17 Hardshock Festival 2017

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
De winter is op z'n retour en de afgelopen dagen hebben we al mogen proeven van een aantal heerlijke dagen. Met nog een paar weken te gaan, is het nu wachten op het eerste hardcore festival en tevens de opener van dit jaars festivalseizoen: Hardshock Festival. Wat in 2012 begon als een antwoord op de vele feestjes/festivals met een lauwe line-up, is momenteel uitgegroeid tot een begrip in de scene. Ieder jaar weer brengen de mensen van "High Energy" een line-up om van te watertanden. De crème de la crème van de industrial en aanverwante hardere stijlen staan gebroederlijk zij aan zij, om jullie bezoekers helemaal kapot te beuken. Zeg maar dag tegen je oren en hallo bieeeeep. De Wijthmenerplas in Zwolle is ondertussen verruild voor het Almere Strand, wat de bereikbaarheid en de capaciteit alleen maar heeft vergroot. Aankomende 15e april gaat het weer los en om iedereen van te voren alvast even goed lekker te maken, is er weer een dubbel-cd verschenen. Nadat eerdere edities samengesteld en gemixt werden door D-Passion, Sandy Warez, Ruffneck, Chrono, Promo en Tripped, is het nu de beurt aan "Heresy"-baas "Igneon System" en de aanstormende up-tempo herrie-machines "Sjammienators".

Igneon System behoeft eigenlijk geen introductie meer, maar na zijn mix op de Hardcore4Life 2012-cd werd het toch een beetje stil. Er volgende nog een "Signal Flow Podcast" 37 en een mix by Twisted Darkside en daar hield het wel een beetje mee op. Zo leek het. Echter, op de achtergrond was Davy Vereecke al sinds 2013 bezig om zijn label Heresy, welke als sublabel onder "The Third Movement" was verschenen, gestadig op te bouwen tot één van de meest toonaangevende crossbreed labels die er nu te vinden zijn. Dat resulteerde in 2015 tot de verzamelaar "The Alliance" welke binnen een zucht was uitverkocht. Ook daarna bleef het I.S. voor de wind gaan. Releases op zijn eigen label, als op labels als "PRSPCT XTRM", "Brutale" en "Motormouth Recordz" gaan als zoete broodjes over de spreekwoordelijke toonbank. Daarnaast moet er natuurlijk ook opgetreden worden. Met zo'n overvolle agenda is het eigenlijk verwonderlijk dat Davy de tijd gevonden heeft, om voor Hardshock cd1 vol te mixen. Zoals altijd in zijn karakteristieke en energieke stijl.

Aan Mindustries om de dans te openen met hun langzame en scheurende "Death Rattle", afkomstig van de "Dimensions pt1" -EP. Na 2 oudere tracks "Dead Evil" en "Jack No7" volgt de eerste track die dit festivalseizoen menig dansvloer zal laten trillen. "Hammer Jammer" is te vergelijken met "Bassface" van vorig jaar. Een stompende track met een heerlijk irritant aanstekelijk melodietje.
Na het bekendere "Creating the Future", bijna een blueprint van hoe industrial moet klinken, volgt een fractie van de laatste Rude Awakening, genaamd "R_AW Skillz". Dit is alleen maar de opmaak naar de volgende piek in de mix, mede veroorzaakt door Sei2ure's "Vibrator", welke behalve een vibratie in je oor, ook een trommelvlies-rupture veroorzaakt.
Na deze eerste 7 tracks is het wel duidelijk dat I.S. veel bekende artiesten in zijn mix heeft verwerkt. Dit verhoogt niet alleen de herkenbaarheid maar ook de tracks zijn stuk voor stuk kwalitatief van hoog niveau. Zo ook de nieuwste samenwerking tussen The Outside Agency & Deathmachine. Hun "Today's Tomorrow" heeft een mooi intro en een stevige bassline die vergezeld gaat met een aantal subtiele synthlines, die heel in de verte doen denken aan Dune's - Million miles from Home", dankzij een aantal toon-sprongen. Niet te lang bij stil staan, want de mix dendert verder met Micromakine, Lucy Furr en Switch Technique, waarna we met "The DJ Producer – Take over the World" wederom verwend worden. Wat een heerlijke track is dit! De uitermate relaxte synthline staat in schril contrast met de genadeloze drumsalvo's uit de bassline.
En het kan nog harder en ruiger, te beginnen met de cirkelzaag uit "I am Death (Red Corinthians 15:26)" en gevolgd door de schrapende synthline van "Art of Fighters – Your Poison". Maar de kick uit "Salvation part 2" slaat toch wel alles. Diep, zwaar vervormd en zeer, zeer verscheurend beukt deze drum de conussen uit je speakers. De bekende vocalen en opkomende dramatische melodielijn maken deze track compleet.
Op 16 vinden we het anthem van dit jaar geproduceerd door D-Passion. Zijn standaard piep-squieck melodie, gecombineerd met een straf door pompende bassline, zal menig Nike-Air naar de kl#te helpen. En anders doet I.S. dat wel met zijn eigen tracks "Ruckus Power" en "Blast", "Get Crunk" (samen met 50% van Sinister Souls) en de Innominate (I.S. & I:Gor) remix van "Jump the F# Up. Ook "Penta – Bassdrop" en "DJIpe – Emotionless on Request" vallen in het rijtje pompen of verzuipen alá "Bassface" & "Hammer Jammer". Een strakke bassline en daarbij een paar sterke vocaal-samples vormen de ruggengraat van deze platen.
Ook PRSPECT is goed vertegenwoordigd op cd1. Naast Sei2ure, Hallucinator, Switch Technique en Lucy Furr leveren ook Satan en Deathmachine 2 puike platen af. Deathmachine's "The Future" is een extremere maar toch herkenbare crossbreed remix van "Introspective Future" van zijn album "Engines of Creation".
Igneon System eindigt zijn mix explosief met een mengsel van zijn eigen platen, Angerfist en als absolute eindbaas Hellfish. Dienst "Hong Kong Fight Club" begint met de bekende noten van "Beastie Boys – Fight for your Right", waarna een tot hyperspeed opgevoerde bassline je hoofd, met een tsunami van zweetdruppels, op een net met een citruspers uitgeknepen overrijpe schimmelige sinaasappel laat lijken.

