idd ook gewoon je paspoort laten zien. dan heb je toch hetzelfde lijkt me? en het punt voor mij bridget is dat ik dan iedere keer maar blijf betalen :S
Je kunt ook een ID kaart aanschaffen die is stukken goedkoper en stukken kleiner dan een paspoort of rijbewijs....

id-kaart wathever, mn punt blijft hetzelfde :S
Alle vrouwen stoppen hem gewoon in hun "tassie" !!! Makkelijk lijkt me...
De heren zorgen voor een ID, die past in de zak of PM!!!! Paspoort voor de verre reizen, ID voor altijd!!! Gaat allebei 5 jaar mee ofzo, nou nou nou, wat een investering!!
gewoon weer dikke kutzooi en als je hem kwijt raakt moet je daar ook nog voor betalen en als je hem niet bij je hebt weer een x 50 euries gaat nergens over ze willen altijd geld zien.de lijers
50 euro fuck hey wat een vuile bloedzuigers!!!

moet je zeker je paspoort mee als je in de zomer lekker naar het strand gaat ofzo belachelijk!!!

Dat was je punt heh??

Die 50 € is alleen een boete, zorg er dan voor dat je die niet krijgt!! Druk maken over de hoogte van een boete voor iets wat makkelijk te voorkomen is, is gewoon onverstandig!!!

Als je een ID hebt, kan je die makkelijk meenemen naar het strand !!! Je neemt toch ook geld mee, zonnebrand, en "dure" kleding. Regel je een kluisie ofzo!!
jullie gaan allemaal wel lekker uit van een ID......
maar er zijn er zat die een paspoort hebben en alle aanschaffen lijkt me een beetje overdreven.

Regel je een kluisie ofzo!!

heb jij weleens eens strand met kluisjes gezien dan?
Ja, de rustige stranden niet, maar daar kan je het wel overzien!!! Scheveningen, Bloemendaal, Costaas etc, die strandhoreca hebben kluisies binnen!!! Waar ze het nog niet hebben, gaan wij dat dan verzorgen ja???
laatste aanpassing
Ik heb echt nooit een tasje bij me, en ben al in het bezit van een paspoort en rijbewijs toch laat ik voor die 35 euro een ID kaart meenemen gewoon puur omdat het makkelijker is om mee te nemen dan mijn paspoort.

Al heb ik mijn rijbewijs ook al standaard in mijn portomonee zitten en die heb ik ook al vaak bij me.

Plicht is nu eenmaal plicht en we kunnen zeuren tot we een ons wegen, het blijft verplicht legitimatie bij je te hebben vanaf dit jaar dus je zult er toch aan moeten geloven of niet maar dan moet je ook niet gaan zeuren over de boete van 50 euro...;)
Stelletje zeikerds. De politie gaat echt geen klopjacht op jullie openen. Rijbewijs moet je ook altijd bij je hebben als je rijd. Daar heeft me ook nog nooit iemand om gevraagd, tenzij je iets fout doet. Dus zo zal t ook met de ID gaan.
En niet stom gaan zeiken van als ik met de hond ga moet ik ID meenemen. Want de kans dat je zo een boete krijgt dan ben ik nog wel bereid om hem te betalen.
En niet stom gaan zeiken van als ik met de hond ga moet ik ID meenemen. Want de kans dat je zo een boete krijgt dan ben ik nog wel bereid om hem te betalen.

nouh ik niet:no:
en ik weet wat voor un zeikerds de politite kan zijn duzz ik sleep um nu echt altijd meej.. aangezien ik hier in de buurt ook wel es ruzie heb met een familie flodder:P en ik gun ut hun echt niet dat als de politie me aanhoud ik ook nog es moet lappen:[
Misschien als je al bekend staat bij de politie dat je hem niet eens meer mee hoeft te nemen, dan kennen ze je gegevens al uit hun hoofd :P
was laatst naar de stad.. kwam ik terug was er een inbraak gepleegd in de buuurt en ze gingen dus iedereen die buiten rondliep ondervragen enzo.. was blij dat ik me id kaart meegenomen had dus hehe
Waar ze het nog niet hebben, gaan wij dat dan verzorgen ja???

