Partyflock
Bubba ballen­breker
Hoi,

Ik vroeg me af, mede ivm verhuizing, wat de GWE ongeveer kost in een appartement/flat?
M!
Wat doet partyflock raar als je gaat reageren! Meer mensen last van? :/
Wij zijn niet bewust zuinig maar dat hele waslijst is me een wat als ik me daaraan ga houden.. Gaat hier niet lukken met een baby! :lol: maar je kiest er zelf voor 8)
FAE!
Uitspraak van DennisvandenBroek.nl op dinsdag 27 april 2010 om 15:46:
niet heet douchen, gewoon een paar graden kouder, er is niets duurder dan iets verwarmen
als je niet zo heet doucht sta je er ook niet zo lang onder
als je kouder doucht, ga je ook niet zo snel naar zweet ruiken.­
alleen ruimtes verwarmen waar je bent
zorgen voor tochtstripjes in het kozijn, en zo'n borstelstripje onder de deuren.­
deuren dicht houden van de ruimtes die je verwarmt
geen gloeilampen gebruiken 5% van het opgenomen vermogen van zo'n lamp wordt maar omgezet voor licht.­
geen halogeen lampen gebruiken
wij hebben ledlampen in het huis met wel normaal "­gloeilampen kleur"­ licht.­ Opgenomen vermogen? 1,7 watt per lamp
als bv 2 dingen uit de koelkast moet hebben, pak ze in 1 keer dan hoeft de deur maar 1 keer open en verlies je minder kou
zet de kachel een paar graden lager, er is niets duurder dan iets verwarmen, trek een trui aan oid
2 bakstenen in de stortbak van de wc.­ Spoel je minder water weg.­
laat de kraan niet lopen als je aan het tandenpoetsen bent
douch op de sportschool (mits je sport natuurlijk)
Als je eten kookt (gas), als je water eenmaal kookt, hoeft de kraan hij niet helemaal open te blijven staan, doe er een deksel op en draai hem bijna dicht..­ Is in het begin even proberen hoever je de knop open moet zetten zonder dat het water stopt met koken, maar als je het eenmaal weet...­
waarom 6-7-8 lampen aan in de woonkamer? gedimd licht is gezelliger, en eventueel een kaarsje erbij aan is ook gezellig (die ook weer warmte geeft)
doe de gordijnen open zodat de zon je huis alvast voor kan verwarmen, scheelt je weer in de stookkosten.­
haal adapters/ laders uit het stopcontact als ze niet worden gebruikt..­
tv niet op standby laten staan maar zet hem uit..­ Kan hij niet uit? koop een standbykiller, of trek de stekker eruit.­
in de zomer overdag gordijnen dicht zodat het koel blijft, scheelt weer airco of een fan die je aanzet.­
stamp de vaatwasser helemaal vol ipv allemaal kleine afwasjes.­
zet het beeldscherm v/d pc uit als je bv buiten een peukie gaat roken
stamp je wasmachine helemaal vol ipv kleine wasjes
iets minder warm wassen kan ook geen kwaad met de wasmiddelen van tegenwoordig
zet de comfortfunctie van je cv uit.­
zet de helderheid van je tv wat lager..­ is meteen ook wat rustiger voor je ogen.­
zet apparaten uit als je ze niet gebruikt.­
zet geen warme dingen in je koelkast, maar laat ze eerst afkoelen
zet bv flessen met drinken in de winter niet in de kelderkast, maar in de schuur, dan zijn ze al koud als je koelkast zet
zorg dat de deur van de koelkast goed sluit.­
vervang deurrubbers van de koelkast als ze stuk zijn.­
geen lekkende kranen, vervang dat rubbertje nou gewoon
als je nachtstroom hebt, zet de grote verbruikers 's nacht aan.­

zo ik voldoe aan zowat al die punten :O ben toch best milieu bewust merk ik dan
[SF] daphie
Water zit bij m'n servicekosten in en ik betaal voor gas en elektra 83 euro per maand.

Het maand bedrag was eigenlijk lager maar heb het verhoogd zodat ik volgend jaar weer mooi wat centjes terug krijg dan :)
Qorruption.
Uitspraak van DennisvandenBroek.nl op dinsdag 27 april 2010 om 12:09:
Wij zitten in een hoekhuis (gezinswoning) en betalen aan de Nuon (gas +­ electra) €25,- per maand..­ (Kan volgens mij nog lager, wij werken allebei thuis de hele dag achter de pc)

Dat vind ik vrij bizar en tevens best knap (ik heb je besparingslijst gelezen, goeie tips).
Alleen vraag ik me af hoe je het voor elkaar krijgt de totale kosten voor gas ook zo laag te houden.

