Goa 2013 Volume 1 - Compiled by DJ Bim

Goa 2013 Volume 1 - Compiled by DJ Bim
21 februari 2013
Goa is een weinig besproken stroming binnen de trance scene. Ondanks dat het al zo'n 20 jaar een niet weg te denken onderdeel ervan is, zien horen en lezen we er relatief weinig over. Het is natuurlijk niet de meest toegankelijke stroming. Geen handjes in de lucht en klappen tijdens de break. Goa zet je op, waarna je je mee laat voeren op ritmes en vooral melodielijnen, die keer op keer in elkaar overlopen. Veel geluidseffecten en een stabiele bassline maken het geheel af. Sommige artiesten weten wel degelijk een energieke draai te geven aan hun producties, maar de meeste tracks zijn gemaakt om je in een 'higher state of mind' te krijgen. Jezelf verliezen in de muziek of je volledig over geven aan je gedachten tijdens het mediteren. Het wordt ook niet voor niets Psy(chedelic)-trance genoemd.

Het Londense dance label Millennium Records Ltd. begon zo rond 2006 te specialiseren in psy- en progressive trance en zette het sublabel "Yellow Sunshine Explosion" op. Mede dankzij de inbreng van DJ Bim is YSE sinds 2009 uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende labels op het gebied van Goa- en Psy-trance. Andreas Binotsch aka DJ Bim is mede verantwoordelijk voor een stortvloed aan Goa-compilaties gedurende het laatste decennium, waaronder diverse delen uit de Yellow Sunshine Explosion reeks en de GOA 20xx serie waarvan er ieder jaar enkele verschijnen. Zo ook nu weer. Voor ons ligt de 2013vol1 editie. 2 cdtjes met ieder 9 tracks, ongemixt dus full versions. Het betreffen allemaal nummers van het YSE label aangevuld met enkele tracks van Iono Music, Digital Nature Records en Phoenix Groove Records.

De meeste producties hebben dezelfde opbouw. Een rustig intro met strings of opkomende lage repetitieve bass synthesizer en dan uitbouwen naar meerdere melodielijnen. Het is allemaal inherent aan het genre. Natuurlijk springen er wel een paar nummers uit. De eerste drie tracks van cd 1 zijn stuk voor stuk heerlijke hypnotiserende nummers. Vooral "Funk Truck – Sunshakes" springt er bovenuit met z'n kristal heldere synthesizers. Dit is geen muziek om voluit op te dansen, maar eerder voor op de achtergrond om naar te luisteren. Als je bezig bent merk je soms nauwelijks dat je al meerdere nummers verder bent. Track 4 bevat weer wat meer scheurende geluiden. Lekker rauw, maar nog steeds binnen de grenzen van het genre, zeker als daarna de hoofdmelodie erbij komt welke toch weer erg gepolijst klinkt. "Soulscape – Sweet Delicious" lijkt daarna meerdere elementen van voorgaande tracks in zich te hebben verzameld. Daarbij horen we ook nog eens een wel heel bekend oscillerend synthesizer toontje voorbij komen, welke doet herinneren aan een klassieker uit 1994, namelijk "LSG – Hearts" van Oliver Lieb. Op 7 vinden we de langste track van de cd, "Multiphase – Tender Lies". Bijna 10 minuten aan repetitieve lage synths, diverse geluidjes die opkomen en weer afzwakken en een meeslepende achtergrond melodie. Een mooie track die ook nog eens wat energieker overkomt. "Timeless – Goodbye" komt daarna toch wat lieflijk over waarna "Static Movement – Talking about Love" de eerste cd 'rustig' mag afsluiten. Rustig? Nee toch niet helemaal. Halverwege de track worden we toch nog even verrast met een oplopende synthesizer-loop die eigenlijk net iets te ver doorgetrokken wordt, waarbij de melodie storend versneld wordt. Daarna kabbelt de eerste cd naar zijn einde.

