Pappablanca> Ik vind het moeilijk mijn mening te geven omdat ik die nog niet geformuleerd heb. Mp3's sharen heeft z'n voor en nadelen waarvan ik nog niet voor mijzelf uit kan maken welke van de twee zwaarder wegen of dat het misschien zelfs in evenwicht is. In het geval van mensen die losse mp3's downloaden en die op cd branden ben ik van mening dat het niet mag, maar aangezien je dan wel op zoek gaat naar specifieke nummers (en daardoor de producers/artiesten leert kennen) is de kans groter dat je in de toekomst een keer legaal een cd koopt in de winkel omdat je bekend bent met het werk van die artiest. In andere gevallen zou je dat uiteindelijk minder snel doen. Dus qua promotie via losse mp3's (met de juiste info erbij) kan ik het downloaden daarvan wel "gedogen". Ik doe daar ook aan mee, en koop naderhand de cd als ik de muziek wil houden ......
Wat betreft mensen die mp3 mixen op inet zetten, geldt hetzelfde als wat hierboven stond, mits alle info erbij staat. Ter promotie dus.
Dan zijn er nog de mannetjes die eigengemaakte mixcd's aanbieden voor € 5 tot € 10, dat gaat mij en vele anderen te ver, net als het klakkeloos kopiëren van legale cd's. Daar ondervinden wij (producenten/artiesten/labels) de meest schade van. Beetje scheef ook, wel tussen de € 40 en € 100 uitgeven om naar een feest te gaan, maar te belabberd zijn om € 20 voor een dubbelcd uit te geven.
Hoe zou jij het vinden als je na een maand werken alleen voor 3 weken uitbetaald krijgt omdat je baas vind dat je wel genoeg hebt verdiend en veel plezier heeft van het uitsparen van geld. Want in de praktijk krijg ik vaak het bekende verhaal te horen "de platenmaatschappijen verdienen al meer dan genoeg blablabla". Waarbij alles op één hoop wordt gegooid, label, artiest, buma/stemra, sena/norma, stichting brein etc etc. Sommige mensen zijn zelfs voor afschaffing van "die achterlijke auteurswet". Klinkt voor mij hetzelfde als het afschaffen van het wettelijk minimumloon, cao afspraken, doorbetaling bij gedwongen ontslagen etc.
Buma/stemra/sena maken GEEN winst, laat dat voor iedereen nou eens duidelijk zijn. Ze zijn slechts een doorgeefluik die een laag % administratiekosten rekenen voor het uitgebreide werk wat ze doen. Het geld gaat direct naar de rechthebbenden toe, de mensen die hard hebben gewerkt om die muziek te maken (een uitzondering daar gelaten

).
Stichting Brein is niets anders dan een organisatie die het grootschallig stelen van mogelijk verdiend geld opspoort en tegengaat.
Net als dat je betaald krijgt voor je volle maand merk bij je baas, met afspraken in je arbeidscontract en cao, krijgt de muzikant betaald voor de verspreiding en het gebruik van zijn werk, wat geregeld is in de wet.
Ik snap echt niet waarom mensen dit niet kunnen begrijpen.
Kortom, verspreiding van losse mp3's met de juiste info erbij (die vaak een lagere kwaliteit hebben) ter promotie van de muziek vind ik ok, moet kunnen.
Het 1 op 1 kopiëren van muziek van originele geluidsdragers op welke wijze dan ook (cd's, verkoop eigen mixcd's) moet gestraft worden.