Ik zal mezelf even nader verklaren; in m'n vorige woning had ik blokverwarming waardoor ik dus alleen maar gas nodig had voor m'n gasfornuis. Daarnaast at ik ook regelmatig magnetronmaaltijden, at ik vaak buiten de deur en was sowieso niet vaak thuis. Vorig jaar kwamen m'n totale verbruikskosten aan gas op 0,87 eurocent (in 4 jaar tijd ben ik sowieso nooit boven de 1 euro gekomen B)).

Alleen nu komt het leuke; op m'n jaarafrekeningen werd me uiteindelijk toch altijd gemiddeld 100 euro gerekend aan gas. Dit dankzij het vastrecht, vaste capaciteitstarief (ongeacht de hoogte van je verbruik) en allerlei leuk bedachte belastingen. Ondanks mijn extreem lage verbruik werd mijn maandelijkse voorschot toch elk jaar weer verhoogd. :')

En toch blijven de Nederlandse Energie Maatschappij en Oxxio steevast volhouden dat zij de goedkoopste zijn :lol: :lief:
laatste aanpassing 27 april 2010 16:56
Doennnn
Hele goeie tips Dennis (Y) :respect:
en ik vind het erg knap dat het jullie lukt zeg!

2 bakstenen in de stortbak van de wc.­ Spoel je minder water weg.­

Deze ken ik niet hoe moet ik dat zien?

haal adapters/ laders uit het stopcontact als ze niet worden gebruikt..­

:bloos:
Dennis­vanden­Broek.­nl
donateur!
Uitspraak van M! op dinsdag 27 april 2010 om 16:15:
maar dat hele waslijst is me een wat als ik me daaraan ga houden

Het is ook iets wat je jezelf aan moet leren. bv het gas wat zachter draaien als het water al kookt, dat doe ik vanzelf, mijn meisje die vergeet dat nog wel eens.. komt denk ik omdat ze niet vaak kookt..
Uitspraak van FAE! op dinsdag 27 april 2010 om 16:18:
zo ik voldoe aan zowat al die punten

Ik weet er nog wel meer. Zal er morgen nog wel een paar posten
Uitspraak van Qorruption. op dinsdag 27 april 2010 om 16:50:
Alleen vraag ik me af hoe je het voor elkaar krijgt de totale kosten voor gas ook zo laag te houden.­

om staan ook al in het lijstje..

alleen de ruimte verwarmen waar je bent
deuren dicht houden
gas zachtjes zetten als je water kookt

Nog een belangrijke die ik net vergeten ben.

Als je bv om 2230 uur naar bed gaat, zet de verwarming dan om bv 2145 uit...

De kamer waar wij 2en in werken (is net zo groot als een kinderslaapkamer) ik heb daar een thermostaat gemaakt, dus overal in huis zitten de radiatoren dicht, behalve de kamer waar wij in zitten..
Uitspraak van Qorruption. op dinsdag 27 april 2010 om 16:50:
En toch blijven de Nederlandse Energie Maatschappij en Oxxio steevast volhouden dat zij de goedkoopste zijn

Dat is de grootste onzin, en meteen de reden waarom ik nooit over zou stappen naar een andere leverancier..

Wij hebben alles van de Nuon.. De stroomkabels en de gasleiding die heeft Nuon jaren geleden ooit vanaf een centraal punt naar ons huis moeten leggen, en de huizen van de buren etc, etc. Nuon heeft daar mensen voor in dienst gehad en dus betaald, de kabels en leidingen aangeschaft.

Nou komt meneer Oxxio bij mij de stroom leveren, de prijs per kw/h zal best goedkoper zijn.. Maar die kabel en de andere kosten zijn toch echt betaald door Nuon. Denk je dat Noun zegt, ja joh, pak jij mijn klanten maar af, en weet je wat, je mag mijn kabel ook wel voor niks gebruiken?

Net zoiets als "Ik koop een auto en jij mag er in rijden?"

Uitspraak van Doennnn op dinsdag 27 april 2010 om 16:59:
Hele goeie tips Dennis
en ik vind het erg knap dat het jullie lukt zeg!

Doe er je voordeel mee, Zoals ik al zei, ik post er morgen nog wel een paar :)

Deze ken ik niet hoe moet ik dat zien?