De tweede schijf is voor "Sjammienators". Dit duo, timmert ook al een aantal jaar aan de weg en is hard op weg om na Destructive Tendensies de volgende up-tempo sensatie te worden. Begonnen op het label "Hardcore Malice" van Dave Dope met de "Evolution" en "You got Sjammed!", waarna het balletje ging rollen voor de heren. Met tracks als "Life's a Bitch" en "Hardcore is Leven" stonden ze al op compilatie-cd's van Hardshock, Dominator en Defqon.1. Ook hun agenda vult zich gestaag met optredens. Zo stonden ze al op Snakepit, Frenchcore s'il vous plaît! en Footworxx en zullen we ze de komende tijd tegen komen bij Hardshock Festival, Uptempo is the Tempo (in Beesd) en Harmony of Hardcore. Voor hun mix hebben ze veel tracks van de labels "Darkside Unleashed", "Uptempo is the Tempo" en "Motormouth Recordz"gebruikt en die gecombineerd met platen van "Offensive", "Megarave", "Fucking Bastards" en "NoiseKick Records".

CD2 wordt gestart met een niet zo voor de hand liggende keuze, namelijk Catscan vs Reprobate. Kennelijk storten meer en meer artiesten zich op het hardere genre. Want ook track 2 is een productie van Catscan onder zijn nieuwe alter ego Mr Cuda. Zowel "Crunch Time" met de 'Sin City'-samples en z'n intrigerende intro, als het veel zwaardere "It's War" (samen met Sawtooth: Is dit toevallig Angerfist?) brengen een goeie vibe met zich mee. De melodielijn van "It's War" is rauw en toch ook erg toegankelijk. Van hieruit racen de heren door een arsenaal aan platen, die stuk voor stuk rammen en beuken als een stel alles versplinterende bulldozers door het knollenbos. Via het nog enigszins euforische "Into the Darkness" schakelen de mannen door naar standje-'scheur je trommelvlies".
Ondanks al het gedreun en het immer hoge tempo, valt er een hoop te ontdekken in de mix. Hip-hop samples in "4 the Haterz" en "Dope aside", de reversed zangpartij in "Grey Towers", de zeer herkenbare synth-aanslagen in "We pep you up" en een licht klassieke melodie in "Sjammienators & System Overload – Sin". Allemaal brengen ze iets waardoor de mix gevarieerd blijft. Neem nu de frenchcore-track "Skream" van Hardbouncer met z'n keltische invloeden. Toevallig geïnspireerd door Braveheart? Ook "The Bird"-song blijft een bron van inspiratie. Het origineel uit 1963 van "The Trashmen" is al vele malen gesampled en verdraaid. Deze keer is het The Unfamous die het in zijn "Rock 'N Core" verwerkt heeft.
Dat de Sjammienators niet alleen lekker kunnen mixen, maar ook graag wat aan freaken in de studio, blijkt wel uit de vijf eigen producties die de tracklist sieren, "Zolang het maar stampt". De heren maken er van begin tot eind een feestje van. Zo hebben ze hun mix doorspekt met recent uitgebrachte tracks en krijgen we een voorproefje van "Pull the Plug", "Skream" en "First Order".
Zo tegen het einde schroeven de Sjammienators het tempo nog wat verder op richting terror met platen als "Pac-Man", "Snow in Summer", "Motherf%king Ninja", "Artillery"en "Zolang het maar stampt". Na deze 5 platen ben je net zo uitgewrongen, als een aan de waslijn wapperende grauwe camping theedoek.

Hardshock 2017 is weer een compilatie om van te smullen. Igneon System heeft de beste industrial en crossbreed in één mix verwerkt en Sjammienators leggen je het vuur aan de schenen met een hele rits nieuwere up-tempo plaatjes. Goede snelle mixen die specifiek voor een bepaald publiek zijn gemixt. Hard, harder, hardst! De vraag is echter of iedereen van beide cd's zal genieten of dat één van de twee schijfjes de voorkeur geniet en de andere nauwelijks het doosje uit komt. Hoe dan ook, beide mixen zijn hardshock-waardig en zullen menig kamer van een oorverdovend lawaai voorzien. De voorpret kan beginnen.

Hardshock Festival 2017 verkrijgbaar bij High Energy Merchandise

CD1 mixed by Igneon System
  1. Mindustries - Death Rattle