Partyflock
 
Forumonderwerp · 1111048
­ Nederland
Artiest {SHOWLIST artist 27290, 1868}
Poll, geopend op zondag 30 januari 2011, looptijd van 4833.6 dag.
Iedereen · Mannen · Vrouwen

Monitor keuze KRK vs Yamaha

1267%
KRK rokit 6
633%
Yamaha HS-80M

Ben al een tijdje aan het zoeken naar de verschillen tussen KRK's en Yamaha's
Ze zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse.
Op sommige forum's lees ik dat mensen de Yamaha's wat doffer vinden klinken.





Wie kan me helpen. en licht je antwoord aub toe.
laatste aanpassing
Maakt niet zo gek veel uit, je moet ze toch leren kennen qua geluid en kan je later nog weer betere kopen.
Verder nog iets met winkels en luisteren enzo, waar vast nog wel iemand over begint in dit topic.
Zelf zou ik voor de Yamaha gaan, omdat ik ze mooier vindt. :lol:
Uitspraak van VREESTYLE op zondag 30 januari 2011 om 11:16:
Wie kan me helpen. en licht je antwoord aub toe.

Uitspraak van VREESTYLE op zondag 30 januari 2011 om 11:16:
forum's

ik kan je met je taal helpen, het is fora o:)

+ toelichting:

Het is een woord uit het Latijn, dus is het meervoud fora, net als bij aquaria.

;p

*edit

Ik zeg automatisch fora. Maar de -a als meervoudsvorm van -um is wel aan het verdwijnen. En rap ook. Datums, museums, ze worden steeds meer gemeengoed. Of, eigenlijk erger, bij woorden die in het meervoud veel als soort enkelvoud gebruikt worden, wordt het meervoud meervoud. Data’s , media’s . Hoort allemaal bij taalontwikkeling.

OT:

waarschijnlijk is het beste idee een winkel opzoeken waar ze beide monitoren beschikbaar hebben en jij ze met jouw eigen vertrouwde sound op cd even kan testen. Het gaat hier uiteindelijk om jouw oren en niemand kan voor jou beslissen hoe jij iets vindt klinken.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van ENGINOIR op zondag 30 januari 2011 om 14:51:
k kan je met je taal helpen, het is fora

onzin,

Forums is gewoon goed, net als dat museums en aquariums gewoon goed Nederlands is.

Weet wel dat het officieel met a was maar met s is al lang algemeen geaccepteerd...


Edit: Je zegt het zelf ook al, goedemorgen :D
laatste aanpassing
ik vind het persoonlijk gewoon mooier klinken.

fora ipv forums, musea ipv museums, fotoalba ipv fotoalbums...
 
Gewoon je shit op die boxen gaan luisteren cdtje mee nemen, bij tonika kan je dat bijv gewoon doen ;)

Dan gaat het er heel erg om wat jij fijn vind klinken, want
Uitspraak van UNTITLED. op zondag 30 januari 2011 om 11:40:
je moet ze toch leren kennen qua geluid

Ik heb zelf krk rp6(oude versie) , wat ik daar over kan zeggen is dat ik ze persoonlijk iets wat plat vind klinken, maar als je ze leert kennen werk je daar wel om heen. Zo heeft elke set in die prijsklasse wel iets ;)
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zondag 30 januari 2011 om 15:36:
Forums is gewoon goed

maar
Uitspraak van VREESTYLE op zondag 30 januari 2011 om 11:16:
forum's

is toch echt wel fout.
Artiest DanM
Heb de Hs80 draaien hiero, strak geluid, maar na verloop van tijd wordt ik geluidsmoe...
Ze staan nu dus bij de dj-gear....:D
 
