Partyflock
 
Forumonderwerp · 1001973
­ Nederland
 
Werkzaam bij Club X-treme
Artiest {SHOWLIST artist 50620, 48037, 32606, 37897}
Ok ok.... er zijn zat forums over het bouwen van kicks en basslines maar deze zijn vaak voor een groentje ook niet te begrijpen die net begint..... we beginnen gewoon bij het begin......

Je hebt thuis Cubase en je wil een vette hardstyle kick gaan bouwen ( a la Wildstylez bv), wat heb je nodig... vst's of hardware (lees Roland 909 of i.d.)en hoe hoe ga je daarna te werk?????
laatste aanpassing
 
Vrede mijn jongen!
Heb een keer een tutorial op synthforum gemaakt, kopieer em even hier naar toe. Is wel voor hardcore, maar de distortion stapjes wat subtieler aanpakken of eruit laten en vooral de envelope met filters gebruiken en je komt aardig in de buurt.

komtie
*************************************

Oke ik kan je wel een stukje op weg helpen, wat ik doe voor aardig lekkere raggende kicks: (ik heb het nu even over mijn gear maar dit zelfde kun je natuurlijk toepassen en naar je eigen smaak maken op je eigen gear/vst's)

Ik laat EQ (voor, of na, of tussen filters,distortions etc) even buiten beeld want die zul je toch gaan gebruiken om het in je eigen track te laten passen.



Stap 1!
____________________________________


Ik pak een cleane 909 kick met genoeg decay! die gooi ik door een akai mfc42 (mfc42 is een filter met de volgende opties: envelopes, filters, en distortion) waarvan de routing als volgt is:

Dus: 909 kick signaal eerst door het 8 pole mono filter van de akai, daarna PAS! door de distortion (dit is belangrijk want met de distortion na het filter accenteer je de cutoff waardes) welke ook op de akai zit.

Vervolgens sample ik de losse afzonderlijke 909 kicks die dus door het 8 pole filter en de distortion gaan, op verschillende cutoff en resonance (resonance voor extra veel accent op de freq cutoff waar je hem instelt) standen, zodat ik als het ware 909 kicks met verschillende freqs krijg. Zo maak ik een pakketje kicks net zo lang tot ik een stuk of 10 kicks heb met dus de verschillende cuttof freqs dat je er als het ware een melodietje mee kunt bouwen.





Stap 2!

______________________

Dat zelfde pakketje kicks ga ik in m,n track gebruiken, ik houd 1 kick als basis, en de andere kicks die ik heb gesamplet met verschillende freq cutoffs ga ik ritmisch mee spelen om de variatie er in te houden en die leuke freq verschillen, dat maakt het lekker afwisselend en houdt het fris.

Opzich als je dat hebt gedaan ben je al een aardig eind op weg en zou je hier kunnen stoppen en met je kicks je track bouwen.


Eventuele stap 3!
______________________

Wat ik zelf dan nog lekkerder vind: die verschillende kicks die je zojuist hebt gesampled ga je gebruiken in je track... die kicks laat je op hetzelfde kanaal binnen laat komen op je mixer en ga je in z,n geheel weer manipuleren... dat kanaal gooi je nog een keer door het 8 pole filter, (dus dit keer filter je niet per kick, maar je filtert het kanaal met al die gefilterde kicks nog een keer over de gehele lengte van het nummer) hier ga je lekker mee spelen tot je de juiste cutoff hebt en resonance hebt berijkt (resonance open gooien is belangrijk want als je alleen je cutoff omlaag draait klinkt de kick te dof en te weg gemoffelt, dus met de resonance haal je het het accent op de cutoff frequentie dus flink naar voren)

Heb je de juiste cutoff en resonance waarden (dus de waarden die jij lekker vindt klinken), dan houd je die waarden aan als standaard waarden, en ga je rond die waarden lekker lopen automaten in je track (dus je stuurt je cutoff en je resonance gedurende je hele track rond die waarden aan om er extra variatie in te houden.)




Eventuele stap 4...
_______________________


Dan nog iets om het helemaal leuk te maken.....

je zou er een compressor op kunnen knallen om het rengedendedengedeng effect te krijgen maar nog veel leuker en effectiever is het volgende ...

je kan nu hetzelfde filter als een extreme compressor gebruiken over je kicks... (mits dit filter kan aangestuurd worden door een envelope)


Dit doe je door (ik heb het nog steeds over de akai mfc42) de envelope (ADSR) van het filter te gebruiken...

