Fuse presents Deetron

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Fuse presents Deetron
2 oktober 2008
ArtiestDeetron Site
Sam Geiser aka Deetron aka Procreation is de achtste DJ/producer die een editie binnen de geprezen “Fuse Presents…” reeks mag samenstellen en mixen (live). Namen als Dave Clarke, Technasia, Joris Voorn, Adam Beyer, Shinedoe en Steve Bug gingen hem al voor. Aan de Zwitser de dankbare taak (lees: de uitdaging) om het niveau van de succesvolle voorgangers te evenaren of zelfs te overtreffen.

Eind jaren '90 bracht Deetron zijn eerste producties uit. Via werk op labels als Phont kwam hij terecht bij het Belgische Music Man, waarop hij na verschillende succesvolle singles een compleet album uitbracht - “Twisted” genaamd (2006). Ook het album bracht diverse clubsuccessen voort. Wat te denken van de gedreven single “I Cling” met de prettige soulful voice van Ovasoul7 - inclusief de veel gedraaide remix van Aril Brikha. Kortom, Deetron is al tijdenlang niet meer weg te denken uit de mondiale house- en technoscene.

Voor deze “Fuse presents Deetron” verzamelaar selecteerde Geiser in totaal 25 tracks, waarbij voor de verandering eens geen rol voor minimal is weggelegd. Deetron put meer uit pompende house, classics, tech-house en lichtvoetige tribal techno (al dan niet met retro invloeden). Hij hanteert een niet al te hoog tempo tijdens de mixsessie en weet een afgemeten balans tussen vocaal en instrumentaal werk te creëren.

Swayzak’s remix voor Mossa’s “Body Selector” is het perfecte intro en startschot voor wederom een fraaie “Fuse Presents…” verzamelaar. Het elektronica verleden van Swayzak klinkt overduidelijk door tijdens de eerste twee minuten van de track. De prachtige soundpads worden bijgestaan door stijlvolle (gebroken) elektronica beats. Na dit fraaie startsein neemt Deetron je mee op een muzikale reis langs tracks van onder andere downtempo master Kenneth Bager (hier geremixt door Jackie Idjut), Fingers Inc., Gene Hunt (geremixt door Abicah Soul), Radio Slave, Shackleton en Mr. Monday (met de geprezen classic “Future” uit 1990). Van Fingers Inc. heeft Deetron de klassieker “A Path” uit 1986 geselecteerd - met de vocalen van een hele jonge Robert Owens (toen rond de 25 jaar oud). De baslijn van dit nummer is onderscheidend goed en vooral groovy! De wijze waarop Deetron de track “Plain” van Marcel Dettmann over Fingers Inc. mixt is uiterst krachtig en motiverend! Later komt vocalist Robert Owens andermaal voorbij tijdens de track “Inspire” van Gene Hunt (in dit geval geremixt door Abicah Soul). Over retro klanken gesproken: luister ook eens Redshape’s “Warrior”, dat een beetje klinkt als Derrick May’s muziek van eind jaren '80. Lekkerste tracks zijn wat mij betreft “W.A.R. Dub” van de formatie Trus’me; wat een heerlijke groove, wat een heerlijke ‘trancey’ synths! Binnen diezelfde omschrijving past ook The Lost Men’s “I Cried For You”, nog zo’n waanzinnige klapper! Ook het ontembare “D.P.O.M.B. (Version 1)” van het gezelschap Henrik Schwarz, Âme en Dixon is een heftig pompende surprise van betekenis - een peaktime toptrack.

In de breedte is “Fuse Presents Deetron” een tamelijk diepe en vooral doordachte mix geworden met een grote diversiteit aan housemuziek van een hoge kwaliteit. Naast alle genoemde indrukken horen we ook duidelijk Deetron’s liefde voor tribals terugkomen in zijn mix - goed voor de ritmische variatie. Je zult je met deze mixsessie zeker niet vervelen! Een waardig vervolg op de reeds uitgebrachte delen binnen deze geliefde reeks van “Fuse Presents…” mixverzamelaars.

1. Mossa - Body Selector (Swayzak Remix)
  2. Salvatore Freda & Volta - Basic Hood Lobos
  3. Kenneth Bager Feat. Jean Luc Ponty & Nikolaj Grandjean - Fragment Four... Love Won't Leave Me Alone (Jackie Idjut Remix)
  4. Iron Curtis - Ass & Cash
  5. Dop - I'm Just A Man
  6. Jacopo Carreras - One Sentence (Efdemin Remix)
  7. Baaz - Something
  8. Fingers Inc. - A Path
  9. Marcel Dettmann - Plain
  10. Spacetime Continuum - Kairo (Carl Craig Mix 1)
  11. Gene Hunt - Inspire (Abicah Soul Remix)
  12. Jerome Derradji - System Of Survival
  13. Henrik Schwarz / Âme / Dixon - D.P.O.M.B. (Version 1)
  14. Adam Marshall - Thelon (Todd Sines Remix)
  15. Trus'me - W.A.R. Dub
  16. Redshape - Warrior
  17. Dettmann & Klock - Blank Scenario
  18. Matthew Styles - We Said Nothing
  19. DXR - Dark Rain
  20. Shackleton Feat. Vengeance Tenfold - Death Is Not Final
  21. Michel Cleis & Salvatore Freda - Sassicaia
  22. The Lost Men - I Cried For You
  23. Herb Martin - Soul Drums
  24. Radio Slave - Eyes Wide Open
  25. Mr. Monday - Future

11 opmerkingen

Ben wel benieuwd naar deze nieuwe Fuse mix. Die cd's zijn altijd top! Die van Joris Voorn staat nog steeds op m'n ipod! :)

Ga em halen j:yes: Deetron is aardig vet (y)
Deetron is zekers vet..heb de man al meerdere malen zien draaien en dat was altijd goed!Ben dus ook benieuwd naar deze mix.Een andere mix cd van deetron uit 2002 is ook lekker : Deetron - In The Mix! In een rap tempo mixed hij de lekkerste techno nummers aan elkaar..ouwetje maar zeker ook een aanrader!
Shackleton Feat. Vengeance Tenfold - Death Is Not Final

heerlijke track :smoke:
Deze baas is altijd goed :)!!!!! Ga hem checken