Latin Village volume 6

anoniem gepubliceerd op , waardering: 77/100
Genre: groove, house, latin
Het Latin Village concept bestaat slechts enkele jaren, maar heeft in vrij korte tijd bewezen een blijvertje te zijn. Er was duidelijk behoefte aan een feest als dit en het publiek omarmde het dan ook van begin af aan. Wat begon als een jaarlijks festival in Spaarnwoude, is inmiddels uitgebreid met indooredities in de Amsterdamse Westergasfabriek en een gelijknamige cd-serie. De cd-reeks is inmiddels aangekomen bij deel 6 en kent liefst drie cd's met swingende, zomerse latin beats.

Drie cd's dus, onderverdeeld in de stijlen salsa, latin house en Baltimore groove. DJ Mauri bijt het spits af en brengt ons onvervalste salsa en bachata muziek. Hoewel de tracklist ons meldt dat de cd gemixt is, is het is meer plaatjes aan elkaar plakken dat Mauri doet. Van mixen is eigenlijk geen sprake, al moet wel gezegd worden dat dit ook niet de makkelijkste muziek is om soepel in elkaar over te laten lopen. Hoe dan ook, het is wel DJ Mauri die ons de échte latin beats laat horen. Geen house dus, maar voornamelijk lekkere salsamuziek. De sfeer zit er goed in met deze cd en in gedachten zie je als het ware de danskoppels al over de vloer gaan. De ritmes, de gebruikte instrumenten en de zang, ze zijn allemaal erg kenmerkend en doen bovendien allemaal erg sfeervol aan. Met de bachata nummers 'Amores Como el Tuyo' (7) en 'Loco por Ella' (8) brengt Mauri wat afwisseling in de mix. Deze nummers, welke hun oorsprong kennen in de Dominicaanse Republiek, laten een wat relaxter maar bovenal romantischer geluid horen. Al met al een verfrissende en originele eerste cd, die je echter wel moet liggen.

Latin house dan, ons gebracht door DJ Gregory & Gregor Salto. De term latin house wordt tegenwoordig nogal eens misbruikt. Cd's krijgen bijvoorbeeld dit etiket opgeplakt, hoewel het gewoon 'normale' house betreft. Dit alles uit commercieel oogpunt, latin house is namelijk behoorlijk 'in' en verkoopt gewoon goed. Het moet echter gezegd worden dat DJ Gregory & Gregor Salto het genre latin house absoluut eer aan doen. Ze brengen ons namelijk échte latin house; zomers en swingend dus. Spaanse en Portugese vocals domineren deze mix, die menig vrouwenheup en billen los zal schudden. Hier haal je absoluut alvast de zomer mee in huis. De heren kennen een sterke platenkeus maar laten ook horen zelf goed uit de weg te kunnen in de studio. Zo vormt hun dubbelzinnige 'Push in the Bush' een fijne binnenkomer, die gelijk de voetjes van de vloer krijgt. Ook hun 'Con Alegria' (10) kent een lekkere vibe, ideaal om de heupen los te schudden. Bovendien staan ze ook individueel hun mannetje, zoals we bijvoorbeeld horen bij de zomers en swingende remix van Bob Sinclar's 'Amor Amore' (14) en de geschikte afsluiter 'Attend 1' (15) van Gregory, welke op ingetogen wijze de cd een passend einde geeft. Het enige puntje van kritiek dat wij hebben betreft de lengte van de mix, welke met 45 minuten aan de korte kant is.

De derde en laatste cd, gemixt door Jaimie Fanatic, brengt ons de zogeheten Baltimore groove. Deze vorm van house, ontstaan begin jaren '90, is afkomstig uit Baltimore, Maryland (USA) en kent in namen als Scottie B, Big Tony en DJ Spen haar pioniers. Baltimore house kenmerkt zich door een hoog tempo, breakbeats, repeterende lyrics en kent bovendien invloeden van hiphop en ghetto house. Dit alles horen we dan ook terug in deze mix. Deze stijl van house is niet zo bekend bij ons in Nederland (althans niet bij het grote publiek) en vormt daardoor een verfrissende afwisseling. Van alle drie de cd's is de mix van Jaimie Fanatic de meest opzwepende, bovendien weet hij zijn mix op goede wijze op te bouwen. Zeker tegen het einde van de mix gaat het flink los, iets waar hij met zijn eigen nummers en remixes zelf een flinke hand in heeft. Fijne nummers zijn onder andere de funky en groovy Mowgli & Solo Mix van 'Elite Force - No Turning Back' (1), de opzwepende remixes van Armand van Helden zijn tracks en de swingende en zomerse Stretch Armstrong & Jaimie Fanatic Remix van 'Here He Comes'(10). De vocals klinken wat 'commercieel' maar toch is dit zeker een vet nummer. Voor herkenbaarheid in de mix zorgen onder andere de Mowgli Remix van Benny Benassi's 'Satisfaction (3) (een grijsgedraaid nummer natuurlijk maar leuk om eens in een andere mix te horen) en 'Suckaz They Don't Know' (11) van Jaimie Fanatic zelf, welk opent met lyrics van jaren '90 tiener rapduo Kris Kross.

