Partyflock

Forumonderwerp · 616588

''Toeval bestaat niet''

(Ga nou niet gelijk DUBBEL!! roepen :9)

Iemand zei dat net tegen me en ik ging er weer es diep over na denken..
Zien jullie toeval als iets wat gewoon gebeurt of is het meer.. bv. het lot ofzo?

Zijn talloze voorbeelden te verzinnen..
-Van iemand tegenkomen die je in jaren niet hebt gezien waar je net aan moest denken..
-Tot aan op een plek waar je nooit komt, op een onmogelijk tijdstip iemand ontmoeten die daar ook nooit komt. En diegene veranderd heel je leven..

Was dat meant to be.. of gewoon puur ''toeval'' ;)

(K)

wat moet ik dan vasthouden ipv handjes? ;)

anywayz.. uhm wat d8 je van

ONTOPIC!! ;)

2 Tuned.. trustuh!

hahaha ja jeetje; handen hoeven toch niet persee te zweten, maar goed ik ben ook slapie doen; enne 2 tuned; drugs are behehehehhaaaaad 4 you ;)

heb zelf 8 jaar geblowd laatste 4jaar bijna elke dag; dus ikke weet waar ikke over praatje praatje doen ;-P

goodbye ;)
Artiest {SHOWLIST artist 73227, 1401}
Ik zelf denk dat bepaalde vragen te maken hebben met gebeurtenissen omtrent het leerproces van je "ziel" in de loop der tijd (reincarnatie vin ik een groot woord, maar bij bepaalde mensen staat de wolk meer open als bij anderen en daardoor zie je meer als dat er voor het oog zichtbaar is).

Uiteindelijk is het "leven" een leer proces en sommige dingen heb je eerder niet af kunnen maken en neem je mee naar je volgend leerproces om het toch af te kunnen maken. Bepaalde talenten heb je vanaf je geboorte of heb je het toch ooit eerder gedaan ????

ZO heb ik weleens nachten lang lopen te denken over het nut van de mens?? denk zelf dat het van alles met energie heeft te maken
genoeg gelul voor vanavond :)

trustuh mensen

hmm ja vond je wel een intresante reply hebben, maar ken jouw soort mensen hehe; dan zit ik hier morgenavond nog te replyen ;)

trustuh :D

Dat je iemand soms op het juiste moment tegen komt, of het moment dat je zo iemand nodig heb, of iets in de trant, dat is geen toeval, dat is het lot vaak.
Sommige dingen gebeuren die niet te verklaren zijn, maar wel heel goed voor je uitkomen! :devil:

That's faith.........in it's biggest glory! :-p

2 onrust..

Je haalt verschillende ''theorietjes'' aan, maar legt geen 1 keer goed uit wat je bedoeld.. beetje vaag allemaal.. wat bedoel je precies met ''energie'' en je praat over iemands ''wolk''...

Ik zou ongeveer wel kunnen begrijpen wat je bedoelt, maar ben tog ff benieuwd..
toeval bestaat zeker niet! alles word bepaald door het noodlot! :d
Het hele leven is een toevalligheid bij mekaar, als je je een beetje gaat verdiepen in de evolutie-theorie zul je zien dat de weg die de mens heeft afgelegd tot op de dag van vandaag en waar we nu zijn, dat kan geen toeval meer zijn

DAT IS T LEVEN.....

en het is menseigen om voor alles een verklaring te zoeken, maar ik denk dat toeval niet bestaat, dat dat gewoon t leven is, en dat we dus niet zoveel moeten nadenken, maar ervan genieten
Ik ben van mening dat toeval op meerdere niveau's andere antwoorden heeft. Op ons niveau dus het menselijke , gebeurtenissen/ontmoetingen en dergelijke gebeuren puur op toeval.
-Tot aan op een plek waar je nooit komt, op een onmogelijk tijdstip iemand ontmoeten die daar ook nooit komt. En diegene veranderd heel je leven..
Hoe vaak kom je wel niet ergens en hoevaak ontmoet je wel niet mensen waar dit niet gebeurd. Die ene keer dat het wel gebeurd is niet toevallig dat is gewoon een kans van 1 op 10000 die een paar keer in iemands leven voorkomt.
Of dat je ergens niet heengaat en daarom een eventueel ongeluk misloopt. Maar jij hebt invloed op de wereld om je heen en misschien had dat ongeluk daardoor zich niet voorgedaan of jij had er net al niet ingezeten.