deal ;)
ik w8 nog steeds op de eerste agent die mij om dat ding vraagt...
ik weiger dus dat ding mee te nemen, laten ze me maar een boete geven (die ik vervolgens toch weiger te betalen), dat zal ik ze dan direct ook uitleggen, als ze zo nodig die 50e van me willen, moeten ze me maar op het rek zetten...
en daar zullen ze ook niet al te veel plezier aan beleven :[
tis gewoon idioterie, "big brother is watching you", vraag me trouwens af wanneer we allemaal verplicht een pols/enkel banmd krijgen waarmee ze precies kunnen zien waar je je bevind, dat lijkt me iig de volgende logiese stap van die mafkezen...
:@
laten ze me maar een boete geven (die ik vervolgens toch weiger te betalen), dat zal ik ze dan direct ook uitleggen, als ze zo nodig die 50e van me willen, moeten ze me maar op het rek zetten...

Geloof me je trekt altijd aan het kortste eind :yes:
dingen zoals: laat een id maken want dat is maar 35 en boete is 50 euro slaan ook 10 x nergens op, nou woeoe dan betaal je minder geld maar je betaald alsnog.. terwijl zo´n kaartje maken maar 5/10 euro kost, vieze uitbuiters.
Ze mogen je ID niet eens vragen als je gewoon over straat loopt ofzo... Tenzij je iets uitvreet uiteraard... Maar als je niks doet dan mogen ze dat ding niet eens zien... Staan persoonlijke gegevens op zoals: Je sofi-nummer dus die boete mogen ze lekker in hun reetje proppen...
Ik heb m ook altijd bij maar vind 50 euro boete wel belachelijk als je m nie bij hebt , maar ja de regering moet toch ergens zijn geld vandaan halen ,het moet nie gekker worden

volkomen terecht die nieuwe regel :respect:
Geloof me je trekt altijd aan het kortste eind :yes:

kan wel wezen, maar dat geeft mij nog geen reden dus wel met dat ding op zak te lopen...
het komt er gewoon op neer, ik weiger....
ik weiger....

Dat recht heb je :yes:

Zolang je daarvan ook maar de consequenties aanvaard O:)
Dat recht heb je :yes:

Zolang je daarvan ook maar de consequenties aanvaard O:)

als ze zo nodig die 50e van me willen, moeten ze me maar op het rek zetten...

dat doe ik dus ook ;)
dat doe ik dus ook ;)

Ik stuur je wel een kaartje (y)
iemand die ik ken die heeft btje de wetboeken naar gelezen.. en die zei tegen mij zolang jij nix heb gedaan en netjes blijft hoef jij je legitimatiebewijs nog niet bij te hebben dat is nog niet veranderd in de wetboeken...daar zijn ze nu dus ook nog mee bezig..
Vanavond in Editie NL gaan ze kijken of ook agenten zich wel kunnen legitimeren :yes:

Ben benieuwd :bloos:
.....fff kijken

Ik hoop in ieder geval dat ze niet zomaar om je legitimatie mogen vragen...dat zou ik niet goed vinden
Nee idd,ZOMAAR om je id vragen,zou ik ook niet goedkeuren :no:
Alleen vraag ik me af wat ze doen als je dus helemaal geen legitimatie bij hebt en je geeft dan alsnog een valse naam en adres op voor die boete...

Als jij in een telefoonboek kijkt en je pikt daar een naam uit en prent die gegevens in je hoofd dan zou je zo'n boete in principe kunnen omzeilen. Vraag is alleen hoelang je zoiets onthoudt. Neem toch wel aan dat ze dat adres fff zullen gaan tsjekken

Het is nou al een paar keer voor gekomen de laatste tijd dat ze mensen gewoon voor een paar uur opsluiten tot dat de ouders of kennisen legitimatie komen brengen naar het bureau en laatst op het nieuws was het een meisje van 15 jaar die zich niet kon legitimeren en 5 en een 1/2 uur had vastgezeten in een hokje tot haar ouders kwamen.
Mijn neefje heeft om diezelfde redenen ook al 2 uur vastgezeten omdat ie geen Id kaart bij zich had en ze lieten m pas gaan nadat ik op het buro was gekomen met zijn ID kaart.

