Ik wil hier toch maar een topic tegenaan gooien, want de meningen blijken toch verdeeld te zijn (wat juist ook goed is, want zo kun je fijn met anderen discussieren over een stijl die veel mensen toch een warm hart toedragen).
In een ander topic werd er dit gezegd:
De meningen zijn hierover nogal verdeeld, wat dus ook al in dit topic naar voren kwam waar ik bovenstaande replies even uitgejat heb.
Ikzelf heb hier ook natuurlijk weer een bepaalde mening over die als volgt luidt. De eerste 3 jaren van de jaren '90 waren jaren waarin ontwikkelingen binnen de housemuziek elkaar razendsnel opvolgden. Er kwamen vele stijlen bij en er verdwenen stijlen.
Het waren ook de jaren waar de bakermat alsware lag van een nieuwe stijl binnen de electronische muziek, namelijk hardcore. Wat in de jaren 80 nog in mindere mate gebeurde vond in de begin jaren '90 steeds meer plaats en dat was experimenteren met nieuwe geluiden.
Ook Marc Acardipane was zo'n iemand.
In die tijd kwam 1 van zijn bekenste platen uit namelijk Mescalinum United - We Have Arrived. Een nummer wat door velen word beschouwd als het eerste hardcorenummer ooit, waarbij direct de link word gelegd dat hardcore in Duitsland is ontstaan. Maar is dat ook zo?
Naar mijn mening niet.
Ja heel stomtoevalligerwijs kwam er een harde plaat uit in Duitsland. Maar hoeveel impact heeft die plaat gehad? Dat is nog steeds een vraag die bij mij door mij hoofd spookt.
Want hadden wij hier niet parkzicht, waar een DJ Rob steeds hardere plaatjes ging draaien? En indien ja, waren de producers van deze platen allemaal geinspireerd door die ene Duitse plaat?
Ik denk persoonlijk van niet. Elk land had in die tijd zo zijn eigen ontwikkelingen en ik vind ook dat je daar naar moet kijken. Natuurlijk was een Euromasters - Amsterdam Waar Lech Dat Dan? geinspireerd door We Have Arrived (het bezit immers de sounds ervan), maar veel andere producers gingen hun eigen kant op, met een eigen sound, die ze zelf bedacht hebben.
Ik kan me nog goed herrinneren hoe hard ik iets als een Edge Of Motion - Set Up 707 vond. Echter waren de heren achter deze plaat niet geinspireerd door datgene wat uit Duitsland kwam, maar wat er uit Amerika kwam.
Natuurlijk heeft Duitsland een groot aandeel gehad in de bijdrage van bepaalde sounds en ja voor 1993 kwamen daar enorm harde platen vandaan zoals (ik heb ze al eens eerder genoemd)
- Speedfreak - Time To Die
- C-Tank - Nightmares Are Reality
Maar om nou te zeggen dat hardcore uit Duitsland komt een feit is, durf ik niet te beweren. Het PCP label heeft misschien dan wel een track uitgebracht, die toen ie uitkwam de hardste ooit was, het label was echter geen gabberlabel, omdat er ook flauwe technoplaten en tranceplaten op uit werden gebracht.
Elk groot houseland heeft destijds denk ik wel een bijdrage geleverd aan de hardcorescene. Gizmo was namelijk een van de eersten in Nederland bijvoorbeeld die gebruikt maakte van breakbeats met een behoorlijke distortie eroverheen, terwijl deze breakbeats duidelijk weer uit Engeland kwamen.
Qua tempo is het ook heel moeilijk aan te geven, wanneer precies en welke plaat precies het eerst gebruik maakte van een razendsnel tempo. Bepaalde technoplaten uit de US waren al vrij snel, soms sneller zelfs dan gabberplaten. Maar ook een plaat als deze http://www.discogs.com/release/38342 had een zo snelle breakbeat, dat het bijna alle andere snelheden van vele andere breakbeatplaten deed verbleken.
