Text 2 Speech Vocals Maken
Probeer eens Nuance Realspeak. Deze software wordt gebruikt door vele internationale bedrijven om bijv. gesproken telefoondiensten van spraak te voorzien.
Je kan daarmee in diverse talen met verschillende stemmen tekst naar spraak converteren.
Het is online uit te proberen, met een maximale tekstlengte van 100 tekens.
Als je gewoon een wav-editor/recorder als cool-edit opstart en je laat 'm elke keer een stukje recorden, kan je een langere tekst maken. Zorg dat je opname instellingen goed staan, door bij de opnameregeling van windows 'stereo-mix' als opname kanaal te selecteren.(xp: start->instellingen->configuratiescherm->geluiden en audioapparaten->tabblad audio->alinea'opnemen'->volume)
Vervolgens kan je gaan klooien met effecten, pitch en whatever om het allemaal stoer te laten klinken.
hier is de link:
http://www.nuance.com/realspeak/demo/default.asp
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Samplen van TV
Untitled zei het al, gewoon een stereo jack to jack kabeltje van je headphone-out van je tv naar je line-in van je geluidskaart (of eventueel een tulp to jack van de audio-out van je tv als die aanwezig is). Vervolgens in de volumeinstellingen van je pc bij 'opname' het line-in kanaal selecteren als actief kanaal. En dan in een wave-editor als Audition, Soundforge of Wavelab recorden en bewerken.
Als je computer een eind van je tv af staat zou je het ook kunnen opnemen met bijv. een MiniDisc, MP3 of DAT recorder en deze vervolgens aan de line-in van je pc hangen. Een Laptop kan het ook goed doen, al hebben deze vaak geen line-in en alleen een microfoon-in. Deze aansluiting is gevoeliger dan een gewone line-in en krijg je dus vaak minder goede opnames.
Als je dit vaak wilt gaan doen, zou je er ook voor kunnen kiezen om voor een paar tientjes een PC-TV kaartje te kopen, waarmee je TV op je PC kan kijken. Je moet dan wel je kabel-aansluiting naar je tv doortrekken, maar dan kun je gelijk ook vaak zowel beeld als geluid van tv opnemen.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vocals zwaarder maken
Je kunt vocals zwaarder maken door deze in een wav-editor te transposen met behoud van lengte. Laad de file in Adobe Audition en ga naar effects->time/pitch->stretch(proces).
Zet 'm op 'Pitch Shift (preservers tempo)' en trek aan de balk tot je de gewenste toonhoogte hebt door te luisteren met 'preview'. Druk op ok en klaar. Om 'm op te leuken kan je er nog een chorus overheen gooien of iets anders.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bestaande Vocals Syncen met Eigen Materiaal
Een programma uitermate geschikt om vocals die van een
andere snelheid afkomen in je eigen track te mixen is Ableton Live. Omdat je hier gebruik kan maken van real-time time-stretching en ook o.a. een handige 'slice-editor' daarbij kan gebruiken. Je kunt dus de vocal op z'n originele pitch laten, of ervoor kiezen om zelf een toonhoogte aan te geven. Wanneer je een vocal als bijv. .wav inlaad in Ableton, kan je van de sample eerst het originele bpm laten herkennen of zelf aangeven. Om in deze editor te komen click dan op de part die je wilt bewerken. Vervolgens krijg je onderin een aantal mogelijkheden en zie je de grafische representatie van je vocal. Links hiervan kan je dus de bpm aangeven, en de 'warp' knop gebruiken om je vocal op te slicen zodat deze goed op de maat in jou nieuwe track komt. Ook kun je aangeven welk gedeelte geloopt moet worden d.m.v. cue-pionts. Je kunt de lijnen die de maten aangeven desgewenst verplaatsen als je merkt dat het niet helemaal goed uitkomt. Dit kan je allemaal doen terwijl je track en beats lopen (mits je deze ook hebt geinporteerd, zodat je gelijk hoort of 't ok is. Aan te raden is om de vocals van tevoren op te knippen in refrein (vaak steeds hetzelfde), de coupletten en de eventuele brug (tussenstuk).
Je kunt natuurlijk ook in bijv. Audition de regels apart pitchen en/of timestretchen, maar dit is meer werk denkik en moet je vaak maar hopen dat het goed uitkomt aangezien je niet de slices kunt onderverelen. Wel kan je dus procentueel de snelheid van je vocal aanpassen met bijv. de Timestretch functie van Audition. (Effects->Pitch->time-stretching)
Ik geloof dat tegenwoordig steeds meer software titels een timestrechting functie hebben, maar Ableton is betaalbaar, gebruiksvriendelijk en natuurlijk een goede live-tool.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Timestretching
Timestrechen is het verkorten of verlengen van een sample zonder hierbij de pitch (toonhoogte) te wijzigen. Hiermee kan je voorkomen dat samples die voor andere snelheden zijn gemaakt niet in je track in te voeren zijn.
Tegenwoordig wordt timestretching ook wel als een effect/truc gebruikt om tracks en remixes aparte nieuwe wendingen te geven.
Timestretching kan helaas niet echt en gemakkelijk in Reason, maar dit kan wel met diverse wav-editors als Cool Edit / Audition. Een programma waarmee je in realtime je loops en sound kan timestretchen met aangeven van cuepoints en andere handigheden, is Ableton Live. Hier heb ik wel ooit een stukje over geschreven. Dan met name hoe je snel tracks kan mixen.
In Cool Edit zit timestretching bij de effects.
Zorg dat je weet hoeveel langer of korter je file moet worden. Ik geloof dat je de bpm's kan aangeven.
Handmatig zou dit ook kunnen. Dit kan je doen door de bpm's te vergelijken. Sommetje:
bpm(origineel) delen door bpm(doel) = 'getal'
'getal' x 100 = percetage verschil.
dit percentage dan optellen of aftrekken van 100%
Je kunt dan in procenten de lengtes wijzigen. Ook kan je nog spelen met de pitch.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Timestretching (vervolg)
Over dat timestretchen in reason, 't is volgens mij toch wel mogelijk als je dr. rex files van maakt...of trip ik nu...?
In theorie wel lijkt me, maar dan nog heb je "externe software" nodig (dat rex programma), en zul je het geluid in heel veel stukken moeten opbreken. Met iets als CoolEdit is het wat eenvoudiger.
Inderdaad, hiervoor heb je bijv. ReCylce van Propellerhead nodig.... Ook is dit geen timestretchen, maar het loopje opknippen in verschillende stukjes (parts), waarmee je het mogelijk maakt de loop op verschillende snelheden te gebruiken. De pitch en de lengte van de individuele geluiden van een loop blijven met de standaardinstellingen gewoon gelijk.
Rex-files zijn een soort truc om loops, (voornamelijk drums & percussie) op verschillende bpm af te kunnen spelen zonder dat de pitch en lengte van je drums veranderen.
