Soldout - More

door , gepubliceerd op , waardering: 70/100
Soldout - More
26 februari 2013
ArtiestSoldout Site
Genre: 80's, indie, synthpop

Voor de prijs 'Opvallendste cover van het jaar 2013' hebben we bij deze de eerste kandidaat gevonden: 'More' van Soldout. Menig man zal beamen dat met deze hoes helemaal niets mis. Maargoed, nu maar naar de muziek, want Soldout is een naam die eigenlijk te weinig aandacht krijgt. Toch is dit inmiddels alweer het derde artiestenalbum van dit Belgische duo. Dit tweetal bestaat voor de ene helft uit Charlotte Maison, die zorgt voor de vocalen. Verder kan zij ook nog prima overweg met een keyboard. De andere helft van het duo, David Baboulis, is de man van synthesizers en (drum)computers. Gewapend met dit arsenaal aan sounds produceren de twee elektronische muziek met flink wat invloeden uit genres als indie, pop en 80's. Als de twee worden vergeleken met andere bands dan komen zo nu en dan namen opborrelen als The Kills, Metronomy, The Knife en zelfs Depeche Mode. Dat belooft dus veel goeds.

Van dansbaar naar melodieus
De albums 'Stop Talking' (2004) en 'Cuts' (2008) waren qua sound een tikkeltje rauwer. De muziek was bovendien ook dansbaar, dus de twee hebben een hoop energieke shows gespeeld. Bij dit nieuwste album ligt de focus meer op melodie en stem, iets dat we direct terughoren bij de start. Want zodra het schijfje in de cd-speler verdwijnt worden we verwelkomd door de warme klanken van ''Right Now''. Als snel komen daar nog wat extra synths bij, de vocalen van Madame Maison worden toegevoegd en als laatste krijgen we nog wat fijne beats te horen. En dat zijn eigenlijk de onderdelen die we bij elk nummer weer terughoren, met zo nu en dan wat extra keyboard toevoegingen. Na deze prima opening krijgen we twee tracks te horen die al in 2012 het licht zagen; ''Wazabi'' en ''94''. Beide nummers zijn zeer sterk, de vocalen weten te overtuigen en ook met de instrumentalen is helemaal niets mis. De twee hebben een prima eigen stijltje ontwikkelt, waar electro, rock, indie en pop op een frisse manier worden gecombineerd. Vooral de productie ''94'' is hier een perfect voorbeeld van; een hoop verschillende lagen synths met vrij stevige beats, maar als geheel klinkt het nog steeds lekker zweverig.

Ook de platen die hierna langs komen zijn op dezelfde manier te beschrijven. ''A Drop Of Water'', ''Off Glory'' en ''Relics'' zijn alle drie prima tracks, maar de ingrediënten zijn inmiddels wel bekend. Wederom ietwat zweverige synthpop met hier en daar wat vleugjes van de eerder genoemde genres. Ook ''Far Away'' is in dit rijtje te plaatsen, maar deze plaat klinkt juist een tikkeltje vrolijker en opzwepender dan de voorgangers. ''About You'' klinkt juist weer ietwat meeslepend en somber, wat de afwisseling alleen maar ten goede komt. De laatste track die we horen is ''No More Pride'', wederom een puike track met de inmiddels bekende ingrediënten. De koek lijkt dan op, maar na een stilte van ruim één minuut krijgen we nog ineens een bonus track voorgeschoteld. Een goede beslissing, want met deze toegift krijgen we toch nog wat extra variatie. Het is namelijk een fijne houseplaat die zorgt voor een dansbaar einde. Al met al dus een heerlijke afsluiting van een goed album.

Less is More
Na iets meer dan veertig minuten (inclusief de bonustrack) zit de luisterbeurt er al weer op. Een prima keuze, want het concept is ondertussen wel bekend. De twee blijven ook redelijk in dezelfde sounds hangen, dus de keuze voor wat minder speeltijd lijkt vrij logisch. Vooral de bonustrack zorgt nog voor wat welkome afwisseling. De overige nummers die we te horen krijgen zijn allemaal van hoge kwaliteit, waardoor 'More' een prima album is geworden. Er zijn duidelijke invloeden te horen uit de 80's, pop en indie waardoor het als geheel lekker weg luistert. Met deze frisse combinatie van verschillende stijlen hebben Madame Maison en Monsieur Baboulis in ieder geval een heerlijke sound ontwikkeld.

1. Right Now
  2. Wazabi
  3. 94.