Deze stel je zo in dat je attack geen waarde heeft ( 0 dus) en je decay stel je in waar jij vind dat je groove begint (het rengEdengEdengE effect) Als je dit goed instelt dan start de envelope als het ware bij elke nieuwe kick de cutoff laag en draait vervolgens je cutoff open op het punt waar jij je decay instelt (rengedengedengedengedeng in plaats van rengdengdeng) Natuurlijk wel weer de resonance even flink omhoog gooien om dit effect flink te versterken.


Deze envelope MOET! je negatieve aan je cutoff van je filter linken, want als je een gebruikelijke positieve envelope aan je filter cutoff route, dan krijg je kicks die hard beginnen en halverwege wegmoffelen ( omgekeerd rengedengedeng effect dus, dit klinkt meer als een kick met een harde gate erover, het tok tok tok effect en dat wil je dus NIET hebben)

________________________

Ik hoop dat je hier wat mee kan ik heb het geprobeert zo simpel mogelijk uit te leggen maar dan moet je wel een beetje weten wat envelopes en filters inhouden... anders kun je weinig met dit verhaal. Ik heb het hier dus ook over m'n eige gear maar dit kun je natuurlijk ook makkelijk toepassen op je eigen gear/vst's.

Als je vragen hebt over de volgordes (ik typ dit nu in uuuh aardig beschonken toestand dus ik kan me voorstellen dat je er niet echt wijs uit word ) of geluids fragmenten wilt horen van de verschillende stappen, laat maar weten en dan zal ik je antwoorden op je vragen geven.

Succes
laatste aanpassing
Superverhaal snotjong, t/m stap 2 helemaal duidelijk, stap 3 en 4 nogeens doornemen als ik a/h produceren ben!
Je kunt ook gewoon korte (punch)kicks,met weinig bass layeren, en daaronder een bass/kick layeren met veel decay.. Zo kun je hogere en lagere bassen creeeren ala headhunterz/wildstylez etc..

EQ en compressie is bij het maken van goeie hs-kicks/bassen essentieel:)
laatste aanpassing
Uitspraak van Zilo op woensdag 19 maart 2008 om 17:55:
je wilt meteen een wildstylez kick maken. succes..

:/


leuk hoor de zoveelste Nu-style kick CRAP


Mag ik braKenG :dood:
 
Uitspraak van EcHoEs!!! op donderdag 20 maart 2008 om 23:50:
Je kunt ook gewoon korte (punch)kicks,met weinig bass layeren, en daaronder een bass/kick layeren met veel decay.. Zo kun je hogere en lagere bassen creeeren ala headhunterz/wildstylez etc..

EQ en compressie is bij het maken van goeie hs-kicks/bassen essentieellaatste aanpassing 20 maart 2008 23:50

Kijk dit is tenminste een uitleg in begrijpelijke taal voor een beginner ;-)....... en de overige tips en tools ook trouwens.... gisteren een 909 kick uit m'n synth getrokken beetje knoppen draaien en dan begint al een beetje te beuken... nu de overige tips en tools nog toepassen om hem lekker te laten zuigen of laten pompen :banana:
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 44835, 48301}
Deze Tut Las ik op internet echter weet nog niet hoe het echt alla headhunterz krijgt de kick heb ik maar nu nog die bass zoals je in elke newstyle plaat nu wel hoord.

1. Create a kick with a long decay from a drum synth such as Drumazon. (Tune the decay up a few semitones to obtain a clear sound).

2. Save the kick as .wav and open the kick in a sound editor such as Sound Forge. Having loaded the decayed kick in Sound Forge,
remove the punch part from the kick so you are now only left with pure kick decay, now save.

3. Open FL (or any other sequencer) and add a sampler, then load the decay sample, send the decay sample to a free channel in the mixer and add these effects in order,
1/Distortion (I used Ohm Force Predatohm)
2/Simple Eq (I Used Sony Express Fx Equalization) > Boost Treble
3/Exciter (I used Elogoxa X-Cita > Freeware)
Now Save sample as .wav.

4. Start a new project in FL (or any other sequencer) and layer a couple of hard sounding kicks (with no decay or distortion) that you have previously created in the past or that you obtained from sample packs, send all of these kicks that you have layered to one channel in the mixer, add a compressor then add an Eq in which you boost the treble.

5. While still on this project, add a sampler and load the edited decay sound, now layer this decay sound with the layered kicks,Send the edited decay sound to a free channel in the mixer and add a compressor (I used Ultrafunk FxCompressor), adjust level.
The layer should now play a nu hardstyle kick Razz

6. Automate the layer in the piano roll to one full bar and save the sound as .wav. This is now your kick.
When using the resulted kick in a project, you should add a compresssor and if you like, another exciter.