Timestrechen is meer een effect, waarschijnlijk een soort algoritme, wat het mogelijk maakt om geluid in lengte uit te rekken zonder dat de pitch veranderd. Dit gebeurt waarschijnlijk door hele kleine stukjes elk weer in pitch te corrigeren of zo. Als dit zo is, zou je in theorie ook met zo'n rex programma kunnen timestrechen als je regematige superkleine parts snijdt, maar begin hier maar niet aan, lijkt me niet handig.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Controllers
Hier een overzicht van verschillende klavierloze (zonder toetsenbord) controllers om bijv. je knoppen en faders in Reason aan te sturen. Je zal merken dat je met een apparaat als deze hieronder veel intuïtiever en prettiger met het muziek maken bezig kan.
De uc-33 is een leuk dingetje, en goed voor de job. Er is ook de uc-16 (zelfde idee als de uc-33 ongeveer maar dan alleen met 16 draaiknoppen en geen faders) en die werkt gewoon goed, maar verwacht geen geweldige verrasingen. Het blijft fijn om je draaiknopjes en faders in Reason echt aan te sturen in de plaats van met je muis en toetsenbord.
Prijs: uc-33 ongeveer 229 euro's, uc-16 ongeveer 99 euro's.
Een leuk alternatief zijn de controllers van Behringer en zijn zelfs goedkoper.
De BCF 2000 met gemotoriseerde faders (!!), die kunnen dus je waarden onthouden en ernaartoe vliegen. Verder eindeloze draaiknoppen met led-aanduiding, als bij bijv. de Nord Lead 3. En als je Reason 3 gebruikt gaat dit twee kanten op, dus ook wanneer je op je scherm iets edit, gaan de controllers op het appraat mee. Topding, en kan je al krijgen voor zo'n 199 euro.
De BCR2000, voor als het je echt vooral om de draaiknoppen gaat. Ongeveer 129 euri bij sommige winkels.
Ik zou geen nadelen kunnen bedenken t.o.v. de uc-33.
Maar ik heb er dan ook niet lang mee gespeeld. Ik zou zeggen probeer ze in de winkel een een keer uit. En kies dan voor degene die het beste aanvoelt. Volgens mij zijn dit de belangrijkste controllers zonder klavier in de prijscategorie tot 300 euro.
meer info:
http://www.behringer.com/02_pr ... mid=2&ID=900
Ook leuk als je ook drumpads wilt is de Trigger Finger van M-Audio:
meer info:
http://www.m-audio.com/products/en_us/TriggerFinger-main.html
Later meer, dan over controllers met klavier.
Succes.
Dlux:
Die behringers zijn heel mooi, ik heb nu een Korg microKontrol maar zit te denken ok ook nog die behringer aan te schaffen. In reason 3.0 werken ze allebij heel goed want er is twee richting communicatie tussen reason en controller. Dus als je van apparaat verandert in reason gaan knoppen en faders ook mee op de controller, en bij de korg alleen de knoppen
Bij reason 2 hd je bijv die controller ondersteuning niet en als je dan in reason van apparaat verandert stonden op je midicontroller al je faders en knoppen weer verkeerd. ik weet niet hoe het bij andere software zit.
[quote]
Lesser_Noise:
Sinds een ruime week de behringer bcf2000 in bezit. De faders werken erg fijn, snel en zijn gemotoriseerd. Door de mackie control emulaties kan je in principe oneindig veel kanalen bedienen en hoef je niets in te stellen qua midi cc's. Ik weet alleen niet of Reason het mackie control protocol ondersteunt...
Enige nadeel aan die behringer zijn de draaiknoppen, dat endless gedoe is wel leuk en aardig, maar het werkt net wat trager dan normale pots. Maar goed, het zal ook wel van je persoonlijke speelstijl afhangen of je dat irritant vindt of niet.
[quote]
Dlux:
Reason heeft wel ondersteuning voor de universal control, maar of ze dan dat protocol ondersteunen weet ik niet. mischien is het specifiek voor reason.Lesser_Noise:
Idd, volgens de mackie site wordt het mackie control ook door Reason ondersteund
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Controllers II
Okee, dat zijn duidelijke vragen.
Een aantal jaar geleden was het een stuk makkelijker, toen was er nog niet zo veel in controllerland, maar tegenwoordig zijn er vele merken met vele types. Er zijn controllers vooral met faders (schuiven), rotary's & dials (al dan niet éindeloze draaiknoppen', fingerpads (kleine drumtoetsen) en klavier (toetsenbord. Dan heb je ook nog varianten met ingebouwde audio interface (geluidskaart).
overzichtje:
Faders: ideaal voor open en dichtschuiven van kanalen, o.a. in live toepassingen (Ableton), Goed te controlleren en de
waarde is met het oog duidelijk af te lezen. Ook wel te gebruiken voor de waarde van een effect, maar hier kun over het algemeen beter draaiknoppen voor gebruiken.
Dials/Rotary's: vooral handig voor effecten en eq-waarden aanpassen. Voor live, maar ook voor tijdens het produceren erg handig. Hiermee kun je veel fijner bijv. de waarden van een synth aansturen, en kun je ook twee waarden tegelijk beinvloeden, wat met de muis niet kan. Rotary's hebben, in tegenstelling tot dials geen begin of eindwaarde en hebben vaak een led-rand om de waarde aan te geven. Hiermee is het beter te zien welke waarde hij heeft. Bij dials kan het zijn dat de knop anders staat dan in de software, en springt hij bij het eerste contact over naar de waarde waar hij op de controller op staat. Bij dials is het vooral in tegenstelling tot de fader wat moeilijker met het oog af te lezen wat de huidige waarde is.
Fingerpads: Vooral bedoeld voor het 'tikken' van drums, en het aan of uitschakelen van drumpatronen, loops of evt. effecten. Voor live handig in de laatste functie, bij produceren misschien leuk om drums mee in te spelen, maar ben zelf meer voorstander van patroon sequencen. Fingerpads hebben vaak ook een ledje erin zitten zodat je kan zien of ie aan of uit staat.
Klavier: Voor inspelen van melodiën, basslines, etc. Maar ook kun je toetsen op het klavier gebruiken om loops, kanalen en effecten in of uit te schakelen. Toch zijn hier de fingerpads handiger voor, ook omdat deze vaak een verlichting hebben. Ben je zelf niet zo'n toetsenist, dan heb je vaak al genoeg aan twee á drie octaven. Speel je zelf wel, dan raad ik toch aan om meer ocataven te nemen. Je kunt ook nog kiezen tussen verschillende soorten toetsen, full-size (normaal), of kleine toetsen (zoals bij de MikroKorg) of een gewogen of semi gewogen klavier. De gewogenheid (hammered) is de 'terugslag'/gewicht van de toetsen, waarmee je bij het spelen meer gevoel en nuance kan aanbrengen. Voornamelijk pianisten zullen voor zoiets kiezen.
Wheels: Er zijn nog meer manieren van input, bijv. de pitch & modulation wheel, die bij ieder apparaat weer net anders is. Maar dit zijn naar mijn mening erg handige dingen. Hiermee kun je tijdens het spelen van een melodie, met je linkerhand bijv kleine pitchbends of modulatieverschillen aanbrengen, wat je muziek dynamischer en spannender kan laten klinken. Kenmerkend voor deze wheels is dat ze vaak een middenwaarde hebben, en twee uiterste andere waarden (naar boven en naar beneden). De pitchwheel schiet meestal automatisch terug naar het midden, de mod-wheel meestal niet. Je kunt met deze controllers bijv. ook de cutoff van een filter aansturen, en hiermee na of tijdens het spelen leuke trucs uithalen.
