Global Trance Grooves Vol. 1: Two Tribes

3 februari 2009
Dit album is momenteel ernstig 'hot' in de USA. Wat heet, het is een heuse bestseller in de Amazon Trance Charts en wordt in verkoopcijfers slechts overtroffen door Armin van Buuren en Tiësto. Maar dat is niet zo gek, als je je realiseert hoe groot de twee voor deze mix-cd´s verantwoordelijke DJ´s in Amerika zijn. John "00" Fleming en Christopher Lawrence.

Christopher Lawrence is een van Amerika's meest populaire en gerespecteerde DJ/producers. Afgelopen jaar won hij de 'America's Best DJ' Award en heeft ook al een award voor 'Best DJ' (IDMA) en een Dancestar USA voor ‘Best DJ’ in de prijzenkast staan. Naast onophoudelijk internationaal touren maakt hij nog zijn radioshow 'Rush Hour', te beluisteren via onder andere DI.fm en meer dan 80 FM radiostations. Hij brengt zijn muziek uit op zijn eigen label Pharmacy Music en op vele andere labels. Ook is Lawrence een veelgevraagd remixer, op zijn palmares staat bijvoorbeeld niemand minder dan Enrique Iglesias.

Het zijn er niet veel die kunnen zeggen dat ze aan de wieg van een dance-stroming stonden en twee decennia later nog steeds zeer succesvol in die stroming acteren. John ‘00’ Fleming kan het, zonder een woord te overdrijven. Zijn DJ carrière overspant meer dan 20 jaar, hij verkocht meer dan een miljoen compilatie cd’s en John is nooit bang geweest zijn muzikale grenzen te verleggen. Hij is eigenaar van het legendarische label ‘J00F recordings’ en host onder de naam ‘Global Trance Grooves’ zijn radio show op Ministry of Sound/DI.FM.

Heavyweights teaming up

Als onderdeel van hun zeer succesvolle samenwerking, die al leidde tot een serie knallende singles en diverse uitverkochte gezamenlijke optredens, is het dan nu de beurt aan een mixcompilatie van beide prominente zwaargewichten: "Global Trance Grooves: Two Tribes" op het New Yorkse label Moist Music. Een teamprestatie waarbij de heren de tracks laten horen die ze, afzonderlijk van elkaar, in de uithoeken van de wereld draaien. Maar waarbij ze ook hun gemeenschappelijke geluid weten neer te zetten. Two tribes, one sound, bring it on!

CD1 - John ‘00’ Fleming

Na een lekker galmend intro geeft de openingstrack meteen weer waar het hier om zal gaan in deze set: een heerlijke underground hardhouse sound. De stuwende bassline in ‘Autumn lights’ van Vibrasphere blijft ons nog wel even vergezellen en dat is, bijna tien hemelse minuten lang, geen onverdeeld genoegen. Ook tracks die verderop volgen als ‘Kergudu’ en ‘Carbon based’ worden gekenmerkt door een duister en ‘bassline driven’ geluid. De overgangen die J00F voorschotelt zijn grandioos en deze set luistert echt superlekker weg. Rustpuntjes krijgen we niet veel, dit is tomeloos knallen! In ‘End of Rainbow’ van Mad Maxx neemt de muziek zelfs Tony de Vit achtige energie-proporties aan, voor wie deze te vroeg overleden Engelse hardhouse held nog kent. Wat een heerlijke set is dit!

CD2 - Christopher Lawrence

Van hetzelfde laken een pak, dus wanneer je van de eerste cd genoten hebt kun je gerust nog even blijven hangen. De set van Christopher Lawrence bevat melodie en emotie, maar toch vooral een eindeloze drive. Met een vaderlands hoogtepuntje in de vorm van het door Rank 1 en Jochen Miller geproduceerde ‘And then’. Hoe keihard de synths van deze mannen erin klappen is echt fantastisch! Ook het mixwerk van Lawrence is puik en hij verliest nergens de flow van zijn energieke mix. Naarmate de set vordert wordt het tempo opgeschroefd en wie gedurende ‘Fluid motions’ of ‘Sun chaser’ nog stil zit mag bij zijn of haar huisarts te rade gaan voor een ernstige stoornis in het bewegingsapparaat.

Two tribes

Zonder een stammenoorlog te willen ontketenen, deze heren zijn aan elkaar gewaagd en doen in opzwependheid niets voor elkaar onder. Welkom in de krachtige en uiterst effectieve wereld van de underground trance. Belichaamd door Christopher Lawrence en John ‘00’ Fleming, twee mannen met een missie. Een missie waarop geen gevangenen worden genomen!

CD1 – John ‘00’ Fleming
  1. 00.db - Magna
  2. Vibrasphere - Autumn Lights (Oliver Prime Remix)