Notes:
>When distorting the decay it will take alot of trial and error to get the required sound.

>you should keep your project at 140 BPM while creating the kick.

>When you load samples into the FL sampler, always click INS, then on Volume set attack to 0 and release to 0.
To Skarface, uit welke bank haal jij de kicks in de Ti?

En ps, iedereen zit hier zo moeilijk te doen over het maken van goeie hardstylekicks, maar ik vind dat dus echt niet het lastigste deel van het produceren, dat is het afmixen en masteren van een track..
Iedereen heeft zn eigen kunde he ..
En goede, vooral 'eigen kenmerkende' kicks maken is een vak en talent opzich.
 
gebruik gewoon cool edit pro of audio adobe ;) kun je zat mee doen :)
 
Uitspraak van EcHoEs!!! op vrijdag 21 maart 2008 om 14:02:
To Skarface, uit welke bank haal jij de kicks in de Ti?

ik selecteer dan alleen de drum bank daarin zitten alle kicks klaps etc etc verzameld uit alle banks.... ben nu bezig met cool edit pro om een kick te maken.... de kicks die ik nu "gebouwd" heb klinken nogal dof en overheersend... als de kick lekker klapt hoor ik m'n andere samples en leads niet meer. maar als ik dan de kick in volume bijstel..... klapt ie niet meer lekker.... :-(
laatste aanpassing
Zijn er genoeg die t tegenwoordig wel lukken.
 
Ok ok nu een hele lastige :rot:

hoort er achter een goeie kick nog een bepaalde bassline? als je bv naar track van headhunter luisterd of zo dan hoor je de beat aan het eind van een loopje de beat/kick intoonhoogte zakken (wordt zwaarder/dieper).... terwijl de punch/kick niet veranderd..... wordt dit bereikt door een bepaald bass geluidje/instrumentje achter je kick te plakken???
snap t niet helemaal.. maar misschien dat hij 2 apparte dingen heeft voor zijn kick: een apparte kick en apparte bass.. dat ie dan de bass "zwaarder en dieper" laat worden?
laat ff een voorbeeldje horen aub ;)
Uitspraak van Rico [Niet Verhoeven] op woensdag 26 maart 2008 om 10:44:
lastig tegenwoordig om je eigen sound te creeeren

Ben ik het toch niet helemaal mee eens :).. Er is zoveel meer mogelijk qua sounds/structuren etc..

Maar ja, dat kost nou eenmaal veel zweet en tranen hetgeen weinig producers er meer voor over lijken te hebben
Uitspraak van verwijderd op donderdag 20 maart 2008 om 13:19:
maar wilde alleen zeggen dat er meer is dan hardware als het gaat om het maken van vette kicks.
Als je maar weet wat je doet.
En dat weten er heel veel niet hier als ik dat soms zo hoor

Dat klopt, daarom noemde ik die vst's op. Het is gewoon een kwestie van veel kloten, samplen en FX"en. Zit er zelf nu ook mee in de haak, maar je moet gewoon geduld hebben! bij alle grote jongens is het ook niet zomaar komen aanvliegen hoor ;)
 
Gewoon VEC gebruiken, die pitchkicks moeten ns afgelopen zijn, gewoon n normale kick drum met n offbeat bass dr achter, DAT is pas echte hardstyle :)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 22 april 2008 om 12:56:
Ok ok nu een hele lastige

hoort er achter een goeie kick nog een bepaalde bassline? als je bv naar track van headhunter luisterd of zo dan hoor je de beat aan het eind van een loopje de beat/kick intoonhoogte zakken (wordt zwaarder/dieper).... terwijl de punch/kick niet veranderd..... wordt dit bereikt door een bepaald bass geluidje/instrumentje achter je kick te plakken???

voor zover ik weet niet, gewoon andere kick aan het eind denk ik.
wel zit de bassline bij hardstyle altijd NA de tel (als je dat nog niet wist), maar als je "moderne" hardstyle luistert bijv. noisecontrollers - shreek dan zit er weer zo'n stuiterende kick in.

Dus is ook maar net wat je zelf mooi vind
 
Uitspraak van BaSiQ op vrijdag 25 april 2008 om 17:23:
gewoon andere kick aan het eind denk ik

De pok aan het begin daarmee wordt toch de "kick" bedoelt? Hoor nu zoveel verschillende verhalen op diverse forums etc.... wat is nu de waarheid.

Die "toonhoogte" wat ik bedoelde zit hem in de staart van de beat.......

