wat betreft mauzz' stelling(en):
ik vind dat religies maar op bepaalde punten vergelijkbaar zijn. daarnaast vind ik dat er sowieso een onderscheid gemaakt moet worden tussen orthodoxen en 'gewone' gelovigen binnen dezelfde religie.
maus schrijft bijvoorbeeld over verschillen in de uitoefening van de islam in nederland en moslimlanden.
vandaar dat ik van mening ben dat mauzz beter moet nuanceren. en onderbouwen!
wat betreft de hoofddoekjes:
enerzijds kan ik me voorstellen dat het verboden wordt. (zoals fairytale ook al schrijft: ) als het naar buiten brengen van een overtuiging tot problemen kan leiden, op wat voor een manier whatsoever (discriminatie, racisme, opwekking van haatgevoelens, provocerend gedrag... ) kan je beter ingrijpen. voorzorgsmaatregelen nemen zeg maar.
verder ben ik het ook eens met fairytale dat dan óók christelijke kruizen en joodse keppeltjes (om enkele voorbeelden te noemen) verboden moeten worden.
anderzijds ontstaat hier nu wel de vraag wat er nog meer verboden zou moeten worden. álle religies dragen namelijk gebruiken met zich mee. indiërs laten stippen op hun voorhoofd tattoeeren, boedhisten gaan in het oranje... (om het maar even zwart-wit te schetsen)
maar atheisten hebben ook de behoefte zich te onderscheiden van anderen, tot een bepaalde groep te behoren. het is mens-eigen om dat op wat voor een manier dan ook te laten merken. denk maar aan gabbers die hun hoofd kaalscheren of bretels dragen, denk aan surinamers die kilo's goud om hun nek dragen, ga zo maar door.
waar trek je de grens? laatste aanpassing 24 januari 2004 22:29 |