Partyflock
 
Forumonderwerp · 815082
­ Nederland



De Airbus A380, eerst nog Airbus A3XX genoemd, is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het wordt gemaakt door het Europese bedrijf Airbus. Op 18 januari 2005 werd het vliegtuig officieel gepresenteerd in de Franse stad Toulouse in aanwezigheid van zo'n 5000 toeschouwers waaronder een aantal prominente Europese regeringsleiders. De eerste testvlucht had plaats op 27 april 2005, ook vanaf Toulouse.


De viermotorige A-380 is een dubbeldeks jumbojet. Het toestel kan in drie klassen 555 passagiers over een afstand van 15.000 km vervoeren. Eventueel kunnen in charterconfiguratie ook 800 passagiers tegelijk vervoerd worden.

De Airbus A380 kent voorlopig maar één versie: de Airbus A380-800. Er komt ook een vrachtversie (A380F), die inmiddels is besteld door Federal Express, UPS en het leasebedrijf ILFC. Airbus werkt momenteel met man en macht aan de productie van de Airbus A380. Begin 2005 zat men nog in de testfase waarbij men de krachten simuleert die een vliegtuig gedurende zijn volledige dienstperiode ondergaat. Op 27 april 2005 heeft de eerste testvlucht plaatsgevonden vanaf het Airbus-vliegveld in Toulouse, Frankrijk.

Naar verwachting zal in 2006 worden begonnen met het leveren aan de eerste luchtvaartmaatschappijen: Emirates uit de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore Airlines. KLM's moedermaatschappij Air France heeft 10 stuks besteld.
De Airbus A380 is op dit moment nog niet interessant voor de Nederlandse maatschappijen KLM of Martinair en beide hebben vooralsnog geen plannen om een dergelijke toestel te bestellen.

De stoelindeling in de Airbus is: 3-4-3 beneden- en 2-4-2 bovendeks, beiden dus met 2 gangpaden.

In vergelijking met de directe concurrent, de Boeing 747, heeft de A380 49% meer vloerruimte terwijl de capaciteit slechts 35% hoger is. Dit vertaalt zich in een groter comfort voor de reizigers: de stoelen en gangpaden zijn breder. Airbus stelt tevens dat de kosten per stoel 15 tot 20% lager zullen uitvallen, en dat het vliegbereik 10 tot 15 % groter zal zijn, vergeleken met de 747.

Het enige vliegtuig ter wereld dat groter is dan de A380 is de Antonov 225, een vrachtvliegtuig

[bewerk]
Toekomst

Airbus A380 in kleuren van Emirates (bewerkte foto)In het ontwerp van Airbus is men er steeds van uitgegaan dat er nog een verlengde versie van het toestel zal kunnen worden uitgebracht. De verlengde versie, mogelijk A380-900 genoemd zou 100 passagiers meer kunnen vervoeren, even comfortabel als de A380-800 er 555 vervoert. Of luchtvaartmaatschappijen nog meer capaciteit nodig hebben dan de huidige versie biedt, is nog niet duidelijk.

Om uit de kosten te komen moet Airbus 250 toestellen verkopen. Op 18 januari 2005, de dag waarop het toestel werd gepresenteerd, waren er reeds 140 bestellingen binnengekomen, opties niet meegerekend.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

ook al oud nieuws maar kon er geen topic over vinden....

machtige machine is dit... hier wil ik wel eens in vliegen :P
laatste aanpassing
 
jah lijp ding man :D

en europees :D
vooral dat het europees is.. benieuwd wat boeing verzind
 
erg leuk toestelletje :D
 
Uitspraak van Technomania op zaterdag 1 oktober 2005 om 21:08:
benieuwd wat boeing verzind

Boeing komt met de 7E7 Dreamliner
 
de voorlopige proto types van de 7e7 Dreamliner
Die Dreamliner moet het toch hebben van zijn aktieradius? Die kan toch zonder te tanken van de ene kant van de wereld naar de andere kant vliegen?
Ik las of hoorde ergens dat Boeing niet geloofd in steeds grotere vliegtuigen, maar juist in de wat kleinere, economisch meer rendabele vliegtuigen en daarop gaat richten.
 
Uitspraak van Chris :rot: op zondag 2 oktober 2005 om 17:19:
Ik las of hoorde ergens dat Boeing niet geloofd in steeds grotere vliegtuigen, maar juist in de wat kleinere, economisch meer rendabele vliegtuigen en daarop gaat richten.

De dreamliner is daar het goeie voorbeeld van. Lang niet zo groot als de nieuwe Airbus en ontworpen voor een veel meer economisch doel.
 
heb die airbus in parijs gezien tijdens de luchtshow op le bourget (ofzoiets) tis een knap groot ding, maar ik moet zeggen dat ik de vorm niet echt geweldig vond, het lijkt wel een beetje een airbus 340 met een waterhoofd ofzoiets, vind die spitse neus van de airbus 340 wel mooi
Artiest DanM
Mijn Pa heeft voor Airbus gewerkt, vette sjit daar in Toulouse, grote fabriek......anyway.....deze kist doet mij denken aan de "gup", hét vervoersmiddel van Airbus Industries om complete body te vervoeren....alleen is die wat kleiner vergeleken met deze.....
Hoop overigens dat het nog lang duurt voor ie op Schiphol mag landen, zit ik weer in de herrie.....( werk onder de aanvliegroute van de 5e baan:@)
Uitspraak van Chris :rot: op zondag 2 oktober 2005 om 17:19:
Ik las of hoorde ergens dat Boeing niet geloofd in steeds grotere vliegtuigen, maar juist in de wat kleinere, economisch meer rendabele vliegtuigen en daarop gaat richten.

Ja, heb ik ook een docu over gezien (Discovery :d)
Boeing gelooft in kleinere vliegtuigen. De passagiers verdelen over veel meer kleinere vliegvelden, ipv al het overstappen gelijk naar je bestemming.
Uitspraak van DanM op donderdag 6 oktober 2005 om 00:08:
heeft voor Airbus gewerkt, vette sjit daar in Toulouse, grote fabriek......anyway.....deze kist doet mij denken aan de "gup", hét vervoersmiddel van Airbus Industries om complete body te vervoeren....alleen is die wat kleiner vergeleken met deze.....
Hoop overigens dat het nog lang duurt voor ie op Schiphol mag landen, zit ik weer in de herrie.....( werk onder de aanvliegroute van de 5e baan

oordoppen in dan maar :D
Uitspraak van Technomania op donderdag 6 oktober 2005 om 09:55:
oordoppen in dan maar

Helpt nix...;nee: ze vliegen op ongeveer 150/200 meter recht over ons gebouw...( langs de A9, Rottepolderplein, laatste bebouwing voor de Polderbaan....) wel vetjes af en toe....ze komen echt laag over, vooral die vrachtkisten....( af en toe kan je echt niet meer lulle)
Uitspraak van DanM op zondag 9 oktober 2005 om 01:03:
Helpt nix...;nee: ze vliegen op ongeveer 150/200 meter recht over ons gebouw...( langs de A9, Rottepolderplein, laatste bebouwing voor de Polderbaan....) wel vetjes af en toe....ze komen echt laag over, vooral die vrachtkisten....( af en toe kan je echt niet meer lulle)

op school gezeten in Amsterdam...heeel vlakbij schiphol...afentoe was les volgen idd niet mogelijk