De tweede cd begint met de harmonieuze track " Delightful Lights" vol geluidjes die doen denken aan vallende druppels in een grot en andere ruimtelijke effecten. "Vibration" volgt en komt wat laat op gang, maar zo tegen het einde krijgen we toch nog een heerlijke acid-line voor geschoteld. Dit doet een beetje denken aan de oude Immortallity cd's uit de jaren '90 van ISP (Organisatie van de Digital Overdose & Hellraiser feesten). Wat opvalt is dat redelijk wat producties uit Israël komen. Kennelijk is de erfenis van SFX / Astral Projection groot en een inspiratiebron voor nieuwe artiesten geworden waaronder ook Opposite8, Static Movement en Side Effects. Vooral "Put your Sunglasses on" is een gevarieerde track met een poppy vibe. 't zou zo de tegenhanger van "Tiga & Syntherius – Sunglasses at Night" kunnen zijn. "One man's Vision" begint daarentegen weer heel puur en subtiel qua sounds voordat de standaard oscillerende woofer-loop er weer bij komt. Met "Sonic Entity – Twister" gaat het voor de eerste keer op cd2 goed los. Dit is een track met ballen. Ruigere bijgeluiden en opzwepender, waardoor het zelfs goed dansbaar is. Deze lijn wordt doorgetrokken met "Chameleon (Nerso Remix). Ook dit is een stevige track vol effecten en opzwepende bijmelodieën. "Man Machine – Saturn" heeft een heerlijk freaky intro, waarna een afwijkende oscillerende baseline meer vaart in het nummer brengt. Dit doet in de verte denken aan de oude 'Juno Reactor meets Hallucinogen'-sound. Aan de Australiër "Digital Sun – Bending light and Space" de eer om cd2 af te sluiten.

Zo zijn we aan het einde gekomen van een redelijk stabiele verzamel-cd. Het is jammer dat er weinig variatie zit in de gebruikte baselines van de tracks, maar dat wordt grotendeels opgevangen door de vele freaky sci-fi geluiden en melodielijnen. Daar waar cd1 goed start, daar eindigt cd2 ook op redelijk niveau. Jammer dat er ook enkele niets zeggende tracks tussen staan en dat alle tracks een standaard opbouw hebben. Voor de liefhebbers van stevigere trance is dit zeker het proberen waard. Eens een keer geen damesvocalen en ellenlange breaks maar meer up-tempo spacen.

1. Simply Wave - Realistic Thinking.
  2. Fire Starter - Let The Bass Kick.
  3. Funk Truck - Sunshakes.
  4. Hi Profile - High Society .
  5. Kingpink - Shine Like A Star.
  6. Soulscape - Sweet Delicious .
  7. Multiphase - Tender Lies.
  8. Timeless - Goodbye.
  9. Static Movement - Talking about Love (Avshi vs Soul Six Remix).
  1. Lyctum - Delightful Lights.
  2. Rigel - Vibration.
  3. Opposite8 - Limitless.
  4. Static Movement - Put Your Sunglasses On.
  5. Side Effects - One Man's Vision.
  6. Sonic Entity - Twister.
  7. Sideform - Chameleon (Nerso Remix).
  8. Man Machine - Saturn.
  9. Digital Sun - Bending Light And Space.

13 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 59448, 60688, 114861, 26509}
Eens een keer geen damesvocalen en ellenlange breaks maar meer up-tempo spacen.

en dit is nu precies waarom ik ook op zoek ben gegaan naar andere trancevormen. Het is niet dat zang slecht is, maar zang is echt een overkill in trance. Soms is het een goede toevoeging, maar meestal overbodig. Overigens ben ik nog steeds een groot liefhebber van trance.

Ik volg de Goa / psy nog niet zo lang, maar was zeer enthousiast toen ik er me voor het eerst in had verdiept. Een wereld gaat voor je open :)

Deze cd heb ik nog niet gehoord, maar ik ben bekend met een aantal artiesten in de tracklist (Sideform, Man Machine, Rigel (Y) ). Ben benieuwd...

Leuke recensie om te lezen (Y)
Uitspraak van de JVR // Symbiotic op maandag 25 februari 2013 om 10:55:
Leuke recensie om te lezen (Y)

Thanks.

Trouwens leuk om te zien dat iemand werkelijk iets heeft aan een recensie. Daar doen we het voor.
Als je ook oudere Goa kan waarderen ga dan eens opzoek naar: Hallucinogen, Man with no Name, Astral Projection, Transwave, The Infinity Project en het oudere werk van Juno Reactor. Verder heb je de oude Distance to Goa reeks uit de jaren 90 en het Dragonfly label.
Als je van stevige trance houdt, raad ik je finrg aan, gaat nog een stuk steviger. http://www.finrg.com/downloads/ bijv. van Alek Szahala. Zeer sterke melodieën.
Artiest Luke
compiled???? mix die shit gewoon? 1 mix 1 losse. zo moeilijk is dat niet.