En zo heb je ook nog toeval op Micro niveau , daarin denk ik dat alles al vastligt. Maar niet op de manier van een god of opperwezen die alles al heeft beslist. Maar op de manier van " Aktie = Reaktie". Uiteindelijk zijn wij mensen maar een machine van molekulen die bestaan uit atomen die bestaan uit protonen/neutronen/electronen die bestaan uit quarks die ook weer in te delen zijn. Deze bewegen/trillen allemaal als reaktie op elkaar.
Dus eigenlijk ligt alles in de toekomst al vast omdat alles een reaktie op het vorige is. Als je dit logisch bekijkt heb je dus eigenlijk geen invloed op wat je doet maar is alles wat er gebeurd binnen ons "systeem" een logisch vervolg op het vorige wat gebeurd. Maarja aangezien je zelf deel van het "systeem" bent leven we in de illusie dat we al onze keuzes zelf maken.
Dit laatste heeft niet echt veel met toeval te maken maar vond het wel interessant om erbij te vermelden misschien.

my 2 cents.
2 Ketser Kimmie.
als je je een beetje gaat verdiepen in de evolutie-theorie zul je zien dat de weg die de mens heeft afgelegd tot op de dag van vandaag en waar we nu zijn, dat kan geen toeval meer zijn
Waarom kan dit niet ketser :P , als je je erin hebt verdiept weet je ook hoe vaak het al fout is gegaan in de evolutie en weet je dat er een hoop dode takken van mensheden zijn. En die evolutie van overleven en veranderen. Dat is toeval en dat is nu juist die evolutie. Uit het feit dat je in evolutie geloofd zou daarom eigenlijk al moeten betekenden dat je in toeval gelooft.

en het is menseigen om voor alles een verklaring te zoeken, maar ik denk dat toeval niet bestaat, dat dat gewoon t leven is, en dat we dus niet zoveel moeten nadenken, maar ervan genieten
Door nadenken zijn wij gekomen waar we zijn :P. Als tommie niet had nagedacht hadden wij ook niet over dit onderwerp kunnen discussieren op pf :O
laatste aanpassing

zeker en vast ;)

kan ook soms deprimerend zijn de illusie dat je zelf je keuzes maakt terwijl er eigenlijk iemand gewoon in de grote hemel met een joystick zit:

zo nu gaan we Omkara eens laten freaken; zo nu gaan we hem geschift maken; zo nu gaan we hem laten denken dat ie zijn eigen lot in handen heeft; terwijl je denkt misschien tegen je lot in te kunnen gaan, maar dan was het je lot om tegen je lot in te gaan :D

maar ik moet wel toegeven je kan zeggen bla die bla kansberekening en daarom ja of nee toeval; zelfs chaos is consistent :)

anyway; toeval bestaat niet; men maakt teveel dingen mee die "toevallig" zijn?

zoals allebei hetzelfde denken...

dat is NIET toevallig :S dat is gewoon een bepaalde vorm van pyschische communicatie waarvan we nog niet weten hoe het werkt en zijn dan iedere keer verbaasd van oochh toevallig he; wow gek, ja man; terwijl en dat klopt omdat we nog niet al onze hersens weten te gebruiken, maar goed; laten we zeggen dat 20% van alles wat we bedenken enigsinds zou kunnen kloppen...

ik zeg maar nix meer; ik lul mezelf klem :D
laatste aanpassing
zoals allebei hetzelfde denken...

dat is NIET toevallig dat is gewoon een bepaalde vorm van pyschische communicatie

Een beetje krom inderdaad , je wijt het aan een vorm van telepathie. En dus zeg je dat het geen lot is. Misschien is er ook wel telepathie , het zou me niets verbasen. Maar dat noem ik dan geen lot maar meer iets van menselijke evolutie.