Uhm. voorbeeldje.

De stortbak (de bak waar het water in zit waar je de wc mee doorspoelt), gaat 5 liter water in. Als het water een bepaald niveau heeft bereikt, stopt het vullen..

Als je 2 bakstenen in je stortbak doet, zit je stortbak al "een beetje vol". hij hoeft de stortbak elke keer dat je hem doorspoeld een beetje minder te vullen. snappie?

als je een maatbeker hebt waar precies een liter in kan, daar past precies een pak melk in..

Als je een baksteen in die maatbeker doet, weet ik zeker dat die liter melk er niet meer in past :)

Waarom denk je dat ze in de uitgaansgelegenheden altijd ijs in je glas doen? dan hoeft er minder inhoud in.. Ijs is goedkoper dan alcohol/ frisdrank etc..
:$

Foei!

Nog iets om over na te denken..

Stel een tv neemt in standby stand 25watt op.. in 4 uur is dat 100watt/h in 40uur is dat 1kw/h

40 uur is nog geen eens 2 volle dagen en toch kost die tv, die alleen maar op standby staat je ongeveer een kwartje in minder dan 2 dagen..

en dat 365 dagen per jaar.. Zonde toch?
laatste aanpassing 27 april 2010 18:52
M!
Uitspraak van DennisvandenBroek.nl op dinsdag 27 april 2010 om 18:46:
Het is ook iets wat je jezelf aan moet leren.­ bv het gas wat zachter draaien als het water al kookt, dat doe ik vanzelf, mijn meisje die vergeet dat nog wel eens..­ komt denk ik omdat ze niet vaak kookt..­

Hier koken we ook niet vaak.. vriend werkt tot 8 en ik kook niet voor 1 persoon dus dat scheelt :D
Cindy©
Gas & elektra is eigenlijk 60 euro per maand, maar ik betaal 75 euro, zodat ik volgend jaar wat terug krijg en dus aan het sparen ben.
Water 30 euro per kwartaal
Appartement, alleenwonend :)

Uitspraak van DennisvandenBroek.nl op dinsdag 27 april 2010 om 18:46:
Stel een tv neemt in standby stand 25watt op..­ in 4 uur is dat 100watt/h in 40uur is dat 1kw/h

40 uur is nog geen eens 2 volle dagen en toch kost die tv, die alleen maar op standby staat je ongeveer een kwartje in minder dan 2 dagen..­

en dat 365 dagen per jaar..­ Zonde toch?

Daarom heb ik zo'n stand-by killer afstandsbediening b)
Werkt prima! (Y)
Just J
Woon in een hoekwoning, electra en water kost me 35 euro per maand.­

Vloerverwarming en airco geen idee van, dat zit bij de servicekosten in.­
San rocco
Uitspraak van DennisvandenBroek.nl op dinsdag 27 april 2010 om 12:38:
Waarom zoveel?

Ik woon in een dure gemeente, en woon in een heel oud huis! Heb zelfs 215 betaald, maar ben zuinig aan gaan doen o:)
San rocco
Uitspraak van Doennnn op dinsdag 27 april 2010 om 13:15:
waar woon je in dan een eengezinswoning met kids of zo?
echt veel !

Alleen, in een vrijstaand oud huis van bijna 100 jaar oud. In de winter stook ik me eigen een slag in de rondte.. Maar ik draai veel thuis en produceer veel thuis, playstation dag en nacht, heb vaak veel visite, dus alles bij elkaar ( en zie me post hierboven) kom ik op dit astronomische bedrag uit. ;)
laatste aanpassing 27 april 2010 21:31
San rocco
Goeie tips trouwens Dennis!!

Me rekening kan echt veeel minder als ik dat zo lees !
bonaparte
Uitspraak van San rocco op dinsdag 27 april 2010 om 21:48:

Enorm (Y) :respect:
Tiny-M
donateur!
Scheelt inderdaad ook heel erg hoe goed je huis is geïsoleerd.­ Ben van een jaren 60 flatje naar een nieuwbouw eengezinswoning gegaan en ik merk dat het hier gewoon veel beter warm blijft.­ Moet alleen nog zien wat het op mijn eindafrekening gaat doen.­ Zat qua gas/licht op 100 euro per maand en dat hebben we zo gelaten.­ Water 55 per 3 maanden en wij zijn totaal niet zuinig daarmee.­
Daffy Fuck aka USAS12 n00b
Voor gas en elektriciteit betaal ik betaal ik 110 euro per maand en voor water denk rond de 50 euro om de vier maanden.­ Nog steeds ben ik bij Electrabel, dat was altijd onze uitvoerder.­ laatste jaren heb je bij ons keuzes, o.­a.­ Nuon, Luminus, ...­
laatste aanpassing 27 april 2010 23:42
Toobjuh
goede tips van Dennis.
ik moet er binnenkort ook aan geloven dus niet verkeerd om een aantal tips op te volgen:).
rat van de stad
87, 50 euro...­