En waar bepaalde producers stopten gingen anderen weer verder, ondanks het misschien niet eens gabberplaten waren. Een voorbeeld is Leo Anibaldi - Ritmica. Een vreselijk snelle acidplaat uit 1992 met een tempo van 210 bpm of (oke wel een gabbertrack vind ik) Moby - Thousand, een plaat die zelfs het Guinness Book of Records haalde.
En om weer terug te keren naar het PCP verhaal; ja, We Have Arrived had een enorme harde kick en ja een geluid met een enorme distortie. Misschien was het wel de eerste plaat waarbij deze twee elementen voor het eerst met elkaar samen werden verbonden, maar misschien waren andere tracks hem voor die al 1 element van deze twee bezat.
Hoewel ik zelf misschien al een miljoen electronische tracks gehoord heb ik mijn leven, ontdek ik ook nog steeds nieuwe dingen waarvan ik zeg: WTF? Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen in die tijd? En er valt nog zoveel te ontdekken, dat ik ook bepaalde conclusies weer moet intrekken.
Daarnaast vraag ik mij nog steeds serieus af of die We Have Arrived nu daadwerkelijk wel uit 1990 komt. Als je alle platen van Marc op een rijtje zet uit die tijd, dan lijkt het mij of heel onwaarschijnlijk dat hij uit 1990 komt, of Marc heeft meer dan een jaar gewacht toen hij verder ging met zijn 'harde' sound.
Een behoorlijk verhaal, waar mensen absoluut op mogen reageren (anders had ik dit topic niet aangemaakt). Ik hoop alleen wel dat mijn topic een beetje bespaard blijft van replies waar men elkaar uitscheldt omdat men het toevallig niet eens is met de andere muziekliefhebber. Want aan die replies hebben we niets. Ook andere onzinnige replies heb ik weinig aan.
Ik wil hier een beetje informatiegevend topicje van maken (tot zover mogelijk). Altijd leuk wellicht voor de mensen, die wat minder bekend zijn met de echt oude dingen.
In een ander topic werd er dit gezegd:
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 september 2007 om 22:19:Hardcore is trouwens in Duitsland uit gevonden
Yea wright Daar zijn de meningen over verdeeld dus hè
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 september 2007 om 22:46:Nee, is een feit. PCP is het eerste label dat muziek uit bracht wat nu 'hardcore' zou heten. In 1990 al. De combinatie van een harde 909 kick met distortion en een tempo van boven de 150 bpm is voor het eerst daar naar voren gekomen, in den beginne als harde variant op de al langer bestaande techno-muziek.
Je vertelt mij niks nieuws. Je hebt wel gelijk maar in andere landen waren ze ook al lang aan het experimenteren dus hardcore komt niet per se uit Duitsland.
De meningen zijn hierover nogal verdeeld, wat dus ook al in dit topic naar voren kwam waar ik bovenstaande replies even uitgejat heb.
Ikzelf heb hier ook natuurlijk weer een bepaalde mening over die als volgt luidt. De eerste 3 jaren van de jaren '90 waren jaren waarin ontwikkelingen binnen de housemuziek elkaar razendsnel opvolgden. Er kwamen vele stijlen bij en er verdwenen stijlen.
Het waren ook de jaren waar de bakermat alsware lag van een nieuwe stijl binnen de electronische muziek, namelijk hardcore. Wat in de jaren 80 nog in mindere mate gebeurde vond in de begin jaren '90 steeds meer plaats en dat was experimenteren met nieuwe geluiden.
Ook Marc Acardipane was zo'n iemand.
In die tijd kwam 1 van zijn bekenste platen uit namelijk Mescalinum United - We Have Arrived. Een nummer wat door velen word beschouwd als het eerste hardcorenummer ooit, waarbij direct de link word gelegd dat hardcore in Duitsland is ontstaan. Maar is dat ook zo?
Naar mijn mening niet.
Ja heel stomtoevalligerwijs kwam er een harde plaat uit in Duitsland. Maar hoeveel impact heeft die plaat gehad? Dat is nog steeds een vraag die bij mij door mij hoofd spookt.
Want hadden wij hier niet parkzicht, waar een DJ Rob steeds hardere plaatjes ging draaien? En indien ja, waren de producers van deze platen allemaal geinspireerd door die ene Duitse plaat?
