C-Jay - Magnanimity

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
C-Jay - Magnanimity
23 september 2008
ArtiestC-Jay Site
Over het debuutalbum van de 32-jarige Nederlandse producer Christian Jansen aka C-Jay werd de afgelopen maanden al regelmatig gecommuniceerd op het internet. C-Jay – al jaren een voorvechter van de betere progressive trance – bracht zijn eerste singles in 2004 uit, waaronder een waanzinnige release voor het Moun10 label – “SwayWatch” genaamd, zijn debuut. “Session One” (B1-track van die Moun10 release) is door uw recensent helemaal grijs gedraaid en krijgt nog steeds mijn volledige aanbeveling. Prima producties – al dan niet met maatje Eelke Kleijn – voor labels als Cyber Records, Vapour, Armada Music, EchoPlast, Plastic Park en Babylon Records volgden in de jaren daarna, maar de langverwachte langspeler van C-Jay liet lange tijd op zich wachten. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen.

“Magnanimity” mag dan wel C-Jay’s eerste album zijn, maar deze sympathieke DJ/producer uit Haarlem gaat gelijk voor een 2-CD release. Op CD2 – een bonus disk – komen namelijk alle acht bijdragen van het originele album in remix vorm voorbij.

Hoe kwam “Magnanimity” tot stand?
In een kort interview met C-Jay zelf stelden we hem enkele vragen over het tot stand komen van “Magnanimity” en wat hij muzikaal wil uitdragen met het album. Hoe het album tot stand gekomen is? C-Jay vertelt: ‘eigenlijk spontaan, zoals zoveel in de muziekwereld spontaan gebeurt. Ik had inderdaad een hele rits producties al gedaan, en zat (helaas) vorig jaar ineens in een burn-out (rond oktober). Ik kwam toen thuis te zitten, en je raad het al: muziek maken. Tot mijn verbazing kon ik wel muziek maken, terwijl ik voor de rest sociaal en psychisch even op het absolute nulpunt zat. Resultaat: na drie maanden thuis zitten had ik ineens zes kant en klare tracks liggen. Toen ik er na die tijd weer bovenop gekrabbeld was, had ik dus eigenlijk al een half album. Die link had ik zelf nog niet gelegd, maar Spiral Trax uit Zweden hoorde van mijn voorraad tracks en bood aan een album bij hun onder te brengen. De ‘psy-prog’ wereld is ook niet al te groot, dus Iboga Records uit Denemarken hoorde hier ook van en kwam met hun eigen voorstel voor een album. Je kan je voorstellen, ik voelde me gevleid, maar wilde niet te snel happen. Overhaast besluiten is doorgaans niet aan te raden.’

‘Het mooiste aanbod vond ik zelf van Baroque Records komen, een label dat ik toch heel hoog heb zitten. Omdat zij dan ook de ‘publishing’ wilden gaan doen, kwamen we vast te zitten met de onderhandelingen, ik zit namelijk exclusief voor publishing bij EMI. Baroque wilde toch heel graag bij mijn album betrokken zijn en kwamen met het voorstel het op mijn eigen label te doen, omdat mijn The Session Recordings qua label management van oudsher nog steeds bij hun zat. Na een paar weken de boel te hebben laten bezinken, ging ik voor het plan van Baroque. Hiermee behield ik alle rechten op mijn muziek zelf, wat zwaar meewoog in de overweging. Want bij een ander label teken je toch voor een aantal jaar je rechten weg. Creatief behield ik ook alle vrijheid en ik mocht tot op zekere hoogte maken wat ik wilde. Baroque heeft me nooit gecorrigeerd, of tracks afgekeurd. Heel af en toe moest ik de lengte aanpassen, maar dat was dan ook alles. Heel fijn! Daarnaast profiteer ik van de ‘know how’ en PR-machine van Baroque. Zij betalen alles: hoes, perskosten en distributie. Mooier kan toch niet?’ ‘Na nog een paar maanden extra werk was het album af. Nadat alle remixers hun mixen hadden ingeleverd, was mijn kindje geboren. En pappa is trots, heeft nergens spijt van en ik ben letterlijk tevreden over elke track en elke noot. Tot en met de hoes ben ik tevreden over alles, wat vrij uniek is, kan ik je zeggen na zo’n zwaar lang project. Op dit moment is “Magnanimity” het beste dat ik kan leveren als producer. Het album kwam uiteindelijk in een periode van negen tot tien maanden tot stand, ‘masteren’ en hoesdesign niet meegerekend.’