Pedalen: Je kunt ook nog pedalen kopen en die aan je controller of interface hangen. Waarmee je dus met je voet nog dingen kunt aansturen. Vaak wordt dit gebruikt voor de sustain (nagalm) net als de rechter pedaal op de piano. Maar je kunt hier ook een kickdrum of effect of wat dan ook aan hangen.
Buttons: Vaak zitten er nog wat extra knopjes op, die ook te 'mappen' (toewijzen aan een functie in de software) zijn. Deze zijn vaak niet zo byzonder, maar wel handig voor het in- of uitschakelijk van minder belangrijke functies.
Overig: Sommige merken hebben nog een eigen nieuwe toevoeging aan dit alles. Bijv. de V-Beam van Roland. Waarmee je in de lucht met je hand een waarde kan aanpassen. Kan heel leuk zijn, maar zit vaak op duurdere apparaten met ook sounds etc. aan boord.
Waar je ook op moet letten is of het apparaat beschikt over software-herkenning. Dit betekend dat je zelf niet alle waarden hoeft te 'mappen', maar dat het zelf beschikt over presets voor bijvoorbeeld Live, Reason of FLStudio. Dit kan een hoop werk schelen en is ontzettend handig.
Om te helpen in je keuze moet je voor jezelf even bepalen wat je er allemaal mee wilt gaan doen. Wil je alleen simpele bass en hook-lines in gaan spelen, dan kun je al voldoende hebben aan een simpel twee-ocataafs controllertje. Wil je een uitgebreidde melodieën met twee handen etc. kunnen inspelen, kies dan voor een groot klavier. Wil je alles compact, draagbaar en bij de hand hebben kies dan voor een (kleine) alles in 1 oplossing. Wil je meer overzicht en controle? Kies dan voor een ruimere opzet met apparte apparaten.
Als je live aan de slag wilt is het heel belangrijk dat je beschikt over een aantal goede faders. Hiermee bepaal je namelijk wat het publiek wel of niet hoort. Deze zouden ook goed in de hand moeten voelen en niet snel stuk gaan. Je moet 'm bijvoorbeeld makkelijke in één keer open kunnen zwiepen als een deejay.
Voor het freaken op een open kanaal gebruik je bijv. draaiknoppen. En met fingerpads kan je meedrummen of waarden aan of uit zetten.
Het is heel moeilijk om hier te zeggen wat je wel en niet moet doen, het hangt echt een beetje van je eigen wensen en stijl af. Wat vind je belangrijk? Welke software gebruik je? Vooral live of vooral studio?
Zoek dit voor jezelf uit en kijk naar het aanbod en mogelijkheden. En speel met de apparaten in de winkel.
Ik zal dit stuk later nog verder uitbreidden, want ik merk dat hier nog meer over valt te vertellen.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
CV Kabels in Reason
Met de zogeheten cv kabels in Reason kan je hele vette dingen uithalen. Je kan verschillende geluiden gelijk laten triggeren, knoppen en andere waarden automatiseren, etc.
Je gebruikt hierbij vaak de Matrix, mijn persoonlijke favo apparaat in Reason. Ik geef één voorbeeldje, de rest wijst zich eigenlijk vanzelf.
Je hebt een Subtractor, als je deze selecteerd en een Matrix aanmaakt wordt de Gate Input en Mono CV van de Subtractor automatisch aangesloten op de Note CV en de Gate CV van de Matrix. (Kijk met Tab aan de achterkant van de devices). Als je nu een melodie intekend in de Matrix speelt de subtractor deze af. Maar dat zijn alleen nog maar nootjes. Maak nog een Matrix aan, en sluit van deze de Curve CV aan op bijv de Amp Level van de Subtractor, maar dan moet je eerst het schakelaartje aan de voorkant van note naar curve zetten. Nu kan je de tweede Matrix gebruiken om bijv. een volume slide of de onderlinge volumes van je aanslagen te varieëren. Om de gevoeligheid te regelen kan je nog naast de gebruikte input aan de achterkant van de Subtractor aan het draaiknopje draaien.
Je kunt dus die cv kabel in erg veel variabelen steken, speel hier gewoon wat mee, 't kan erg verrassende sounds opleveren. Ook ben je wat sneller van het houterige digitale geluid af als je waarden minimaal varieerd.
'k Heb hier nog een hele goede Reason Handleiding staan:
Rechtermuisknop, Doel Opslaan...
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mindsynth over: Illegale muziek downloads
Het is misschien een vorm van broodroof, het downloaden van mp3's... De artiest krijgt niet wat 'ie verdient.
Toch heb ik persoonlijk heb ik er niet zo'n heel groot probleem mee met het hele illegale muziekverspreidingscircuit. Het is, vind ik, zelfs, een mooi gegeven dat je mensen kan bereiken die anders niet in de gelegendheid zijn om uberhaubt met je muziek in aanraking te komen. Het maken van muziek gaat mij persoonlijk niet om het geld. Behalve dat ik het voornamelijk voor mezelf doe, gaat het mij om waardering, erkenning, het overbrengen van inspiratie, emotie, gevoel, visie, etc. Geld heeft hier voor mij weinig mee te maken, en is zelfs vaak een bariëre bij het maken van goede muziek. Als ik met mijn producties zo ver kan komen dat ik zalen vol met mensen een geweldige avond kan geven, of mensen thuis kan laten wegdromen, ben ik meer dan tevreden. Als ik geld belangrijk had gevonden binnen de muziek dan zou ik wel pop, hardstyle of andere overtoegankelijke en sales-gerichte muziek maken.
Dus op de vraag hoe ik het zou vinden als ik veel geld misloop door illegale downloads? Het zou me weinig tot niets uitmaken. Ik denk dat ik zelfs een gedeelte van m'n muziek zelf online als gratis download aan zou bieden. Als er een aantal fans en bewonderaars m'n product kopen vind ik dat geweldig, maar als het illegaal gedownload wordt vindt ik dat niet veel minder leuk. Ook zijn er genoeg alternatieven te bedenken om via andere wegen aan je geld te komen als producer, of door een exclusief product om je muziek heen te ontwerpen wat niet over de data-wegen te verspreiden is. Je kunt er ook niet omheen, het is naar mijn mening gewoon het tijdperk waarin we leven. En je kunt beter je creativiteit en energie gebruiken om iets te verzinnen waardoor je toch krijgt wat je wilt, dan hier een eindeloze strijd tegen te voeren.