Tja Agenten moeten tegenwoordig een target halen en nemen deze incidenten voor lief :S
laatste aanpassing

je kan een id kaart zo aanvragen naast je paspoort dus is zo opgelost dan

daar moet je zeker ook weer voor betalen :(
beetje overdreven zoveel he! maarja hun willen ook geld verdienen en wij moeten er uiteraard onder leiden!

krijg je he als je gaat bezuinigen:S

ik vind het wel debiel dat die boete zo hoog is, vind het wel veel geld:S:S:S

wat een dom topic......

Of blijf je gewoon geen ID bij je dragen :S ???

?????? :S

sommigen kunnen die 40e misschien niet missen, maar het is vanaf de 14, en vanaf je 14e kun je ook werken... dus financieel mag het ook geen problemen opleveren..

wat is het probleem om zon kaartje in je portemonnee te doen en te houden?
laatste aanpassing

Ik vind het echt belagelijk, om altijd dat pasje bij je te moeten hebben!!! Ik neem niet over me portemonnee mee en nu moet ik wel met zow passie in me zak lopen.:( en als ik geen zakken heb moet ik het in een tas doen:S:| grrr..
laatste aanpassing

Bijna niemand weet het, maar als een agent je aanhoud is hij VERPLICHT zich te legitimeren als je daarom vraagt...vorige week nog eentje goed over de zeik geholpen omdat ie zich niet wou legitimeren toen hij me aanhield
Ik vind het weer zoals gewoonlijk Nederland op z'n smalst. We leven hier verdomme niet in een Nazistaat. 't is gewoon weer een kromme actie om de schatkist nog wat dikker te spekken.
Je kunt toch niet verwachten dat iedereen met z'n rijbewijs of paspoort gaat rondlopen??
Ik heb namelijk niet zo'n klein identiteitsbewijs. En heb écht geen zin om daar ook nog voor te gaan betalen!

Als ze dat gratis gaan verstrekken, wil ik me best legitimeren. En nog eens iets...wat is nou eigenlijk het doel van heel deze identificatieplicht??

Bij discotheken, ziekenhuizen, apotheken etc snap ik het wel. Maar gewoon midden op straat?? Ik zie het doel niet, hoor...en kan zomaar een of andere ****** wout mij midden op straat aanhouden en mij verplichten me te legitimeren, zonder dat ik een strafbaar feit heb gepleegd??
Dacht het niet! Dan maar 50 euro boete :@
Ik stuur je wel een kaartje (y)

kun je beter eenm telegram sturen, kaartje is nooit binnen een dag over ;)
(een boete tot ong 60euro kan omgezet worden in 1dag zitten, dus die 50 ook)

wat is het probleem om zon kaartje in je portemonnee te doen en te houden?

heb nooit een portemonnee bij me, vind ik irritant zon ding in me broekzak...
(niet dat ik als ik wel een portemonnee bij me zou hebben een id-kaart mee zou dragen, maar daar ging je vraag niet over ;) )
Artiest {SHOWLIST artist 106925, 63696, 54251}
Ze mogen er natuurlijk niet zomaar om vragen, maar ze kunnen de kleinste dingen als aanleiding nemen. Neem niet aan dat ze zo kinderachtig zijn, maar bij wijze van spreken je hand niet uitsteken ofzo (mag eigenlijk ook niet) kunnen ze het al vragen omdat je je niet aan de regels houdt. Zal dus wel moeten he, dat legitimatiebewijs. Ik vin t eigenlijk wel een goede maatregel moet ik je eerlijk zeggen.... Enne:~*Lau'tje*~, identificatieplicht is pas vanaf 14 jaar, dus je neefje van 12 hoeft niets bij zich te hebben....

Artiest NitraM
ik kreeg bij mijn laatste loonstrook een brief erbij, dat het niet bij dragen van i.d tijdens het werk een boete kan opleveren van maximaal 2250 euro / paar dagen cel....

dit is toch uhhh... vaag ?
45 dagen cel?! lijkt me sterk (2250/50pd=45dagen)
maja, mogen ze me flikken, weet zeker dat het hun meer kost dan mij dan... :@
enneh, de meeste werkgevers zien je toch liever ant werk dan in de cel, dus die brief?????
laatste aanpassing

onterecht

:vaag: toch