Applescal - Dreaming In Key

Applescal - Dreaming In Key
27 februari 2013
ArtiestApplescal Site
Het is alweer bijna vier jaar geleden dat Pascal Terstappen, beter bekend als Applescal, met zijn debuutalbum 'A Slave's Commitment' op de proppen kwam. Amper een jaar erna kwam hij alweer met het vervolg hierop in de vorm van 'A Mishmash of Changing Moods'. Op beide albums liet Applescal horen zich prima te kunnen bewegen tussen genres als IDM, electronica, breaks en techno. Naast het uitbrengen van eigen tracks, heeft Applescal ook diverse remixen gemaakt voor Arjuna Schiks, Eelke Kleijn, Nick Warren en Moonbeam. Liefhebbers van traditionele progressive kunnen zich wellicht ook de track "Joey's Mouse" herinneren, een track waarmee Applescal een prominente plek innam op Anthony Pappa's eerste deel van de Moments mixcompilatie. Het nieuwste wapenfeit van Applescal is het derde studioalbum 'Dreaming in Key'.

Zoals ook op zijn eerdere twee cd's weet Applescal op zijn derde studioalbum ook weer de luisteraar te verrassen met een geluid dat te plaatsen valt tussen IDM, electronica, breaks en techno. Hier en daar ook met een dikke knipoog naar het Border Community label. Wat opvalt bij het beluisteren van zijn nieuwste album is dat Applescal deze keer meer dansvloergerichte producties komt dan op zijn twee voorgaande albums, echter wel met een behoorlijk experimenteel karakter. Geen moment wordt de indruk gewekt dat Applescal er zich gemakkelijk vanaf heeft proberen te maken. Zelfs de tracks die niet zouden misstaan op de dansvloer, staan bol van de complexiteit.

Zonder elke track individueel uit te lichten, weet Applescal de luisteraar te verrassen met een productie als "Lonely People". Deze track kent een lange opbouw vol breakbeats en breaks en pas op het einde ontpopt deze track zich in een dansvloerplaat. Ook "Vintage Clown / Shadow Hunters" is een heel bijzondere productie. Deze vrij ingetogen plaat kabbelt rustig voort, waarna deze track opeens van karakter veranderd en in de outro flink gefreakt wordt met de vocalen terwijl het tempo helemaal uit plaat is gehaald. Een ander pareltje is "El Diablo". Deze dansvloerplaat lijkt simpel qua opzet, maar als luisterende voort komt toch een bepaalde complexiteit qua melodie en opbouw te voorschijn. De afsluitende track, "Keep On Dreaming", is een waar genot om naar te luisteren. Deze productie gaat ingetogen van start, waarna prettig klinkende breakbeats tevoorschijn getoverd worden. Als verrassing wordt deze track opeens 180 graden omgedraaid en eindigt deze productie met solide ambient klanken.

Het derde studioalbum van Applescal getiteld 'Dreaming In Key' is wederom een album van hoge kwaliteit. Vergelijkend met zijn eerste twee albums, is dit album wat meer gericht op de dansvloer, echter blijft Applescal Applescal en staan alle tracks bol van de complexiteit. Hiermee toont Applescal wederom aan dat hij een begaafd producer is die af durft te wijken van de geijkte paden. Hierdoor heeft hij wederom een album afgeleverd dat steeds aansprekender lijkt te worden na elke luisterbeurt.

atomnation.bandcamp.com
soundcloud.com/applescal

1. Boys (feat. David Douglas)