Artiest Hungry
Ik heb ze allebij nog nooit gehoord, maar ik zou toch voor die Yamaha's gaan. Heb begrepen dat dat goede neutrale monitors zijn.
:yes: Hier in Haarlem bij MM kon [ kun? ] je ze vergelijkend horen, oa met de KRK en nog een paar in hetzelfde rijtje....
Wat er bij mij uitsprong, buiten het 'strakke' geluid, waren de looks, strakke kast, met mooie witte driver (y)
Ook de aansluit- en instellinsmogelijkheden spelen natuurlijk mee, de Yamaha's voldoen prima, enige , eventuele, gemis is de cinch-aansluiting, maargoed, als je actieve monitoren aanschaft sluit je het natuurlijk allemaal gebalanceerd aan...:lol:
Anyway, ik kocht de Yamaha's eigenlijk een beetje omdat de Fostex [ PM0.5mk2 ] niet naar wens presteerden kwa output bij de dj-booth, ook in het achterhoofd houdende dat die kleine set een woonkamer aan geluid moest vullen....
De Fostex staan nu bij de PC, mooie set 'referentiespeakers' voor oa het bewerken van samples en aanklooien in SX en RSN5....wil er eigenlijk nog een subkast bij, maar dat is meer om de set te completeren.......
De Yamaha's.....in mijn situatie, bij de pc, duidelijk overkill, beide monitoren staan ongeveer 50 cm bij mij oren vandaan....kan geen optimale sweetspot creeren, en omdat de Yamaha's best recht weergeven [ editable aan de achterzijde, dat wel.... ] werkt dat niet prettig....het geluid moet 'van voren' komen, in mijn situatie komt het van de zijkanten....
Gebruik ze nu dus als weergevers bij de draaitafels, kwa volume heb ik nog nooit zo'n prettige monitor in de booth gehad, lekker schel en schreeuwerig op volume, dit terwijl het laag lekker doordreunt....ik kan mijn ramen in de sponning laten meedansen zegmaar....:lol:
Als je nagaat dat Yamaha een gedeelte van de techniek uit de NS-10 gebruikt heeft, kan je ook nagaan dat het niet voor niks een populaire 'budget' monitor is....[ ~250/st ]
Maar wees gewaarschuwd, het geluid is naar mijn mening té strak om er lange tijd mee te werken als nearfield-monitor...als compacte actieve weergever in de booth is het gewoon een aanrader (Y) [ 2 kabels in je master-out van je djm naar de input van je monitoren....:D ]
Uitspraak van verwijderd op zondag 30 januari 2011 om 16:21:
Gewoon je shit op die boxen gaan luisteren cdtje mee nemen

Altijd goed om je eigen muziek mee te nemen, dáár luister je immers thuis ook naar...:D(Y)
 
Artiest {SHOWLIST artist 51833, 65138}
Uitspraak van DanM op zondag 30 januari 2011 om 17:28:
Heb de Hs80 draaien hiero, strak geluid, maar na verloop van tijd wordt ik geluidsmoe...
Ze staan nu dus bij de dj-gear....:D

Dat komt omdat het hoog nogal "druk" is. Ik kan zelf ook niet te lang naar die dingen luisteren. Met de KRK's heb ik daar minder last van, blijkbaar zijn die toch wat vlakker.
Uitspraak van verwijderd op maandag 31 januari 2011 om 17:16:
Dat komt omdat het hoog nogal "druk" is.

Erg schreeuwerig inderdaad...:yes:
 
Uitspraak van VREESTYLE op zondag 30 januari 2011 om 11:16:
Je hebt gestemd, jouw keuze was: "Yamaha HS-80M"

Dit zijn de meest eerlijke speakers van de 2, en dus het best geschikt als boxen voor bij het producen. Ben sowieso geen KRK-fan (vind ze overrated en daarnaast erg lelijk), vaker bij een maat mee gewerkt maar ik vind ze het geluid teveel kleuren. Iets wat je beter niet kan hebben met produceren.

Uitspraak van DanM op maandag 31 januari 2011 om 15:58:
De Yamaha's.....in mijn situatie, bij de pc, duidelijk overkill, beide monitoren staan ongeveer 50 cm bij mij oren vandaan....kan geen optimale sweetspot creeren, en omdat de Yamaha's best recht weergeven [ editable aan de achterzijde, dat wel.... ] werkt dat niet prettig....het geluid moet 'van voren' komen, in mijn situatie komt het van de zijkanten....

Om die dingen optimaal tot hun recht te laten komen (heb ze zelf in de studio staan sinds 2 maanden) is het aan te raden om er statieven bij te halen, kost bij Thomann iets van 50e voor een setje hydraulisch gedempte stands en is een wereld van verschil. Wel moet je pc-tafel uiteraard smal genoeg zijn om ze langs te zetten.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 31 januari 2011 om 20:47:
ik vind ze het geluid teveel kleuren

Als je in het goedkopere segment van krk (rockit) kijkt valt dit wel mee tov vergelijkbare speakers. Ok ze zijn niet de mooiste speakers :)

Tevens is het ook tricky om te luisteren in een winkel, zeker gezien ze vaak in een grote ruimte staan. Het geluid daar zal niet hetzelfde wezen als bij jou thuis. Je moet zeker rekening houden met de grote van je kamer. Zo heb ik een tijd met rp8s gezeten op een vrij kleine ruimte. In de winkel klonken ze het beste voor het geld wat ik destijds te besteden had, maar dat pakte in mijn kamer dus heel anders uit.