Ben trouwens nu met microtonic vst aan het proberen en das best leuk programma.....
Uitspraak van BaSiQ op vrijdag 25 april 2008 om 17:23:
noisecontrollers

zag trouwens dat zij een mc909?? hebben staan, mag ik daaruit opmaken dat je voor het echte werk hardware moet hebben???? ;-(
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 9 mei 2008 om 12:56:
Die "toonhoogte" wat ik bedoelde zit hem in de staart van de beat.......

dat is dan dus de bass niet de kick, omdat: zie mijn verhaal hierboven.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 9 mei 2008 om 12:56:
zag trouwens dat zij een mc909?? hebben staan, mag ik daaruit opmaken dat je voor het echte werk hardware moet hebben???? ;-(

t is wel zo dat als je echt goeie kicks wil maken je inderdaad beter af bent met hardware, zeker (vooral) bij hardstyle en hardcore.
MAAR als je goeie samples van de 909 gebruikt dan kun je een heel eind in de richting komen van de hardware met je software, is ook gewoon een kwestie van de goeie effecten kiezen, goed eqen etc.
Tegenwoordig is de software zo goed dat ze de hardware eigenlijk langzaam aan het vervangen zijn, alleen veel mensen zweren nog bij de "oude" hardware geluiden.
Maar net als ik al zei het is ook gewoon een kwestie van smaak vind ik.
En zolang je nog niet echt professioneel aan het produceren bent (net als ik:P) zou ik het lekker bij sofware houden, goedkoper (een originele 909 kost al snel zo'n 1000 euro, goeie vsti vervanger vanaf 200) en hetneemt geen plaats in in je studio.
laatste aanpassing
Uitspraak van BaSiQ op vrijdag 9 mei 2008 om 15:42:
Tegenwoordig is de software zo goed dat ze de hardware eigenlijk langzaam aan het vervangen zijn, alleen veel mensen zweren nog bij de "oude" hardware geluiden.

En terecht.
Vind software bij lange na niet het geluid van hardware benaderen imo
Uitspraak van r_aw op vrijdag 9 mei 2008 om 18:14:
Vind software bij lange na niet het geluid van hardware benaderen imo

het ligt er ook maar helemaal aan wat voor stijl je produceert
En toch blijf je vaak het verschil horen. :)
Uitspraak van Graaff Kraaeck op vrijdag 9 mei 2008 om 19:56:
En toch blijf je vaak het verschil horen.

onzin, mits je weet wat je doet natuurlijk ;)
Uitspraak van Graaff Kraaeck op vrijdag 9 mei 2008 om 19:56:
En toch blijf je vaak het verschil horen.

... en zo wordt weer de soft-/hardware discussie aangezwengeld :D
Deja Vu! (Synthforum, Partyflock en alle andere gerelateerde fora)
Uitspraak van DizzleXia op zaterdag 10 mei 2008 om 18:37:
... en zo wordt weer de soft-/hardware discussie aangezwengeld

sorry :$
Ik gebruik vaak Junglist VSTi of pro53 voor de initiële kick.
Daarmee maak ik een kick met harde attack die niet te kort is, en toch een aardige bass-staart heeft om het zo maar ff te noemen.
Vervolgens jaag ik door div FXs (DIST, EQs, Filters)
meestal nog ff door een compressor voor het pimpen van de attack.
De nadruk blijft in dit stadium bij mij liggen op het behouden, opkrikken of benadrukken van het attack-gedeelte.

Hierna sample ik de kick en jaag een weer door een shitload FXs, ditmaal om de totale kick, dus inclusief de staart zo ruig en hard mogelijk te krijgen.

Dus layer ik eigenlijk (bijna) nooit kicks.
Dit is hoe ik het graag doe, maar layeren kan ook heel succesvol zijn als je er handig in bent.
laatste aanpassing
Uitspraak van MIND MATTER op zaterdag 10 mei 2008 om 00:29:
onzin

Click

[Track edit @ 20.05]

PC workz! (Y)
laatste aanpassing
? waarom post je die stuff dan?
oh was het die discussie weer :lol:
 
Jow.... ook misschien wel aardig dacht ik zo... iedereen bedankt voor alle goeie tips en zo :-p..... heb vorige week een Jomox Mbase gekocht en samen alle tips kan ik nu een vette kick maken!!!! Toppie!!!!!

Als er nog mensen zijn met goeie tips voor het "laag" :banana: en de bassline dan zijn deze weer van harte welkom hoor!!!!