De muzikanten en daaromheenliggende industrie die het meeste te lijden hebben onder 't mp3-cicuit zijn dus diegene die ook de muziek maken om te scoren. En ik vind persoonlijk dit alleen al een slechte zaak, muziek zou geen commercieel consumptie-wegwerpartikel moeten zijn zoals het nu vaak is, maar is dit in de loop der jaren geworden vanwege het feit dat er veel geld mee te verdienen is. Muziek, in mijn visie, gaat niet om scoren, roem, dikke auto's, etc, maar om uiting, en om mensen letterlijk en figuurlijk te bewegen. Voor de tijd van de moderne media werd er niemand stinkend rijk met het maken van muziek. Het kwam allemaal uit passie, en dit was ook aan de muziek af te horen. Mensen waren pioniers. Tegenwoordig gaat het grootste deel van de muziek om het beantwoorden van de vraag aan muziek. En hier gaat het naar mijn mening niet om. Muziek is iets wat altijd in ontwikkeling is geweest, en evolueerde naar aanleiding van creaties van de beste muzikanten, virtuozen, wonderkinderen en vernieuwers. Tegenwoordig wordt de luisteraar voorgeschoteld met hapklare, moeilijk om slecht te vinden, by the book 'how to make a hit record' - overgeproduceerde muziek en met door tot in detail uitgestippelde imago's en bijbehorende gelikte videoclips. Het wordt je als publiek moeilijk gemaakt om niet tevreden te zijn met wat je op de radio en tv-zenders toegeworpen krijgt, terwijl het qua muzikale waarde vaak weinig voorsteld. Dit resulteerd in een slechte en oppervlakkige smaak bij het grote publiek, die alleen maar meer van dit soort spul wilt, en zich vaak niet verder verdiept in meer qualitatieve, genuanceerde, intilligentere, vooruitstrevende muzieksoorten.
Dus als de mensen die verantwoordelijk zijn voor het brengen van een slechte oppervlakkige muzikale smaak aan de mens eindelijk een beetje 'gestraft' worden door minder inkomsten, vind ik dit een godsgeschenk, en hoop ik dat dit zover doorvoert dat we uiteindelijk weer op een natuurlijke evolutie van de muziek overgaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
De Compressor
(bron:kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors.htm)
Wat is een Compressor?
Iedereen die ook maar iets met muziek te maken heeft, hoort zijn collega's vaak praten over compressors alsof het om leven of dood gaat. Er worden vaak verhitte gesprekken gehouden in de sfeer van "Voor een vette bas moet je echt eens die Smork compressor in standje 8 gebruiken!". Maar wat is nou eigenlijk een compressor? Wat doet zo'n ding? En waarvoor en wanneer gebruik je hem? In deze cursus zul je meer inzicht in de werking en de bediening van een compressor gaan krijgen.
In feite is een compressor niets meer dan een automatische volumeregelaar. Die komt goed van pas bij geluidsbronnen met een grote dynamiek. De menselijke stem is een duidelijk voorbeeld van zo’n bron. Uitschieters in zangvolume kunnen de apparatuur oversturen zodat vervorming ontstaat. En als je daarop bent voorbereid door de faders niet te hoog te zetten, vallen de zachte passages regelmatig weg in het omgevingsgeluid. Ook valt het vaak niet mee om de mixbalans met andere (minder dynamische) signaalbronnen onder controle te krijgen. Voor het beperken van de dynamiek van dergelijke signalen kunnen we gebruik maken van een compressor. Deze verzwakt de harde passages maar laat de zachte gedeeltes onveranderd.
Naast deze praktische toepassing van de compressor wordt het apparaat ook vaak ingezet om het geluid naar smaak te beïnvloeden, als een effectapparaat dus. Het gebruik loopt dan uiteen van het gemiddeld luider maken van een stereomaster tot het bewust toepassen van instellingen die neveneffecten veroorzaken.
hier de hele tekst
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Side-Chain Compressing
En ik snap dat jullie graag iets willen weten over side-chain compressing. Aangezien hier door veel vaklui, bobo's en meepraters over gepraat wordt als stoere magische broodnodige oplossing voor een dikke zuigende electronische plaat. Juist daarom wacht ik hier nog even mee totdat ik de juiste manier bedacht heb om jullie dit uit te leggen.
Even een tipje van de sluier. Als je een dikke bassline hebt en je hebt een kick drum, bestaat er een grote kans dat deze zich beide binnen hetzelfde geluidsspectrum begeven. Door middel van Side-chaining kan je bijv. ervoor zorgen dat telkens waneer een kickdrum klinkt de basslijn onderdrukt wordt, eigenlijk naar de achtergrond gestuurd wordt. Dit kan je doen met een bepaalde vertraging, waardoor je het bekende zuigende effect krijgt. Je kunt dit ook bereiken door gewoon je basslijn zo aan te passen/automaten van modulatie/filters, en het bewerken van de volume van je bass-audiokanaal dat er geen of minder basslijn klinkt als de kick klinkt.
...Later meer...
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Side-Chain Compressing (vervolg)
Ik heb even die site bekeken, op dat forum, en kan 't eigenlijk niet veel beter uitleggen dat die dude daar doet. dus copy-paste ik die hele meuk maar hier naartoe. Ik heb ze vertaald in het Nederlands voor jullie, om het toch een beetje exclusief te maken. Helaas missen er wel wat plaatjes, ik hoop dat het zonder ook lukt.
Succes.
Dus met grote dank
Shoma van
Trance.nu en de andere makers van de tutorials:
http://trance.nu/v3/forums/viewtopic.php?t=112872
Er zijn veel mensen, waaronder ik, die mij vragen hoe je de mysterieuze side-chain compressor moet laten werken. Dus hier zijn enkele tutorials die ik op het web heb gevonden.
Maar eerst wat info over sidechainen.
Pimp my bassline....
SIDECHAINING is een erg krachtige techniek om de dynamiek te bevorderen van een track. Het is niets meer dan een omgekeerde Gate, wat betekend dat een element wegvalt als een andere gespeeld wordt. Je kan sidechainen gebruiken voor erg verschillende resultaten, maar de bekendste is het sidechainen van de bass met de kick, wat betekend dat de bass weggaat als de kick luidt. De resultaten zijn erg organisch en warm in mijn opinie, en als je deze tutorial leest begrijp je het beter te begrijpen en toe te passen in verschillende applicaties.
Laten we nu kijken hoe je dit effect moet maken met verschillende programma's.
VST SEND-Recv methode
1. Koop of download een demo versie van DB Audioware dynamics processor
http://www.db-audioware.com/dB-D-dynamics-processor-more.htm.
2. Laad deze VST op bijv. Kick en zet SEND aan.
3. Laad deze VST op je Basslijn en zet RECV Aan. Speel nu met de waarde.
FruityLoops sidechain compression (Tutorial by Daniel85)
1. Kies een instrument die je als trigger voor de sidechain wilt gebruiken (het geluid dat de compressor de taak geeft om in te springen), een 4/4 Kick bijvoorbeel en link het naar een FX-kanaal. Allereerst moet je dit fx-kanaal Muten (stilzetten, door de fader helemaal naar benenen te zetten in de mixer)
2. Hierna moet je er een "fruity peak controller" aan toevoegen. Dit is alles wat je nodig hebt om de trigger te definieèren.
3. Daarna link je het geluid wat je wilt laten side/chainen naar een ander fx/kanaal, en voeg de "fruity compressor" (of een andere zelfgekozen compressor) toe, rechtsclick de "threshold" knop en selecteer "Link to controller".