Nu ik een huis heb gekocht heb ik de ruimte, en kan ik ze ook een stukje van mij af zetten (op stands ofc). De sweetspot zit niet echt dichtbij wat je verwacht met het label "nearfield".
Ik heb een hele tijd tussen dezelfde 2 typen getwijfeld, ik ben zelf uiteindelijk voor de KRKs gegaan. De Yamaha schijnen naast een prachtig mid / high toch wat tekort te komen in het laag. Laten de KRKs daar nou net in uitspringen. Heb voorlopig nog echt geen spijt van mijn keuze.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van je stijl.. Ik houd me bezig met Hardstyle, dus dan is bass essentieel.. Reviews lezen helpt natuurlijk ;)
 
Goed geluid op alle hoogtes is bij elke style essentieel.

*typo
laatste aanpassing
Damn, had aan het begin van het jaar al mn spullen in een andere kamer staan.
Hoor ik nu de tracks die ik daar toe gemaakt heb in mn oude vertrouwde kamer blijkt alles zo dof en donker als de tering te zijn qua klank.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk je akoestiek is.
In een grote vierkante kamer pomp je overal onwijs veel laag in (omdat je speakertjes dat dan weergeven) en nu blijkt in een klein onregelmatig kamertje bomvol meubels rotzooi, scheef plafond etc dat ernorm veel hoog mist.
Ik dacht altijd dat je mooie vierkante kamer beter kon hebben qua akoestiek, maar nu blijkt eigenlijk het tegendeel waar.
Uitspraak van Huigie op donderdag 3 februari 2011 om 13:27:
De Yamaha schijnen naast een prachtig mid / high toch wat tekort te komen in het laag. Laten de KRKs daar nou net in uitspringen. Heb voorlopig nog echt geen spijt van mijn keuze.

Zoiets was precies wat ik bedoelde.
heb t namelijk wel gehoord, maarja..
Uitspraak van UNTITLED. op donderdag 3 februari 2011 om 19:34:
In een grote vierkante kamer pomp je overal onwijs veel laag in (omdat je speakertjes dat dan weergeven) en nu blijkt in een klein onregelmatig kamertje bomvol meubels rotzooi, scheef plafond etc dat ernorm veel hoog mist.

Meubels dempen je geluid.
Als je verhuisd hoor je dat altijd.
In een "lege"kamer zit veel meer galm.

Kwam nog een leuk prijzige room correctie tegen.
deze schijnt wel te werken :

KRK ERGO Hardware & Software




Uitspraak van verwijderd op donderdag 3 februari 2011 om 15:47:
Goed geluid op alle hoogtes in bij elke style essentieel.

(Y)
 
Zal wel wat kosten denk :)
480 euro :D
 
Ik dacht altijd dat je mooie vierkante kamer beter kon hebben qua akoestiek, maar nu blijkt eigenlijk het tegendeel waar.


Een vierkante kamer is juist de allerslechtste vorm die je kan hebben. Als de kamer helemaal kubus vormig is (dus laat zeggen 3/3/3m) heb je op iedere as op dezelfde frequentie staande golven. Beste vorm is inderdaad zo min mogelijk gelijk lopende muren en een schuin plafond.

Boekenkast achter je afluisterpositie met ongelijk uitstekende boeken voor defusie schijnt ook goed te werken.
laatste aanpassing
Uitspraak van Huigie op donderdag 3 februari 2011 om 13:27:
De Yamaha schijnen naast een prachtig mid / high toch wat tekort te komen in het laag.

Nou, ik heb hier meer laag dan ooit tevoren....;)
Denk dat het een mening is van iemand die wellicht andere weergevers gewent is....het laag uit de HS80M is gewoon goed, en mocht je te weinig hebben, kan je 't boosten aan de achterzijde. (Y)
 
Mwa ik vond het laag/mid niet echt super bij die yamahas tbh, mgoed, lijkt me onzinnig om een monitor te kopen en het vervolgens te moeten boosten, dat kan je nml ook softwarematig of zoals mij met een mixer.
Je KRK's hebben dezelfde optie :aai:
 
Uitspraak van DanM op zaterdag 5 februari 2011 om 12:11:
Je KRK's hebben dezelfde optie :aai:

Nope, alleen een hf, en die staat op 0.