Maar ik geloof dus niet in die joystick , die joystick is ( bigbang ) is 13 miljard jaar geleden in beweging gezet daar gebeurd nu niets meer mee. Overal waar ik schrijf , "is" denk daar maar "vind ik" , dat is wat subtieler :P

idd telepathie; ik zat aan pate te denken en dan telepate; neee bewaar dat maar voor whats in store ofzo ;-P

maar wat heeft die big bang veroorzaakt dan???

was dat gewoon toeval?

wie heeft de mogelijkheid daar gemaakt dat er uberhaupt een "bigbang" kan zijn??? ;)

niet dat ik geloof in een god ofzo; maar ja waarom niet he? het geeft je ergens een goed gevoel denkend dat je je leven goed leeft dat je hierna dan beloond zal worden, want waarom zou je anders in vredesnaam geen massamoordenaar worden?

:offtopic: ben ik een ster in :D
2 MoDaCha :

Die wolk zie ik als je essentie (de kern van je bestaan), je essentie kun je weer terug voeren naar een spiritueel, mentaal, emotioneel en fysiek evenwicht. (die yin yang die ik aanhaalde).

Om in evenwicht te blijven zorgt je essentie o.a. voor verrassende ontmoetingen en gebeurtenissen die worden beschreven als "toeval" maar sommige dingen kunnen geen "toeval" zijn . Er is geen oorzaak zonder gevolgen (evenwicht).

Dit wil natuurlijk niet aangeven dat we allemaal in evenwicht zijn, mijn balans ligt ook redelijk scheef maar ik ben tevreden met mezelf en dat is mijn evenwicht.

Wat is dan energie? Energie is samengesteld uit tegendelen. Tegendelen kunnen nooit worden gescheiden. Het een kan niet los van het ander bestaan. Er is beweging dankzij positieve en negatieve krachten De Oosterse filosofen proberen dit aan te geven met hun symbool voor yin en yang (het ontvangende en gevende principe). Samen scheppen die beide vibratie. Als de relatie tussen de tegendelen juist is ontstaat harmonie: een toestand van evenwicht, van voldaanheid, van volkomenheid.

Ik weet dat er meer is, maar het is niet dat ik me er dagelijks mee bezig hou. Het is allemaal erg interresant dit onderwerp maar een 100% zekerheid krijg je toch nooit op de manier van "Ja dat is zo". Ik heb me evenwicht gevonden en ik heb er (on)rust mee :)

Lees maar eens een boek over esoterie en chakra die gaan hier dieper op in.

Wij zijn geen mensen met spirituele ervaringen,
maar spirituele wezens met een menselijke ervaring.

Ik heb een beetje dubbele gevoelens over het hele onderwerp...aan de ene kant geloof ik niet in toeval maar ik geloof ook niet dat alles bijvoorbeeld al vast ligt.

Onze hersenen zitten een stuk gecompliceerder in elkaar dan dat wij eigenlijk denken/weten.. op dat gebied is er nog zoveel dat we niet weten...
Veel dingen die nu onverklaarbaar zijn en we in het hokje "toeval" gooien...zullen waarschijnlijk over een tijdje als we weer meer dingen weten heel logisch te verklaren zijn...

Ik heb bijvoorbeeld met mijn moeder echt supervaak dat we echt precies hetzelfde zeggen op hetzelfde moment...dat is toch vaag...en uit het feit dat het zo regelmatig gebeurd geloof ik ook niet dat dit soort dingen toeval zijn..er zal waarschijnlijk inderdaad wel een soort alternatieve connectie zijn ofzo.....in ieder geval geen toeval..
Dit is echt een topic born to go off topic :P

Een paar dingetjes :D

Die big bang , misschien wel een god misschien niet maar dat wij het niet kunnen verklaren zegt niet dat een god ervoor gezorgd moet hebben. Want als je daarin geloofd wil het ook zeggen dat je ook het bestaan van die god aan zoiets moet wijten. En als je dan zegt , ja god bestond al dan ben je krom bezig. Waarom geloof je wel in een god die zomaar bestaat en niet in hetgeen wat tot de big bang heeft geleid.