4. Als je dit gedaan hebt krijg je een window die je de mogenlijkheid geeft te kiezen tussen de verschillende controllers. Click op de internal controller window en selecteer "Peak+Lfo" en click "accept"... nu ben je klaar..
Je kan maar één device per "peak controller" toewijzen.
FruityLoops tutorial file
http://hem.bredband.net/eldarion/Sidechain_42313061.zip
Cubase SX 2/3 sidechain compression gebruik makend van Waves C1 (tutorial door Mantik)
1. Maak een "Audio-Stereo-Group" aan genaamd "Sidechain".
Je ziet de plugin "Waves C1 Comp-sc" in het plaatje. Install deze plugin in de Sidechain-Groep.
Doe de Output-Panning van deze groep naar MONO (rechtsclick op the panner, selecteer "stereocombined panner" en sleep beide stereokanalen naar het midden)
2. Bewerk 2 kicks die altijd gelijk spelen. Het plaatje laat Midi-Noten van de gedupliceerde kick zien. Neem je originele kick (van je drumsampler bijvoorbeeld), duplicateer deze en sla altijd beide Kicks.
3. Root de 2 kicks naar 2 verschillende kanalen. Kijk naar het plaatje. Rename één kanaal naar "KICK" (the originele) en ander naar "TRIGGER".
Je kan ook zien dat Kick is geroute naar het masterkanaal van de geluidskaart, Trigger is en geroute naar de "Sidechain" groep. Dit is belangrijk, doe het.
Misschien zie je al dat de Trigger is hard gebalanced naar links, doe dit. Je zult zien waarom.
Alleen één van de twee kicks wordt gestuurd naar het oor van de luisteraar. De ander genereert een intern signaal for de sidechain groep. De TRIGGER-kick stuurt een signaal die de de envelope en de dynamiek.
4. Localiseer je Basslijn kanaal. In het voorbeeld is het een audiokanaal ganaamd "Bass".
Je moet maar 2 dingen doen: Stuur de Output naar de groep "Sidechain"
En draai de Panning naar helemaal rechts.
Er zijn nu twee signalen die routen naar de Sidechaining-Stereo-Group. Op het linker kanaal is de TRIGGER-Kick en op het rechter is de "Bass".
5. Open de Sidechaingroep. bewerk de plugin WAVES C1 comp-SC.
Verander de Key mode naar L -> R, nu is de linker input de sleutel voor de rechter output. Dit betekend dat de Trigger-kick, die gestuurd wordt op het het linken kanaal een envelope genereerd die een signaal van het rechter kanaal manipuleerd (de "Bass"). We willen de basslijn manipuleren met de envelope van de TRIGGER-Kick.
Bewerk smart hard parameters voor de Treshold, Ratio, Attack and Release. Je zal zien dat de visualation-diagrammen beweging laten zien. De Y-As laat het volume-signaal zien links en de X-As showt het volume-signaal rechts.
Maak experimenten hiermee en luister naar het effect, en hoe de bass wegvalt als de kick invalt. Als je alleen de bassline hoort ben je vergeten de Output van de Groep naar mono te zetten. (zie Stap 1)
Als je alles goed gedaan hebt. Veel plezier, Maak experimenten, finetune de parameters.
Source -
http://www.mantikonline.com/art_sc.htm
Sidechain compression met Reason 3
1. Allereerst, maak een BASSLIJN (bijv. met de substractor en een matrix).
2. CLick nu rechts op de Substractor -> create -> Mclass compressor (om 'm automatisch te routen, je zou even aan de achterkant kunnen kijken met tab om te zien wat er gebeurt)
3. Maak nu een Redrum, en programmeer een 4x4 bassdrum. In de rack view (TAB) verbindt SEND OUT 1 van de Redrum naar de SIDECHAIN IN in de compressor. Draai nu de S1 send waarde op de bassdrum volledig omhoog.
4. Klaar! Speel met de compressor. (kijk in de tutorial voor de parameters) en beluister de resultaen door de bypass in en uit te schakelen.
Reason 3 Tutorial File -
http://hem.bredband.net/eldarion/Reason_Sidechain_42319562.rns
Ableton Live 5 en Sidechaining
1. Om te beginnen, maak twee MIDI clips en éé AUDIO op verschillende kanelen. MIDIs voor Impulse (Drums) and Bass, en AUDIO kanaal voor Impulse Out (omdat we Impulse sidechaining naar de compressor, wordt het ge-mute. Dus verbind ik Impulse audio naar een ander audio kanaal om de kick te horen.
2. Nuw laad ik een kick sample op impulse en programmeer een simpele 4x4. Maak hierna een melodie voor de bass.
3. Voeg een compressor toe die sidechainen ondersteund, op het Basskanaal (in mijn geval gebruik ik Vanilla b69 Compressor)
4. Click nu ctrl+alt+i om de Audio/MIDI input and output opties te zien. Verbind Impulse audio naar Bass. (je zal dan bijv. 3/4 Vanilla Compressor zien)
5. Dus we hebben de Impulse aan de Vanilla compressor verbonden, terwijl dit werkt op het Bass kanaal. We moeten alleen nog de compressor tweaken nu... Zoals altijd bij sidechainen, gebruik korte attack en release met een vrij lage threshold.
6. Als je de Impulse niet kan horen, gebruik dan dat audio kanaal dat we gemaakt hebben. Op dat kanaal selecteer je "Audio from" en kies je Impulse kanaal. En uiteindelijk druk je het oranje "In" knoppie.
Ableton Live 5 Tutorial File:
http://hem.bredband.net/eldarion/Ableton_Live_Sidechain.als
Volume Automating Techniek
Compressie is gewoon een automatische waarde-veranderaar natuurlijk. Dus het kan automatisch, maar het kan ook gewoon handmatig.
1. Automate de volume van je basslijn, corresponderend aan je kick. Als de kick klinkt moet de volume van de bass laag zijn. Dit is het principe.
Jezper's plaatje laat deze methode zien:
Gratis VSTs die sidechain compression hebben.
ChunkWare Vanilla Compressor
http://www.chunkware.com/vanilla/
Redshiftmedia Ducker
http://www.redshiftmedia.com/vsts/
Sidekick v2
http://www.twistedlemon.nl/site/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=28
Ze gebruiken allen de zelfde techniek (zoals beschreven in het Cubase SX voorbeeld)
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Het Stereo Veld
Als je twee speakers hebt kun je met behulp van panning een geluid 'verplaatsen' van de ene speaker naar de andere. Het stereo veld ligt tussen het punt dat je interpreteerd als het geluid van geheel links tot het punt waar het geluid geheel rechts klinkt.
Met vrij simpele technieken kan je de hersens laten denken dat het stereo veld groter is dan de ruimte tussen de twee speakers (stereo field enhancers). Je moet wel onthouden dat dit een effect van interpretatie is, en is dus afhankelijk van de gebruikte apparatuur bij het opnemen of produceren, maar ook van de speakers en de positie van de luisteraar bij het afspelen.
