The Advent - Sonic Intervention

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
The Advent - Sonic Intervention
6 september 2012
ArtiestThe Advent Site
Nog niet zo lang geleden bespraken we het nieuwe album van Cari Lekebusch, en nu is het al de beurt aan de volgende albumrelease op het H-Productions label van de Zweed. Deze keer hebben wederom te maken met een ware techno veteraan, namelijk de Portugees Cisco Ferreira, beter bekend als The Advent.

H-Productions bestaat al sinds 1994, maar kende begin 2011 een soort van doorstart, welke tevens gepaard ging met een naamsverandering (van Hybrid Productions naar H-Productions). Sinds de nieuwe koers, is dit het derde artiestenalbum dat op het label uitkomt. Tony Rohr (februari 2011) en Cari Lekebusch (mei 2012) gingen The Advent namelijk voor. Later dit jaar, in november om precies te zijn, staat er nog een album van Alexi Delano op de planning.

'Sonic Intervention' is de naam van het nieuwste album van The Advent, die we met recht een techno veteraan mogen noemen. De Portugees draait al sinds 1993 mee, een tijd waarin The Advent nog een duo was en waarbij Cisco Ferreira bijgestaan werd door Colin McBean. Het eerste album van de twee kwam in 1995 uit en luisterde naar de naam 'Elements of Life'. Het laatste album dat Ferreira solo als The Advent uitbracht dateert alweer van 2005 ('T.R.I.N.I.T.Y.).

We kennen The Advent natuurlijk van zijn stevige sets en producties, en deze treffen we dan ook weer aan op 'Sonic Intervention', hoewel slechts gedeeltelijk. The Advent anno 2012 laat een wat gevarieerder geluid horen dan we van hem gewend zijn. Hij zegt hierover het volgende: "Ik wilde een album maken dat alle stijlen bevat die mij in de loop der jaren hebben geïnspireerd. Dus niet alleen techno, maar ook bijvoorbeeld electro, electronica en techhouse".

Wat brengt 'Sonic Intervention' ons qua stijlen? De sfeervolle openingstrack 'Present Voyage' is een door Vangelis (de Griekse componist/producer) geïnspireerde beatloze intro, vol synths en met een 'spacy' en duister tintje. Vervolgens schroeven we het tempo wat op met het funky 'Gamora', daar waar de samenwerking met Cari Lekebusch ('Arrival') een wat droge 'recht toe, recht aan' techno track oplevert. De 'ratelende' sound van 'Body Count' weet daarna helaas niet te overtuigen. Iets softer, maar zeker niet minder lekker, dan we van The Advent gewend zijn, zijn de tracks 'Disco Diva' en 'Need House'; twee swingende producties met een groovy en funky randje. Op het eind van het album horen we dan tenslotte toch de vertrouwde Advent sound terug. Het uptempo 'Get Up' (in samenwerking met Jason Fernandes) kent een wat monotoon geluid, wat het nummer erg pakkend en hypnotiserend maakt. 'NZT' (in samenwerking met zijn maatje The Industrialyzer) knalt er vervolgens lekker in met zijn rauwe sound en stevige kick. Ook de opbouw naar een climax halverwege de track, aangevuld met een fijne melodie zijn zeer doeltreffend. Het afsluitende 'Electric Pandemic' tenslotte is een lekkere energieke track, doorspekt met acid-invloeden.

We hebben lang moeten wachten op een nieuw album van The Advent, maar met 'Sonic Intervention' maakt de Portugees een geslaagde comeback. In vergelijking met Cari Lekebusch zijn album, welke eveneens onlangs op het H-Productions label uitkwam, spreekt 'Sonic Intervention' ons wat meer aan. Dit met name door de variëteit van het album. Al is het album ook weer niet zo veelzijdig als dat Ferreira ons in persinfo doet voorkomen. 'Sonic Intervention' is gewoon een lekker techno album, met hier en daar wat invloeden uit andere stijlen. Prima materiaal voor de liefhebbers van het swingende en uptempo werk.

1. Present Voyage
  2. Gamora (A.D.I.N Mutation)
  3. Arrival