want waarom zou je anders in vredesnaam geen massamoordenaar worden?
Zal ik jou dat eens ff haarfijn uitleggen mannetje :P hehe. Ik denk dat je dat aan evolutie kan toeschrijven. Zoals je hierboven ziet zie ik een mens eigenlijk een paar atomen die gerangschikt zijn. Dit gebeurd door o.a. door genen. En genen evolueren , die dingen bepalen grotendeels ons gedrag. ( Massamoordenaar of moeder teresa ) Het gedrag wordt ook wel beinvloed door opvoeding maar wordt ook zeker door genen bepaald daar zijn ze achter. Wanneer er niets in ons hoofd had geweest wat ons voorkomt dat we ons eigen soort doden hadden we niet eens bestaan als soort.
Ik denk niet dat je het "massamoordenaar" zijn moet afschrijven naar "de genen". Ookal is het bewezen dat het er wel mee te maken kan hebben, denk ik dat het meer in de opvoeding en sociale omgeving ligt. Want als je puur zou uitgaan van genen dan zou dat betekenen dat je onder welke omstandigheden dan ook hetzelfde mens zou zijn...dat is natuurlijk niet waar...stel je woont in een rijke wijk..goede opleiding...dan vorm je je heel anders dan dat je bijvoorbeeld opgroeid in een achterwijk tussen de drugs en de gangsters....

En hoe je je dus vormt is dus weer niet af te schrijven naar het toeval.. als je alle omstandigheden gaat uitpluizen dan zul je verklaringen voor het gedrag vinden..

zou zo een massamoordenaar kunnen zijn als ik wil; ik ben gefreaked genoeg; alleen vind mensen soms nog aardig; ik moet nog wat klote dingen meemaken; nog wat meer drugs gebruiken; het liefst harddrugs en hoppa dan knapt het al bij je. Iedereen heeft potentie een freak te worden mits de omstandigheden goed zijn :)

Ik geloof ook niet in een god die er altijd al is of was; waar komt die vandaan dan en waarom is uitgerekend hij de mazzelaar die altijd is en blijft; dat slaat weer lekker nergens op...

Maar soms vind ik het LOT ook wel heel erg saai klinken; net alsof je zelf niets in de hand zou hebben; dan heb ik soms zoiets van hey lachuh toeval; als alles zo bedoeld is om te gebeuren is het ook nie echt een verassing meer; of wel; jezus lama ik loop weer eens me mond voorbij :)

:offtopic: (die kan ik er beter elke keer bijzetten geloof ik :$)
laatste aanpassing
The truth hurts doens't it :(

Maar ik denk dat je inderdaad een massamoordenaar zou kunnen zijn. Nu is alleen de vraag , ben jij zo'n freak of nature dat jij je daar gellukkig onder voelt. Ik denk het niet.

:| mensen mensen...

Jullie doen wel je best om t me moeilijk te maken hier op te reageren..
Zo moeilijk mogelijk en zo veel mogelijk zeggen zodat dit topic wat makkelijk begon overgaat in een onderwerp waarin je over door kan blijven filosoferen..

Anywayzz..
2 Onrust.. bedankt voor je uitleg ;)

Uhm jullie hebben het over de Big bang.. of dat ''toeval'' was etc.
Misschien duidelijker als iedereen eerst eens zou vertellen wat je je precies voorsteld bij de big bang omdat daar de meningen nogal over verschillen..

Over het massamoordenaar onderwerp.. sja.. Denk dat t in iedereen kan zitten maar t maar bij een paar naar buiten komt door bv omstandigdheden wat darkmaxie al zei..

Pfff lees t zo nog wel een keer.. heb al genoeg gefilosofeerd voor vandaag :p

(K)
Jeetje van een theorie hier,Maar ik denk dat toeval wel bestaat..
:S zal wel
laatste aanpassing

zal wel

door replies van mensen zoals jij gaat onze mooie communie naar de vaantjes :'(
laatste aanpassing

Boehoehoe :'(

Omkara :hug: ;)

Een beetje een dooddoener misschien, maar de titel van Juan Atkin's plaat zegt voor mij genoeg...

IT IS WHAT IT IS

(y)

het is wat het is..

dus er gebeurd iets vreselijks en jij zegt:

sja.. wat gebeurt gebeurt.. het is wat het is..

Wat zou jij doen dan?

Je kan er toch niets meer aan veranderen...