Als je hardware of software hebt waarmee je je stereo veld kan aanpassen, en dat heb je waarschijnlijk, nl een pan-draaiknop, draai dan eens aan deze knoppen terwijl je goed tussen je speakers zit, en kijk of je je mix interresanter kan maken. Met enhancers en stereo veld bewerkers kan je makkelijk je stereo veld doen 'vergroten' en leuke effecten toepassen. Dit kan best een hoop waarde aan je productie toevoegen.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Vocoder
Even in een paar zinnen kort uitgelegd wat een vocoder doet:
Met een vocoder kan je het ene geluid gebruiken om het andere te triggeren. Je hebt bijvoorbeeld een synth als basis (de carrier) en een zangpartij als modulator. Wat dit betekend is dat je de aanslag, volume etc. van de zang gebruik om de synth aan te sturen. Je krijgt nu het effect alsof de synth aan het zingen is. Stel nou dat de zang in een bepaalde toonhoogte is gezongen, en je speelt met de synth een bepaald accoord, dan klinkt de zang ook in dat accoord, welliswaar met de klank van de synth. Je kunt met verschillende knoppen aangeven in welke mate dit allemaal gebeurd en hoe de verhouding is tussen beide signalen. Belangrijk is dus dat je beide apparaten moet aansturen, wil het effect hebben.
Ga er gewoon maar even mee gaan spelen, dan kom je er vanzelf achter wat voor een leuke gein je er allemaal mee kan uithalen.
succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tracks (re)mixen in Ableton Live
Hier even een hele korte uitleg van een manier om tracks te mixen in Ableton Live.
Zoek je geluidsbestand, door via één van de mapjes links ernaar te browsen. Importeer/sleep je .mp3 of .wav bestand naar één van de audiokanalen. (mp3-support vanaf 5.0)
Click op de 'part'. Je krijgt nu een wav weergave van de track. Click op 'warp' en op 'loop'. Stel het juiste original bpm in. Als je het niet weet zet dan de loop length op 4.0.0 en speel met de bpm totdat je de juiste lengte van 4 maten hebt.
Als het goed is heb je nu het eerste stukje (4 maten) van je instrumental als loop, en kan je die ook afspelen. Zet het bpm van ableton evt. gelijk aan die van je track.
Sleep nu met ctrl ingedrukt je 'part' een positie eronder zodat ie 'm kopieerd. Verplaats nu de loop in de wav-weergave door met de muis het geselecteerde gedeelte van je track te verslepen. bijv. eindpunt eerste loop is nu beginpunt tweede loop. Je kunt bij deze loop bijv de length op 8.0.0 zetten. Zodat deze langer doorloopt.
Ga hiermee door totdat je het gewenste aantal onderdelen van je track als parts op je scherm onder elkaar hebt staan.
Herhaal dit met je andere tracks en bouw zo een live-set met bestaande of eigen tracks. Het verstandigste is om niet te veel dingen horizontaal naast elkaar te zetten, maar zorg voor een verticaal tijdsverloop.
Maak of zoek er wat eigen loopjes van percussie, breakbeats, hihats, vocals whatever bij om lekker mee te spelen. Probeer ook de effecten eens uit.
Het lekkerste werkt dit als je een controller hebt als bijv. de Korg Mikrokontrol, Evo UC-33 of Behringer BCF2000.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Haperingen in Ableton
Een onboard geluidskaart heeft inderdaad zijn beperkingen, maar toch is dit vaak wel een beetje te verhelpen totdat je een goede audio interface hebt gekocht. Je kunt bij ' Options -> Preferences -> Audio ' het één en ander regelen met betrekking tot je audio driver. Je kunt daar de andere drivers proberen in het rijtje bij Driver Type, probeer bijv. de ASIO driver. Ook kun je de grootte van je input buffer aanpassen, dit heeft wel gevolgen voor je geluid en/of latency. Bij duurdere kaarten zijn deze dingen beter af te stellen. Ook kun je ervoor zorgen dat het voor je computer minder zwaar wordt om al je loops af te spelen. Vermijd bijvoorbeeld enorme WAV's en hele songs als je dit soort problemen krijgt. Het kan sowieso handig zijn om je materiaal slim op te slicen in een wav-editor voordat je ermee in Ableton aan de gang gaat. Als je last krijgt van clipping etc., zet dan een limiter op je master channel. Met al deze mogelijkheden moet je een heel eind komen. Als het niet het gewenste resultaat geeft, kun je erover nadenken om er wat intern geheugen bij te plaatsen, en anders te kiezen voor een betere audio interface.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ruis/piep over (monitor) speakers
Hetgene wat ervoor zorgt dat je een ruis krijgt, zijn niet je speakers zelf of je geluidskaart. Dit is meestal te wijten aan de netstroom die meelift op de snoeren door je computer en daarbuiten, bij laptops hoor je vaak al geen ruis/piep meer als je de oplader eruit haalt. Het is te vergelijken met als je draaitafels ongeaard op een mengtafel en versterker aansluit. Je kunt bij de muziekwinkel een kastje kopen die dit voorkomt. Ben even vergeten hoe ze zoiets noemen, maar als het probleem uitlegt dan begrijpen ze waar je het over hebt. Kost ongeveer 35 euro geloof ik.
Je kunt het probleem ook verder minimaliseren door betere kabels te kopen. Ik heb mijn KRK's aangesloten met een hoge kwaliteit goldplated tulpkabel, met aan het einde een goede female tulp/grote jack plugje en heb (zonder gebruik van 't kastje) geen last ervan.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Logo-ontwerp
Als je een logo wilt maken of laten maken, zoek bijv. eerst dit uit:
- uitstraling (wat moet het logo uitstralen)
- tekst (moeten en woorden of symbolen in komen te zitten)
- toepassing (waar wil je het logo voor gebruiken)
- kleur (moet het in kleur, welke kleuren en waarom, zwart, etc.)
- doelgroep (wie zijn de mensen die je wilt aanspeken met dit logo)
Zoek dan in tijdschriften en op internet zo veel mogelijk plaatjes, foto's, kleuren, lettertypes, logo's van anderen uit de zelfde scene of business, producten, materialen, films, whatever, en andere zaken die gerelateerd zijn aan je concept, en gooi deze bij elkaar op een collage of in een map op je pc, maar wel zo dat je met deze files echt een bepaald sfeerbeeld krijgt. Maak aan de hand van deze collage de eerste schetsen of probeersels. Laat je inspireren door de gevonden plaatjes en collage, neem desnoods kleuren, stijl, lijnvoering, sfeer, etc. over van andere ontwerpen en plaatjes. En ga hierna verder met tekenen, samenstellen en optimaliseren van je logo. Bedenk goed dat een logo simpel moet zijn, duidelijk moet spreken en in het oog moet springen. Vaak kan je het beste zoveel mogelijk weglaten, en kiezen voor een niet te complex idee.