Uitspraak van [SBC] Da Highlandz :[ op dinsdag 13 mei 2008 om 21:52:
Maar dr zit laag in
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 12:46:
Als er nog mensen zijn met goeie tips voor het "laag"

kijken naar 'hoe het laag zich verhoudt tot het hoog 'frequenties dus.

dit moet een beetje een aflopende boog zijn wat weer te checken valt met windowsmediaplyer: (balken en golven:balken)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 12:46:
Als er nog mensen zijn met goeie tips voor het "laag" :banana: en de bassline dan zijn deze weer van harte welkom hoor!!!!

-Lage freqs versterken middels een EQ misschien?
-Gebruik een goede filter plugin
- layeren....

Als je al een goede kick hebt waar het alleen aan extra laag ontbreekt moet het niet zo moeilijk zijn denk ik...
laatste aanpassing
ik heb juist vaak dat als ik kicks ga layeren dat ik dan teveel laag in m'n kick krijg, dat dan weer in de weg gaat zitten bij m'n baseline
Oops ik las het verkeerd, ik dacht dat golgo13 problemen had met het laag in zijn kickdrum.
Maar hij heeft problemen met zijn kick samen met zijn baseline.

Dit zit em in de storende frequenties.
Cutten en boosten in deze frequentiezone kan tot een oplossing leiden.

Met een parametric EQ kan je met een hele smalle Q waarde de probleemzone bepalen.

Vervolgens in deze zone bij 1 van de 2 sounds cutten (de kick of de baseline)

er zijn meer mogelijkheden maar ik heb nu ff geen zin er een langer verhaal van te maken ;)
laatste aanpassing
ja dankje :) Dat wist ik alleen al :P (ben zelf geluidstechnicus) maar maakt niet uit. Voor anderen misschien wel nuttig.
Ik zette het alleen neer om aan te gfeven dat layeren niet altijd goeie resultaten oplevert

anyway thnx voor je feedback :D
Uitspraak van BaSiQ op woensdag 28 mei 2008 om 21:28:
Ik zette het alleen neer om aan te gfeven dat layeren niet altijd goeie resultaten oplevert

:) Je hebt gelijk hierover, zelf layer ik mijn kick helemaal niet. (y)

Ik zorg altijd in het beginstadium voor een kick met een harde attack (uit een VSTi), die gooi ik door FILT, DIST, EQ (deze drie in willekeurige volgorde...) daarna door een compressor om de attack nog meer op te pimpen.
Dit sample ik en dan gooi ik deze sample weer door DIST en/of EQ en laat ik de hele handel oversturen.
Dit herhaal ik net zolang totdat ik tevreden ben.

Dan is layeren helemaal niet nodig als je het goed doet.
laatste aanpassing
 
Simpele kick met genoeg punch nemen en daar omheen een aparte laag / bass creëren, werkt prima (Y)
Uitspraak van DizzleXia op donderdag 29 mei 2008 om 09:31:
Ik zorg altijd in het beginstadium voor een kick met een harde attack (uit een VSTi), die gooi ik door FILT, DIST, EQ (deze drie in willekeurige volgorde...) daarna door een compressor om de attack nog meer op te pimpen.
Dit sample ik en dan gooi ik deze sample weer door DIST en/of EQ en laat ik de hele handel oversturen.
Dit herhaal ik net zolang totdat ik tevreden ben.

ik zorg meestal voor een goeie 606, 707 (of 909 maar die anderen hebben mijn voorkeur) sample, als basis kick. Die haal ik door een goed filter (antares meestal), dan compressie met de-esser op 1 a 2 khz voor de tik. Daarna nog door een tube, waarbij ik hem harder of zachter zet afhakelijk van de (meer of minder overstuurde) kick die ik wil hebben.
Daarbij maak ik soms nog een sub kick met een VSTi, maar dat heeft, zoals eerder gezegt, niet altijd het gewenste resultaat.
ZO kan ik ongeveer elke kick maken die ik wil.
 
waar ik eigenlijk naar op zoek ben is het volgende

http://video.google.nl/videosearch?sourceid=navclient&&ie=UTF-8&rlz=1T4DANL_nlNL246NL246&q=nustyle%20kick&um=1&sa=N

bij 2min50 plakt men er een punch sample in, deze "tok" hoor je ook heel veel in de hedendaagse hardstyle en die probeer ik dus te maken en dat lukt niet. het mooie van deze punch vindt ik het "plakkende" effect dat ie aan de bassdrum geeft...... de overige kick tips en tricks van hierboven werken allemaal heel goed..... alleen ik wil dus deze specifieke punch......:-P