Betweterig mannetje, lees mn post eerst eens, 8)
Ik omschrijf boosten wellicht verkeerd, het is meer een filter wat je inregeld....zegmaar voor als je een subwoofer hebt dat je het laag kan filteren voor je sub...get my point...
Heb wel mensen gehoord die het laag vonden tegenvallen, logisch als je monitor ervanuitgaat dat je ook een sub aanstuurt...;p
Buiten die, overigens op vrijwel alle nearfields aanwezige, optie heeft de HS80M ook 'roomcontrol' zodat je de weergave kan aanpassen aan je ruimte, dit door het aantal db's aan te passen dmv een wipschakelaar (Y)
Maar toch, ik geef hier een mening, ik ben tevreden met mijn monitoren....je kan ook eens het grote broertje van de Fostex PM0.5MK2 checken, kwa looks mag die set er ook wezen, mooi zwarte pianolak afwerking, en zoals bekend, Fostex is geen onbekende in het produceerverhaal...;)

Loop gewoon een winkel binnen waar ze een luisterruimte hebben [ voor het goede, veel winkel doen die moeite niet meer omdat men toch online koopt omdat dat goedkoper is....ze komen in de winkel luisteren en kopen het online :lol: ] en check je eigen muziek uit....beter kan je het niet hebben, tenzij je mensen kent die het thuis hebben staan en je zo vergelijkend kan luisteren....:p
 
Het gaat erom of jij er mee kan werken, maargoed, uiteindelijk ga je toch richting de duurdere speakers omdat die gewoon een betere weergave hebben, maar helaas is het geldpotje leeg ;)
 
Uitspraak van DanM op zaterdag 5 februari 2011 om 16:08:
voor het goede, veel winkel doen die moeite niet meer omdat men toch online koopt omdat dat goedkoper is

Overigens heb ik al mijn speakers gehaald bij feedback in apeldoorn. Super in service, en de prijs is ook erg netjes (Y)
 
Monitorspeakers luisteren is eigenlijk niet handig, tenzij je bekend bent met de exacte mastering van de opname die je luistert. Met een monitor is het nu namelijk precies niet de bedoeling dat hij 'lekker' klinkt (vet, warm, ruimtelijk, helder, je noemt het maar); hij moet eerlijk klinken. En menselijke oren zijn niet echt geschikt om dat objectief te beoordelen. :P

Een monitorspeaker zou je eigenlijk op de gemeten frequentiecurve ervan moeten kopen, maar dan kom je weer met een andere variabele factor: diezelfde monitorspeaker klinkt voor iedereen anders. Oftewel: maak je niet te druk; het hangt niet op honderdsten. ;) Sowieso is het een aanrader om de frequentiecurve van je uiteindelijk track ook visueel te checken, maar dat weet iedereen met een beetje verstand van zaken zelf ook wel. :)
 
Het is echter voor de meesten hier niet de bedoeling dat ze gaan masteren maar dat ze een leuke speakerset hebben waarin ze hun ei kwijt kunnen, en de vele bewegingen binnen het spectrum van de muziek kunnen horen. Velen van ons zullen de dure sets waarop gemastert word nooit kunnen betalen, laat staan dat ze er de skills voor hebben gezien het nog een tamelijk apart vak is.

Zeker in het segment waar men hier over praat, vind ik het "ietwat overbodig" om alles na te gaan meten :)
Uitspraak van verwijderd op maandag 7 februari 2011 om 20:46:
Sowieso is het een aanrader om de frequentiecurve van je uiteindelijk track ook visueel te checken

Een van de meest belangrijke en leerzame dingen die je kan doen, helpt absoluut :)
 
Mijn verhaaltje was ook meer algemeen. Voor Piet Pruts is inderdaad zo'n beetje iedere monitorspeaker die tot 40Hz gaat prima; die hoort het verschil toch niet. Als je serieus aan de slag gaat moet je ook met acoustic room correction aan de slag en dat is nog vele bruggen verder voor de gemiddelde bedroom producer. :P Iedereen die wat verder wil gaan, tot en met pro's aan toe, was mijn verhaal meer op gericht. Leuk voor dit topic als zijnde naslagwerk zeg maar. :)

Buitenom dit hele gebeuren: zelfs zonder geweldige monitoren of akoestiek kun je prima produceren (doet Laidback Luke ook), check je het daarna visueel op de analyzer of laat je het door een ander masteren, mits je producties dat waard zijn. :)
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 60869, 28013}
Uitspraak van VREESTYLE op donderdag 3 februari 2011 om 20:32:
KRK ERGO Hardware & Software

Toch is dit ook tricky omdat juist het laag vaak problemen geeft.
Zoals die kerel al zegt, op het moment dat ie 'm uit doet hoort ie opeens een boomy geluid.
En juist daarvoor wou je de krk's toch?
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 8 februari 2011 om 02:28:
Buitenom dit hele gebeuren: zelfs zonder geweldige monitoren of akoestiek kun je prima produceren

Yep, tevens word het vaak erna nog ff langs een masteraar gestuurd om het te corrigeren, mgoed, je moet wel al aardig in de buurt zitten dan.