De meeste gebruiken programma's als Adobe Illustrator, Photoshop of bijv. Paint Shop Pro (wat iets gebruiksvriendelijker is) voor het maken van hun logo, maar soms kan je beter eerst het een en ander grof en schetsmatig zelf op papier zetten. Werk dan met materiaal waar je zelf een voorkeur voor hebt.
succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Inspiratie voor Producers
Er zijn verschillende manier om aan je inspiratie te komen als producer. Iedereen heeft zo z'n manieren. Ook is het zo dat de keuze welk programma je gebruikt kan bepalen in hoeverre je inpiratie hebt om iets te maken. Sommige programma's als bijv Cubase, werken naar mijn mening niet echt intuïtief en geven weinig ruimte om te spelen en daar je inspiratie uit te halen.
Ik gebruik zelf voornamelijk de programma's Reason en Ableton Live. Dit zijn voor mij de twee programma's waar ik het snelste inpiratie haal, puur uit het klooien met de verschillende devices.
In Reason bijv. speel ik gewoon een tijdje met een synthesizer met daaraan een matrix, en na een beetje klooien heb ik vaak een leuke basslijn of melodie. Hier ga ik vervolgens mee verder, en bouw er drums, percussie, vocals etc. omheen. Dit is één manier om te beginnen.
Een andere manier is om bijv. een thema te kiezen. Dit kan vanalles zijn. Bijv. een film die je net gezien hebt, een aantal foto's of plaatjes of bijv. een groep woorden. Kies bijv een stijl, plus een aantal emoties die je wilt uitdrukken. Het kan een hoop helpen om voor jezelf eerst op te schrijven of te bepalen wat je wilt gaan maken. Zoek of rip hier dan de juiste samples bij in je soundbank of via internet, of zelf samplen van een film of cd en ga daarmee verder bouwen.
Wat ook een goede manier is, is om gewoon te proberen een track die je kent en goed vindt na te bouwen. Omdat je het toch nooit helemaal hetzelfde krijgt, wordt het toch altijd een eigen ding. Je zou bijvoorbeeld op [/url=http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html]deze site[/url] kunnen bladeren en één van de aanwezige stijlen proberen te benaderen. Mocht het uiteindelijk nog teveel lijken op het origineel, dan kan je dit natuurlijk altijd aanpassen. Wat je ook kan doen is twee of meer verschillende tracks kiezen en iets tussen deze twee in gaan gaan zitten. De tracks hoeven niet persé in jouw stijl te liggen, het kan ook jazz of klassiek of whatever zijn.
Dit zijn even wat technieken om te beginnen aan een project.
Er zijn vele andere manieren, ieder heeft zo z'n eigen methode. Je komt er na een tijdje achter wat voor jou het beste werkt. Het belangrijkste is vaak dat je op een bepaald moment voor jezelf duidelijk hebt wat je gaat proberen te maken. Dan kan bij de te nemen beslissingen de keuze een stuk makkelijker maken.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Eigen tracks zelf op Vinyl laten persen
Als je je eigen plaatje wilt laten persen, dan kan dat bij bijv.:
http://www.soundstream.nl/
http://www.myownrecord.com/
http://www.vinylcuts.de/
http://www.curvedpressings.com/
en er zit nog een goeie in belgië maar ben de naam effe kwijt..
Je wil je track natuurlijk zo goed mogelijk klinkend op (die) plaat hebben. Daarvoor zal je je track vaak moeten masteren.
De volgende stukjes zijn interresant voor bij het masteren van je track:
- De Studio
- monitor speakers & headphones
- Frequenties 1 & 2
- Het Stereo Veld
- De Compressor
- Side Chain Compressing
- Drugs & Produceren
Natuurlijk wordt hier niet helemaal alles behandeld. Maar masteren gaat veel over Equalizers, Limiters/Compressors en ook een beetje over het bewerken van je stereo-veld. Maar wat ik je nog wil meegeven is dat je gehoor natuurlijk erg belangrijk is. Luister goed en vergelijk het met releases. Doet jouw geluidskwaliteit en mix niet of weinig onder voor die van gevestigde platen, dan zit je goed en kan je deze op plaat laten drukken als je dat zelf wilt laten doen. Vaak is het bij deze persers ook mogelijk om nog een master daar te laten doen. Probeer toch het beste binnen je kunnen af te leveren. Mocht er nog een extra mastering nodig zijn dan hoor je dat wel. Als je tevreden bent over je een aantal tracks kan je natuurlijk ook proberen om ze bij een label gedrukt te laten krijgen. Lees daarvoor het stuk over releasen. Als je het zelf niet voor mekaar krijgt om een goede master te maken die geschikt is voor op plaat, dan kan je ervoor kiezen om verschillende kanalen apart te exporteren en deze aan te leveren zodat zij ermee verder kunnen. Maar als jij al tevreden bent over je master, dan is dat waarschijnlijk hoe het op plaat geperst wordt. Vaak moeten ze sowieso een kleine voorbewerking maken om 't te laten persen (ik geloof dat er o.a. een beperking is in het sub-laag). Let dus op je EQ's etc. en luister en vergelijk goed, als jij op verschillende geluidsinstalaties gehoord heb dat je track goed klinkt zit het wel snor.
Je moet je niet vergissen hoe relatief makkelijk het masteren gaat tegenwoordig. Vooral als je alleen met software werkt. Zo'n pro studio engineer kan ook geen wonderen verrichten met je track, van een overvolle kutsound is moeilijk iets punchies en straks te maken, ook niet door de pro's. Dus kun je er maar beter voor zorgen dat je zelf al het beste hebt gedaan, en zelf ook snapt wat er voor een master moet gebeuren. Dan wordt het voor de prof makkelijker en is je eigen sound ook beter. Ook is het prettig om zelf in de hand te hebben welk element je meer of minder naar voren wil hebben.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Releasen en de Muziekbusiness
Ja, de muziekbusiness zit soms raar in elkaar, zelfs als je goede muziek maakt, moet je nog maar net een label vinden dat geinterreseerd is in jouw muziek. Vervolgens moet je nog oppassen dat je niet genaaid wordt met je contract, en dan moet je soms ook nog maar wachten of ze hun beloftes nakomen. Voordat je een release hebt of kan krijgen moet er nog heel wat gebeuren.
Ik zelf ben ook al meer dan 10 jaar bezig met muziek maken, en leer ook nog steeds elke dag. Het is dan ook belangrijk dat je door blijft leren en zelfkritisch bent, je producties veel laat horen aan mensen die weten waar ze het over hebben, daar leer je het meeste van. De beste manier om aan opbouwende goede kritieken te komen is om je track te plaatsen op
www.i-dance.com , hier krijg je reacties en tips en kan je zowizo alles vragen op het gebied van produceren.
Zelf heb ik ook nog geen releases op m'n naam staan, maar ik heb dan ook nog geen demo's rondgestuurd, ik vind eerlijk gezegd mijn tracks ook nog niet goed genoeg daarvoor. Daar komt bij dat ik eerste instantie voor mezelf muziek maak en dat het hebben van een release nog niet mijn grootste doelstelling is aangezien ik ook nog een moeilijke studie aan het afmaken ben.
Pas op dat je ook niet al je hoop op de muziek vestigt en dat je bijv. niet je opleiding laat vallen. Het is niet leuk om met muziek je brood te moeten verdienen, dit komt pas als het echt heel goed gaat. Om te scoren moet je soms nou eenmaal afbuigen van je eigen overtuigingen over muziek en zelfs dan is het vaak nog geen vetpot.