We vroegen vervolgens: wat wil je met "Magnanimity" uitdragen? C-Jay antwoord: ‘mijn eigen sound. Duidelijk laten horen wat ik leuk vind om te maken en wat ik leuk vind om te horen. “Magnanimity” is 100% mijn C-Jay sound en ik laat hiermee ook wel zien dat ik niet trendgevoelig ben. Ik bedoel: anders was het wel een minimal of electro album geworden. Ik doe gewoon lekker mijn ding en hoop dat anderen mijn muziek ook mooi vinden. Zonder al teveel op trends te letten maak ik in mijn studio muziek die ik zelf leuk vind. Zo is het ooit begonnen voor mij, en zo doe ik het nog steeds.’

De muziek op “Magnanimity”
Openingstrack “Commencement” is een uiterst gestyleerde ambient chill-out track, die het album op passende wijze op gang laat komen. Zweverige stringpads maken de dienst uit, gedragen door een downtempo ritmiek. Dat C-Jay een liefde heeft voor ouderwetse synthesizer muziek (denk aan en psychedelic trance, merk je vrijwel direct. C-Jay legt uit: ‘dit kwam door mijn vader die, toen ik elf was, thuiskwam met muziek van Jean-Michel Jarre – het album “Equinoxe” om precies te zijn. Toen ik dat eenmaal als kleine C-Jay hoorde, was ik verkocht en vanaf dat moment ging ik me interesseren in elektronische muziek, synthesizers etc. Een paar jaar later stond mijn hele slaapkamer bij mijn ouders thuis vol met alle klassieke synthesizers.’ Wie inspireerde C-Jay dan tot het maken van eigen muziek? C-Jay: ‘eigenlijk niemand in het bijzonder, maar omdat ik al van jongs af aan luisterde naar Jean-Michel Jarre, Klaus Schulze, Vangelis etc. – ver voordat housemuziek bestond – was het een logische stap naar ‘progressive’ en ‘psy- of progressive trance’. Deze muziekstromingen komt soms vrij dicht in de buurt van de grootsheid en diepte van iemand als Jarre of Vangelis, maar dan meer dansbaar. Dus toen house eenmaal opkwam en ik een tijdje allerlei genres heb besnuffeld, kwam ik qua voorkeur toch uit bij progressive, progressive trance en psychedelic trance – dat is nu nog steeds mijn grote liefde. Op “Magnanimity” kan je ook horen dat ik vrij filmische ambient muziek maak – iets wat ik al jaren doe overigens. Echter, ik heb officieel nog nooit materiaal binnen dit genre uitgebracht, maar hier ga ik in de nabije toekomst nog veel meer mee doen. Oh enneh, Jean-Michel Jarre is met stip nog steeds mijn ‘alltime hero’.’

Het moge duidelijk zijn: veel van zijn progressive trance producties hebben dat typische psychedelic en/of sci-fi tintje. Het zorgt voor vele mooie resultaten. Neem nou de track “Indecent Behaviour”, een samenwerking met Jesse Skeens aka Medway (onder andere bekend van zijn werk voor Hooj Choons). Dat is nog eens wat je noemt subtiel opgebouwde progressive house! Na enkele luisterbeurten ben ik het meest te spreken over de track “Banger”, dat qua vocale effecten, gebruikte geluiden en gevoel een beetje aan Lemon8’s klassieker “New York, New York” uit 2002 doet denken! De stuk voor stuk uiterst gedetailleerde tracks op “Magnanimity” klinken in zijn totaliteit als een ijzersterke DJ set, met tamelijk veel consistentie qua sfeer en kracht. De kabbelende baslijnen, de zweverige soundpads/gelaagde geluiden, de psychedelic/sci-fi sfeer, de solide beats en ga zo maar door; C-Jay heeft het allemaal in de vingers en heeft een uitstekend debuutalbum geproduceerd, dat zich kan meten met de top van het genre! Het prima en vooral gevarieerde remix aanbod op CD2 – met namen als Jaydee, Francesco Pico, SQL, LeRon & Yves Eaux en Roger Martinez op de tracklist – drijft waarde van deze 2-CD release alleen nog maar verder op!

Na beluistering kunnen we stellen: het lange wachten op C-Jay’s debuutalbum is je geduld meer dan waard geweest. Zowel liefhebbers van progressive house als trance (in een brede zin van het woord) zullen dit album zonder twijfel op waarde weten te schatten. Het is een album dat je op ieder moment van de dag kunt aanzetten, zelfs diep in de nacht/ vroeg in de ochtend na een partybezoek! C-Jay’s “Magnanimity” schrijven we bij in het rijtje van topalbums door namen als Tim Davison, Eelke Kleijn, Roland Klinkenberg, Lemon8 en gelijkgestemden. Wereldwijde releasedatum is 29 september. De release party zal 25 september in Club NL te Amsterdam plaatsvinden met optredens van SQL, Jaydee, Dirty Disorder en C-Jay zelf uiteraard! Entree is gratis voor iedereen!

CD1: Album
  1. Commencement
  2. Indecent Behaviour (with Medwey)