5 kamerwoning met zijn 2en...­
Dennis­vanden­Broek.­nl
donateur!
Uitspraak van M! op dinsdag 27 april 2010 om 19:09:
Hier koken we ook niet vaak.. vriend werkt tot 8 en ik kook niet voor 1 persoon dus dat scheelt :D

Dus je eet dan niet?
Uitspraak van Cindy© op dinsdag 27 april 2010 om 19:26:
zodat ik volgend jaar wat terug krijg en dus aan het sparen ben.­

Wij kregen vorig jaar ook ruim €800,-. Het nadeel van "sparen via de leverancier" is dat je geen rente krijgt, op je eigen spaarrekening wel.. Zet gewoon elke maand een bedrag wat je kan missen op een spaarrekening. krijg je tenminste rente :)
Uitspraak van San rocco op dinsdag 27 april 2010 om 21:48:

Me rekening kan echt veeel minder als ik dat zo lees !

Het zijn allemaal kleine dingetjes die 1 groot geheel vormen :)
Uitspraak van bonaparte op dinsdag 27 april 2010 om 22:04:
Enorm (Y) :respect:

B)
Uitspraak van Toobjuh op dinsdag 27 april 2010 om 23:51:
goede tips van Dennis.
ik moet er binnenkort ook aan geloven dus niet verkeerd om een aantal tips op te volgen:).

Thanx :)

AlS je je het meteen vanaf het begin jezelf aanwend gaat het automatische (een mens is nou eenmaal een gewoontedier)

Kleine aanvulling op mijn vorige lijst.

• laat je was lekker buiten drogen, of op een droogrekje ipv het in de droger te doen.­
  • als je cv-ketel ouder is dan 10 jaar, is hem vervangen erg winstgevend
  • zet voor de gein alles thuis eens "uit" en kijk eens wat je huis gebruikt kun je hier uitrekenen, denk dat je nog best wel schrikt namelijk, de kans bestaat namelijk dat je huis dit 24 uur per dag gebruikt, ga dan eens op onderzoek uit waar wat wordt verbruikt en doe er wat aan.
  • als je water kookt in je waterkoker voor bv een bakkie thee.­ Als je meer dan 1 bak thee wilt, kook dan in 1 keer wat meer, en doe het in een thermosfles..­
  • gebruik eens een bezem ipv een stofzuiger (Gaat wat moeilijker als je vloerbedeking hebt)
  • hang in de tuin geen grote lampen neer, gewoon ledjes, weing licht geeft sfeer..­
  • als je bv een ruimte hebt waar je niet kunt zien of het licht brand, en de schakelaar zit buiten die ruimte.­ Er zijn schakelaars te koop waar een lampje op brand aan de schakelaar is ingeschakeld
  • zorg niet dat je weet ik veel hoeveel programma's/ browser vensters open hebt staan..­ Mijn pc neemt bv als hij "­druk is"­ ruim 2 x zoveel vermogen op..­
  • houd elke maand bij wat je gebruikt, je wordt je bewuster van je gebruik.­
  • planten water geven kan ook met regenwater
  • je tuin besproeien? vang regenwater op.­
  • geef je tuin pas water als de zon uit de tuin is.­ het water verdampt minder snel, en je planten verbranden niet.­
  • Isoleer de leidingen van de verwarmingsbuizen daar war het kan
  • ga je bv een kamer uit waar licht brandt, doe het licht gewoon uit.­ Het is onzin dat een lamp meer stroom gebruikt als je hem aan en uitzet
  • Als je alleen woont (of niet vies bent van je partner), waarom elk plasje doorspoelen?