Als alles zo makkelijk was.. :/
was t maar zo makkelijk zou veel mensen hoop verdriet besparen..

dat je aan een situatie iets niet meer kan veranderen wil niet zeggen dat je er niet bij stil moet staan.. er over na denken kan je helpen in de toekomst en ervoor zorgen dat je sommige fouten niet meer maakt..
Tuurlijk moet je niet altijd achterom kijken .. toekomst ligt voor je.. maar wat jij zegt is iets te makkelijk naar mijn mening :)

Praktijk en theorie liggen ook ver uit elkaar, klopt ook wel, geef je ook wel gelijk en doe ook niet aan wandtegelwijsheden maar aan ervaringen... Maar vond dit gewoon een koel zinnetje wat wel klopt... Lekker nuchter... MAar wat heeft dit met toeval te maken?

ha volgens mij lieg jij gewoon over je 17jarige leeftijd en ben je stiekum een wijze oude vrouw die woont op een berg ;) :D
laatste aanpassing

2 omkara.. eigenlijk ben ik uhm een heks :[ ps:WELLUSSSSS :P

2 TIJN!!.. heeft er geen ruk mee te maken.. maja dat doet t hele topic al niet :P

voortaan noem ik t grote filosofeer topic..

2 modacha: NIEEEETUSSS :D eennuhm ik ben een tovenaar :D

en btw; tis inderdaad heel cool om zomaar een zinnetje te planten; als je alleen niet weet wat je ermee bedoeld of het er eigenlijk na lang over denken niet echt mee eens bent...

is het zelfde als olifanten aaien!!!

kijk.. eigenlijk was hij t er mee eens totdat deze oude wijze heks hem ging betoveren met de toversproken van omkara de tovenaar..en nu denkt ie er anders over..

ONTOPIC!! :@ :P geen olifanten ge-aai hiero GRRR!!

Vuile topic vern**ker :P

(K) sorry lief hexje :P

NP ;)

hehe rood partner :P
ik denk ook wel dat alles een reden heeft en iets als voorbestemming bestaat..

ik denk dat het wel bestaat

Denk t niet, wat denk je van verkrachting?

toeval bestaad niet....
en daar ben ik het helemaal mee eens!!

Denk t niet, wat denk je van verkrachting?

inderdaad helemaal mee eens das echt niet bedoeld om er vervolgens weer sterker uit te komen hoor :vaag:
......
laatste aanpassing
of bestaat toeval wel...

zondag ochtend zaten er wel 40 vogels in de kersenboom te fladderen en irritant te wezen tijdens mn vaage bui, en ik zeg " ga weg" op normale praat toon, en ze gingen in een grote zwerm ineens weg! ik dacht dat ik hun leider was :P

...of staat het 'geschreven'
Alles is een samenloop van omstandigheden.

Je leeft en dat is toeval.

Lot, ik heb er geen bewijzen voor.

Ik ben van mening dat je het toeval zelf creert

t leeft weer hier :D
Ik ben het met johnny eens.

2 Sket. Wat jij beschrijft wordt niet echt als lot gezien volgens mij. Lot wordt een beetje gezien als dat de hoofdlijnen van je leven al vast liggen.

Een almachtige die een plannetje voor je heeft :S
Hij/zij vind de tijd om elke seconden ( zovaak wordt er iemand geboren ) een leven voor iemand uit te stippelen waarin hij ook nog eens het leven van die 100.000 andere mensen in je leven ontmoet met jou leven samen kan wikkelen. Constant maar aanpassen van levens want tsjah iedereen beinvloed iedereen. En hij/zij heeft een pleuris hekel aan negers want die laat hij met miljoenen tegelijk aan honger en de meest vreselijke ziektes sterven in Afrika.

Nee die klinkt inderdaad veel aannemelijker dan dat alles bij toeval gebeurt. :frusty:

Ik denk dat de mensen die heilig in lot geloven een zekere angst hebben voor iets wat ze eigenlijk niet onder controle hebben. Dat je bijvoorbeeld zomaar onder een bus terecht kan komen en dat het zomaar over is. Voor hen is het misschien een beter gevoel dat dat niet kan gebeuren want het is misschien wel je lot om oud te worden en 20 kleinkinderen te krijgen.
laatste aanpassing
2 Mock: voordat ik gister mijn reply plaatste was ik het ook het meeste met jouw eens.

toevallig he?

toeval bestaat wel niks meer aan toe te voegen