Zonder deze cookies en diensten kunnen wij geen koppeling met Facebook aanbieden, geen Youtube video's en geen Soundcloud spelers tonen. Zonder deze technologieën wordt de mogelijkheid om de site rendabel te houden aanzienlijk beperkt omdat we voor inkomsten volledig afhankelijk zijn van reclames waarvan een groot deel cookies vereisen om gerichte (en daarmee toepasselijke) reclames te kunnen tonen.
Zie ook onze privacy statement.✓ Akkoord

Crookers - Dr Gonzo

Crookers - Dr Gonzo
7 januari 2012
ArtiestCrookers
Phra en Bot, beter bekend als Crookers brengen ons hun nieuwe wapenfeit "Dr. Gonzo". Maar voordat we dit album onder de loep nemen, wie zijn eigenlijk Crookers? De beide heren zijn van oorsprong Italianen, Phra is geboren en getogen in Omegna en Bot in Milaan. Hun eerste mixtape onder de naam Crookers was een deep house en op rap gebaseerd experiment wat toen al de hokjesgeest deed wankelen. Vanaf het begin is het een aardige klus geweest om de stijl van de Crookers te definiëren, immers het bevat elementen uit een heleboel stijlen. In 2008 stonden de Crookers wederom in de schijnwerpers door hun remix van "Day 'n' Nite" van de toen nog onbekende Kid Cudi (inmiddels is hij al een stuk bekender). Deze remix heeft de wereldwijde dance charts op z'n kop gezet. In 2010 kwam hun album "Tons of Friends" uit en de naam verraad al een heleboel. Dit was een album vol met tracks gemaakt met vrienden van de Crookers: "Kelis, Roisin Murphy, Soul Wax, Major Lazer, Rye Rye en ga zo maar door."

Laten we het nu eens hebben over "Dr Gonzo". Phra en Bot beschrijven dit album met het Italiaanse woord "accrocchio", en als je dat vertaald in het Engels kom je uit op 'kludge'. Een 'kludge' is een snelle en smerige, beetje onhandige manier om een probleem op te lossen door bepaalde dingen te gebruiken en die aan elkaar te koppelen. Wat heeft dat nu met dit album te maken? Volgens Phra en Bot is dit album een combinatie van compleet random ideeën die ze aan elkaar hebben gekoppeld om zodoende een andere soort dance muziek te maken. Oké dat belooft wat! Dit album heeft veel stijlen die door elkaar heen zijn gegooid. Wie dacht dat een album recenseren makkelijk was, moet zijn mening bijstellen.

Doordat er zoveel elementen van verschillende stijlen in een track verwerkt zijn, is dat een uitdaging om daar wat over te schrijven. We starten met "Dushi", een plaat die wat zweverige begint, maar langzaam aan overgaat naar een wat beukend electro neigend geheel, om vervolgens weer terug te gaan naar een wat zweverig geheel. We zijn nog maar bij de eerste plaat, maar als je luistert naar alle tracks op zich, merk je dat de tracks zeer vernuftig in elkaar zitten. Neem nu "Hummus", een plaat met een meer house georiënteerd begin, wat electro elementen kent, maar wel zo goed in elkaar steekt dat het wel één geheel vormt. "Get The F**k Out My House" is een plaat welke een sample bevat die veel lijkt op de Eddie Murphy sample in de plaat van 2 Live Crew met exact dezelfde titel. Maar goed dat mag de pret niet drukken!

"Dr Gonzo" is een zeer gevarieerd album geworden, welke je een aantal keer moet luisteren voordat je er een oordeel over kan vellen. Dit is zo omdat er zoveel verschillende elementen van stijlen in elke track verwerkt zijn. Dat kan je gewoon niet in één keer bevatten. Je hebt een aantal luisterbeurten nodig om dit tot je te laten komen. Voor de rest is dit wat ons betreft een zeer goed album geworden, wat laat zien waar de Crookers voor staan.

Score; 80/100

1. Crookers Pres. Dr Gonzo - Dushi
  2. Crookers - Wake App