Escape presents Framebusters

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
Escape presents Framebusters
8 november 2008
ArtiestRaymundo Site
LocatieEscape Club Site
De Escape op het Amsterdamse Rembrandtplein, wie kent deze club niet? Na te zijn ontstaan in 1986, behoort de Escape al jaren tot de meest populaire uitgaansgelegenheden in Nederland, iets wat onlangs nog eens extra onderstreept werd met het behalen van een derde plaats in de verkiezing om de Revu’s Nachttempel Award. Het ‘Escape imperium’ bestaat niet alleen uit de club (Escape Venue), maar ook uit de Escape DeLux (een intieme club), Escape Studio, Escape Caffé en bijbehorende Escape Lounge. Elke zaterdag vindt er in de Venue het housefeest Framebusters plaats. Gezien de populariteit van het feest en de uitgaansgelegenheid is het niet zo vreemd dat er nu een gelijknamige cd verschijnt. De Framebusters cd is samengesteld en gemixt door resident DJ Raymundo.

Werpen we een blik op de tracklist dien zien we hierop veel bekende namen. Freemasons, John Dahlbäck, The Shapeshifters en Mark Knight hebben natuurlijk allemaal hun sporen al ruimschoots verdiend binnen de housescene. Met de kwaliteit van de nummers zit het dan ook wel goed. Wel moet gezegd worden dat we veel nummers al kennen van andere/eerdere compilaties. Voor wie de housescene dan ook op de voet volgt en regelmatig een cd koopt, is deze cd dan ook minder interessant. De vraag is echter of Escape zich met deze cd richt op deze doelgroep, waarschijnlijk niet. Deze cd lijkt bestemd voor het grote publiek dat af en toe een feest(je) bezoekt en soms een cd koopt. Mensen die gewoon willen genieten van een lekkere cd, met swingende en bekende tunes. Voor deze groep mensen is de cd dan ook prima geschikt.

De bekende en swingende tunes kom in dit geval onder andere van Dirty South (‘Let It Go’), Daniel Bovie & Roy Rox (‘Stop Playing With My Mind’) en Jean Claude Ades (‘I Begin To Wonder 2008’). Zij brengen ons tracks die zich al hebben bewezen in de charts en regelmatig op de Framebusters feesten voorbij zijn gekomen. Nummers met de nodige vocals, want dat is ook iets dat we regelmatig terughoren op deze cd en het geheel een warm tintje meegeeft. Zo brengt Marc Evans van het befaamde Defected label zijn soulful stem ten gehore en blijven de pakkende vocals van de 2008 Re-Edit van Lola’s Theme (The Shapeshifters) lang in ons hoofd zitten. Tellen we daarbij onder andere nog de warme en sfeervolle bijdrage van Mark Knight & Funkagenda bij op, het swingende ‘feel good’ nummer ‘Pacific’ van Freemasons of de verfijnde tech-house klanken van John Dahlbäck, dan kunnen we stellen dat deze Framebusters compilatie gewoon een prima schijfje is. Niks wereldschokkends of vernieuwends, maar gewoon een lekker ongecompliceerde, swingende cd. Een ideale opwarmer voor een avondje stappen.

1. Freemasons - Pacific (Album Version)
  2. Marc Evans - Given Me Joy
  3. Dirty South - Let It Go