Probeer je muziek als één of meerdere projecten te zien, stippel goed uit wat en hoe je muziek wilt brengen met dat project, en hoe je aan je bekendheid wilt komen. Als je meerdere stijlen muziek maakt, verzin dan voor iedere stijl een ladingdekkende projectnaam. Schrijf op een groot stuk papier hetvolgende uit:
- Projectnaam/dj-naam
- Stijl
- Ongeveer rond ... BPM
- Gemaakte eigen tracks in deze stijl
- Labels bij deze stijl.
- Artiesten die zoiets ook maken.
- Bestaande tracks met de zelfde stijl en feel.
- Belangrijkste elementen.
- Omschrijving van waar het project over gaat.
- Sleutelwoorden om het project en de muziek te omschrijven.
- Misschien zelfs illustraties, foto's, kleuren etc. bij je project zoeken. Evt. een logo maken of laten maken door een kennis.
- Wat voor act komt hierbij. geen act of een dj-act of live-act, of beide?
- Ga je met iemand samenwerken? Wie zouden dit kunnen zijn?
- Wat heb je hiervoor nodig? Zoek je setting uit.
- Welke appratuur/software heb je nodig om dit project nog beter te kunnen?
Als je dit zo'n beetje hebt uitgezocht ben je al een heel end. Je hebt nu in je hoofd een veel beter beeld van waar je mee bezig bent, en kan je dit in je achterhoofd houden bij het werken aan je tracks. Haal als je meerdere projecten hebt in verschillende stijlen, deze ook niet door elkaar. Het is toch belangrijk dat je als project enigzinds stijlvast bent. Gelukkig kan je als electronisch artiest meerdere projecten beginnen.
Veel kan je ook leren door samen te werken met andere producers, dingen waar zij jaren over gedaan hebben om te leren kan je dan soms in een dag bijgebracht worden.
Verwacht niet dat je binnen no-time een release scoort, dit kan allemaal best lang duren. Ook als je een beetje zelfkritiek hebt, doe je zelf ook wel even wachten voordat je je demo's rondstuurd.
Een goede manier om aan een release te komen is om bijv 3 tracks, en niet veel meer, waar je erg tevreden over bent binnen één project, en die echt bij jou horen, heel goed uit te werken. Zorg dat deze 3 tracks bij elkaar passen, en dat ze ongeveer de zelfde sijl zijn. Laat deze zo veel mogelijk horen aan andere (jonge) producers binnen de stijl, en doe wat met je kritiek. Blijf deze drie tracks uitbouwen en verbeteren totdat ze echt goed klinken. Zorg dat de sound en het arrangement goed in orde zijn, als jij nog twijfelt over sommige dingen, horen andere mensen dit waarschijnlijk ook.
Brand vervolgens deze 3 tracks op een cd, en niet meer dan deze drie tracks. Je kan ook beter 1 goede als 2 goede en 1 slechte track op je cd zetten. Maak ook een mooi hoesje die echt bij je stijl en bij jou past en zorg dat het hele pakket er verzorgd uitziet. Geef je tracks ook namen en zet deze + je projectnaam op je hoes. Je zou er ook een kleine biografie bij kunnen doen. Zorg dat op zowel de hoes, de bio en cd zelf je contactgegevens staan vermeld.
Stuur vervolgens deze demo naar de labels waarvan jij denkt dat ze passen bij je stijl. Heb je geen idee welke labels, vraag dan aan een bevriende deejay in dezelfde stijl of hij ernaar wilt luisteren, en of hij wat labels voor je wilt opschrijven die erbij passen. Stuur vervolgens deze demo rond naar de gekozen labels, zowel binnen- als buitenland.
Hoe meer hoe beter, maar stuur niet bijv. je trance-demo naar een hardcore label als je begrijpt wat ik bedoel, maar als je 30 labels kan vinden die bij je muziek passen, stuur ze dan ook gerust naar al deze 30 labels, en blijf doorzoeken. De meeste demo's belanden op een stapel en deze stapel zal heel vluchtig worden doorgenomen. Zorg dan ook dat het uiterlijk van jouw demo opvalt. Zorg dat de eerste track van je demo gelijk goed begint, en dat de opbouw van deze niet te lang is, anders zetten ze 'm al af voordat 'ie echt begonnen is. Ze zullen waarschijnlijk niet veel langer dan een halve miuut naar je demo luisteren. Dus zorg dat er geen slechte halve minuut ergens op je demo staat.
Als je dus zo'n hele lading demo's hebt rondgestuurd is het gewoon afwachten wat je te horen krijgt. Maar ga ondertussen gewoon lekker door met muziek maken.
En dan... komt het misschien ineens het moment dat je een mailtje of telefoontje krijgt dat ze wel geinterreseerd zijn in je werk. Ze zullen dan misschien vragen om wat meer werk, of ze zullen je misschien wel een contract aanbieden. Onderteken nooit gelijk het eerste contract wat je voorgeschoteld krijgt, laat het eerst zorgvuldig lezen door iemand die er verstand van heeft. Teken nooit een exclusief contract. Dit betekend dat alleen dat label of die platenmaatschappij alleenrecht heeft op jouw werk als artiest. En dit wil je niet.
Als je dan een goed eerlijk contract hebt aangeboden gekregen, en je hebt dit ondertekend dan kan het nog wel even duren voordat je je tracks op vinyl hebt staan. Er komen dan nog best een groot aantal dingen kijken. Zoals of je producties wel goed genoeg afgemixed zijn om op vinyl te persen. Zij zullen komen met een aanbod om in hun studio de tracks af te mixen, en dit gaat je een gedeelte van je geld kosten. Het kan soms beter zijn om zelf een bevriend iemand of kennis te vinden met een goede studio en deze te vragen of hij naar je producties wil kijken en af wil mixen. Zorg zowizo dat je een goed netwerk hebt van mensen die zich in het producersvak bezig houden en blijf deze om advies vragen (
www.i-dance.com). Zorg ook dat je ingeschreven staat bij de Buma-Stemra als je releases gaat krijgen zodat je artiestenrecht beschermt is. Ook inschrijven bij de Kamer van Koophandel is belangrijk als je geld gaat verdienen met je muziek.
Ik heb nu nog lang niet alles behandeld, ik weet namelijk ook niet alles van de gang van zaken, aangezien ik zelf nog geen releases heb gehad. Maar let goed op en zorg dat je goed geinformeerd bent. Laat je niet verassen, en zorg dat je geen beginnersfouten maakt.
Het is een flinke weg naar een release, en grijp iedere kans aan om kennis, ervaring en informatie te vergaren over de muziekbusiness. Lees lectuur, tijdschriften, websites en ervaringen van anderen. Houd je ogen open voor evenementen als de dj-expo en en dutch dj-day. Werk aan je netwerk. Als het dan allemaal goed gaat kan het balletje gaan rollen. Maar zelfs dan moet je niet verwachten dat je binnen korte tijd 'binnen' bent.
Succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -