Wavolizer - A Matter of Perspective

door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
Wavolizer - A Matter of Perspective
15 mei 2017
ArtiestWavolizer Site
Soms heb je wel eens van die artiesten die een beetje onder je radar blijven hangen in plaats van dat ze vol in het vizier terecht komen. Dat was ook het geval met Wavolizer. De advertenties van het nieuwe album waren op facebook al een paar keer voorbij gekomen en in het verleden waren ook de diverse EP-releases wel gezien, maar op de een of andere manier was het gewoon niet blijven hangen. Kwam het door de naam die associaties oproept met hardstyle ipv hardcore? Of gewoon een kwestie van niet goed opletten en op de juiste waarde schatten? Hoe dan ook, toch besloten om eens wat verder te kijken en deze artiest een kans te gunnen. Na het beluisteren van enkele tracks begon het toch wel te kriebelen en rees de vraag: "Waarom moet er een album aan te pas komen om op te vallen?"

Christian Jensen, op het oog een doodgewone jongen uit Denemarken, produceert al een geruime tijd harddance en hardstyle onder de aliassen Omega Centauri (meer zijn hardtrance kant) en Wavolizer. Sinds 2009 is hij voornamelijk verbonden aan het hardstyle label "Theracords" waar hij een behoorlijke lijst aan producties op zijn naam heeft staan. Qua stijl valt hij in eerste instantie in het straatje Organ Donors, DJ Thera en Geck-O. Toch is daar in december 2013 opeens een uitstapje naar Noisj.nl LTD waar de "Undetected"-EP verschijnt, een langzame maar kneiterharde EP met een gevoelig tintje. Van voorheen nog niet gespot in de hardcore-scene, naar volop in de belangstelling. Sterker nog, ondanks dat Christian voorlopig nog even zijn ding blijft doen bij Theracords, waar in 2014 wederom 3 tracks van zijn hand verschijnen, zal het niet lang duren voor hij toe zal geven aan de drang naar harder en ruiger. Als je goed luistert, hoor je bij de VIP version van "Debt of Blood" al de vlagen van de hardere nieuwe weg, die hij niet al te lang daarna zou inslaan. En ook Fragile (ft Yuna-X) slaat in als een bom. Laten we maar niet spreken over The Outside Agency Undone remix van "Done".
Na deze laatste uitspattingen op Thercords volgt dan ook de overstap naar The Third Movement, waar in april 2015 de "Different Things"- EP verschijnt. De gelijknamige track met subtiele harp samples wordt zelfs geselecteerd voor de mix van Ruffneck op cd1 van de Hardshock-verzamelaar van 2015. Niet lang daarna volgen ook de "Better Sorry than Safe" en "Forecast"-EP's. Kennelijk heeft deze producer meer noten op zijn zang, dan we in eerste instantie zouden verwachten. Wavolizer heeft zijn naam nu ook binnen de hardcore-scene op de kaart gezet en dat belooft wat. Te beginnen met de samenwerking met Dither op de "Co-operative Noise Part 1"-EP. Het ziet ernaar uit dat Wavolizer dus definitief de overstap naar de hardcore heeft gemaakt. Zeker nu zijn debuut album "A Matter of Perspective" af is en over minder dan een week uitgebracht zal worden. Al is het waarschijnlijk nu al te laat om een fysiek exemplaar in handen te krijgen, aangezien de volledige voorraad in de pre-sale al vergeven is. Niet slecht! Je eerste album in de voorverkoop al uitverkopen. Eens zien wat Wavolizer ons voorschotelt.

Het album telt 12 tracks waaronder een aantal appetijtelijke collaboraties met Mindustries, The Outside Agency, Miss Hysteria en Geck-O. De overige acht tracks maken het album compleet.
Wavolizer begint en eindigt zijn muzikale reis met het bombastische en muzikale "The protagonist", waarbij de 'DJ-version' een stuk eerder bij de kern van de track komt dan het origineel, welke een veel langer intro heeft. Aan de ene kant denk je, dat je hier te maken hebt met de sfeermuziek van een spannende achtbaan (Baron1898, Taron of Lost Gravity) of andersoortige attractie, maar aan de andere kant doet deze track je ook denken aan een fantastische heldhaftige avonturenfilm. Hoe dan ook, deze openingsplaat is een genot om naar te luisteren.
Met "Brotherhood" brengt Christian een ode aan de serie "Sons of Anarchy". De teksten van Jax en de pakkende gitaarmelodie maken geven de track een broeierige en sfeervolle laag mee. Daarnaast is de heerlijk in de rondte stuiterende en uitnodigende bassline wel meeslepend, maar niet dusdanig hard en agressief dat je gelijk volledig kapot gebeukt wordt.
Dat kapot beuken komt pas bij de derde track "The Antagonist" om de hoek kijken. Samen met The Outside Agency krikt Wavolizer geleidelijk de intensiteit op. De heren hebben subtiliteit tot een kunstvorm verheven met hun gebruik van bijgeluiden en achtergrond melodieën. Rauwe synths en mysterieuze geluiden wisselen elkaar af. Denk je eerst nog lekker in slaap te sussen, wordt je het volgende moment volledig op het verkeerde been gezet als de afgestompte doffe kick om de hoek komt zeilen.
Wat tijdens de vierde track wel duidelijk wordt, is dat we geen "Control" hebben. De combinatie van drum&bass, crossbreed en hardcore voedt onze drang tot bewegen. Dat doen we half spastisch en trippend van het onregelmatige ritme en de opruiende synthesizers. Dat ritme wordt met "Within" iets constanter. De invloed van Mindustries is duidelijk hoor- en voelbaar als de kick door komt. De donkere en beklemmende sfeer die deze heren iedere keer weer weten te schetsen in hun tracks is ongeëvenaard. Ook "Hard not to" bevat zo'n beklemmende sfeer. Deze keer vooral door de naargeestige teksten. Neem daarbij de sqeecky synthline en holle bassline en je hebt een plaat die menig zaal in fase kan laten trillen. Dit doet in de verte ook denken aan de laatste platen van Meagashira/ Project Omeaga. Die hadden ook zo'n droge kick en aparte synthline. Dus kon je daar geen genoeg van krijgen, dan is deze plaat zeker iets voor jou.
Op zeven gooit Wavolizer het over een andere boeg. Samen met Geck-O heeft hij met "Internet" een dubstep-achtige bassline gecombineerd met heen en weer slingerende melodielijnen, hyperactief en vol trucjes. "Everybody's House" is daarmee vergeleken een zware industrial track, die met zijn langzame bassline, de drukkende en verdoofde getraumatiseerde dope-head vocaal en agressief schrapende synth-line een permanent spoor van vernieling door je happy-place trekt.
We hebben nu acht nummers gehad en iedere keer weer weet Christian te verrassen met andere elementen, waardoor het album onvoorspelbaar blijft. Ook "Heroes & Villains" bouwt weer op een andere manier op. Intrigerende bijgeluiden en een stevigere bassline worden gecombineerd met ritmische crossbreed elementen. Van rustgevend naar lekker energiek in 2.3 seconden.
Een track die uitermate creatief en sfeervol begint is "Fixed". Samen met de leading lady van Enzyme, een expert in sinistere doch sfeervolle industrial, Miss Hysteria gaat Wavolizer uiteindelijk los. Wat er 'gefixt' moet worden blijft onduidelijk, maar dat de dame en heer het samen 'gefixt' hebben is wel duidelijk. Dit is zo'n plaat die blijft hangen en waar iedereen het dagen na een set nog steeds over heeft. "Weet je nog?... die ene plaat....?....Wat was die bassline donker en die synthline smerig dik....laat staan die melancholische break!"
Nog twee tracks te gaan. Ten eerste de griezelige horrorshow van "What Happened". Knetterend en onder je huid kruipend tot je er kippenvel van krijgt. Deze track zou samen met "Fixed" prima op één EP passen. En als laatste, als toetje, de twaalfde track "The Showdown". Een heerlijk snelle gevarieerde en in stukken gehakte bassline, die samen met de klassiek getinte melodielijnen een Deathmachine-achtig plaat vormt. In één woord: "G3weLd!g".

Wavolizer, een naam die vanaf nu niet snel meer vergeten zal worden. In 12 tracks laat hij zien dat er nog steeds een hoop rek zit in de grenzen die het genre van industrial hardcore moeten afbakenen. Van langzaam tot snel, van up-lifting tot uitermate traag en stompend, Wavolizer heeft alle ingrediënten stuk voor stuk op de juiste manier voorbewerkt, alvorens er weer een nieuw geheel van te maken. Daarnaast zijn de samenwerkingen stuk voor stuk geslaagd en horen we diverse invloeden terug in zijn werk. "A Matter of Perspective" is een verrassend, fris en stimulerend industrial hardcore & crossbreed album geworden, welke mooi aansluit bij de voorgaande Ep's die Wavolizer tot nu toe heeft uitgebracht op The Third Movement. Misschien is het voor hem nu wel een nadeel, dat de lat voor een vervolg album zo'n stuk omhoog gegaan is.
Iets wat trouwens ook het vermelden waard is, is het exceptioneel mooie artwork op de cd-hoes. De op handen gedragen zandloper in een omgekeerde wereld. Schitterend. Al met al een mooie cd die niet mag ontbreken in ieders industrial verzameling.

Mocht je alleen de digitale versie van het album aanschaffen, dan krijg je waarschijnlijk ook nog de DJ-Version van "The Protagonist" als bonus track erbij.

1. The Protagonist
  2. Brotherhood