Ik denk persoonlijk van niet. Elk land had in die tijd zo zijn eigen ontwikkelingen en ik vind ook dat je daar naar moet kijken. Natuurlijk was een Euromasters - Amsterdam Waar Lech Dat Dan? geinspireerd door We Have Arrived (het bezit immers de sounds ervan), maar veel andere producers gingen hun eigen kant op, met een eigen sound, die ze zelf bedacht hebben.
Ik kan me nog goed herrinneren hoe hard ik iets als een Edge Of Motion - Set Up 707 vond. Echter waren de heren achter deze plaat niet geinspireerd door datgene wat uit Duitsland kwam, maar wat er uit Amerika kwam.
Natuurlijk heeft Duitsland een groot aandeel gehad in de bijdrage van bepaalde sounds en ja voor 1993 kwamen daar enorm harde platen vandaan zoals (ik heb ze al eens eerder genoemd)
- Speedfreak - Time To Die
- C-Tank - Nightmares Are Reality
Maar om nou te zeggen dat hardcore uit Duitsland komt een feit is, durf ik niet te beweren. Het PCP label heeft misschien dan wel een track uitgebracht, die toen ie uitkwam de hardste ooit was, het label was echter geen gabberlabel, omdat er ook flauwe technoplaten en tranceplaten op uit werden gebracht.
Elk groot houseland heeft destijds denk ik wel een bijdrage geleverd aan de hardcorescene. Gizmo was namelijk een van de eersten in Nederland bijvoorbeeld die gebruikt maakte van breakbeats met een behoorlijke distortie eroverheen, terwijl deze breakbeats duidelijk weer uit Engeland kwamen.
Qua tempo is het ook heel moeilijk aan te geven, wanneer precies en welke plaat precies het eerst gebruik maakte van een razendsnel tempo. Bepaalde technoplaten uit de US waren al vrij snel, soms sneller zelfs dan gabberplaten. Maar ook een plaat als deze http://www.discogs.com/release/38342 had een zo snelle breakbeat, dat het bijna alle andere snelheden van vele andere breakbeatplaten deed verbleken.
En waar bepaalde producers stopten gingen anderen weer verder, ondanks het misschien niet eens gabberplaten waren. Een voorbeeld is Leo Anibaldi - Ritmica. Een vreselijk snelle acidplaat uit 1992 met een tempo van 210 bpm of (oke wel een gabbertrack vind ik) Moby - Thousand, een plaat die zelfs het Guinness Book of Records haalde.
En om weer terug te keren naar het PCP verhaal; ja, We Have Arrived had een enorme harde kick en ja een geluid met een enorme distortie. Misschien was het wel de eerste plaat waarbij deze twee elementen voor het eerst met elkaar samen werden verbonden, maar misschien waren andere tracks hem voor die al 1 element van deze twee bezat.
Hoewel ik zelf misschien al een miljoen electronische tracks gehoord heb ik mijn leven, ontdek ik ook nog steeds nieuwe dingen waarvan ik zeg: WTF? Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen in die tijd? En er valt nog zoveel te ontdekken, dat ik ook bepaalde conclusies weer moet intrekken.
Daarnaast vraag ik mij nog steeds serieus af of die We Have Arrived nu daadwerkelijk wel uit 1990 komt. Als je alle platen van Marc op een rijtje zet uit die tijd, dan lijkt het mij of heel onwaarschijnlijk dat hij uit 1990 komt, of Marc heeft meer dan een jaar gewacht toen hij verder ging met zijn 'harde' sound.
Een behoorlijk verhaal, waar mensen absoluut op mogen reageren (anders had ik dit topic niet aangemaakt). Ik hoop alleen wel dat mijn topic een beetje bespaard blijft van replies waar men elkaar uitscheldt omdat men het toevallig niet eens is met de andere muziekliefhebber. Want aan die replies hebben we niets. Ook andere onzinnige replies heb ik weinig aan.
Ik wil hier een beetje informatiegevend topicje van maken (tot zover mogelijk). Altijd leuk wellicht voor de mensen, die wat minder bekend zijn met de echt oude dingen.
laatste aanpassing