Deel 6 uit de Latin Village cd-serie mag er absoluut wezen en is misschien wel de beste editie tot nu toe. Swingend, sfeervol, zomers maar bovenal gevarieerd zijn termen die deze cd goed weten te typeren. Laat de zomer en het Latin Village Festival maar komen! Met deze cd zijn wij in ieder geval al goed voorbereid.

Score: 77/100

CD1: Strictly Salsa - Mixed by DJ Mauri
  1. Rumberos Del Callejon - Sigo Bravo
  2. Jimmy Bosch - La Soledad
  3. Chino Nunez - Te Invito
  4. La Sucursal S.A. - No Te Puedo Querer
  5. Naty Y Su Orquesta - Te Dejaron
  6. Asociacion Musical La Dimension Latina - Baila Con Mi Ritmo
  7. Toby Love - Amores Como El Tuyo
  8. El Gringo De La Bachata - Loco Por Ella
  9. Alfredo Cutufla Y Su Nueva Charanga - Baila Mi Charanga
  10. Grupo Latin Vibe - Ramona, La Bailadora
  11. Victor Quintana - La Salsa De Hoy Y De Ayer
  12. Orquesta Vanguardia - Sabrosito
  13. New Swing Sextet - The Monster (El Monstruo)
CD2: Latin House - Mixed by DJ Gregory & Gregor Salto
  1. DJ Gregory & Gregor Salto - Push In The Bush
  2. The Latin Kings - Quiero Saber
  3. Franky Rizardo - Afrika
  4. Jimmy Carris & J. Dare feat. Knowledge - Parodia
  5. Gregor Salto feat. Helena Mendes - Mas Que Nada (Funkin Matt Remix)
  6. Daniel Beasley - Tokyo (Oliver Twitz Remix)
  7. Rishi Bass and Melly Mel - Monkey Say, Monkey Do
  8. Gregor Salto - Doctor M
  9. Cidinho& Doca - Rap Das Armas (Gregor Salto & Chuckie's Dirty Bateria Remix)
  10. DJ Gregory & Gregor Salto - Con Alegria
  11. Soha - Izabelle
  12. Gregor Salto - Mystery Baila
  13. MC Piu e DJ Pimpa - O Lagarto
  14. Bob Sinclar - Amor Amore (Gregor Salto Remix)
  15. DJ Gregory - Attend 1
CD3: Baltimore Groove - Mixed by Jaimie Fanatic
  1. Elite Force - No Turning Back (Mowgli & Solo Mix)
  2. Hatiras & MC Flipside - Tribute
  3. Benny Benassi - Satisfaction (Mowgli Remix)
  4. Armand van Helden - Shake That Ass (Mowgli Remix)
  5. Armand van Helden - Illin 'N Fillin' It (Jaimie Fanatic Doo Doo Mix)
  6. Se Sa - Like This Like That (The Count Of Monte Cristal and Sinden Mix)
  7. Teddybears feat. Mad Cobra - Cobrastyle (Diplo Remix)
  8. Diplo - Blow Your Head
  9. La Lupe - Fever (Sinden Remix)
  10. Tittsworth feat. Nina Sky and Pitbull - Here He Comes (Stretch Armstrong & Jaimie Fanatic Remix)
  11. Jaimie Fanatic - Suckaz They Don't Know
  12. The Black Ghosts - Any Way You Choose To Give It (Fake Blood Remix)
  13. Rex The Dog - Bubblicious (Congo Rock Remix)
  14. Hatiras - The New Jam
  15. Jaimie Fanatic & Kelevra - We Are All Kidz (B-Rich Remix)
  16. Jaimie Fanatic - What's Happening To Ya?

6 opmerkingen

altijd chill om naar te luisteren die salsa cd. niet echt gemixed idd. de overgangen tussen de verschillende tracks vielen me dit jaar (helaas) meer op dan bij de editie van vorig jaar

Wel teleurstellen dat er zo opvallend weinig reacties zijn geplaatst bij deze toch best leuke cd :)

Was in de veronderstellen dat Latin Village toch wel een aansprekend concept was/is..
De salsa is niet voor mij weggelegd, maar vond de andere cd's wel heerlijk om bij weg te luisteren.

Nou cd 1 vind ik bagger, hou niet van salsa, cd2 (latinhouse) is wel redelijk , al had ik hogere verwachtingen, omdat hij gemixt is door Gregor Salto, cd3 (baltimore groove) is voor mij totaal nieuw genre, en het klinkt wel lekker, alleen beetje eentonig. Als ik van te vren wist hoe die zou klinken had ik hem niet gekocht, maar gewoon ene paar tracks gedownload...
zijn wel redelijke cd's alleen is salsa niet echt mijn ding
Yup deze zomer word parodia opnieuw gereleased met remixes!