De Airbus A380, eerst nog Airbus A3XX genoemd, is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het wordt gemaakt door het Europese bedrijf Airbus. Op 18 januari 2005 werd het vliegtuig officieel gepresenteerd in de Franse stad Toulouse in aanwezigheid van zo'n 5000 toeschouwers waaronder een aantal prominente Europese regeringsleiders. De eerste testvlucht had plaats op 27 april 2005, ook vanaf Toulouse.
De viermotorige A-380 is een dubbeldeks jumbojet. Het toestel kan in drie klassen 555 passagiers over een afstand van 15.000 km vervoeren. Eventueel kunnen in charterconfiguratie ook 800 passagiers tegelijk vervoerd worden.
De Airbus A380 kent voorlopig maar één versie: de Airbus A380-800. Er komt ook een vrachtversie (A380F), die inmiddels is besteld door Federal Express, UPS en het leasebedrijf ILFC. Airbus werkt momenteel met man en macht aan de productie van de Airbus A380. Begin 2005 zat men nog in de testfase waarbij men de krachten simuleert die een vliegtuig gedurende zijn volledige dienstperiode ondergaat. Op 27 april 2005 heeft de eerste testvlucht plaatsgevonden vanaf het Airbus-vliegveld in Toulouse, Frankrijk.
Naar verwachting zal in 2006 worden begonnen met het leveren aan de eerste luchtvaartmaatschappijen: Emirates uit de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore Airlines. KLM's moedermaatschappij Air France heeft 10 stuks besteld.
De Airbus A380 is op dit moment nog niet interessant voor de Nederlandse maatschappijen KLM of Martinair en beide hebben vooralsnog geen plannen om een dergelijke toestel te bestellen.
De stoelindeling in de Airbus is: 3-4-3 beneden- en 2-4-2 bovendeks, beiden dus met 2 gangpaden.
In vergelijking met de directe concurrent, de Boeing 747, heeft de A380 49% meer vloerruimte terwijl de capaciteit slechts 35% hoger is. Dit vertaalt zich in een groter comfort voor de reizigers: de stoelen en gangpaden zijn breder. Airbus stelt tevens dat de kosten per stoel 15 tot 20% lager zullen uitvallen, en dat het vliegbereik 10 tot 15 % groter zal zijn, vergeleken met de 747.
Het enige vliegtuig ter wereld dat groter is dan de A380 is de Antonov 225, een vrachtvliegtuig
[bewerk]
Toekomst
Airbus A380 in kleuren van Emirates (bewerkte foto)In het ontwerp van Airbus is men er steeds van uitgegaan dat er nog een verlengde versie van het toestel zal kunnen worden uitgebracht. De verlengde versie, mogelijk A380-900 genoemd zou 100 passagiers meer kunnen vervoeren, even comfortabel als de A380-800 er 555 vervoert. Of luchtvaartmaatschappijen nog meer capaciteit nodig hebben dan de huidige versie biedt, is nog niet duidelijk.
Om uit de kosten te komen moet Airbus 250 toestellen verkopen. Op 18 januari 2005, de dag waarop het toestel werd gepresenteerd, waren er reeds 140 bestellingen binnengekomen, opties niet meegerekend.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380
De viermotorige A-380 is een dubbeldeks jumbojet. Het toestel kan in drie klassen 555 passagiers over een afstand van 15.000 km vervoeren. Eventueel kunnen in charterconfiguratie ook 800 passagiers tegelijk vervoerd worden.
De Airbus A380 kent voorlopig maar één versie: de Airbus A380-800. Er komt ook een vrachtversie (A380F), die inmiddels is besteld door Federal Express, UPS en het leasebedrijf ILFC. Airbus werkt momenteel met man en macht aan de productie van de Airbus A380. Begin 2005 zat men nog in de testfase waarbij men de krachten simuleert die een vliegtuig gedurende zijn volledige dienstperiode ondergaat. Op 27 april 2005 heeft de eerste testvlucht plaatsgevonden vanaf het Airbus-vliegveld in Toulouse, Frankrijk.
Naar verwachting zal in 2006 worden begonnen met het leveren aan de eerste luchtvaartmaatschappijen: Emirates uit de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore Airlines. KLM's moedermaatschappij Air France heeft 10 stuks besteld.
De Airbus A380 is op dit moment nog niet interessant voor de Nederlandse maatschappijen KLM of Martinair en beide hebben vooralsnog geen plannen om een dergelijke toestel te bestellen.
De stoelindeling in de Airbus is: 3-4-3 beneden- en 2-4-2 bovendeks, beiden dus met 2 gangpaden.
In vergelijking met de directe concurrent, de Boeing 747, heeft de A380 49% meer vloerruimte terwijl de capaciteit slechts 35% hoger is. Dit vertaalt zich in een groter comfort voor de reizigers: de stoelen en gangpaden zijn breder. Airbus stelt tevens dat de kosten per stoel 15 tot 20% lager zullen uitvallen, en dat het vliegbereik 10 tot 15 % groter zal zijn, vergeleken met de 747.
Het enige vliegtuig ter wereld dat groter is dan de A380 is de Antonov 225, een vrachtvliegtuig
[bewerk]
Toekomst
Airbus A380 in kleuren van Emirates (bewerkte foto)In het ontwerp van Airbus is men er steeds van uitgegaan dat er nog een verlengde versie van het toestel zal kunnen worden uitgebracht. De verlengde versie, mogelijk A380-900 genoemd zou 100 passagiers meer kunnen vervoeren, even comfortabel als de A380-800 er 555 vervoert. Of luchtvaartmaatschappijen nog meer capaciteit nodig hebben dan de huidige versie biedt, is nog niet duidelijk.
Om uit de kosten te komen moet Airbus 250 toestellen verkopen. Op 18 januari 2005, de dag waarop het toestel werd gepresenteerd, waren er reeds 140 bestellingen binnengekomen, opties niet meegerekend.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380
ook al oud nieuws maar kon er geen topic over vinden....
machtige machine is dit... hier wil ik wel eens in vliegen
laatste aanpassing