Meer kan ik er zo even niet bedenken, mocht me er nog 1 te binnen schieten dan laat ik het wel weten

Al met al zijn het hele kleine dingetjes war je op moet letten, maar in het geheel scheelt het best veel.. (weet ik dus uit ervaring)
laatste aanpassing 28 april 2010 12:22
Cindy©
Uitspraak van DennisvandenBroek.nl op woensdag 28 april 2010 om 12:20:
Wij kregen vorig jaar ook ruim €800,-.­ Het nadeel van "­sparen via de leverancier"­ is dat je geen rente krijgt, op je eigen spaarrekening wel..­ Zet gewoon elke maand een bedrag wat je kan missen op een spaarrekening.­ krijg je tenminste rente

Ja das waar.. Maar ik heb er geen zin in om volgend jaar opeens bij te moeten betalen.. :/

Maar in ieder geval bedankt voor al je tips :respect:
M!
Dus je eet dan niet?

ik eet simpel. moet zeggen dat koken in mn eentje echt niet gaat lukken ;)
Dante
donateur!
Als je alleen woont (of niet vies bent van je partner), waarom elk plasje doorspoelen?

dies wel nasty oud :lol:

kan ook gewoon een goeie wc dinges hebben die meteen stopt als je hem niet indrukt. dan beetje water doen om het door te spoelen. die zure sloot laten meuren lijkt me niet zo fijn.
A.D.G
Het kost veelte veel ;)
als je gewoon normaal rustig aan doet met gas water en licht betaal je ongeveer 70 euro in de maand. maar dat kan ook wel iets minder zijn hoor
laatste aanpassing 29 april 2010 16:31
Daffy Fuck aka USAS12 n00b
Uitspraak van A.D.G op donderdag 29 april 2010 om 16:31:
gewoon normaal rustig

als we ons leefgedrag moete inbinden op koste van ons ikomen geven we echt toe aan het systeem, en bepalen zij hoe mense moete leven om "niet te veel te betalen" ik vind we moge wel leven en niet ten koste van duure en absurde prijzen aan verbruik, dit zijn levensnoodzakelijke gebruiken waar ze af moete blijven ;)
[SF] MR.­ Space :vaag:
water kost me helemaal niks en gas en stroom 40 eurie ofzo per maand:D
Wickey de Viking™
4 persoons huishouden, maar net als Dennisv/dBroek...­ ons benne zunig!
LED verlichting, kort douchen, verwarming niet boven de 19 graden etc..­

NUON: 98,-
Vitens: 15,-

Vergeet niet jaarlijks dingen bij je kosten op te tellen, als;­
gemeente belasting: 600,- (WOZ, afvalstoffen etc.­)
lokale belastingen: 300,- (waterschap etc.­)
BOTSSIEE
2 onder 1 kap met aanbouw hoekwoning (in me eentje)

gas, electra 189 per maand
water 33 per maand

ben nie z'n zuinige :rot:
Lucy Fire
Ik volgens mij iets van €100 in de maand...Best veel als ik hier zo kijk...
En ik moet altijd bijbetalen aan het einde van het jaar...:\
Qorruption.
LOL... ik belde vorige week met Oxxio om te vragen waarom ze in godsnaam ineens m'n voorschot gas hadden verhoogd naar 20 euro p/m (voorheen was het altijd 11 euro p/m, en ik verbruik per jaar nog geen paar euro). Ze luisteren niet eens naar je, ze laten je meestal zelfs niet eens uitpraten. Stelde dat mens ineens voor om m'n voorscht zelfs te verhogen naar 75 p/m. Gaf ik al geen akkoord, en krijg ik nu ineens een 'bevestigingsmail' in m'n inbox dat ze m'n voorschot alsnog hebben verhoogd naar 75 euro :-/ :roflol:

Ik betaal nu dus 150 euro per maand, terwijl ik in m'n uppie in een klein appartementje woon en nauwelijks wat verbruik. :lol:

Tijd om bij Oxxio weg te gaan...
laatste aanpassing 8 juni 2010 16:38
gabber803
ik denk met een 1-persoonshuishouden voor een 1 kamer appartement(je) je wel ongeveer 80 a 120 kwijt bent.­
maar het hangt er natuurlijk meer vanaf welke providers je hebt ..­
Queen of Blades
donateur!
Hoekflat(5 kamerflat), ongeisoleerd, 1 gaskachel(1voor 2 verdiepingen), geiser,
2 tot 4 personen(waarvan 1 fulltime thuis), 2 pc's aan(soms 4 in de weekenden),
1 persoon die dagelijks doucht, elke 3 dagen wassen draaien(2 trommels),
3 terraria met slangen (halogeenlampen)en 2 kacheltjes voor bijverwarmen van de keuken en douche in de winter.­

Maandbedrag bij Nuon 160 per maand (krijg elk jaar +­/- 300 terug)